بگوييد باورپذيري نه کليشه!
يک گپ و نصفي حرف با عمورضا، متهم اول کليشه در «فاصله‌ها»

بگوييد باورپذيري نه کليشه!

نویسنده :

سريال «ترانه مادري» را ديديد؟ سريال «دلنوازان» را چه‌طور؟ هيچ‌ فرقي ندارد. کافي است به شبکه سوم سيما مراجعه نماييد تا هر شب راس ساعت 23 سريال «فاصله‌ها» را ببينيد. سريالي که ورژن 2010 همان دو مجموعه‌اي است که در ابتدا اسم برديم. ورژني که تنها سال ساخت‌اش فرق دارد، والا با همان داستان، تقريبا همان بازيگران و جالب است بدانيد همان کارگردان روبه‌رو مي‌شويد! و البته بسياري شباهت‌هاي ديگر که سخن گفتن در مورد آن‌ها در ساير مطالب موضوع ويژه به بچه‌هاي ديگر سپرده شده است. به سراغ کاراکتر آشناي اين اثر رفته‌ايم. آن هم در روزهايي که گروه «فاصله‌ها» به شدت در حال ضبط قسمت‌هاي پاياني اين سريال هستند تا به کنداکتور آنتن برسد. به گفته «رضا توکلي» گروه روزي 15 ساعت کار مي‌کنند تا اين مجموعه را براي مردم روي آنتن ببرند. رضا توکلي بازيگر مشهدي است که در نقش «عمورضا» در اين سريال ايفاي نقش مي‌کند. او همچون بسياري از سريال‌هايي که بازي کرده است، يک نقش سفيد دارد. در ادامه بريده‌هايي از گفت‌وگويمان با رضا توکلي را از نظر خواهيد گذراند:

چرا او را انتخاب کرديم؟
سريال فاصله‌ها متاسفانه ويژگي‌هاي زيادي دارد(!) که ما را مجبور مي‌کند به آن بپردازيم. از تکراري بودن داستان گرفته تا انتقال سطحي مفاهيم در حوزه‌هاي ديني و اخلاقي، همه و همه عواملي است که ما را به اين سمت‌وسو رهنمون مي‌سازد. خواستيم به سراغ نويسنده اين اثر برويم تا پيرامون مفاهيمي که در اين اثر گنجانده شده با او هم کلام شويم که متاسفانه گوشي ايشان خاموش بود. از اين رو به سراغ يکي از بحث برانگيزترين بازيگران و کاراکترهاي اين کار رفتيم. کسي که همه جوره حضورش در اثر جاي سوال دارد. اين‌که عمورضا چه نقشي مي‌تواند در شکل‌گيري درام يا بهتر بگوييم چه اثري در درام نمايشي دارد؟ اين‌که عمو رضا چه‌قدر مي‌تواند به انتقال مفاهيم نمايشي کمک کند؟ اين‌که آيا شيوه استفاده از اين شخصيت براي پيشبرد اهداف نمايشي کار درست است يا نوعي تبليغات کسل‌کننده است؟ اين‌ها همه سوال‌هايي است که در گفت‌وگو با رضا توکلي مي‌توانستيم به پاسخ‌اش برسيم.

عمورضا و حضور اجباري در فاصله‌ها
«من بازيگرم و براي اين کار دعوت شدم و به هزار و يک دليل حضور در آن را پذيرفتم. اين‌که شما شايد بگوييد کار کليشه‌اي‌ است يا بازي شما در يک نقش کليشه‌اي قرار دارد را به من نگوييد! البته من اعتقاد دارم عمو رضا فردي است که در جامعه ما هست. حتي من مطمئن هستم در خانواده خود شما هم امثال عمورضا هست. اگر عمورضا يا محسن يا سعيد براي مردم باورپذير باشد ما موفق شده‌ايم. حالا اين‌که اين کاراکتر کليشه‌اي است را من قبول ندارم. به هر تقدير اين کاراکتر در جامعه هست و وقتي اين‌قدر به رئال نزديک است ديگر کليشه معنا ندارد.»

انتقال مفاهيم در تلويزيون
از رضا توکلي مي‌پرسيم چرا انتقال مفاهيم در اين اثر اين‌قدر سطحي است؟ مثلا خود شما در سکانس‌هايي به شدت مصنوعي و رو مي‌خواهيد انتقال مفاهيم ديني را به مخاطب انجام دهيد. مثال‌اش سکانسي که به سعيد مي‌خواهيد در خصوص ربا بگوييد. رضا توکلي مي‌گويد: «در تلويزيون بايد مستقيم‌گويي نکرد. مردم مستقيم‌گويي را دوست ندارند. آن‌ها مي‌‌خواهند در لايه‌هاي زيرين و به صورت خيلي تصويري و زيبا مفاهيم را بگيرند نه مستقيم. من در مورد سکانسي که گفتيد مي‌توانم اشاره کنم به سوال قبلي‌تان و پاسخي که دادم. ببينيد مردم به دليل رئال بودن نقش عمورضا او را باور کرده‌اند. حالا اگر در اين باور عمورضا حرفي بزند مردم در همان لايه باوري که از اين نقش دارند آن حرف را مي‌پذيرند. البته حالا اگر يک کم هم مستقيم‌گويي مي‌شود شما بگذاريد به حساب تايم فشرده اين کارها و مشکلاتي که دارد. زياد سخت نگيريد.»

سطح سليقه و لطمه‌اي که توهم است
«نگوييد سطح سليقه مردم پايين مي‌آيد. مردم کار را دوست دارند. حالا شما مي‌خواهيد به او تلقين کنيد که سطح سليقه‌ات آمده است پايين! اين به نظر من درست نيست.» از او مي‌پرسيم يعني معتقد نيستيد اين‌گونه آثار نواقص زيادي دارند؟ چه در حوزه فني و چه محتوايي؟ مي‌گويد: «نه! من حتي مي‌گويم بايد برنامه ساخت اين‌گونه آثار در ميان سازندگان سريال‌هاي تلويزيوني زياد شود. به هر حال نقص شايد باشد اما اين درست نيست که اين‌طور به يک اثر که با زحمت و صميميت بين يک گروه حرفه‌اي ساخته شده است، حمله کنيد.» رضا توکلي مي‌گويد الان در ترافيک است و دارد مي‌رود سر ضبط يکي از سکانس‌هاي همين فيلم. او مي‌گويد: «اصلا اين‌که مي‌گوييد سطح سليقه، مگر ما در ايران جايي که ارزش‌گذاري کند بازي بازيگران را داريم؟ يک خانه سينما هست که براي خودش مي‌برد و مي‌دوزد...»

و در پايان يک گفت‌وگو
«مردم ما با علايق مختلف، سليقه‌هاي مختلف، نگاه‌هاي مختلف هستند. آن‌ها شايد عده‌اي کار ما را بپسندند، شايد هم نپسندند. ولي ما براي مردم کار مي‌کنيم...» رضا توکلي مي‌رود سر سکانس. سکانسي ديگر از فاصله‌ها کليد مي‌خورد و يک سوال اساسي که پاسخ‌اش بي‌جواب مي‌ماند؛ آيا به راستي ساخت آثاري اين‌چنيني در تلويزيون ملي تاثيرات منفي‌اش بيشتر از اثرات مثبتش نيست؟!

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محبوب ترین کاراکترهای تاریخ بازی های ویدئویی را بشناسید

#سوپراستار_بازی ها

٩٦/٠٦/٢٣
یادداشت

خودکشی سازنده نهنگ آبی!

٩٦/٠٦/٢٣
مینیمال

نهنگ‌آبی یا نیسان آبی؟

٩٦/٠٦/٢٣
نگاهی به فیلم نگار که ورای سینمای محافظه کارانه ماست

خلسه های دختری انتقام جو

٩٦/٠٦/٢٣
نگاهی به پراکندگی تیم‌های فوتبال چند لیگ معتبر اروپایی و مقایسه آن با لیگ ایران

خاک های فوتبال خیز

٩٦/٠٦/٢٣
درباره همه رفتارهای شگفت‌انگیز و غافلگیرکننده‌ای که از رامبد جوان دیدیم

رامبد چقدر سوپرایزمون می کنه؟ خیلی!

٩٦/٠٦/٢٣
رامبدانه

با بروبچه‌های رامبد آشنا شوید

٩٦/٠٦/٢٣
کافه جهان نما

اتریش، سرزمین مدرنِ محترم

٩٦/٠٦/٢٣
تلگجیم

تلگجیم 503

٩٦/٠٦/٢٣
به بهانه اکران فیلم «نگار» و روزهای پایانی «خندوانه» همه چیز درباره شخصیت و کارنامه رامبد جوان

رامبدانه

٩٦/٠٦/٢٣
چهره هفته

ماجامون خیلی هم خوبه

٩٦/٠٦/٢٣
پایان‌نامه

موسسات کشککی، اعتراضات اُملتی

٩٦/٠٦/٢٣
فتوچاپ

فتوچاپ 503

٩٦/٠٦/٢٣
رامبدانه

خوب و بد خندوانه در 4 فصلی که گذشت

٩٦/٠٦/٢٣
یادداشت

لطفا خودمان را دوست داشته باشیم

٩٦/٠٦/٢٣
یادداشت

سینما رفتیم و افتاد مشکل‌ها...

٩٦/٠٦/٢٣
رامبدانه

رامبد به روایت رفقا

٩٦/٠٦/٢٣
به بهانه ثبت شدن نام «محمود خوردبین» در کتاب گینس سال 2018

شناسنامه پرسپولیس!

٩٦/٠٦/٢٣
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و وعده 100 روزه

٩٦/٠٦/٢٣
شگرد

طرز تهیه یک اسکرین شات بالا بلند!

٩٦/٠٦/٢٣
تبلیغات