3 تکرار بي فاصله
بررسي مشابهت‌هاي «ترانه‌مادري»، «دلنوازان» و «فاصله‌ها» ساخته‌هاي «حسين سهيلي‌زاده»

3 تکرار بي فاصله

نویسنده :

 دست قيچي

قبل از آن‌که وارد موضوع اصلي بشويم، مي‌خواستم به چند مورد کلي که در سريال‌هاي اخير (6‌7‌8‌10 سال گذشته) تلويزيون، من را آزار مي‌دهد، اشاره‌اي داشته باشم. اول از همه سيري است که پس از پخش سريال «پس از باران» در ايران باب شد و هرچند جديد بود ولي چندان چيز خوشايند و مبارکي نبود. اين سريال، اولين مجموعه تلويزيوني بود که بر محور رازهاي پدر و مادر و سردرگمي اعضاي خانواده و دشمني بين آن‌ها مي‌چرخيد و انقلابي در سريال‌هاي تلويزيوني محسوب مي‌شد. پس از آن موجي از سريال‌هايي با همين سبک و سياق به راه افتاد و هرچه پيش‌تر مي‌رفت، ازهم‌پاشيدگي خانواده‌ها و مشکلات خانوادگي بيشتر به نمايش گذاشته مي‌شد. به‌طور‌کلي مي‌توان گفت گوهر گران‌قدري که در سريال‌هاي خانوادگي چون «همسران»، «خانه سبز» يا «خانه ما» وجود داشت، اين بود که اعضاي خانواده را متحد با هم نشان مي‌داد و مشکلات هميشه از خارج خانواده وارد قصه مي‌شد. مشکلاتي که در نهايت با همکاري همين اعضا حل و فصل مي‌شد، حال آن‌که در سريال‌هاي اخير، مشکل اصلي از خود خانواده و روابط آن‌ها نشأت مي‌گيرد، عدم درک متقابل قصه را به پيش مي‌برد و کمبود اخلاق و احترام در آن‌ها حرف اصلي را مي‌زند.

دومين مسئله، بيکاري و علافي شديد کاراکترها است. شما حتي در يک صحنه از فيلم هم کسي را مشغول کار نمي‌بينيد. همه بيکار ايستاده‌اند تا يکي وارد کادر شود، ديالوگ‌ها برقرار شده و در نهايت از کادر خارج شود و در واقع تنها کارکرد کنوني شغل، اضافه شدن يک لوکيشن جديد براي گفتن ديالوگ‌هاي تکراري است. نکته جالب‌تر اين‌که با وجود اين علافي‌ها، کاراکترهاي قصه هيچ کدام مشکل مالي ندارند و هرچند در ديالوگ از بي‌پولي دم مي‌زنند ولي وضع خانه و زندگي‌شان خيلي هم خوب است. خب ما داريم با اين کار چه خوراک فکري به مخاطب مي‌دهيم؟ اين که در تهران هيچ کس کار نمي‌کند و با اين حال همه چيز دارند و تنها مشکل‌شان ازدواج با دختر دل‌خواه‌شان است؟

سومين مسئله، شيوه داستان‌پردازي است. اصل در قصه‌گويي اين است: شما يک قصه داريد و يک سري کاراکتر که اين قصه در بستر روابط آن‌ها روايت مي‌شود. يعني اين شخصيت‌ها بايد خارج از قصه اصلي، داراي هويت باشند ولي کارگردان يک برش مشخص از زندگي آن‌ها را که به قصه اصلي مربوط مي‌شود به نمايش مي‌گذارد. اين اصل مهم، در سريال‌هاي جديد به‌کلي فراموش شده است و شخصيتي در کادر وجود ندارد مگر اين‌که ديالوگ داشته باشد و همه ديالوگ‌ها هم مستقيما به قصه مربوط مي‌شود، مثل اين‌که اين کاراکترها خارج از موضوع اصلي هيچ حرفي براي گفتن به هم‌ديگر ندارند. با اين مقدمه کلي، مي‌پردازيم به بحث اصلي يعني سريال فاصله‌ها.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
نگاهی به چند کتاب محبوب که همیشه جزو پرفروش‌های بازار کتاب هستند

فرمانروایان واقعی کتاب‌فروشی‌ها

٩٦/٠٩/٢٣
سحر مصیبی، کارگردان مستند «صفر تا سکو» در گفت وگو با جیم

در زندگی خواهران منصوریان غیر ممکنی وجود ندار

٩٦/٠٩/٢٣
چهره هفته

جو سحر قریشی نگیردمان!

٩٦/٠٩/٢٣
دات کام

مهراب قاسمخانی هستم، دو ماهه پاکم!

٩٦/٠٩/٢٣
شاخ هفته

میم من را خوب بشناس

٩٦/٠٩/٢٢
NFC فناوری جدیدی که ترند حال و هوای تکنولوژی کشورمان شده

#Near_Field_comunication

٩٦/٠٩/٢٣
یادداشت

مربی تایلندی نباشیم

٩٦/٠٩/٢٣
جارچی

جارچی 516

٩٦/٠٩/٢٣
چاپ‌های متعدد و استقبال از «ملت عشق» برای چندمین بار این سوال را مطرح می‌کند که؛ چطور رمان‌های متوسط این

رُمان با لایک اضافه

٩٦/٠٩/٢٣
شگرد

آموزش اتصال به مودم wifi بدون نیاز به رمز عبور

٩٦/٠٩/٢٣
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و کاهش تعطیلات تقویمی

٩٦/٠٩/٢٣
کوتاه درباره رمان «ملت عشق» و دلایل محبوبیت آن

رمانی با رگه‌های سریال ترکی

٩٦/٠٩/٢٣
شبکیه

جنجال سه بُعدی کاسبان تحریم

٩٦/٠٩/٢٣
کافه جهان نما

به پایان آمد این کافه...

٩٦/٠٩/٢٣
فتوچاپ

فتوچاپ 516

٩٦/٠٩/٢٣
مواجهه با یک مدل متفاوت زندگی در مصاحبه با محمدرضا شاه‌پسند، یک گردشگر ایرانی

جهان دیدن به از جهان خوردن

٩٦/٠٩/٢٣
آنتن

شب‌های مخوف جیم

٩٦/٠٩/٢٣
تلگجیم

تلگجیم 516

٩٦/٠٩/٢٣
یادداشت

چطور برخی ناشران ما را دور می‌زنند؟

٩٦/٠٩/٢٣
جانونی

درباره چاشنی‌هایی که آب از لب و لوچه‌مان راه می‌اندازند

٩٦/٠٩/٢٣
تبلیغات