اگر زمین گرد نبود چه می شد؟
اتفاقاتی پیرامون تخت بودن زمین

اگر زمین گرد نبود چه می شد؟

منبع : برترین ها

چندین سال است که گروهی از افراد اصرار دارند زمین مثل یک پن‌کیک تخت و مسطح است. این نظریه احمقانه است، اما سوال جالبی را مطرح می‌کند. اگر حق با آن‌ها بود چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگر واقعا روی یک سیاره تخت زندگی می‌کردیم چه می‌شد؟ دانشمندان جواب این سوال را پیدا کرده اند. اگر زمین تخت بود، دنیا جای کاملا متفاوتی بود.

جاذبه دائما شما را به سمت شمال می‌کشید

جاذبه افراد را به سمت پایین نمی‌کشد، بلکه به سمت مرکز زمین می‌کشد. به همین دلیل کسی از روی زمین سقوط نمی‌کند. البته تا وقتی روی یک سیاره گرد زندگی کنید، این سیستم جواب می‌دهد. زمین تخت، نازک و طولانی خواهد بود و شما را به سمت وسط سیاره می‌کشد که در مدل‌های زمین تخت، قطب شمال خواهد بود. به همین دلیل همه افراد روی زمین کشش مداومی به سمت قطب شمال حس می‌کنند و هر چه از قطب شمال دورتر شوید، سخت‌تر به سمت وسط کشیده می‌شوند. هم‌چنین آب اقیانوس‌ها خارج و درختان و گیاهان کج می‌شوند

خورشید زمین را می‌سوزاند

حتی اگر به سمت قطب شمال هم کشیده نشویم، هنوز مشکلات زیادی روی زمین تخت و مسطح وجود دارد، چون هیچ میدان مغناطیسی ندارد. زمین توسط میدان مغناطیسی از تابش خورشیدی و پرتو‌های کیهانی محافظت می‌شود و این میدان تنها به خاطر چرخش سیاره‌مان وجود دارد. اگر چرخش سیاره ما به هر دلیلی متوقف شود، این میدان از بین می‌رود و دچار مشکلات زیادی می‌شویم. پرتو‌های خورشیدی زمین را بمباران می‌کنند. لایه اوزون و در نهایت اتمسفر از بین می‌رود. نسبت به سیارک‌ها و شهاب سنگ‌ها آسیب پذیر می‌شویم. بدون میدان مغناطیسی یا اتمسفری که از ما محافظت کند، سیارک‌ها و شهاب سنگ‌ها به زمین برخورد می‌کنند و سطح زمین شبیه به سطح ماه می‌شوند.

هیچ یک از اشکال مسیریابی کار نمی‌کنند

اگر زمین مسطح بود تقریبا هیچ یک از چیز‌هایی که اکنون استفاده می‌کنیم کار نمی‌کرد. بدون گوشته، هسته و شمال مغناطیسی، هیچ قطب نمایی کار نمی‌کرد. این موضوع برای انسان ناخوشایند است، اما برای حیوانات بدتر است. پرندگان از میدان مغناطیسی برای مسیریابی استفاده می‌کنند که با این وجود دیگر نمی‌توانند. دیگر نمی‌توانید به آسمان خیره شوید و چرخش آهسته آسمان را ببینید. هیچ تفاوتی بین ستاره‌های نیمکره شمالی و جنوبی مشاهده نمی‌شود. مهم نیست کی و کجا باشید، آسمان همیشه به یک شکل خواهد بود. اگر هیچ گرانشی نباشد، دیگر ماهواره‌ها در مدارشان نمی‌مانند و سقوط می‌کنند؛ بنابراین حدود ۱۳۰۰ ماهواره در مدار زمین روی سر ما می‌افتد.

می‌توانید مسافت‌های واقعا دور را ببینید

زندگی روی یک سیاره مسطح چیزهای خوبی هم دارد. مثلا می‌توانید از پنجره ببینید در کشور‌های دیگر چه خبر است. چشمان ما واقعا قوی‌تر از آن چیزی هستند که به نظر می‌رسد. تنها دلیلی که مسافت‌های دور را نمی‌بینیم این است که انحنای زمین اجازه نمی‌دهد فاصله بیشتر از ۵ کیلومتر را ببینیم.

صفحات پوسته دیگر حرکت نمی‌کنند

صفحات پوسته مثل قطعات پازل نیستند. آن‌ها منحنی هستند تا گردی سیاره را پوشش دهند. هرگاه یکی از این صفحات حرکت می‌کند، موجب واکنش در صفحه‌ای دیگر در نقطه مقابل سیاره می‌شود. اما اگر زمین تخت باشد صفحات دیگر حرکت نمی‌کنند که باعث می‌شود کوه یا دره‌ای وجود نداشته باشد. اگر زمین تخت بود، حتی اقیانوسی هم وجود نداشت. حتی اگر فرض کنیم کوه هم وجود داشته باشد، آتشفشانی وجود ندارد و این مشکل بزرگی است. آتشفشان‌ها دلیل اصلی هستند که سیاره ما اکسیژن دارد و اگر نباشند نفس کشیدن برای همه ما سخت‌تر می‌شود.

هیچ فصلی وجود نداشت

روی زمین تخت، هیچ فصلی نخواهیم داشت. اگر از زمستان متنفرید، این نوع زمین جای خوبی برای شما خواهد بود. فصل‌ها به دلیل انحراف زمین از محورش ایجاد می‌شوند. به همین دلیل تابستان نیمکره شمالی، زمستان نیمکره جنوبی است. اما در زمین تخت این انحراف وجود ندارد و همیشه یک فصل خواهد بود؛ و اگر کل سیاره یک فصل باشد، تفاوت اقلیمی هم وجود نخواهد داشت. بنابراین نمی‌توان از جابجایی میکروب‌ها و حیوانات در جهان جلوگیری کرد و هر بیماری که در یک بخش زمین شایع شود به سرعت به دورترین مناطق هم می‌رسد.

هیچ بارانی نمی‌بارد

اگر زمین مسطح بود باد فقط در دو جهت شمال و جنوب می‌زوید. چرخش سیاره ماست که باعث حرکت باد‌ها و جریان‌های اقیانوسی از شرق به غرب می‌شود. اگر گردش زمین متوقف شود این باد‌ها هم متوقف می‌شوند. اثر کریولیس (Coriolis) و همه طوفان‌ها هم کاملا متوقف می‌شود و این چیز خوبی نیست چون کل سیستم بارشی را هم متوقف می‌کند. شاید کمی بارش در امتداد خطوط ساحلی باشد، اما بقیه زمین به یک کویر بزرگ و خالی تبدیل می‌شود.

برچسب ها
زمین مسطح
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
انتشار عکس بدون حجاب ایزدیار در حاشیه تئاتر بینوایان

عکس بی حجاب پریناز ایزدیار با گریم لو رفت!

جوسازی یک دختر علیه ستاره‌های فوتبال

دختری که چت‌های خصوصی فوتبالیست‌ها را منتشر کرد!

٩٧/٠٩/١٨

بازیگر زن سینما امشب مهمان خندوانه است

پست اینستاگرامی صابر ابر

محتوای حساسی که بازیگر ایرانی معروف در اینستاگرام خود منتشر کرد

٩٧/٠٩/١٥

عجیب‌ترین وصیت نامه‌هایی که تا به‌حال نوشته شده‌اند!

٩٧/٠٩/١٦

روش عجیب زن چینی برای تست علاقه شوهرش به خانواده!

جدال دوباره با سرطان

«حسین محب اهری» ممنوع الملاقات شد

برپایی آزمون هوش ایران

٩٧/٠٩/١٦

شکستن انگشتان دست؛ مضر است یا بی‌ضرر؟

اعتراض کاربران به طراحی اختاپوس

ایموجی اپل حاشیه ساز شد

سوتی جدید پهلوی

نبوغ ربع پهلوی در حل ساده‌ترین معادلات ریاضی

٩٧/٠٩/١٩

واکنش کاربران به حمایت ترانه علیدوستی از یک عضو منافقین

٩٧/٠٩/٢١
اقدامی جالب در شهر یزد

نانوایی که فروشنده ندارد!

شوکی بزرگ به فوتبال ایران

نامه تعلیق فوتبال ایران بزودی می‌رسد

٩٧/٠٩/١٧
ماجرای توییت های جنجالی چه بود؟

مجری اسکار ۲ روز پس از انتخاب مجبور به استعفا شد

٩٧/٠٩/١٦
فضاپیمای جدید ناسا نخستین صدای مریخ را ثبت و ارسال کرد.

نخستین صدای مریخ منتشر شد