#سال_خدمات_اینترنتی
درباره استارتاپ‌ها و خدمات‌دهنده‌های ایرانی کــــه امسال طعم دیگری به زندگی‌ ایرانی‌ها دادند

#سال_خدمات_اینترنتی

نویسنده : محمدحسین وکیلی

در یکی دو سال اخیر استارتاپ‌ها و خدمات‌دهنده‌های اینترنتی شروع توفانی در ایران داشتند. وجود برخی‌های‌شان مثل تاکسی‌های آنلاین به شدت ملموس بود و برخی دیگر مثل رسانه‌های تعاملی تاثیر جدی بر صدا و سیما و غیرمستقیم بر مردم داشتند. استارتاپ‌های اینترنتی در سال 95 شروع به کار کردند اما امسال بود که در کشور فراگیر شدند و فعالیت‌شان در همه شهرها و حتی روستاهای کشور تغییر جدی در اتفاقات و برنامه‌های روزمره مردم ایجاد کرد. در حقیقت سال 96 نقطه فراگیری خدمات اینترنتی در کشور بود.

حمل و نقلی‌ها
چندسال پیش، وقتی می‌خواستم عجین شدن زندگی انسان‌ها با خدمات آنلاین را توضیح دهم، مثالی از اوبر می‌زدم. در آمریکا بیشتر از این‌که از لفظ تاکسی استفاده شود از کلمه اوبر نام‌ برده می‌شود. اوبر بزرگ‌ترین و اولین سرویس ‌هنده اینترنتی تاکسی در جهان است که در بیشتر کشورهای جهان فعالیت می‌کند. مثلا وقتی می‌خواهند به دوستشان بگویند یک تاکسی بگیر تا من را برساند می‌گویند «یک اوبر می‌گیرم، میرم» حالا زندگی ما هم همین‌شکلی شده. مادرم نمی‌گوید «برام تاکسی بگیر»، می‌گوید «تپسی، اسنپ و... بگیر تا من رو برسونه». در حوزه تاکسی آنلاین حدود 25 اپلیکیشن فعال داریم که در استان‌های مختلف فعالیت می‌کنند که اسنپ، تپسی، تاچسی و کارپینو جزو اصلی‌ترین و پرمخاطب‌ترین‌شان هستند.
 4 اپلیکیشن اشتراک گذاری خودرو در ایران فعالیت می‌کنند، به این صورت که اگر شما یک مسیری را به صورت ثابت طی می‌کنید یا مثلا قصد دارید به یک شهر دیگر سفر کنید و جای خالی در خودرویتان پیدا می‌شود می‌توانید یک همسفر داشته باشید و از یک صندلی، کسب درآمد کنید.
 پیک‌های اینترنتی هم حسابی جا افتاده و حدود 25 اپلیکیشن به صورت فعال در ایران فعالیت می‌کنند.
 حوزه جدیدی که به تازگی راه افتاده، پرداخت آنلاین هزینه‌های خرد مثل هزینه تاکسی است که با استفاده از QR Code و NFC انجام می‌شود و 5 اپلیکیشن خوب در این زمینه داریم.
 شاید باورتان نشود اما با گوشی‌تان می‌توانید درخواست کامیون و تریلی هم بدهید! در این حوزه هم 5 اپلیکیشن خدمات می‌دهند.
فروشگاه‌ها
یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های ایران فروشگاه‌های اینترنتی هسستند. گاهی گردش مالی آن‌قدر بالاست که اصلا بحث میلیون در آن وجود ندارد و زیر میلیارد برای‌شان پول خرد حساب می‌شود. فروشگاه‌های آنلاین به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:
 فروشگاه رسمی: یعنی انبار دارند و کالا از قبل خریداری شده‌ و با قیمت مدنظرشان به فروش می‌رسانند. «دی‌جی‌کالا» بهترین نمونه این فروشگاه‌ها محسوب می‌شود.
 بازارچه آنلاین: انبار ندارند و به نوعی فقط واسطه‌اند. یعنی کالا را از یک فروشنده دیگر تامین می‌کنند و بعد برای خریدار ارسال می‌شود. طبیعتا ریسک خریدار بالاتر می‌رود اما تنوع محصولات بالاتر است و معمولا قیمت یک محصول را می‌توان با قیمت پایین‌تری خریداری کرد. نمونه موفقش هم «بامیلو» است. البته دی‌جی کالا هم مدتی است به غیر از انبارداری، واسطه‌گری هم می‌کند و به نوعی عنوان بازارچه آنلاین و فروشگاه اینترنتی را با هم دارد.
 مزایده اینترنتی: ebay بزرگ‌ترین فروشگاه مزایده‌ای دنیاست. حالا ایرانی‌ها هم الگو گرفته‌اند و سایت‌های مزایده‌ای در کشورمان فعالیت می‌کنند. به این صورت است که یا خود فروشگاه تامین‌کننده کالاست و مستقیم به فروش می‌رساند و یا شما به عنوان یک فروشنده می‌توانید کالای خود را به مزایده بگذارید تا به بهترین قیمت به فروش برسد. «ای‌سام» بهترین نمونه این سبک است.
 کلی‌فروش‌ها: سایت علی بابا با همین ایده توانست یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های دنیا شود. در این سایت اقلام به صورت کلی فروخته می‌شود و هرچه خرید بیشتر باشد هزینه کالا پایین‌تر می‌آید. نمونه موفق ایرانی‌اش هم «زودل» است.
خوردنی‌ها
موضوع «شکم» همیشه روی بورس است. به همین دلیل سایت‌های سفارش اینترنتی غذا هیچ‌گاه فراموش نمی‌شوند. کافی است به یکی از این سایت‌ها مراجعه کنید تا به منوی اکثر رستوران‌های اطراف‌تان دسترسی داشته باشید و به راحتی بتوانید غذای دلخواه‌تان را سفارش دهید. «اسنپ‌فود» و «ریحون» دو غول این حوزه هستند.
شکل دیگر سایت‌های خوردنی، به نوعی یک کلاب یا شبکه‌ اجتماعی است. یعنی مردم در این سایت‌، تجربه‌شان از غذاهای مختلف را در میان می‌گذارند و کافی است قبل از رفتن به یک شهر یا رستوران، به این سایت‌ها سر بزنید تا هیچ غذای بدی از گلویتان پایین نرود. «فیدیلو» در تهران و «کجا خوبه» در مشهد سایت‌های مطرحی  در این حوزه محسوب می‌شوند.
سوپرمارکت‌های آنلاین هم دوسالی است شروع به فعالیت کرده‌اند اما هیچ‌کدام‌شان موفقیت قابل توجهی کسب نکردند. از نمونه‌هایی که تلاش کردند و اسم‌شان تا حدودی مطرح شده می‌توان از بقالی، آی‌بیار، روکولند و اُکالا نام برد.
تلویزیون‌ها
مدتی پیش، انواع رسانه‌های تعاملی را در این صفحه توضیح دادیم اما اجمالا نگاهی دوباره به آن خواهیم داشت. VOD یا همان «ویدئو هنگام درخواست» سرویسی است که کاربر در لحظه ویدئویی درخواستی خود را می‌بیند که به سه صورت کلی در ایران رواج دارد:
 سرویس اشتراک ویدیو: به صورت رایگان به همه کلیپ‌ها دسترسی دارید و می‌توانید کلیپی را آپلود کنید. نمونه‌ ایرانی‌اش هم می‌شود: «آپارات»
 SVOD: اشتراک ماهیانه یک سایت را می‌خرید و به تمام محتوای آن دسترسی خواهید داشت؛ همانند «فیلیمو»
 TVOD: برای هر ویدئویی که می‌بینید باید هزینه جدا پرداخت کنید. مثلا برای نمایش قسمت اول سریال گلشیفته مبلغی را پرداخت می‌کنید و به صورت آنلاین می‌توانید فقط همان قسمت را ببینید. مانند «لنز»
دیگر حوزه‌ها
 آموزش آنلاین: آموزش‌های آنلاین، امسال به صورت جدی‌تر در ایران رواج داشت اما کیفیت‌اش هنوز فاصله زیادی با نمونه‌های خارجی دارد. به هرجهت «فرانش» و «فرادرس» در این حوزه فعالیت می‌کنند و هزینه قابل توجهی برای تبلیغات هم انجام دادند.
 تخفیفات: خرید گروهی حسابی در ایران جا افتاده و مخاطب‌های خودش را هم دارد. «نت‌برگ» و «تخفیفان» هم در این زمینه حسابی شناخته شده هستند. شکل دیگر این خرید‌ها کیف پول جادویی است که اگر کیف‌پولتان را شارژ کنید در یک چرخه خرید می‌افتید که تجربه تخفیف‌دار و جالبی است مانند «2015»
 نیازمندی‌ها: قدیم‌تر روزنامه‌ها صفحه نیازمندی داشتند و مردم خودرو و ... را برای فروش می‌گذاشتند اما با ورود نیازمندی‌های رایگان و آنلاین، هم طیف گسترده‌تری از وسایل قابل فروش هستند و هم مخاطبانش چند برابر شده است. «دیوار» و «شیپور» اپ‌های مهم این حوزه‌اند و کاربران زیادی دارند. 
 گردشگری: یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین پیشرفت‌های امسال در این حوزه اتفاق افتاد. «علی‌بابا»  کیفیت فروش بلیت‌های مسافرتی را یک سطح بالا برد و سایت‌هایی هم‌چون «جاباما»، «اسنپ‌تریپ»، «هتل‌یار» و «اقامت 24» در حوزه رزرو هتل، بسیار خوب عمل کردند. «سپهر360» هم برای خریداران بلیت چارتر هواپیما اتفاقاتی خوبی را رقم زد.
خدمات اینترنتی نامحدود است و نمی‌توان همه آن‌ها را در این دسته‌ها جای داد، چون هر روز خدمت جدیدی ارائه می‌شود اما تا به موفقیت برسند راه درازی در پیش دارند. 
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ساختنیجات

به استقبال سرما با پاپوش‌های دست بافت

٩٧/٠٩/٢٢
فتوچاپ

فتوچاپ 560

٩٧/٠٩/٢٢
روی پرده

بمب نه، ولی عاشقانه!

٩٧/٠٩/٢٢
دات کام

دیجیتالی کردن عکس‌های قدیمی

٩٧/٠٩/٢٢
این روزها دوربین مخفی‌ها هم مثل هزاران چیز دیگر از تلویزیون به اینستاگرام کوچ کرده‌اند

«شما خود دوربین مخفی هستید»

٩٧/٠٩/٢٢
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و آجیل ارزان

٩٧/٠٩/٢٢
اینستادونی

اینستادونی 560

٩٧/٠٩/٢٢
شگرد

چگونه از ADSL راحت شویم؟

٩٧/٠٩/٢٢
گفت‌و‌گو با ملی‌پوش ایرانی که نامزد بهترین تیرانداز سال 2018 جهان شده است

هدفم فقط طلای المپیک است و بس

٩٧/٠٩/٢٢
آنتن

سولوقون یا هنری؟ مسئله این است!

٩٧/٠٩/٢٢
پایان نامه

نخود نخود هر کی رود به کار خود!

٩٧/٠٩/٢٢
توئیتری ها

توئیتری ها 560

٩٧/٠٩/٢٢
کمـپانی پیشروی چینی که ایـــــن روزهــــا با ترامـــپ دســت و پنجــه نرم ‌می‌کند

#huawei

٩٧/٠٩/٢٢
درباره «ونوم» محصول جدید مارول، که تکلیف مشخصی با خودش معلوم نیست

ونوم یک اکشن دست و پا شکسته

٩٧/٠٩/٢٢
جانونی

بفرمایید قهوه ختم‌تون رو بنوشید!

٩٧/٠٩/٢٢
روایت‌هایی درباره راه‌های جالب آشتی‌کردن

قهر... قهر... تا روز قیامت روزهای بچگی

٩٧/٠٩/٢٢

بترس و بمیر ولی لایکم کن

٩٧/٠٩/٢٢
جارچی

جارچی 560

٩٧/٠٩/٢٢
چهره هفته

چهره هفته 560

٩٧/٠٩/٢٢
گل‌های باارزش و 3 امتیازی این روزهای مدافعان در لیگ، می‌تواند سرنوشت قهرمانی را تغییر دهد

head طلایی

٩٧/٠٩/٢٢