جشن امضا، مخاطب را به سطحی بودن عادت می دهد
گفت و گو با «مهدی فرجی» غزل‌سرای معاصردرباره نقش تبلیغات در فروش کتاب ها

جشن امضا، مخاطب را به سطحی بودن عادت می دهد

نویسنده : نیلوفر عیدی

این روزها کتاب‌ها به خصوص اگر از جنس داستان یا شعر باشند بیشتر از آن که خودشان بفروشند به لطف جشن امضاء و تبلیغ و صف‌های طولانی کتاب‌فروشی‌هاست که در مرکز توجه قرار می‌گیرند. حول یک اثر سروصدای زیادی می شود و مخاطب بدون آن که کتاب را خوانده باشد براساس جوی که پیرامونش شکل گرفته در جشن امضای چاپ اول شرکت می‌کند و در نهایت هم ممکن است بعد از مطالعه کتاب احساس خسران کند. اما «مهدی فرجی» شاعر 39 ساله‌ کاشانی، که آثار پرفروش و محبوبی داشته متفاوت از این مسیر مطرح شده و آثارش مورد توجه قرار گرفته است. فرجی آنقدر خوب و محبوب است که گفت وگو با او مناسبت و بهانه خاصی نمی‌خواهد؛ با او درباره تبلیغات و اقتصاد حوزه فرهنگ همکلام شدیم...

 بیشتر پیگیر کدام جریان ادبی بوده‌اید؟

 اولین بار در 17 سالگی وارد محافل ادبی شدم. آن وقت‌ها در شهرما دو طیف ادبی وجود داشت: یا به‌طور کلی سنت‌گرا بودند و جریان شعر نیمایی را قبول نداشتند یا به‌طور کلی مخالف جریان کهن شعر بودند. حتی آقای منزوی و بهمنی را واپس‌گرا می‌دانستند. من بین این دو طیف گم نشدم. عقیده داشتم شعر روزگار ما باید برداشت‌های کهن و سنتی را هم در بر داشته باشد. نو شدن به معنای ادبی یعنی ورود به فضاهای جدید با پایبندی به جریان‌های سابق.

 برای مطرح شدن آثارتان از حامیان تبلیغاتی هم استفاده کرده‌اید؟

 کتاب «قرار نشد» در عرض یک هفته به چاپ دوم رسید. آن روزها این مسئله در جایگاه خودش، مسئله‌ عجیب و جالبی بود. اما امروز با وجود انتشاراتی که با استفاده از تبلیغات گسترده کتاب‌ها را به چاپ‌های بالا می‌رسانند، این مسئله به یک امر عادی تبدیل شده است. من تا به حال برای کتاب‌هایم جشن امضا نگرفته‌ام، حتی همیشه به انتشاراتی‌ها گفته‌ام که چاپ چندم را از روی جلد کتاب‌هایم بردارند. به نظرم این یک نوع تبلیغ بازاری است که ابدا مورد پسندم نبوده است! نقدی که همیشه به روند ادبیات در کشورمان دارم این است که کسانی وارد این حیطه شده و نام شاعر یا رمان‌نویس روی خودشان گذاشته‌اند که دنیای ادبیات را با دنیای سلبریتی‌های سینمایی اشتباه گرفته‌اند. به جای این‌که مطالعه کنند یا همت به یادگیری بگذارند و به دیگران هم بیاموزند، تبدیل شدند به سوژه‌های فضای مجازی با راه انداختن سیرک‌های تبلیغاتی مثل جشن امضا، رونمایی و... این نمایش‌های شبه روشن‌فکری مخاطب ادبیات را به دیدی سطحی عادت می‌دهد.

 شعر ظرفیت تبدیل شدن به منبع درآمد را دارد؟

 معتقدم همه به اندازه‌ شایستگی‌شان از امکانات مالی برخوردار نمی‌شوند. هیچ‌گاه به شعر به عنوان منبع درآمد نگاه نکرده‌ام اگرچه از آن درآمد هم داشته‌ام. اما به هرحال با قطعیت می‌توانم بگویم درآمدی که یک پزشک یا خلبان یا حتی یک بازاری موفق کسب می‌کند، در زمینه شعر یا به‌طور کلی ادبیات وجود ندارد. خیلی از کسانی که با من، بعد از من یا قبل از من وارد دنیای شعر شدند، نتوانستند سختی‌های دنیای ادبیات را تحمل کنند و بنابراین تصمیم گرفتند زندگی بهتری را به لحاظ اقتصادی داشته باشند. به هرحال آدم‌ها در طول همین زندگی کوتاه‌شان است که تصمیم می‌گیرند قارون شوند یا زندگی سطح پایین‌تری داشته باشند اما در عوض به عشق‌شان برسند. من به عشقم رسیدم، سال‌ها تلاش کردم تا بتوانم با ادبیات مانوس شوم. ادبیات، تاریخ و چیزهایی که به آنها علاقه دارم.

 به نظر شما کارگاه‌های شعر توانایی پرورش استعداد علاقه‌مندان یا حتی تولید شاعر را دارند؟

 کارگاه‌های شعر نه به معنای تام کلمه توانایی پرورش استعداد دارند و نه توانایی به وجود آوردن استعداد. این کارگاه‌ها صرفا راهی‌اند برای شناخت بهتر. کما این‌که در شعر مسائل تکنیکی وجود دارد که نیازمند آموزش‌است. درواقع شعر مخلوطی است از استعداد و فن.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
جارچی

جارچی 559

٩٧/٠٩/١٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و خاموشی چراغ

٩٧/٠٩/١٥
اینستادونی

اینستادونی 559

٩٧/٠٩/١٥
فتوچاپ

فتوچاپ 559

٩٧/٠٩/١٥
درباره «آستیگمات» دومین ساخته مجید رضا مصطفوی

تراکم خنده‌دار بدبختی

٩٧/٠٩/١٥
برای ابوالفضل زرویی نصرآباد که نوشته‌هایش را دوست می‌داشتم و جاده ناهموار طنز را برای نسل ما صاف کرد

اسطوره سبیلوی من

٩٧/٠٩/١٥
یادداشت

نگاهی کوتاه به زندگی و افتخارات اصغر فرهادی از ابتدا تا به امروز

٩٧/٠٩/١٥
یادداشت

بده بستون های سینمایی

٩٧/٠٩/١٥
چهره هفته

چهره هفته 559

٩٧/٠٩/١٥
پایان نامه

کتاب، چمبه، حمید هیراد!

٩٧/٠٩/١٥
شگرد

فالوورهایتان را بترکانید (قسمت دوم)

٩٧/٠٩/١٥
بیفور ویژه

زوج دیکتاتورِ جیمی

٩٧/٠٩/١٥
یک پرونده پر و پیمان درباره اصغر فرهادی و سبک فیلم‌سازی منحصر به ‌فردش که اسمش این هفته با انتشار همه می‌

سرِّ فرهادی

٩٧/٠٩/١٥
#توئیتری_ها

توئیتری ها 559

٩٧/٠٩/١٥
ناصرخان اکتور سینما

ببخشید شما؟

٩٧/٠٩/١٥
کدام کارگردان‌ها بیشترین شباهت را به فرهادی دارند؟

فرهادی‌بازها، فرهادی‌سازها، فرهادی شده‌ها!

٩٧/٠٩/١٥
هــمه چــیز درباره مهــم‌تــرین ارز ایــــن روزهــای دنــیــای تکــنولوژی

#ETHEREUM

٩٧/٠٩/١٥
دستپخت آخر آقای کارگردان، زیر ذره‌بین نقد

همه چیز درباره دانستن است

٩٧/٠٩/١٥
دات کام

پت و مت بسازید!

٩٧/٠٩/١٥
تمام شواهدی که نشان می‌دهد فرهادی درحال تغییر رویه در مسیر فیلمسازی‌اش است

فاز نو

٩٧/٠٩/١٥