عطاران طلایی روی پرده نقره ای
یادداشت

عطاران طلایی روی پرده نقره ای

نویسنده : محمدناصر حق خواه

 اولین فیلم: کلید ازدواج (1376)

 اوج شهرت: هوو (1384)

 پرفروش‌ترین: هزارپا (1397)

 تغییر ژانر: دهلیز (1391)

 دشت سیمرغ: طبقه حساس (1392)

عطاران زودتر از بقیه تیم بازیگران ساعت خوش و کارگردان و بزرگ‌شان که مهران مدیری بود و همه با هم معروف شدند، فهمید که باید گرای هدف توپخانه‌اش را به سمت سینما کج کند و سینمایی شود. در باد موفقیت‌های سریال‌سازی‌اش نخوابید و هم زودتر به سینما رفت و هم از همه هم سن و سالانش در سینما موفق‌تر شد. رضا عطارانِ بازیگر با یک سیمرغ و عطاران نویسنده وکارگردان با یک سیمرغ دیگر، حالا یکی از مهره‌های تاثیرگذار سینماست که بررسی کارنامه‌اش نکات جالبی در بردارد.

 

آقا رضا، آکتور سینما

زوردتر از نویسندگی و کارگردانی، عطاران با بازی در سینما شروع کرد. کلید ازدواج و سیندرلا را در سال‌های 76 و 79 بازی کرد اما اولین جایی که شاید بازی عطاران دیده شده باشد در کلاه قرمزی و سروناز است که یک نقش ساده و کوتاه را توانست با نمک از کار دربیاورد و هرچند کم اما دیده شود. اما دو نقش پی در پی که عطاران با آن‌ها دیده شد، ایفای نقش در  دو فیلم «هوو» و «کلاهی برای باران» بود که در سال‌های 84 و 85 باعث شد عطاران که تا آن زمان به عنوان یک کارگردان و بازیگر تلویزیونی شناخته شود به عنوان بازیگر در سینما مطرح شود. از سال85 تا سال 91 عطاران بازیگر کمدی و بفروشی بود که گاهی فیلم‌هایی که بازی می‌کرد سطح کیفی پایینی داشت و گاهی هم در آثار درخشانی مثل «اسب حیوان نجیبی است» و «ورود آقایان ممنوع» می‌درخشید. اما سال 91 نقطه جهش عطاران بود. هنرمندی که هر چه نوشته و ساخته و بازی کرده بود، مایه‌های طنزی داشت؛ این‌بار در «دهلیز» بهروز شعیبی نقش تلخ و سنگینی را ایفا کرد که بی‌اغراق سطح فیلم را چند پله بالا برد و در جشنواره فجر هم برای این نقش نامزد شد و در جشن انجمن منتقدان جایزه بهترین بازیگر مرد را گرفت. عطاران اما مسیرش را عوض نکرد و به بهانه هنری بودن و کار متفاوت کردن از سینمایی که مردم دوست دارند و نقش‌هایی که مردم را می‌خنداند جدا نشد. اویی که «دهلیز» و «اسب حیوان نجیبی» است را بازی کرده بود؛ حالا هنوز هم «من سالوادور نیستم» و «هزارپا» بازی می‌کند و هم خودش راضی است و هم مخاطبان سینما.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
جارچی

جارچی 559

٩٧/٠٩/١٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و خاموشی چراغ

٩٧/٠٩/١٥
اینستادونی

اینستادونی 559

٩٧/٠٩/١٥
فتوچاپ

فتوچاپ 559

٩٧/٠٩/١٥
درباره «آستیگمات» دومین ساخته مجید رضا مصطفوی

تراکم خنده‌دار بدبختی

٩٧/٠٩/١٥
برای ابوالفضل زرویی نصرآباد که نوشته‌هایش را دوست می‌داشتم و جاده ناهموار طنز را برای نسل ما صاف کرد

اسطوره سبیلوی من

٩٧/٠٩/١٥
یادداشت

نگاهی کوتاه به زندگی و افتخارات اصغر فرهادی از ابتدا تا به امروز

٩٧/٠٩/١٥
یادداشت

بده بستون های سینمایی

٩٧/٠٩/١٥
چهره هفته

چهره هفته 559

٩٧/٠٩/١٥
پایان نامه

کتاب، چمبه، حمید هیراد!

٩٧/٠٩/١٥
شگرد

فالوورهایتان را بترکانید (قسمت دوم)

٩٧/٠٩/١٥
بیفور ویژه

زوج دیکتاتورِ جیمی

٩٧/٠٩/١٥
یک پرونده پر و پیمان درباره اصغر فرهادی و سبک فیلم‌سازی منحصر به ‌فردش که اسمش این هفته با انتشار همه می‌

سرِّ فرهادی

٩٧/٠٩/١٥
#توئیتری_ها

توئیتری ها 559

٩٧/٠٩/١٥
ناصرخان اکتور سینما

ببخشید شما؟

٩٧/٠٩/١٥
کدام کارگردان‌ها بیشترین شباهت را به فرهادی دارند؟

فرهادی‌بازها، فرهادی‌سازها، فرهادی شده‌ها!

٩٧/٠٩/١٥
هــمه چــیز درباره مهــم‌تــرین ارز ایــــن روزهــای دنــیــای تکــنولوژی

#ETHEREUM

٩٧/٠٩/١٥
دستپخت آخر آقای کارگردان، زیر ذره‌بین نقد

همه چیز درباره دانستن است

٩٧/٠٩/١٥
دات کام

پت و مت بسازید!

٩٧/٠٩/١٥
تمام شواهدی که نشان می‌دهد فرهادی درحال تغییر رویه در مسیر فیلمسازی‌اش است

فاز نو

٩٧/٠٩/١٥