جیم - رقص بی سلیقگی www.jeem.ir
رقص بی سلیقگی
یادداشت

رقص بی سلیقگی

نویسنده : سید مصطفی صابری

این روزها کافی است سرکی به فضای مجازی بکشید؛ پر شده از موافقت‌ها و مخالفت‌ها با ماجرای دستگیری دختر نوجوانی به نام مائده که به‌خاطر انتشار کلیپ رقص‌هایش در اینستاگرام بازداشت شده و فیلم اعترافاتش از تلویزیون پخش شد. موافقان دستگیری معتقدند که وجود مشکلات ریز و درشت اقتصادی و اولویت‌های مهم در کشور نباید مانع از توجه به بروز ناهنجاری‌ها در جامعه به‌خصوص نادیده گرفتن راهزنی‌های حیا و ایمان در فضای مجازی شود. مخالفان هم معتقدند مگر با همه مفسدان دانه‌درشت اقتصادی برخورد جدی شده که حالا نوبت به دختری 16-17 ساله رسیده است؟ 

شکی نیست تخلفی اتفاق افتاده که ریختن قبح گناه و ترویج اباحی‌گری را در پی دارد؛ اما وسط این موافقت و مخالفت‌ها نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود نقش صداوسیماست. این‌که کار تلویزیون در پخش اعترافات توام با اشک و ناله این دختر درست نبوده فقط و فقط به‌خاطر پخش یک اعتراف نیست به خاطر مسیری است که تلویزیون طی کرده تا امروز به جایی رسیده که هر خطایی در این مجموعه موجی از نارضایتی را ایجاد می‌کند؛ به چند دلیل:

اول این‌که رسانه ملی نتوانسته از کارنامه نظام در پرداختن به اولویت‌های مهمی چون عدالت اجتماعی و جهت‌گیری به سمت محرومین به خوبی دفاع کند. گاهی هم که می‌خواسته دفاعی داشته باشد چون در نقد کاستی‌ها و توجه به مطالبات مردم ضعیف عمل کرده، دفاع درستش هم باورپذیر نشده است. برای همین مدام در مظان اتهام است که اولویت‌های جامعه را نادیده می‌گیرد و وقتی کار به پخش اعترافات نوجوانی که مرتکب ناهنجاری شده می‌رسد نتیجه کار خلاف انتظارش می‌شود. دوم‌ این‌که رسانه ملی وقت‌شناسی رسانه‌ای خوبی هم ندارد، اگر برخورد قضایی با هر ناهنجاری کوچکی و بزرگی متوقف به زمان و موقعیت خاصی نیست و اولویت‌های بزرگ مانع از پیگیری اولویت‌های کوچک نمی‌شود اما انعکاس رسانه‌ای ماجرا و حسی که به‌ مخاطب القاء می‌کند وقت‌شناسی و درک رسانه‌ای می‌خواهد تا تاثیر کار معکوس نشود. صداوسیما در شرایطی اقدام به پخش این اعترافات کرد که برنامه‌هایش حال خوبی را به ‌مخاطب تزریق نمی‌کند و به دلیل مشکلات مالی این سازمان عریض و طویل که در مقطعی بدون هیچ محدودیتی مدام بزرگ‌تر هم شد امروز شاهدیم در کنار تبلیغات ریز و درشت برنامه‌ها، حتی وقتی مخاطب کودکی بی دفاع از نظر فکری است، تلویزیون آنتن‌فروشی هم می‌کند و پرمخاطب‌ترین برنامه‌هایش هم تبدیل به رپرتاژهای اعصاب خُردکن شده که پشت پرده‌شان خالی کردن جیب مخاطب است. در این بین مخاطب تلویزیون خودش، دغدغه‌هایش و ارتقاء آگاهی جامعه‌اش را در تلویزیون نمی‌بیند و با آن بیگانه می‌شود. همین بیگانگی باعث می‌شود مخاطب، تلویزیون را انعکاسی از واقعیت‌های جامعه نداند و به هر محتوایی که در آن تولید می‌شود واکنش منفی نشان دهد. تلویزیون تا وجهه‌اش را برای مخاطبش اصلاح نکند نباید انتظار تاثیرگذاری داشته باشد و در این بین حرف‌های حق این رسانه به‌خاطر بی‌سلیقگی‌ها ذبح می‌شود. بماند که در این مورد اخیر حتی شکاف بین مخاطب و سیاست‌های این رسانه بیشتر هم شد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
پایان نامه

ننگارید، ننگارید!

٩٧/٠٥/٢٥
دوره خیلی فشرده و رفاقتی چیستی شناسی «ژانرهای سینمایی»

روی فلشم فیلم دارم، مــــیخوای؟

٩٧/٠٥/١٨
تلگجیم طلایی

تلگرام طلایی 546

٩٧/٠٥/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و حال شهرام

٩٧/٠٥/١٨
نیم نگاهی به قوانین حریم خصوصی در ایران و جهان به بهانه مد شدن افشاگری

حریم خصوصی کجایی؟ دقیقا کجایی؟

٩٧/٠٥/١٨
جارچی

جارچی 546

٩٧/٠٥/١٨
گفت و گو با «مهدی فرجی» غزل‌سرای معاصردرباره نقش تبلیغات در فروش کتاب ها

جشن امضا، مخاطب را به سطحی بودن عادت می دهد

٩٧/٠٥/١٨
ناصرخان اکتور سینما

من هم یک خنداننده‌ام!

٩٧/٠٥/١٨
یک پرونده پر و پیمان پیرامون رضا عطاران که با «هزارپا» دوباره رکورد فروش تاریخ سینمای ایران را شکست تا در

اجی مجی عطاران!

٩٧/٠٥/١٨
جانونی

یا فالوده خانگی بسازید یا بروید شیراز فالوده بخورید!

٩٧/٠٥/١٨
یادداشت

رضا عطاران بهترین کمدین سال‌های اخیر؟!

٩٧/٠٥/١٨

رضا به روایت هم محلی ها

٩٧/٠٥/١٨
یادداشت

عطاران کارگردان، عطاران مولف

٩٧/٠٥/١٨
چهره هفته

استعفا نامه

٩٧/٠٥/١٨
تمام بازیگران کمدی که می‌توانستند به جای عطاران باشند

من و عطاران، شما همه

٩٧/٠٥/١٨
گزیده‌ای از مصاحبه‌های چند سال اخیر آقای کمدین

لقب پول سازترین را دوست ندارم

٩٧/٠٥/١٨
یادداشت

سریال هایی که هر وقت از آب بگیری تازه است

٩٧/٠٥/١٨
یادداشت

نادرستِ درست!

٩٧/٠٥/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ 546

٩٧/٠٥/١٨
ساختنیجات

جایی برای مدادها با دورریختنی‌ها

٩٧/٠٥/١٨