-

-

نویسنده :

 همه چيز از يک شوخي شروع شد! زماني که در يک برنامه تلويزيوني آقاي حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش، در پاسخ به شوخي مجري که گفت دانش‌آموزان راهنمايي و دبيرستان هم بدشان نمي‌آيد روزهاي پنج‌شنبه تعطيل باشند! گفت: «ما هم بدمان نمي‌آيد تعطيلي پنج‌شنبه راهنمايي و دبيرستان‌ها را کارشناسي کنيم!»

با توجه به اين‌که يک سوم زنان، در کلان شهرها شاغل هستند، بخش اعظمي از آن‌ها امکان مراقبت از فرزندان خود را در روزهاي پنج‌شنبه ندارند. اين طرح براي خانواده‌هايي که والدين آن‌ها شاغل‌اند پيامدهاي منفي خواهد داشت.

با توجه به اين‌که اين طرح با شتاب‌زدگي تصويب و اجرا شد. هنوز آموزش و پرورش هيچ برنامه‌اي براي اين که تعطيلي پنج‌شنبه‌ها را مديريت کند ارائه نکرده است و اين‌بار را بر دوش خانواده‌ها گذاشته است. علاوه بر آموزش و پرورش، صدا و سيما هم برنامه‌اي براي روزهاي پنج‌شنبه دانش‌آموزان در نظر نگرفته است. هرچند اميد مي‌رود در صورت آماده‌سازي برنامه‌اي ويژه تعطيلي پنج‌شنبه‌ها، فقط به جنبه سرگرمي آن توجه نکنند و بعد پرورشي آن هم مد نظر قرار گيرد تا نگراني‌هاي موجود درباره اوقات فراغت دانش‌آموزان کاهش يابد.

به گفته کارشناسان، اضافه کردن يک ساعت به برنامه درسي دانش‌آموزان در ساير روزهاي هفته براي جبران تعطيلي روز پنج‌شنبه در نظر گرفته شده است، باعث خستگي و دلزدگي دانش‌آموزان از درس و تحصيل مي‌شود.

برخي مي‌گويند اين طرح صرفا با در نظر گرفتن آسايش شهروندان تهراني که در روزهاي پنج‌شنبه ادارات‌شان تعطيل است، در نظر گرفته شده است.

بر اساس قانون، ساعات درسي دانش‌آموزان دوره ابتدايي هفته‌اي 24 ساعت است و يکي از موضوعات مورد بحث همين است که آيا مي‌توان اين 24 ساعت را در 5 روز تقسيم کرد؟

حالا که قرار است از ابتداي مهرماه امسال اين طرح اجرا شود آيا الگوي آموزشي فعلي که منحصر به جنبه علمي است، تغيير مي‌کند و ديگر جنبه‌ها مانند ابعاد اجتماعي در دستور کار قرار مي‌گيرد؟

طبق آخرين مصوبه شوراي عالي ساعات درسي دوره راهنمايي از 36 ساعت به 33 ساعت کاهش مي‌يابد. حالا اين‌که چرا اول حجم کتاب‌هاي درسي را کاهش ندادند تا کاهش ساعت‌هاي درسي به دانش‌آموزان صدمه نزند قابل بررسي است.

دکتر علي عباس‌پور رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مي‌گويد: «گفتند 70 درصد معلمان با تعطيلي پنج‌شنبه‌ها موافق‌اند، ما مي‌گوييم معلمان 3روز کار کنند، که بيشتر خوشحال مي‌شوند. اصلا همه روزها را تعطيل کنيد همه خوشحال شوند!»

با توجه به اين‌که قرار است به دليل افزايش ساعت درسي مدارس، در روزهاي شنبه تا چهارشنبه، مدارس يک نوبته شوند ذکر چند نکته مهم است: با توجه به اين‌که هم اکنون 10 تا 15 درصد مدارس ابتدايي کشور دو نوبته هستند و قرار است با تعطيلي پنج‌شنبه‌ها يک ساعت تحصيلي به روزهاي ديگر اضافه شود، در روزهاي کوتاه زمستان براي شيفت بعدازظهر، اغلب خانواده‌ها دچار مشکل خواهند شد که اين مشکل در مدارس دخترانه حادتر هم مي‌شود.

قرار است مدارس راهنمايي نوبت صبح خود را در اختيار دبستان‌ها قرار دهند تا مدارس ابتدايي با مشکلات کم‌تري مواجه شوند. اولا در اين صورت هم به لحاظ آموزشي دانش‌آموزان راهنمايي و متوسطه آسيب خواهند ديد و هم به لحاظ فرهنگي، چون وقتي از صبح مدرسه نيايند به کوچه و خيابان مي‌روند تا مدرسه آغاز شود و از کنترل والدين هم خارج مي‌شوند. انتقال مدارس راهنمايي به نوبت عصر در زمستان که هوا زودتر تاريک مي‌شود معضلاتي را براي دانش‌آموزان اين دوره که درسن حساسي هستند ايجاد خواهد کرد.

ثانيا، محيط آموزشي هر مقطع تحصيلي بايد متناسب با نياز سني، تصور و ذائقه آنان باشد. بر در و ديوارهاي کلاس‌هاي ابتدايي انواع شکل‌ها و رنگ‌هاي شاد براي آموزش حروف نصب شده است در حالي‌که کلاس‌هاي دوره راهنمايي طور ديگري مرتب مي‌شوند. حال بر اساس طرح جديد که قرار است دانش‌آموزان مقاطع مختلف از فضاي آموزشي مشترک بهره گيرند چگونه مي‌توان اين تضاد تربيتي را توجيه کرد؟ اصولا آقايان پيامدهاي تربيتي طرح مذکور را مورد مطالعه و بررسي قرار داده‌اند؟

نظرات کاربران
کد امنیتی