گريزازمسئوليت استمرارآموزشي ندارد تعطيل است بسته نيست
اظهار نظر مسئولان درباره تعطيلي مدارس روز پنج‌شنبه

گريزازمسئوليت استمرارآموزشي ندارد تعطيل است بسته نيست

نویسنده :

حميدرضا حاجي‌بابايي

وزير آموزش و پرورش
بررسي‌ها نشان مي‌دهد 78 درصد مردم جامعه کشور موافق تعطيلي پنج‌شنبه مدارس هستند و تا امروز يک مورد خبر منفي و جدي مخالف با اين طرح دريافت نکرده‌ايم. تعطيلي مدارس ابتدايي به مفهوم تعطيل شدن مدارس نيست زيرا بنا به ديدگاه کارشناسان، معلمان ابتدايي بايد در اين يک روز براي کسب آمادگي حضور در کلاس، در دوره‌هاي آموزشي شرکت کنند. مديران مدارس نيز بايد اين يک روز را به برنامه‌ريزي اختصاص دهند.

عليرضا سليمي

دبير کميسيون آموزش و پرورش
اگر بتوانيم با تعطيلي پنج‌شنبه براي دانش‌آموزان فعاليت خارج از مدرسه تعريف کنيم اقدام بسيار موثري خواهد بود. بخشي از اين فعاليت‌ها مي‌تواند به مهارت آموزي اختصاص يابد که متاسفانه امروز در بحث مهارت آموزي با چالش‌هاي فراواني مواجه هستيم. بخشي ديگر هم مي‌تواند در فراگيري آداب اجتماعي خلاصه شود و بخشي هم به فعاليت در عرصه‌هايي خارج از سيستم درسي تعلق گيرد.

اسفنديار اختياري

رييس کميته پژوهش و فناوري مجلس

در ارزيابي اين‌گونه طرح‌ها بايد بررسي کنيم آيا واقعا يک سيستم آموزشي همراه آموزش مهارت‌هاي اجتماعي براي دانش‌آموزان طراحي کرده‌ايم يا خير، اگر پاسخ مثبت است و براي اين نوع آموزش 5 روز در هفته کافي است هيچ اشکالي ندارد پنج‌شنبه را تعطيل کنيم اما به نظر نمي‌رسد اين کار را انجام داده باشيم.

محمود فرشيدي

وزير اسبق آموزش و پرورش
با توجه به هجوم فرهنگي دشمن و اين‌که حضور دانش‌آموز در مواجهه با رايانه و ماهواره ناامن به نظر مي‌رسد و فضاي خيابان‌ها و بوستان‌هاي شهري هم که معلوم است، در اين شرايط چه محيطي سالم‌تر و امن‌تر از مدرسه مي‌تواند پذيراي دانش‌آموزان باشد؟! در حالي که انتظار مي‌رود آموزش و پرورش براي تمامي اوقات فراغت دانش‌آموزان حتي در روزهاي جمعه طرحي ارائه کند، افزودن يک روز به اين تعطيلات در اين شرايط نوعي اعلام بي طرفي و رها ساختن نسل بي دفاع در برابر امواج مسموم دشمن تلقي نخواهد شد. آيا نامگذاري پنج‌شنبه به نام «روز خانواده» به منظور تعطيل کردن آن، نوعي گريز از مسئوليت نيست؟! آيا به راستي خانواده‌ها توان و تخصص مديريت فرزند خويش را در اين بمباران فرهنگي دارند؟!

دکتر حداد عادل

رييس کميسيون فرهنگي مجلس
درس و بحث را جدي بگيريد و به هر بهانه‌اي مدرسه‌ها تعطيل ساعت‌هاي درسي کم نشود.

علي عباس‌پور تهراني‌فرد

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي
اگر بتوانيم ساعات روز پنج‌شنبه را نه به صورت فشرده بلکه به صورت بازتر به پنج روز ديگر هفته اضافه کنيم، مانند کاري که در بسياري از کشورها انجام مي‌شود، تعطيلي روز پنج‌شنبه مي‌تواند هم براي معلمان و هم دانش‌آموزان خردسال، موثر باشد اما بايد دقت شود از کيفيت تدريس کاسته نشود.

عليرضا رحيمي

مدير کل دفتر ابتدايي وزارت آموزش و پرورش
امروزه آموزش نياز به مکان و زمان خاصي ندارد، دانش‌آموزان در هر فضايي به جز مدرسه و در هر زماني که بخواهند مي‌توانند آموزش ببينند. تعطيلي پنج‌شنبه‌ها اين فرصت را در اختيار والدين قرار مي‌دهد.

ابراهيم سحرخيز

معاون آموزش متوسطه وزير
به سمتي حرکت مي‌کنيم تا با استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي خالي مدارس راهنمايي و دبيرستان کشور، کاهش اتاق‌هاي مديريتي و رعايت تراکم دانش‌آموزي در کلاس‌هاي درس، مدرسه‌اي در نوبت عصر در کشور وجود نداشته باشد. مديران مدارس بايد با رعايت تراکم دانش‌آموزي در هر کلاس درس با حداقل 24 و حداکثر30 تا 35 دانش‌آموز، تدابيري اتخاذ کنند تا از ظرفيت‌هاي مدارس براي ثبت نام دانش‌آموزان و يک نوبته کردن آن‌ها استفاده لازم صورت گيرد.

لاله افتخاري

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس
اين طرح خيلي مورد استقبال قرار گرفته و موجبات رضايتمندي اقشار مختلف به خصوص آموزگاران را ايجاد کرده است، چرا که يک روز کم‌تر سر کار مي‌روند و فرصت بيشتري براي رسيدگي به کارهاي خود دارند. اما خانواده‌ها کم‌تر از اين طرح رضايت دارند از اين جهت که اعتقاد دارند دانش‌آموزان بايد ساعات بيشتري را براي تحصيل و مطالعه در مدارس داشته باسند.

فاطمه قربان

معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش
تحقيقات نشان مي‌دهد در اکثر کشورهاي توسعه يافته مدارس ابتدايي پنج روز در هفته فعال هستند. اگر قرار باشد تنها آموزش سنتي باشد و معلم متکلم وحده باشد يک ساعت هم براي آموزش زياد است! بايد از روش‌هاي فعال استفاده کنيم.

دکتر رضا مومنين

کارشناس فرهنگي
اگر بتوانيم خيري که در اجراي طرح مذکور‌ وجود دارد درک کنيم، پس از مدت کوتاهي متوجه مي‌شويم آموزش و پرورش چه کمک بزرگي در حق فرزندان خردسال‌مان انجام داده است.

علي کريمي فيروزجايي

رييس کميته آموزش و تحقيقات مجلس
بدون شک تعطيلي پنج‌شنبه مدارس ابتدايي يک‌سري فوايد و مشکلات به وجود مي‌آورد. اين موضوع خاص و تمام تصميم گيري‌هايي که به برنامه‌ريزي‌هاي درسي دانش‌آموزان بر مي‌گردد بايد با دقت عمل شود، چرا که بحث حدود چهارده ميليون دانش‌آموز و بيش از 50 ميليون نفر که به صورت غير مستقيم با آموزش و پرورش سر و کار دارند اعم از فرهنگيان و اولياي دانش‌آموزان مطرح است.

امير طاهرخاني

عضو کميته آموزش و تحقيقات مجلس
بايد بررسي کنيم با تعطيلي پنج‌شنبه چه امر مهمي تحقق پيدا مي‌کند که آن‌قدر آقايان به دنبال آن هستند. آن‌چه مسلم است يادگيري و آموزش نياز به استمرار و تکرار دارد و هرگاه فاصله در امر يادگيري اتفاق بيافتد در آموزش خلل ايجاد مي‌شود و در واقع امکان اين‌که دانش‌آموزان بتوانند خود را ارزيابي کنند خيلي سخت خواهد بود.

دکتر طيبه صفايي

نايب رييس کميسيون تحقيقات و آموزش مجلس
باورم اين است هر نوع تغيير و تحول در برنامه‌هاي جاري آموزش و پرورش بايد هدفمند و بر پايه منطقي مستدل و مستند پايه‌ريزي شود. بنده به‌طور غير رسمي مطلع شدم هدف از اجراي اين طرح، ادامه تحصيل معلمان است و به صورت رسمي از سوي آموزش و پرورش شنيدم اين تعطيلي به خاطر ارتقاي کيفيت آموزشي صورت مي‌گيرد.

مجيد قدمي

رييس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
در واقع تعطيلي پنج‌شنبه به معناي بسته شدن مدارس نيست بلکه قرار است اين روز براي کلاس‌هاي جبراني، فعاليت‌هاي فرهنگي و اردويي دانش‌آموزان و کلاس‌هاي دانشگاهي و ضمن خدمت فرهنگيان باشد.

نظرات کاربران
کد امنیتی