خانه انجمن غیبت هایی که گناه ندارند!!
٧٨٩
٤٧
m.attari

غیبت هایی که گناه ندارند!!

غیبت هایی که گناه ندارند!!

من از بعضی ها شنیدم که ما غیبت‌هایی داریم که مجاز هستند، یعنی گناه ندارند! شما در مورش شنیدید؟ می دونید کجا میشه راحت غیبت کرد!!!:))))

٩١/١٢/٢٦
نظرات کاربران
کد امنیتی
t.m
t.m
٩١/١٢/٢٦
١
٠
وات؟
v-qavam
v-qavam
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
نه... مگه ميشه راحت غيبت کرد؟
نسیم
نسیم
٩١/١٢/٢٧
٠
٠
اگه راحت نبود که الآن ملت پشت سر هم خربار خربار دروغ نمی گفتن!
Eli-soltani
Eli-soltani
٩١/١٢/٢٦
١
٠
نع ازینکه پشت سر بقیه حرف بزنم بدم میاد هرجا هم که باشم اگه ازین حرفا بزنن یا موضوعو عوض میکنم یا وارد بحثشون نمیشم
m-nas
m-nas
٩١/١٢/٢٦
١
٠
افزین...................من اون پایینا موارد غیبت بدون گناه رو گفتم برو بخون
Eli-soltani
Eli-soltani
٩١/١٢/٢٧
٠
٠
خوندم ... مرسی :)
sahar
sahar
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
والا ما دروغ مصلحتی شنیده بودیم(هرچند به نظرم درست نیست) ولی غیبت مصلحتی که دیگه از اون حرفاست واقعا!!!!!! :)
t.m
t.m
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
دقیقا...
s.a
s.a
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
غیبت بده......... نچ نچ نچ
f.haghighat
f.haghighat
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
والا من شنیدم وقتی یه عیب شخصی رو همه می دونن و بعد در موردش حرف بزنی غیبت نیست، اما هر چیزی که غیبت باشه در هر حالتی گناه داره و غیبت مصلحتی نداریم، البته می گن اگه وقتی کسی ازتون در مورد شخصی برای ازدواج می پرسه یعنی اومده تحقیق کنه باید واقعیت رو بگید ایرادی نداره، حتی مسئولید باید بگید.
اسمانه
اسمانه
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
بله می شه گاهی غیبت مجازه! مثلا در تحقیق برای ازدواج غیبت مجازه از نظر شرعی هم مشکلی نداره اگر عیب طرف رو بگی ..
من
من
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
شایدهم..
اسمانه
اسمانه
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
در دادگاه که حق مظلوم از ظالم گرفته میشه باید راست گفت و شهادت درست داد حتی اگر غیبت باشه..
Milad
Milad
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
مثلا پشت سر یه آدم فوق مشکل دار حرف بزنی ایرادی داره؟مثلا به یکی بگی با این طرف نگرد به این دلیل!
parisa
parisa
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
من شنیدم.............ولی الان یادم نمیاد.........................
Em Ad
Em Ad
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
همه میگیم غیبت بده اما تو طول روز خواسته یا ناخواسته ، بعضی اوقات غیبت میکنیم !!! چرا اینجوری هستیم ؟!؟! فک نکنم جایی بشه غیبت حلال کرد ! مگه اینکه تو غیبت ، از خوبیش بگی !!!
علیرضا
علیرضا
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
به نظر من در وقتهایی که مثلا امدن برای تحــــقیـــــق در مورد طرف حالا چه برای ازدواج و چه برای کار یا هر چیز دیگری میتونی در مورد طرف اطلاعات بدی و اگر اطلاعات درست ندی مرتکب گناه شدی.
m_sepehri
m_sepehri
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
آره دیگه اگه درست نگی واسه اینکه مثلا غیبت نکنی دروغ گفتی.چون زندگی یه نسل آدمو تحت تاثیر قرار میده!
m-nas
m-nas
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
غیبت ....برای تحقیق درباره ازدواج........درباره کسی که گناه بزرگی را مدام انجام میدهد و ممکن است به دیگران لطمه بزند یا غیبت درباره منافق و دشمن دین عیبی ندارد
m_sepehri
m_sepehri
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
حالا تیکه اولشو که من وارد نیستم ولی قسمت دوم حرفت واقعا درسته.
m-nas
m-nas
٩١/١٢/٢٦
١
٠
تو جزوه اخلاقم سه مورد براش اورده که مشکل نداره ولی حوصله ندارم برم پیداش کنم ولی این دو تا رو یادم بود گفتم
m_sepehri
m_sepehri
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
خوب بید!
m_sepehri
m_sepehri
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
وا!داریم مگه همچین چیزی؟
سین سید هاشم صاد صفدری
سین سید هاشم صاد صفدری
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
والا منکه نشنیدم چرا دروغ بگم!ولی بنظرم حرف های دخترعموی گرامی بانو آسمانه و ام نص عزیز درست باشه
mahdi-h
mahdi-h
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
فک کنم وقتی جلو رومون نشسته یا صدامونو میشنفه میشه غیبت کرد ... خخخ
mo_so
mo_so
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
نه نشنیده ام
taba_sa
taba_sa
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
واااااااا.... مگه میشه؟؟؟؟؟ من فقط شنیدم که میگن.....غیبتش نشه فلانی ال و بل.... فک می کنن با همین یه کلمه که میگن دیگه غیبت نمیشه.....
m_kashiyan
m_kashiyan
٩١/١٢/٢٦
٠
٠
من شنیدم غیبت کسی که فسقش آشکاره عیبی نداره!!!
Mahnaz_72
Mahnaz_72
٩١/١٢/٢٧
٠
٠
اگر درباره کسی که غیبت میکنی وتوخودت اونو بشناسی ولی طرف مقابلت نشناسه گناهی نداره
Mahnaz_72
Mahnaz_72
٩١/١٢/٢٧
٠
٠
ولی کلاغیبت خوب نیست حالاچی باگناه باشه چی بی گناه
a-pooryousof1373
a-pooryousof1373
٩١/١٢/٢٧
٠
٠
ما ياد گرفتيم و چيزي بر دانشمان افزون شد مرسي.
Mostafa
Mostafa
٩١/١٢/٢٧
٠
٠
موارد استثنایی غیبت علمای اخلاق در این باره که غیبت کردن گاه در مواردی جایز است با هم اختلاف نظر دارند و از جمع مسایل و مدارک مختلف بر می‌آید که غیبت در دو مورد جایز است. الف : در مواردی که پای مصلحت مهم‌تری در میان باشد که در آنجا غیبت جایز می‌گردد و مصادیق آن متعدد است : ۱ـ در مورد نهی از منکر ۲ـ در مورد آگاه ساختن مسلمانی از خطر و ضرری که در کمین اوسـت ( ولو بدون مشـورت طرف. ) ۳ـ درمـورد مشـورت ؛ مانند سـوال درباره ازدواج، شـرکـت یا معامله. در این جا تردیدی نیسـت که می‌توان عیوب پنهاهی آن شخص را تا آن جا که به کار مورد نظر مربوط می‌شود آشکار نمود و شخص مشورت کننده را از خطرهای احتمالی رهایی بخشید. ۴ـ دادخواهی و رفع ظلم و گرفتن حق. قرآن می‌فرماید:« لایحب الله الجَهرَ بِالسّوءِ مِنَ القَول اِلا مَن ظُلِمَ … » (1) «خداوند بانگ برداشتن به بد زبانی را دوست ندارد مگر کسی که بر او ستم رفته است…» امام باقر علیه السلام می فرمایند: «سه نفرند که احترام ندارند ؛ کسی که دارای هوس‌های بدعـت آمیز است، زمام دار ستمگر، و کسی که آشکارا معصیت می‌کند» لذا باید به دقت وجوه مصلحت در مساله غیبت را در نظر گرفت و با رعایت تمـام خصوصیات و جوانب امر ودور از هرگونه حب و بغض واغراض دیـگر آن را ارزیابی نمود.[ و تنها در صورت برتری مصلحت و جلوگیری از فساد، بایید تن به غیبت داد.] ب ـ مواردی که بدون مصلحت خاصی جایز می‌گردد: ۱ـ در وسایل الشیعه از امام باقر (ع) نقل شده است : «قال: ثَلاثَة لَیسَ لَهُم حُرمَة:صاحِبُ هَوی مُبتَدَعٌ و اَلاِمامُ الجائِرُوالفاسِقُ المُلعِنُ بِفِسقِه.»(2) «سه نفرند که احترام ندارند ؛ کسی که دارای هوس‌های بدعـت آمیز است، زمام دار ستمگر، و کسی که آشکارا معصیت می‌کند.» ۲ـ روایت دیگر در وسائل الشیعه از امام صادق (ع) نقل شده :«مَن عامَل الناس فَلَم یظلِمهُم وَحَدّ ثَهُم فَلَم یَکذِ بهُم وَ واعَدَهُم فَلَم یُخلِفُهم کانَ مِمّن حّرِّمَت غَیبَتَهُ و کَمُلَت مُرُوَّّتُهُ وَظَهَرَ عَدلُهُ وَوَجَبَ اُخُوَّتُهُ »(3) « کسی که در معامله با مردم ستم نکند و در سخن با آنان دروغ نگوید و در وعده تخلف نکند، جزو کسانی است که غیبتش حرام، شخصیتش کامل، عدالت او آشکار و برادری با او واجب است.» آنچه از احادیث بالا بدسـت می‌آوریم این است که کسانی که ویژگی‌های مخالف صفات بالا را داشته باشند ترک غیبت و حفظ آبروی آن‌ها در همین موارد لازم نیست. نتیجه:علت اصلی حرمت غیبت، ریختن آبروی آبرومند است اما گاه به دلیل امری مهمتر از آن چون مصلحت اسلام و مسلمین، نجات جان بی گناه، ازدواج، مشاوره و موارد دیگری از این دست، می توان غیبت کرد اما در اینگونه موارد نیز می بایست تا سر حد امکان تلاش کرد تا حرمت و آبروی افراد حفظ شود. (1)سوره نساء آیه ۱۴۸ (2)وسایل الشیعه جلد ۱۲ ـ باب ۱۵۴ ـ حدیث ۵ ـ ص ۲۸۹ (3)وسایل الشیعه جلد ۵ ـ ( باب عدم جواز الا قتداء بالفاسق ..) حدیث ۹ ـ ص ۳۹۳ منبع: http://tebyan-mobaleghin.ir/?p=1643
Milad
Milad
٩١/١٢/٢٧
٠
٠
ممنون جوابمو گرفتم
Mostafa
Mostafa
٩١/١٢/٢٧
٠
٠
مطمئنی یا بازم بگم؟!!خخخخخخخخخخخخخ
Mostafa
Mostafa
٩١/١٢/٢٧
١
٠
غیبت چیست؟ غیبت عبارت است از ذکر نقاط ضعف و معایب پنهانی دیگران که اگر بشنوند ناراحت می‌شوند، خواه این نقاط مربوط به مسایل دینی، اخلاقی، روحی و اجتماعی افراد باشد، یا مربوط به جنبه‌های جسمی آنان، اعم از هیأت ظاهری، اعضای بدن، نیروهای جسمی، طرز حرکات و رفتار یا متعلقات هر انسان، یعنی زن و فرزند، لباس و خانه و امثال آن.
Mostafa
Mostafa
٩١/١٢/٢٧
٢
٠
علما ده جهت براى تجويز غيبت بيان فرموده ‏اند: اول: دادخواهى، مثلا اگر كسى به كسى ستم كرد و حقش را پامال نمود مظلوم مى ‏تواند به مقامى كه قدرت رفع ظلم دارد شكايت كند و رفتار او را شرح دهد( در صورتى كه راه چاره منحصر به همان باشد) دوم: استمداد براى جلوگيرى از گناه و اصلاح حال مفسد كه فرد عمل زشت و گناه مفسد را نزد بعضى اظهار مى ‏كند به قصد اينكه وی از مستمع يا از فاش شدن گناهش بترسد و ترك كند. سوم: مسأله پرسيدن، مثل اين كه به مجتهد مى ‏گويد: پدرم يا برادرم به من ظلم كرده راه فرار از اين ظلم چيست؟ (در جايى كه بدون ذكر نام نمى ‏تواند به هدف سؤال برسد). چهارم: در جواب مشورت و بيدار باش از خطرى كه به مسلمانى متوجه شده، چنان كه اگر مرد فاسق و فاجرى با تظاهر و ريا كسى را فريفته و ممكن است او را به كارهاى نامشروع بكشاند تنبه دادن و بيان حال آن مرد فاسد «غيبت كردن از او» جايز است. پنجم: انتقاد از شاهد يا راوى (اگر فاسقى شهادتى در دادگاه شرع داده يا روايتى نقل كرده كه موجب پامال شدن حقى يا اشتباه شدن حكمى است، جايز است او را معرفى كنند و لو غيبت او شود). ششم: متجاهر به فسق كه علنا معصيت كند، پيغمبر «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم» فرموده: هر كه پرده‏ ى حيا را بدرد غيبت ندارد. هفتم: درباره‏ ى كسى كه به لقب اهانت‏ آميزى مشهور باشد مانند: شل، شب‏كور، يك چشم و امثال آنها (در جايى كه طرف سخن مطلع است و گوينده به قصد اهانت نمى ‏گويد). هشتم: در مورد شهادت بر گناهى كه حد دارد، مثل اينكه ب‏بيند كسى زنا مى ‏كند يا شراب مى ‏خورد، جايز است نزد قاضى با حضور متهم شهادت دهد. نهم: بعضى گويند اگر دو نفر ب‏بينند كسى مشغول گناه است مى ‏توانند آنچه ديده‏ اند با يكديگر مذاكره كنند. دهم: در صورتى كه ببيند كسى غيبت مى ‏كند و احتمال دهد از موارد جواز غيبت باشد، بايد عمل او را حمل به صحت كند و منع كردن او اگر موجب اهانت و هتك احترام باشد جايز نيست.1 1. نصایح، ص 323
Mostafa
Mostafa
٩١/١٢/٢٧
١
٠
غيبت مجاز قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله: لاصَلاةَ لِمَن لايُصَلّى فِى المَسجِدِ مِعَ المُسلِمينَ إلاّ مِن عِلَّةِ، وَلاغَيبَةِ إلاّ لِمَن صَلّى فى بَيتِهِ وَ رَغِبَ عَن جَماعَتِنا، وَ مَن رَغِبَ عَن جَماعَةِ المُسلِمينَ سَقَطَت عَدالَتُهُ. پيامبر اكرم عليه السلام فرمود: كسى كه بدون عذر با مسلمانان در مسجد نماز نمى خواند نمازش كامل و مفيد نيست، و غيبت جايز نيست مگر از كسى كه از جماعت ما مسلمانان كناره گيرى كند و نماز را در خانه اش بخواند، و كسى كه از جمع مسلمانان كناره گيرى كند عدالتش ساقط مى شود.
h-hoseini
h-hoseini
٩١/١٢/٢٧
٠
٠
مرسی اقا مصطفی
sahar
sahar
٩١/١٢/٢٧
٠
٠
ممنون
sasa10
sasa10
٩١/١٢/٢٧
٠
٠
هااااااااااااااااااااااااااااااااا؟
نسیم
نسیم
٩١/١٢/٢٧
٠
٠
!!!!!!!
باران
باران
٩١/١٢/٢٧
٠
٠
mamnon
g_hosseinian
g_hosseinian
٩١/١٢/٢٨
٠
٠
هنوز صبحونه نخوردم نشیتم پای نت واسه همین حوصله ندارم بگم!!!!!!!بچه ها گفتن دیگه.هااااااااااااااااا