#رسوایی_فیسبوک
همه چیز درباره مهم ترین اتفاق شبکه های اجتماعی در سال 2018

#رسوایی_فیسبوک

نویسنده :

فیس‌بوک برای اولین‌بار در طول حیاتش با یک چالش بسیار بزرگ دست و پنجه نرم می‌کند. زاکربرگ، مدیر جوان و میلیارد فیس‌بوک که تاکنون پادشاهی می‌کرد این‌بار به چالش کشیده شده و باید پاسخگوی لو رفتن اطلاعات حدود 90 میلیون کاربر خود باشد. روزنامه‌های ایرانی با انواع تیتر‌های خود فیس‌بوک را به جرم فروش اطلاعات محکوم کردند و برخی از همکاری فیس‌بوک، ترامپ و روسیه نوشتند. اما واقعا داستان چه بود؟

داستان چه بود؟
اپلیکیشن thisisyourdigitallife افزونه‌ای بود که در سال 2015 در فیس‌بوک شروع به فعالیت کرد و از کاربران تست روانشناسی می‌گرفت و سپس نتیجه را به آن‌ها گزارش می‌داد. اما به دلیل مشکلات ساختاری فیس‌بوک این اپلیکیشن به اطلاعات جامعی از کاربران و حتی فعالیت‌ دوستان‌شان دست یافت. این قضیه را کسی نمی‌دانست و چندان اهمیت نداشت تا اینکه «کریستوفر ویلی» کارمند کمبریج آنالیتیکا اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و آن را عمیقا غیراخلاقی دانست. داستان از این قرار بود که این اپلیکیشن سوم شخص، پس از گرفتن تست روانشناسی، اطلاعات و عملکرد افراد را به دست آورده و  بدون نظارت فیس بوک اطلاعات را به شرکت تحلیلی و داده‌کاوی کمبریج آنالیتیکا فروخته است. این شرکت که تا مدتی پیش، از مهندسی اطلاعات و تخصصش مبنی بر پیش‌بینی دقیق انتخابات آمریکا دم می‌زد، دستش رو شد. در حقیقت ترامپ با این موسسه تحقیقاتی همکاری عمیقی داشت و با استفاده از اطلاعات تحلیلی این کمپانی توانست پیروز انتخابات آمریکا شود. در بررسی اول اعلام شد که اطلاعات 50 میلیون کاربر لو رفته است اما با بررسی دقیق‌تر، فیس‌بوک اعلام کرد که حدود 87 میلیون نفر در خطر لو رفتن اطلاعات بود‌ه‌اند که 91 درصدشان آمریکایی هستند.
داستان فقط به ترامپ ختم نمی‌شود
بعد از رسوایی اطلاعاتی فیس‌بوک، شاخک‌‌ها تیز شد که نکند اپلیکیشن‌های دیگر این دسترسی را داشته باشند؟ متاسفانه همینطور بود و اطلاعات بسیاری از کاربران در خطر لو رفتن بوده است. «برایان چن» روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز تصمیم گرفت اطلاعات فیس بوک خود را دانلود کند. او اولین برداشتش از دیدن اطلاعات خود در جعبه پاندورا (جعبه‌ای که اسرار تمام بدبختی و آینده انسان در آن است) بود! چن متوجه شد 500 شرکت تبلیغاتی که برخی از اسامی‌شان را حتی یک‌بار هم نشنیده‌، نام، شماره تماس و آدرس ایمیل او را دارند. همچنین فیس‌بوک تاریخچه‌ای از 100 نفر از افرادی که او در 15 سال اخیر از دوستی، حذف‌شان کرده بود در اختیار داشت و از همه مهم‌تر، چون مسنجر فیس‌بوک را هم نصب کرده بود، تمامی اطلاعت دفترچه تلفنش در اختیار فیس‌بوک بود. هم‌چنین یکی از افزونه‌های ترند این روزها‌،Data Selfie  بود که به واسطه آن می‌توانستید عملکرد خود در فیس‌بوک را ببینید. این افزونه مانند فیس‌بوک عملکرد شما را رصد می‌کند موارد هم‌چون: چه دوستانی دارید؟ برای کدام دوست‌تان وقت بیشتری می‌گذارید؟ چه محتوایی لایک می‌کنید؟ تبلیغاتی که تحریک‌تان می‌کند چیست؟ در کدام صفحات سیاسی وقت بیشتری می‌گذارید و ... و در آخر جنسیت شما، رویکرد سیاسی و حتی وسواس‌های فکری مثل نظم داشتن و بسیاری از اطلاعات دیگر را در اختیارتان قرار می‌دهد. حالا تصور کنید که فیس‌بوک تمام این اطلاعات را سال‌هاست در اختیار دارد و روزبه روز دقیق‌تر و کامل تر می‌شوند. اما نکته قابل توجه این افزونه، اشتراک دیتای شخصی‌تان با یک شرکت دیگر است یعنی به واسطه آن، بازهم به یک نفر دیگر اجازه دادید اطلاعات شما را داشته باشد و دوباره همان داستان قدیم تکرار شود.
داده‌کاوی شرکت‌های بزرگ
داده‌کاوی یا  data mining یعنی استخراج اطلاعات با تعریف الگوها از یک بانک عظیم اطلاعاتی. یعنی همان‌کاری که فیس‌بوک و تمام کمپانی‌های اطلاعات‌محور دنیا انجام می‌دهند. در دنیای امروز، اطلاعات با ارزش‌ترین کالای دنیاست و اگر نگاهی به با ارزش‌ترین برندهای جهان بیندازید، 7 کمپانی رویکردی اطلاعات محور دارند مانند گوگل، فیس‌بوک و اپل. حریم خصوصی به معنی واقعی در این کمپانی‌ها معنی پیدا می‌کنند. اگر از گوگل استفاده می‌کنید. مطمئن باشید که گوگل با استفاده از تاریخچه جست‌وجوها، مخاطبین گوشی و عملکردتان در وب، پروفایلی ساخته است. این پروفایل الان شاید فقط برای تبلیغات هدفمند استفاده شود ولی آیا تضمینی هست در شرایط بحرانی هم داستان همین‌گونه باشد؟ بگذارید واضح‌تر توضیح دهم. «تبلیغات هدف»  گران‌ترین نوع تبلیغات در دنیاست. یعنی کوکاکولا تبلیغات خود را جایی انجام دهد که با احتمال بیشتری جذب مخاطب داشته باشد. حالا گوگل یا فیس‌بوک با اطلاعاتی که از کاربر دارند پیشنهاد می‌دهند این تبلیغ برای کسانی استفاده شود که مثلا زیاد اهل مهمانی رفتن هستند و یا به نوشیدنی نسبت به بقیه مردم تمایل بیشتری نشان دهند. در کشور ما فیس‌بوک چندان محبوب نیست ولی تلگرام و گوگل دقیقا همین نقش را ایفا می‌کند. یعنی بهتر از هرکسی در ایران، تلگرام می‌تواند وضعیت روانی و گرایش‌های سیاسی جامعه را تخمین بزند. حالا شاید مفهوم حریم خصوصی و اطلاعات کمی برای‌تان جا بیافتد. یک نرم‌افزار خارجی عکس‌های شخصی شما برایش اهمیت چندانی ندارد (مگر این‌که خصومت شخصی داشته باشد!) ولی اطلاعات و تفکر مجموعه‌ای از افراد می‌تواند بسیار ارزشمند و گران باشد. هر چه تعداد افراد بیشتر باشند، ارزش آن اطلاعات بیشتر هم می‌شود و وقتی که اطلاعات دسته‌بندی شده یک ملت باشد... نمی‌خواهم شعار بدهم که همین الان بروید و پیام‌رسان ایرانی نصب کنید اما فقط در ذهن‌تان باشد که اگر از خدمات رایگان استفاده می‌کنید باید حواشی‌اش را هم بپذیرید. به قول معروف هیچ گربه‌ای، مفتی موش نمی‌گیرد. 
فیس‌بوک در مجلس سنا
بعد از این حواشی، زاکربرگ به مجلس سنای آمریکا فراخوانده شد تا در این خصوص توضیح دهد. هر کدام از نمایندگان فقط 5 دقیقه فرصت داشتند که از زاکربرگ سوال بپرسند و از همین جهت این مدیر جوان، چندان تحت فشار قرار نگرفت. البته زاکربرگ مشکلات امنیتی فیس‌بوک را پذیرفت و توضیح داد که برطرف شده است. همچنین در بیانیه‌ای کتبی نسبت به «کم‌کاری» رسانه اجتماعی فیس بوک برای «جلوگیری از سوءاستفاده» عذرخواهی کرد. یک اتفاق جالب دیگه هم افتاد و اظهار شرمساری زاکربرگ پیرامون داخالت روسیه در انتخابات آمریکا بود. او گفت: «یکی از بزرگترین پشیمانی‌های من این است که در شناسایی عملیات روسیه در فیس‌بوک برای انتخابات سال ۲۰۱۶ سرعت لازم را نداشتیم.». زاکربرگ همچینین توضیحاتی پیرامون جلوگیری از این دست اتفاقات در آینده داد و از فعالیت‌های اجتماعی فیس‌بوک و نقش آن در جامعه حسابی دفاع کرد و نمونه‌هایی مثل جنبش metoo که در آمریکا و هالیوود تاریخ‌ساز شد را مثال زد. بعد از توضیحات زاکربرگ، ارزش فیس‌بوک 2 درصد گران‌تر شد تا نشان دهد قدرت این شبکه اجتماعی بیشتر از این‌ها است. اما در جریان دادگاه یک اتفاق عجیب هم افتاد، زاکربرگ برای دقایقی از میز خود فاصله گرفت و همین کافی بود تا عکاسان به دفترچه شخصی دفاعیات او حمله بر شوند و توضیحات زاکربرگ را به صورت کامل عکس‌‌برداری کنند. همین کافی بود تا مشخص شود عکاسان و رسانه‌ها بدتر از فیس‌بوک، به حریم خصوصی اهمیت چندانی نمی‌دهند!
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
فتوچاپ

فتوچاپ 536

٩٧/٠٣/٠٣
داستان انتخاب سفرها و ایرانگردی‌های جواد قارایی، مستندساز

بیایید همه ایرانگرد باشیم!

٩٧/٠٣/٠٣
تلگجیم

تلگجیم 536

٩٧/٠٣/٠٣
جانونی

ضرورت ایجاد رشته خرمالوژی و پختن زولبیای خانگی

٩٧/٠٣/٠٣
چهره هفته

کارلوس کی روش

٩٧/٠٣/٠٣
ساختنیجات

انگیزه مطالعه زیر یک نور نرم و یواش!

٩٧/٠٣/٠٣
درباره فصل سوم «شهرزاد» که با پیچش داستانی در اپیزود چهاردهم، انتظار برای دو قسمت پایانی هیجان انگیزش را

فرضیه هایی برای پایان شهرزاد

٩٧/٠٣/٠٣
درباره لیگ ملت‌‎های والیبال و بازی‌های تیم ملی کشورمان در این رویدادها

باز هم لیگ جهانی

٩٧/٠٣/٠٣
به بهانه ساخت سری جدید و قدرتمند انیمیشن کاپیتان سوباسا، محبوب‌ترین شماره 10 دنیای فوتبال

بازگشت فوتبالیست ها

٩٧/٠٣/٠٣
یادداشت

علیه نون دونی‌ها

٩٧/٠٣/٠٣
پایان نامه

پیامکی از دیار فانی!

٩٧/٠٣/٠٣
جارچی

جارچی 536

٩٧/٠٣/٠٣
تا جام جهانی

پر حاشیه مانند فهرست بازیکنان حاضر در روسیه

٩٧/٠٣/٠٣
یادداشت

عصبانی کننده!

٩٧/٠٣/٠٣
به بهانه رمضان کریم، درباره نان نوشتیم و فرهنگی که این خوردنی محترم با خودش به مردم کشورمان سنجاق کرده اس

خدا نان داد

٩٧/٠٣/٠٣
حکایت هفته

اندر احوالات مریدان و رفع فیلتر

٩٧/٠٣/٠٣
گفت‌و‌گوی جیم با فرهاد سال افزون، پاسور تیم ملی والیبال

می رویم و نهایت زورمان را می زنیم

٩٧/٠٣/٠٣
شگرد

قابلیت‌های جدید استوری اینستاگرام

٩٧/٠٣/٠٣
نگاهی کوتاه به پیوند نان با آداب و رسوم شهرهای مختلف کشورمان

نان و ادب

٩٧/٠٣/٠٣
دات کام

«اینپین» اپلیکیشنی خلاقانه و کاربردی برای انتخاب ملک

٩٧/٠٣/٠٣