تقدیم به جناب خرما... با احترام
جانونی

تقدیم به جناب خرما... با احترام

نویسنده : الهام یوسفی

در شماره‌های قبلی جانونی درباره جهان لبنیات حرف زدیم. البته هنوز حرف‌های زیادی مانده است اما با آمدن ماه رمضان، اتفاق مهمی در سبک زندگی غذایی ما می‌افتد که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت. خوراکی‌های تازه و خوشمزه و هیجان‌انگیز به سفره افطاری ما اضافه می‌شود؛ انواع فرنی و ماقوت، شله زرد و انواع آش‌های خوشمزه و پر رنگ و لعاب و ده‌ها غذای دوست‌داشتنی دیگر. در عین حال فاصله میان وعده‌های غذایی ما زیاد می‌شود و لازم است برخی نکات پزشکی را در خوردن و آشامیدن برای حفظ سلامت خود در نظر داشته باشیم. برای همین تصمیم گرفتیم در حد امکان این ستون را ماه رمضانی کنیم و در کنار گفتن تاریخچه برخی غذاهای خوشمزه ماه رمضانی، درباره بهترین نحوه طبخ این غذاها با شما حرف بزنیم، از غذاهای ماه رمضان که در سفره‌های افطاری سایر فرهنگ‌ها خورده می‌شود برایتان بگوییم و خلاصه حرف‌های خوشمزه‌ای بزنیم که در وقت افطار یادمان کنید. حتما تا به حال دقت کرده‌اید که پای ثابت همه سفره‌های افطاری در ایران خرما است. البته این روزها خیلی‌ها دوست دارند زولبیا و بامیه پای اصلی سفره‌شان باشد. اما متخصصان تغذیه خوردن این قبیل شیرینی‌جات را به هیچ وجه برای باز کردن روزه توصیه نمی‌کنند. اما خرما جریانش فرق می‌کند. خرما بیشتر از آن‌که شیرینی باشد یک میوه است. میوه‌ای مقوی که مواد معدنی بسیاری همچون آهن، پتاسیم، روی و منگنز دارد و ویتامین‌هایی همچون A، B  و E دارد .خرما قند خون‌ شما را تنظیم می‌کند. اما اگر به صورت معمول تمایلی به مصرف خرما ندارید می‌توانید آن را به صورت‌های دیگر فرآوری کنید و بگذارید سر سفره افطار تا هم سلیقه‌تان را نشان داده باشید و هم نوع مصرف خرما را تنوع بدهید. یکی از مشهورترین و خوشمزه‌ترین این غذاها رنگینک است. رنگینک نام نوعی شیرینی مناطق جنوب ایران هرمزگان، بوشهر، جنوب فارس و استان خوزستان است که با رطب یا خرما و گردو تهیه می‌شود در این شیرینی خانگی، گردو و خرما دست به دست هم می‌دهند و یک طعم به یاد ماندنی و ماندگار می‌آفرینند. ماندگار به این دلیل که می‌توانید تا یک هفته رنگینک را در ظرف در بسته در یخچال نگه دارید. تهیه آن به این صورت است که ابتدا آرد را با روغن بو داده و سپس روی خرما ریخته می‌شود و بعد هم می‌توانید آن را توی یک ظرف ریخته و رویش را با انواع مغزهای خوشمزه و پودر پسته و نارگیل تزئین کنید. این دسر انرژی زیادی دارد و برای افرادی که پیاپی فشارشان می‌افتد، مناسب است و به همین دلیل هم در سفره‌های افطاری حضورش بسیار مفید است. اما از آن‌جایی که در شماره‌های قبل قصه لبنیات را می‌گفتیم به همین بهانه، یادآوری می‌کنیم که از لبنیات در سفره افطارتان فراموش نکنید. شیر برنج‎ها و فرنی‌های کم شیرین به فضای معده شما کمک می‌کند که آماده خوردن غذاهای حجیم‌تر و سنگین‌تر شوند اما به هر حال فراموش نکنید که بعد از افطار همان‌قدر که می‌خورید و می‌نوشید، معده‌تان برای نفس کشیدن هم نیاز به فضا دارد. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
شگرد

چطور بدون اجازه در اینستاگرام تگ نشویم؟

٩٧/٠٧/٢٦
فتوچاپ

فتوچاپ 553

٩٧/٠٧/٢٧
تلگجیم

تلگرام طلایی 553

٩٧/٠٧/٢٦
آنتن

ای دودی که می­روی به حلقم ...

٩٧/٠٧/٢٦
شاخ هفته

پیراهن پیچ اسکن گل‌گلی

٩٧/٠٧/٢٧
نگاهی به افزایش دوربین های موبایل و کاربردشان در عکاسی

#camera_phone

٩٧/٠٧/٢٦
جارچی

جارچی 553

٩٧/٠٧/٢٧
به بهانه محبوبیت فصل سوم سریال دلدادگان

جادوی آقای هادی

٩٧/٠٧/٢٧
5 قدم و چند نکته در مدیریت مصرف مواد غذایی

چطور مفید و به صرفه بخوریم؟

٩٧/٠٧/٢٧
یادداشت

کنار قدم‌های جابر (قسمت سوم)

٩٧/٠٧/٢٧
یادداشت

دروغ فروشی

٩٧/٠٧/٢٦
پایان نامه

ما و این همه ورزش پنهانی

٩٧/٠٧/٢٦
چهره هفته

چهره هفته 553

٩٧/٠٧/٢٦
کاروان پاراآسیایی کشورمان با مجموع 136 مدال، حسابی درخشید

خودباوری در حد تیم ملی

٩٧/٠٧/٢٧
این روزها نه تنها اینستاگرامرها و توئیتری‌ها رابطه دوستانه‌ای با هم ندارند که گاهی لشگرکشی هم می‌کنند

توئیت علیه پست

٩٧/٠٧/٢٧
یادداشت

توئیتر

٩٧/٠٧/٢٧
یادداشت

نانِ توریسم را آجر نکنید

٩٧/٠٧/٢٦
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و بسته‌های خاک بر سری

٩٧/٠٧/٢٧
توئیتری ها

#ورزش

٩٧/٠٧/٢٦
درباره «شاهین ایزدیار» که در مسابقات پاراآسیایی یک فوق ستاره بود

مایکل فلپس ایرانی

٩٧/٠٧/٢٧