سریال هایی که هر وقت از آب بگیری تازه است
یادداشت

سریال هایی که هر وقت از آب بگیری تازه است

نویسنده :

خصلت اکثر آثار تولید شده در سینما این است که تاریخ انقضای مشخص دارند. در زمانی خاص و برای اهدافی خاص ساخته می‌شوند و مخاطب مشخصی دارند که حرف فیلم را می‌گیرند و قضیه تمام می‌شود. حالا بین این جور آثار که 90 درصد تاریخ سینما را فراگرفته‌اند؛ برد با آثاری است که بعد از سال‌ها هم اگر بیننده‌ای که فیلم در زمان پدربزرگش ساخته شده آن را ببیند با روایت و فرم همراه شود و حرف فیلم آن‌قدر جهان شمول باشد که مخاطب را درگیر خود کند. این آثار انگشت‌شمار فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینما هستند. اما برای اینکه یک سریال تلویزیونی آن هم سریالی مناسبتی که قرار است در یک برهه زمانی خاص ساخته شود همیشه ماندگار باشد و با هربار دیدنش و حتی تکرارهای چند باره‌اش لبخند به لب تماشاچی بیاید یا از خنده ریسه برود، باید شاهکار بسازی. چون در تلویزوین ما که روز به روز مرزهای ممیزی بازتر می‌شود و شوخی‌ با چیزها و افراد بیشتری ممکن می-شود؛ ساخت یک اثر کمدی اجتماعی که تا سال‌ها بعد مخاطب چشم و گوش سیر شده را بخنداند کار هر کسی نیست. به عنوان مثال مهران مدیری که بی شک بیشترین اثر را روی کمدی سازی تلویزیونی ما گذاشته و صاحب سبک خاص خود است و سال‌ها بعد از ساخت آثارش از آن‌ها به نیکی یاد می‌شود هم نتوانسته در همه آثارش کاری کند که مردمِ ده سال بعد هم به همان چیزی که مردم معاصر زمان ساخت و پخش سریال می‌خندیدند، بخندند. برای مثال همین شب‌ها که سریال نقطه چین از شبکه آی فیلم در حال پخش است، شاید در طول پخش یک قسمت فقط دو سه بار لبخند نه چندان عمیقی روی لب‌های بیننده نقش ببندد. هرچند مرد دو هزار چهره یا جایزه بزرگ از این قاعده مستثنی هستند؛ آن هم به این خاطر که شباهت بیشتری به مردمی که هر روزه می‌بینیم دارند؛ یعنی باغ مظفر و نقطه چین و حتی شب‌های برره یک بار دیدن دارند چون کشف تازه‌ای از یک تیم سریال سازی هستند اما در تکرارهای بعدی دنبال چیزی هستیم که پیدایش نمی‌کنیم و به همین دلیل سریال برای ما تکراری می‌شود. اما وقتی مردمی مثل خودمان با ضعف و قوت‌هایی شبیه خودمان ببینیم؛ هربار که تکرار شود چیز تازه‌ای دستگیرمان می‌شود و به عیب و نقص‌های بیشتری از وجود آنان می-خندیم که در دفعات قبلی تماشا ندیده‌ایم. عطاران به درستی در سریال‌هایش دست روی همین ماجرا گذاشته و به جای شوخی با مضامین مقطعی و تمثیلی، یک راست وارد دل خانه یک خانواده ایرانی شده و به جای درگیر شدن با روایت سریال در شخصیت‌پردازی عمیق شده و ما را درگیر و دلداده شخصیت‌های بی‌نظیری می‌کند که در عین بی همتا بودن و فقط در سریال بودن هر روز در گوشه و کنار خیابان و در خانه‌های خودمان می‌بینیم! آقا ماشا... و اصلان «خانه به دوش» و بی بی و شازده و هشام اگزوز «متهم گریخت» را حتی اگر یک بار سریال را دیده باشیم از یاد نخواهیم برد. با نادر معتاد «بزنگاه» استخوان درد و کلافگی خماری خواهیم کشید و مثل مجید «ترش و شیرین» غیرتی خواهیم شد. آدم‌های چرک و ته ریش‌دار و آفتابه به دست و لب حوض نشین و از دستشویی بیرون آمده‌ای که مهران مدیری یک بار از آن‌ها به تمسخر یاد کرد تا نظرش را درباره سریال‌سازی عطاران بگوید؛ آدم‌هایی از دل خودمان هستند که برای خودمان داستان زندگی‌شان را نقل می‌کنند و آن‌قدر با ظرافت‌های نگاه عطاران عمیق شده‌اند که حتی اگر پایان داستان‌شان را بدانیم دوست داریم یک بار دیگر با میل «خانه به دوش» و «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» و «بزنگاه» را ببینیم و با تمام قدرتی که برای خندیدن در وجودمان مانده روی زمین پهن شویم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
جارچی

جارچی 559

٩٧/٠٩/١٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و خاموشی چراغ

٩٧/٠٩/١٥
اینستادونی

اینستادونی 559

٩٧/٠٩/١٥
فتوچاپ

فتوچاپ 559

٩٧/٠٩/١٥
درباره «آستیگمات» دومین ساخته مجید رضا مصطفوی

تراکم خنده‌دار بدبختی

٩٧/٠٩/١٥
برای ابوالفضل زرویی نصرآباد که نوشته‌هایش را دوست می‌داشتم و جاده ناهموار طنز را برای نسل ما صاف کرد

اسطوره سبیلوی من

٩٧/٠٩/١٥
یادداشت

نگاهی کوتاه به زندگی و افتخارات اصغر فرهادی از ابتدا تا به امروز

٩٧/٠٩/١٥
یادداشت

بده بستون های سینمایی

٩٧/٠٩/١٥
چهره هفته

چهره هفته 559

٩٧/٠٩/١٥
پایان نامه

کتاب، چمبه، حمید هیراد!

٩٧/٠٩/١٥
شگرد

فالوورهایتان را بترکانید (قسمت دوم)

٩٧/٠٩/١٥
بیفور ویژه

زوج دیکتاتورِ جیمی

٩٧/٠٩/١٥
یک پرونده پر و پیمان درباره اصغر فرهادی و سبک فیلم‌سازی منحصر به ‌فردش که اسمش این هفته با انتشار همه می‌

سرِّ فرهادی

٩٧/٠٩/١٥
#توئیتری_ها

توئیتری ها 559

٩٧/٠٩/١٥
ناصرخان اکتور سینما

ببخشید شما؟

٩٧/٠٩/١٥
کدام کارگردان‌ها بیشترین شباهت را به فرهادی دارند؟

فرهادی‌بازها، فرهادی‌سازها، فرهادی شده‌ها!

٩٧/٠٩/١٥
هــمه چــیز درباره مهــم‌تــرین ارز ایــــن روزهــای دنــیــای تکــنولوژی

#ETHEREUM

٩٧/٠٩/١٥
دستپخت آخر آقای کارگردان، زیر ذره‌بین نقد

همه چیز درباره دانستن است

٩٧/٠٩/١٥
دات کام

پت و مت بسازید!

٩٧/٠٩/١٥
تمام شواهدی که نشان می‌دهد فرهادی درحال تغییر رویه در مسیر فیلمسازی‌اش است

فاز نو

٩٧/٠٩/١٥