عطاران‌ها در دنیای نمایش مهم‌اند
گفت‌وگوی جیم با سردبیر مجله فیلم درباره دنیای بازیگری و فیلم‌سازی عطاران

عطاران‌ها در دنیای نمایش مهم‌اند

نویسنده : علیرضا گرانپایه

برای این‌که حرف‌هایمان درباره رضا عطاران تخصصی‌تر شود به سراغ هوشنگ گلمکانی، سردبیر قدیمی‌ترین مجله سینمایی ایران رفتیم و چند دقیقه‌ای با ایشان درباره دنیای بازیگری عطاران و البته کمی هم درباره فیلم‌هایش گپ زدیم که آن را می‌خوانید.

 آقای گلمکانی؛ می‌توانیم ادعا کنیم که رضا عطاران، بهترین و موفق‌ترین کمدین بعد از انقلاب است؟

 خب راستش شاید شما بتوانید این را ادعا کنید ولی من این ترین‌ها را عادت ندارم که به افراد نسبت بدهم. ولی خب قطعا او تا امروز یکی از موفق‌ترین بازیگران کمدی در ایران به حساب می‌آید.

  شما موفقیت یک کمدین را چگونه تعریف می‌کنید؟

 مهم‌ترین بخشش این است که یک کمدین باید حضور گرم و دلپذیری داشته باشد. یعنی حتی اگر کار خاصی انجام نمی‌دهد، حتی اگر فقط یک لبخند ساده می‌زند یا یک نگاه معمولی انجام می‌دهد، باز هم برای مخاطب جذاب باشد که خب عطاران این خصوصیت را دارد. ولی به کار بردن صفت تفضیلی برای افراد شاغل در سینما بسیار سخت است؛ چون مثلا ما مهران مدیری را هم داریم که واقعا آدم موفقی است در کار کمدی. 

 ما در طول یک دهه اخیر با کارنامه‌ای بسیار موفق از رضا عطاران در گیشه مواجه هستیم، دلیل این موضوع چیست؟

 عطاران فیلم غیرکمدی داشته که در فروش موفق نبوده است ولی خب عامل اصلی موفقیت فیلم‌های کمدی‌اش قطعا خود عطاران بوده و بس. البته منکر تاثیر کارگردانی و فیلم‌نامه هم نمی‌توانیم باشیم.

 و ویژگی اصلی که باعث این موفقیت شده چیست؟

 عطاران بیشتر یک بازیگر غریزی است که متکی به حس خودش کار می‌کند. از آن دست بازیگرانی که صرف حضورشان دلپذیر است. او ذاتا وقتی می‌خواهد یک دیالوگ معمولی هم بگوید، شیرین است. در جلسه افتتاحیه فیلم هزارپا در برج میلاد به مطلب سال‌های قبلم در مجله فیلم درباره رضا بیک ایمان وردی اشاره کردم. بعد از آن مطلب، آقای کیارستمی بهم زنگ زد. کارگردانی که سمبل سینمای روشنفکری بود، به این‌چنین مطلبی واکنش نشان داد و گفت که این مدل آدم‌ها در دنیای نمایش بسیار مهم هستند. کسانی که می‌توانند میلیون‌ها آدم را همزمان به خود جذب کنند. رضا عطاران از این جنس است. بازیگری است که یک آنی دارد که تماشاگر واقعا دوست دارد. راستش را بخواهید، این موضوع خیلی توضیح دادنی هم نیست که دقیقا بین او و تماشاگر چه اتفاقی می‌افتد که تا این اندازه دلنشین می‌شود. مثلا عزت‌ا... انتظامی حرف زدنش هم جذاب و شیرین است ولی خب شاید یکی بگوید که آقای نصیریان بازیگر خیلی خوبی است ولی خب این خصوصیت را ندارد. خیلی از بازیگران خوب و درجه یک، این «آن» را ندارند.

 جالب این‌جاست که عطاران تقریبا با هیچ کدام از نقش‌های کمدی‌اش مورد توجه منتقدان قرار نگرفته است.

 خب اصولا سینمای تجاری بین منتقدان و تماشاگران نخبه‌گرا خیلی جدی گرفته نمی‌شود، مگر این‌که از کمدی‌های فلسفی مثل کارهای وودی آلن باشد. به نظر می‌رسد منتقدان دون شان خود می‌دانند که این دست بازیگران در فیلم‌های تجاری را مورد تحسین قرار دهند. همین موضوع باعث شد تا عطاران در فیلم دهلیز که یک فیلم متوسط بود و بازی او هم متوسط بود، دیده شود و تنها به دلیل نقش متفاوتی که بازی کرده بود باعث شد تا سیمرغ به او برسد.

 اگر بخواهیم رضا عطاران را کنار بگذاریم، به نظر شما در کل با کمبود بازیگر درجه یک کمدی در ایران مواجه نیستیم؟ 

 خب شما نگاه کنید در سینمای هالیوود با آن همه گردش مالی و تولیدات گسترده، مگر چندتا بازیگر کمدی درجه یک داریم که حالا از سینمای ایران انتظار دارید کمدین‌های درجه یک زیادی داشته باشد؟ واقعا توقع بی جایی است که بخواهیم ده تا عطاران در سینما داشته باشیم. نمی‌شود با برنامه‌ریزی این اتفاقات را رقم زد. با مدرسه و آموزش به عطاران‌ها نمی‌رسیم. نیاز به استعداد ذاتی داریم. مطمئن باشید بازیگری که استعداد کمدی داشته باشد و در دوتا فیلم بازی کند، روی دست می‌برندش.

 نظرتان درباره مدل فیلم‌سازی عطاران در سینما چیست؟

 خب من دراکولا را ندیدم ولی خب به نظرم دو فیلم دیگرش خیلی شبیه جنس بازیگری خودش است. واقعا سخت است که آدم بفهمد این تشابه غریزی است یا حساب شده و آگاهانه ولی هر چه هست، به شخصه جنس فیلم‌سازی‌اش را هم دوست دارم اگر کمی بیشتر روی سناریو و داستان‌هایش کار کند. رد کارپت خیلی بزن در رو بود، وجود عطاران فقط توانست آن را نجات دهد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
جارچی

جارچی 559

٩٧/٠٩/١٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و خاموشی چراغ

٩٧/٠٩/١٥
اینستادونی

اینستادونی 559

٩٧/٠٩/١٥
فتوچاپ

فتوچاپ 559

٩٧/٠٩/١٥
درباره «آستیگمات» دومین ساخته مجید رضا مصطفوی

تراکم خنده‌دار بدبختی

٩٧/٠٩/١٥
برای ابوالفضل زرویی نصرآباد که نوشته‌هایش را دوست می‌داشتم و جاده ناهموار طنز را برای نسل ما صاف کرد

اسطوره سبیلوی من

٩٧/٠٩/١٥
یادداشت

نگاهی کوتاه به زندگی و افتخارات اصغر فرهادی از ابتدا تا به امروز

٩٧/٠٩/١٥
یادداشت

بده بستون های سینمایی

٩٧/٠٩/١٥
چهره هفته

چهره هفته 559

٩٧/٠٩/١٥
پایان نامه

کتاب، چمبه، حمید هیراد!

٩٧/٠٩/١٥
شگرد

فالوورهایتان را بترکانید (قسمت دوم)

٩٧/٠٩/١٥
بیفور ویژه

زوج دیکتاتورِ جیمی

٩٧/٠٩/١٥
یک پرونده پر و پیمان درباره اصغر فرهادی و سبک فیلم‌سازی منحصر به ‌فردش که اسمش این هفته با انتشار همه می‌

سرِّ فرهادی

٩٧/٠٩/١٥
#توئیتری_ها

توئیتری ها 559

٩٧/٠٩/١٥
ناصرخان اکتور سینما

ببخشید شما؟

٩٧/٠٩/١٥
کدام کارگردان‌ها بیشترین شباهت را به فرهادی دارند؟

فرهادی‌بازها، فرهادی‌سازها، فرهادی شده‌ها!

٩٧/٠٩/١٥
هــمه چــیز درباره مهــم‌تــرین ارز ایــــن روزهــای دنــیــای تکــنولوژی

#ETHEREUM

٩٧/٠٩/١٥
دستپخت آخر آقای کارگردان، زیر ذره‌بین نقد

همه چیز درباره دانستن است

٩٧/٠٩/١٥
دات کام

پت و مت بسازید!

٩٧/٠٩/١٥
تمام شواهدی که نشان می‌دهد فرهادی درحال تغییر رویه در مسیر فیلمسازی‌اش است

فاز نو

٩٧/٠٩/١٥