عصبانی کننده!
یادداشت

عصبانی کننده!

نویسنده : محمدناصر حق خواه

پس از ۵ سال و با کش و قوس‌های زیاد و عجیب و غریب،  فیلم دوم رضا درمیشیان یعنی «عصبانی نیستم» اکران شد؛ فیلمی که از لحاظ نوبت ساخت دومین فیلم اوست اما بعد از بغض و لانتوری اکران شده و فیلم سوم درمیشیان روی پرده‌ها است. اما چرا عصبانی نیستم،  فیلم عصبانی‌کننده‌ای است؟ 

نظام فیلم‌سازی درمیشیان بر بازی‌های زیاد با دوربین و چرخیدن‌های ۱۸۰ درجه دور بازیگران و بی‌محابا قاب بستن از زوایایی بعید است که در سینمای محافظه‌کار ما این حرکات دوربین که با تدوین خشن و کات‌های شلاقی و ریتم تند هم همراه است برای درمیشیان یک امضای سینمایی درست کرده که با دیدن چند قاب از فیلم‌های او می‌توانیم حدس بزنیم که سازنده و پردازنده این قاب‌های عجیب رضا درمیشیان است؛ اما در عصبانی نیستم آن‌قدر کلوزآپ‌های صورت بازیگران افراطی زیاد شده و آن‌قدر هر قابی پس از چند ثانیه باسرعت و خشونت به قابی دیگر کات می‌خورد که تماشاچی با هر کات یک گام از فیلم دورتر می‌شود و فیلم در روایتش به مشکل می‌خورد. اما خود روایت با این که دست روی یک موضوع مهم یعنی تاثیر اتفاقات اجتماعی و سیاسی روی زندگی فردی و عاشقانه یک زوج گذاشته اما در پرداخت و بسط و گسترش قصه درجا می‌زند و فیلم‌ساز که انگار مرعوب ایده و تکنیک اجرایی خود شده از بسط و عمق بخشیدن به روایت بازمی‌ماند و تماشاچی قصه دوست ایرانی را از تعقیب ماجرا و درگیر شدن با آن دور می‌کند.

فیلم بازی‌های یک‌دست و دلچسبی دارد که بخشی از توانایی بازیگران برآمده و قسمتی هم به توانایی درمیشیان در بازی گرفتن خوب از بازیگران بر می‌گردد که در بغض و لانتوری هم این خوب بازی گرفتن‌ها و بازی کردن‌ها به وجه روایی و تکنیکی فیلم غلبه دارد.

فیلم به دلیل توقیف ۵ ساله و حواشی پیرامونش،  با ممیزی‌ها و حذفیات زیادی اکران شده و چند سکانس اثرگذار روایت در نسخه اکران عمومی حذف شده است که در روند روایت تاثیر می‌گذارد.

اما عصبانی نیستم آن قدرها در قصه گفتن و تکنیک بد هست که فروش خوب این روزهایش را به توقیف ۵ ساله و جنجال‌های چند سال اخیرش برای اکران یا عدم اکران و پرفروش بودن نام نوید محمدزاده و باران کوثری مرتبط دانست. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
درباره شخصیت فیروز کریمی که او را نسبت به بقیه متمایز می‌کند

کمدین جدی فوتبال

٩٧/١٠/٢٧
یادداشت

آمار عادل خراب شده؟

٩٧/١٠/٢٧
درباره آمار عجیب و غریب « فیروز کریمی» در سرمربیگری تیم‌های مختلف؛

مرد هزار تیم

٩٧/١٠/٢٧
آشنایی با کشتی‌گیر پهلوانی که یک قدم تا آرزوی بزرگ خود فاصله دارد

صادق‌زاده یک گام تا «پهلوان باشی»

٩٧/١٠/٢٧
آنتن

سوژه هست ولی کم است!

٩٧/١٠/٢٧
درباره مسیری که میثاقی تا رسیدن به پرکارترین مجری ورزشی صدا و سیما طی کرد

کی بود؟ چی شد؟

٩٧/١٠/٢٦
ساختنیجات

صرفه جویی اقتصادی با لباس‌های قدیمی

٩٧/١٠/٢٧
یادداشت

گل‌های نخوردنی

٩٧/١٠/٢٧
بیفور ویژه

بیاین با هم تعامل کنیم!

٩٧/١٠/٢٧
ناصرخان اکتور سینما

چی از جون تلویزیون می‌خواهید؟

٩٧/١٠/٢٧
یادداشت

ابد و هر روز

٩٧/١٠/٢٧
آیا تلویزیون بدون عادل فردوسی‌پور و با محمدحسین میثاقی توانسته تجربه برنامه‌سازی موفقی از شروع جام ملت

بدل عادل

٩٧/١٠/٢٧
جانونی

آینده‌ای که در تفاله‌های قهوه پیدا می‌شود

٩٧/١٠/٢٧
پایان نامه

مبانی ویزیتوری یک

٩٧/١٠/٢٧
جارچی

جارچی 565

٩٧/١٠/٢٦
نمایشـــــگاه CES با دنـــیایـــی از اختراعــــــات جدید در لاس‌وگــــاس به اتمـــام رسید

#Consumer_electronics_show

٩٧/١٠/٢٧
شاخ هفته

دوز احساس

٩٧/١٠/٢٧
#توئیتری_ها

#رژیم_گرفتن

٩٧/١٠/٢٧