این برهه حساس کنونی
یادداشت

این برهه حساس کنونی

نویسنده : علیرضا گرانپایه

راستش را بخواهید آنقدر برچسب زدن در این دوران مثلا آزادی رسانه‌ای راحت است که گاهی می‌ترسی حرف دلت را در شبکه اجتماعی شخصی‌ات بنویسی. می‌‌ترسی یک انتقاد کوچک از یک موضوع بکنی و هزار برچسب ضد دین، ضد ولایت و ضد هزاران چیز دیگر که خودت بهتر از هر کسی می‌دانی که چه پیوند عمیق قلبی با آن داری، رویت بچسبانند! حالا فکرش را بکنید که بخواهی همین انتقادات را کمی مفصل‌تر در یک رسانه رسمی مطرح کنی. این روزها که پرونده‌های مفصلی درباره ایام محرم توسط رسانه‌های کاغذی و غیرکاغذی منتشر می‌شود، احتمالا نیم بیشتر پرونده‌های غرمحور نیز به بهانه‌های مختلف کنار گذاشته می‌شود. می‌گویند در این برهه حساس کنونی، در این برهه که هر کسی با سلایق مختلف به عزاداری می‌پردازد، در این برهه که مردم به مراسم عزاداری امام حسین (ع) پناه آوردند، چرا از فلان مشکل مداحی‌ها می‌گویید؟ اگر مقابل رویت، هزاران برچسب بهت نزنند، احتمالا پشت سرت می‌گویند که فلانی عجب دل ناپاکی دارد که می‌تواند به مراسم عزاداری محرم ایراد بگیرد! حالا در این بین کسی نیست که بگوید، اگر درست وسط شور و هیجان محرم که صدای عزای امام حسین علیه‌السلام از هر کوچه و خیابانی به گوش می‌رسد، درباره مشکلات آیین من درآوردی عزاداری بعضی از افراد حرف نزنیم، پس کی باید به آسیب‌شناسی این موضوع بپردازیم؟! قبل از محرم که کسی درگیر این موضوعات نیست که بخواهد دغدغه‌اش باشد، محرم که شروع می‌شود هم نباید برای دلزدگی مردم، ایرادات را مطرح کنیم، بعد از محرم هم که می‌گویند کو تا سال بعد، انشا... همان زمان درباره‌اش حرف می‌زنیم! حالا ما مانده‌ایم و ذهنی پر از سوال که نمی‌دانیم باید کی به ترافیک آزاردهنده پشت یک ایستگاه نذری، کی به موسیقی و عبارات توهین‌آمیز بعضی از مداحی‌ها، کی به بدعت‌گزاری بعضی افراد در مراسم عزای حسینی و .... اعتراض کنیم؟ نه اشتباه نکنید! اصلا نمی‌خواهیم خلاقیت یا هرچیز دیگری که احتمالا شما روی بعضی از تغییرات اخیر در مراسمات می‌گذارید را سرکوب کنیم، به هیچ عنوان هم اهل خط‌کشی و تقسیم‌بندی مذهبی و غیر مذهبی در برخورد با این گونه موارد نیستیم، باور کنید نویسنده این مطلب یک پیرمرد سالخورده و خشک هم نیست. بحث بر سر افراط‌های سلیقه‌ای بعضی افراد و چسباندنش به دین و مذهب است. اینکه اگر شما به هر دلیلی با سلیقه آن‌ها در تعارض باشی و با هر استدلالی این دسته کارها را به نوعی گناه یا بگذارید بگوییم بدون ثواب بدانی، در دسته غیرخودی‌ها قرار می‌گیرید. البته ما را برای غر زدن همین یک ستون 400 کلمه‌ای کافیست، شاید یک روز، یک سال، وقت به ما رسید تا یک پرونده 4000 کلمه‌ای درباره غرهای درونی‌مان زدیم. شاید توانستیم یک سال، سوالات ذهنی‌مان را با شما بیشتر در میان بگذاریم. انشاا...  

نظرات کاربران
کد امنیتی