#مسابقه_آنلاین

#مسابقه_آنلاین

نویسنده : مریم شیعه زاده

همه‌ ما دوست داریم که در خانه‌مان بنشینیم، فعالیت مفیدی نکنیم و در ازایش پول دریافت کنیم. پولی که می‌تواند ناچیز باشد یا کلان اما معتادش می‌شویم چون هیچ‌کس از پول بادآورده بدش نمی‌آید. لابد شما هم اسم اپلیکیشن‌های مسابقه آنلاین اطلاعات عمومی را شنیده‌اید. مسابقاتی که یک شکل کلی دارند به این صورت که رقمی را برای جایزه در نظر می‌گیرند و بین راه‌یافتگان به پایان مسابقه تقسیم می‌شود. امروز می‌خواهیم کمی بیشتر درباره‌شان بخوانیم و دقیق‌تر بررسی‌شان کنیم. 

 

شاخ رقابت

در بین همه بازی‌های آنلاین اطلاعات عمومی که این روزها مورد توجه قرار گرفتند، «اسنپ‌کیو» پر مخاطب‌ترینشان است. همان‌طور که از اسمش پیداست، متعلق به برند اسنپ است و هر شب حدود 5 میلیون تومان (که در مناسبت‌های خاص، مثل شب یلدا؛ تا 30 میلیون تومان هم می‌رسد) جایزه می‌دهد. این مبلغ بین کسانی که به 12 سوال اسنپ کیو پاسخ دهند، تقسیم می‌شود که معمولا مبلغ ناچیزی به برندگان تعلق می‌گیرد. سه سوال نخست این بازی، جنبه سرگرمی دارد و برای انتخاب پاسخش نیازی به فکر کردن نیست و به مرور سوالات سخت‌تر می‌شود. زمان پاسخ‌دهی به هر سوال 10 ثانیه است و درکل پاسخ به 12 سوال از شما نیم ساعتی زمان می‌گیرد، چون مجری مسابقه لابه‌لای سوالات مدام صحبت می‌کند (که انصافا روی اعصاب است). این اپلیکیشن بیش از 500 هزار نصب فعال دارد که مدیون دست و دلبازی مدیرانش است. در تمام سایت‌های مربوط به حوزه فناوری و حتی سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های مطرح کشور، می‌توانید رپرتاژ آگهی‌های این مسابقه را ببینید که آن را یک بازی پرپول و پرهیجان معرفی کردند! این حجم از تبلیغات برای یک اپلیکیشن، هم در نوع خودش حسابی جالب است و هم پر هزینه. تازه اگر از جایزه روزانه و هزینه‌های سرور و ... عبور کنیم. البته اسنپفود، اسنپ‌کیو، بامیلو، اسنپ‌تریپ، اسنپ و ... متعلق به یک شرکت مادر به نام ایرانیان اینترنت گروپ است که تبلیغات آن‌ها را می‌توان در این اپلیکیشن دید. چه بهتر از این، بیش از 200 هزار مخاطب فعال داشته باشی که بتوانی روی آن‌ها تاثیرگذار باشی.

 

روی سکوی دوم 

همه‌ این مسابقات، شبانه برگزار می‌شود و «چی می‌دونی» هم از این قاعده مستثنا نیست. راس ساعت 8 شب آغاز می‌شود و سازوکارش شبیه اسنپ‌کیوست. مجری این برنامه هم درست مثل مجری‌های اسنپ کیو حرف‌های متفرقه زیاد می‌زند و برای همین هم انجام مسابقه نیم ساعتی زمان می‌برد. نصب فعال این اپلیکیشن حدود 100 هزارتاست و از لحاظ جامعه آماری، روی سکوی دوم ایستاده است. این اپلیکیشن هیچ نشانی از سازندگانش ندارد و توسط یک شخص حقیقی در اپ استورها ثبت شده است و در قسمت «درباره ما» سایت و اپلیکیشن هم، جز یک ایمیل چیز دیگری پیدا نمی‌کنید، نه نام و نشانی و نه آدرس و شماره تماسی. 

 

کم حجم و به صرفه 

برویم سراغ اپلیکیشن «10 ثانیه». اپلیکیشنی که تنها 20 هزار نصب دارد و ساز و کارش مشابه اسنپ کیو و سایر رقبایش است. جایزه این مسابقه آنلاین اطلاعات عمومی، هرشب چیزی بین 100 تا 300 هزار تومان است و هرچند رقم کمی به نظر می‌رسد اما با توجه به حجم شرکت‌کنندگانش، تفاوت چندانی در جایزه نهایی برندگان با سایر اپلیکیشن‌ها ندارد. این اپلیکیشن هم از مجری کمک می‌گیرد اما شما فقط صدایش را می‌شنوید. روزهای فرد، راس ساعت 7:30 شروع می‌شود و حدود 20 دقیقه از شما زمان می‌گیرد. این مسابقه ادعا می‌کند هر بار که در بازی شرکت می‌کنید کمتر از 01 مگابایت حجم شما مصرف می‌شود چون فایل‌ها به صورت فشرده رد و بدل می‌شوند تا مخاطب بیشتری داشته باشند. این مسابقه آنلاین توسط شرکت نوآوران سرآمد شریف برگزار می‌شود که در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کند و توسط جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف تهران مدیریت می‌شود. 

 

فعال اما گمنام 

«پسته» با 10 هزار نصب، کم‌ترین مخاطب را در بین هم قطارانش دارد. هرشب ساعت 10آغاز می‌شود و جایزه‌اش هم چیزی حدود 500 هزار تومان است. این برنامه هم در شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و بله فعال است و نسخه ios اش را هم عرضه کرده است اما با همه این‌ها همچنان جامعه آماری مخاطبانش چنگی به دل نمی‌زند. رقم دریافتی برندگان این مسابقه در هفته حدود 4 هزار تومان است و بیشترین رقمی که یک نفر به آن رسیده، 310 هزار تومان بوده است. گرافیک این اپلیکیشن هم بهتر از رقبایش است و در بخشی از آن می‌توانید خیلی راحت، سوال پیشنهادی و گزینه‌هایی که برایش مدنظر دارید را ارسال کنید. مالکش هم یک شخص است و درست مثل اپلیکیشن «چی می‌دونی» هیچ نشانی ندارد. ویژگی دیگری که این اپلیکیشن را متمایز می‌کند، این است که در صورت معرفی کردن دوستان‌تان به این بازی و استفاده آن‌ها از کد معرف شما، هرچقدر که برنده شوند معادل 20 درصدش هم به شما جایزه می‌دهند که خب این موضوع واقعا وسوسه‌کننده است. 

 

آباکیو اپلیکیشنی با دسترسی‌های عجیب و غریب

این مسابقه آنلاین اطلاعات عمومی، حجم‌تان را مصرف نمی‌کند بلکه در مقایسه با دیگر اپلیکیشن‌ها، دخل حجم‌تان را می‌آورد! در هر بار بازی چیزی حدود 50 مگابایت حجم مصرف می‌کند و حجم خود اپلیکیشن هم چند برابر رقبایش است. قسمت عجیبش هم این‌جاست که این اپلیکیشن علاوه بر پیامک‌هایتان، به مخاطبین و حافظه تلفن همراه هم دسترسی دارد. چرا باید برای یک بازی آنلاین اطلاعات عمومی چنین دسترسی‌هایی تعریف شود؟ تعداد نصب این اپلیکیشن هم بیش از 20 هزار تاست و نرم‌افزار متعلق به شرکت تجارت الکترونیک آبا است. ساز و کارش هم شبیه به دیگر اپلیکیشن‌ها بوده و ارزش افزوده خاصی ندارد. 

 

درآمد این اپلیکیشن‌ها از کجاست؟ 

به جز اسنپ‌کیو که متعلق به یک هلدینگ بزرگ اینترنتی است و اصلا 5 میلیون تومان رقمی برایش محسوب نمی‌شود، سایر اپلیکیشن‌ها از اسپانسرینگ باید درآمد داشته باشند. مخاطبشان هم هدف است. اگر کسی برای یک مسابقه اینترنتی حاضر است اپلیکیشن نصب و وقتش را صرف کند پس احتمال خیلی زیاد اهل سفارش اینترنتی غذا هم هست و کلا اپ باز است. پس فضای خوبی است برای تبلیغات استارتاپی‌ها. مثلا اگر مخاطبین یک برنامه 50 هزار نفر باشد. هزینه تبلیغات در آن هم بالای 3 میلیون تومان است. باتوجه که جایزه‌ها بسیار پایین‌تر از این رقم است می‌توان پیش‌بینی کرد به سختی اسپانسرینگ بتواند هزینه‌های‌شان را جبران کند. البته سوالات هدف‌دار هم می‌تواند برایشان درآمد ایجاد کند. هزینه سرور و پهنای باند بالاست، که با توجه به سرور ایران و درآمد سایت‌هایی که پهنای باندشان زیاد است می‌توان گفت که در بهترین حالت درآمدشان از پهنای باند صفر است و پول سرور نمی‌دهند.

 

بازنده شو یا برنده؟ 

برویم سراغ یک اپلیکیشن آفلاین اطلاعات عمومی که این روزهای حسابی سروصدا به پا کرده است و بیشتر به یک قمار بزرگ شبیه است. اپلیکیشن «برنده شو» که متعلق به یک مسابقه تلویزیونی با همین نام و با اجرای محمدرضا گلزار است. ابهام درباره‌اش زیاد است و اولین و مهم‌ترینش تضادی است که به تصویر می‌کشد. زمانی که گفته می‌شود این برنامه برای ترویج کتاب‌خوانی است و کاملا رایگان، در حالی که این برنامه نه برای کتاب‌خوانی قدم از قدم برمی‌دارد و نه رایگان است، بلکه تجارتی محسوب می‌شود که هنوز هم مشخص نیست چه کسی پشت آن است و برای خرید آنتن صدا و سیما پول می‌پردازد. سوالات مسابقه هیچ ربطی به مطالعه ندارد و همه چیز از اپلیکیشن آن شروع می‌شود. شما برای خرید هر بسته 500 سوالی، 20 هزارتومان بپردازید و در قبال پاسخ صحیح 100 امتیاز بگیرید. از آن‌جا که برای قرار گرفتن در جمع 8 نفر برتر و راهیابی به مسابقه تلویزیونی، بین سه و نیم تا چهار میلیون امتیاز لازم است، باید حداقل 35 هزار سوال را درست پاسخ بدهید. اگر خوشبینانه نگاه کنیم، احتمالا از هر سه سوال به یکی از سوالات پاسخ درست می‌دهید و این یعنی حدود 100 هزار سوال باید خریداری کنید، 200 بسته 500 سوالی. این یعنی در بهترین حالت حضور در مسابقه تلویزیونی 4 میلیون تومان برایتان آب می‌خورد! و معلوم نیست دقیقا چند هزار نفر روزانه از این اپلیکیشن سوال می‌خرند و به جایی نمی‌رسند. پول می‌پردازند به امید این‌که یک شبه و با 15 سوال، 200 میلیون تومان برنده شوند و از این قمار بزرگ و قانونی سربلند بیرون بیایند. هیچ نماد الکترونیکی در سایت برنده باش وجود ندارد و به جز یک شماره تلفن، هیچ نشانی از پشت پرده این مسابقه در دسترس نیست اما خیلی راحت توانسته در صدا و سیمای ملی کشور، جاخوش کند. جالب این‌جاست که چندی پیش وحید یامین‌پور (مجری صدا وسیما) مدعی شد گلزار برای هر برنامه 45 میلیون تومان دستمزد می‌گیرد.

نظرات کاربران
کد امنیتی