بستن سمپاد دردی را دوا نمی‌کند
گفت‌وگو با دکتر فیضی، سمپادی سابق و عضو فعلی هیئت علمی دانشگاه فردوسی

بستن سمپاد دردی را دوا نمی‌کند

نویسنده : علیرضا گرانپایه

تصمیم گرفتیم برای بررسی اثرات منفی و مثبت وجود مدارس تیزهوشان به سراغ فردی برویم که هم خودش تجربه حضور در این مدارس را داشته و هم می‌تواند از نگاه علمی دقیق‌تر به این موضوع نگاه کند. دکتر فیضی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی گفت که در شرایط فعلی مخالف بسته شدن این مدارس است و البته سعی کرد نکات منفی و مثبت مدارس تیزهوشان را در کنار هم ببیند.

 به صورت کلی با حذف مدارس تیزهوشان موافق هستید؟
 راستش را بخواهید اصلا موافق نیستم چون من حداقل مطالعات جدی برای این تصمیم را ندیدم. یعنی به‌نظر می‌رسد، این تصمیم هم از همان تصمیمات ناگهانی است که ما زیاد در حوزه‌های مختلف کشورمان دیدیم و با اثرات مخرب آن هم آشنا هستیم. شاید خودم بتوانم حدس‌هایی درباره چرایی حذف مدارس تیزهوشان بزنم ولی حداقل تا به امروز دلیل قانع‌کننده‌ای در اخبار نخواندیم. برای اینکه بگوییم وجود این مدارس بهتر از نبودشان است یا خیر باید یک کار کارشناسی و تحقیقی صورت بگیرد و از دریچه رفاه اجتماعی به این موضوع نگاه کرد. 
 کنار هم قرار گرفتن افراد مستعد در یک مدرسه اتفاق خوبی تلقی می شود؟
 من خودم این مدارس را از نزدیک تجربه کردم، یکی از مهمترین نکاتی که درباره وجود مدارس سمپاد از نگاه رفاه اجتماعی وجود دارد، هم‌افزایی است که در این مدارس صورت می‌گیرد. هرچند جمع‌آوری دانش آموزان مستعد و با استعداد از سطح شهر و حضورشان در یک مدرسه، تاثیر منفی روی سطح مدارس دیگر دارد ولی به هرحال نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم که حضور دانش‌آموزان به اصطلاح باهوش در کنار هم توانسته هم‌افزایی در آن‌ها ایجاد کند. رتبه‌های گروهی خوب دانش آموزان مدارس تیزهوشان در جشنواره‌های خوارزمی و المپیادها نشان دهنده این موضوع است. اگر این بچه‌ها در مدارس جداگانه بودند، بعید بود که این اتفاق رقم بخورد.
 آقای فیضی قبول دارید که برچسبی که توسط این مدارس بر روی پیشانی دانش‌آموزان چسبانده می‌شود، تاثیر منفی روی آن‌ها می‌گذارد؟
 یکی از نکاتی که درباره دانش‌آموزان این مدارس و گاهی دانشجویان دانشگاه‌های دیگر دیده می‌شود، همین حس بالاتر بودن نسبت به افراد هم سن و سال خود است که متاسفانه والدین هم گاهی به این حس دامن می‌زنند. یعنی شاید ما بتوانیم بگوییم که هوش ریاضی این افراد از آدم‌های هم سن‌های خود بالاتر است ولی نباید آن‌ها را در مسائل اخلاقی، روابط اجتماعی، فنی و ... با دیگران مقایسه کرد. باید مواظب اعتماد به نفس کاذب در این بچه‌ها باشیم.
 شاید در حالت ایده‌آل بهتر باشد در بخش‌های مختلف مدارس استعدادهای درخشان داشته باشیم
 بله. ما نباید استعدادهای درخشان را به هوش ریاضی محدود کنیم. خیلی از توانایی‌های دیگر مثل ورزش، نویسندگی، موسیقی و ... است که یک فرد می‌تواند در آن استعداد درخشان باشد. 
 به نظر شما تعطیلی مدارس تیزهوشان به سیستم آموزشی ما کمک می‌کند؟
 خب گفتم تا یک تحقیق علمی در این زمینه صورت نگیرد، نمی‌توانیم نظر قطعی بدهیم ولی ما یک سری آمارهایی درباره کیفیت آموزش در ایران داریم که به کمک آزمون‌های مشترکی در تمام دنیا به‌دست آمده است. نکته دردناک اینجاست که ما نه تنها از کشورهای توسعه یافته در این موضوع عقب‌تر هستیم که شاخص‌هایمان از بعضی از کشورهای نزدیک خودمان مثل ازبکستان، بحرین و قزاقستان نیز عقب‌تر است. ما باید تمرکزمان را به سمت افزایش کیفیت مدارس ببریم. ما قطعا به نسبت کشورهای همسایه و هم تراز خود مشکل منابع نداریم که بخواهیم به کمک بستن مدارس تیزهوشان و استفاده از منابع‌شان به دیگر مدارس شهر کمک کنیم. یعنی نمی‌توانیم ادعا کنیم که وجود مدارس تیزهوشان علت کمبود کیفیت در مدارس دیگر است. متاسفانه در کشور ما آموزش به یادگیری منجر نمی‌شود. یعنی یک فرد پایه تحصیلی‌اش افزایش پیدا کرده است ولی چیزی یاد نگرفته است. شاید ما زمانی مشکل کمیت در مدارس داشتیم ولی حالا چالش جدی ما کیفیت است. البته در 15 سال گذشته پیشرفت خوبی داشتیم ولی هنوز با میانگین جهانی فاصله داریم.
 معمولا موفقیت‌های تحصیلی دانش‌آموزان مدارس سمپاد فاصله زیادی با مدارس دیگر شهر دارد.
 بله ولی حواس‌مان باشد که مدال‌های المپیادی نباید ما را به اشتباه بیندازد که سطح کیفیت آموزشی بالا رفته است. خیلی از این مدال‌ها و موفقیت‌ها به دلیل استعدادهای فردی به دست آمده است. 
 نظرتان در مورد نحوه جذب مدارس تیزهوشان چیست؟
 قطعا نیاز به اصلاح دارد چون نباید دانش‌آموزان را از همان دبستان به سمت تستی یاد گرفتن و عمیق نشدن در آموزش هدایت کنیم. تفکر کنکوری را باید از مدارس پایه حذف کنیم. شما به سیستم آموزشی کشورهایی مثل فنلاند نگاه کنید در سنین پایه به ارائه کمترین محتوای آموزشی و آزاد گذاشتن فرد معتقد هستند. 
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
جارچی

جارچی 559

٩٧/٠٩/١٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و خاموشی چراغ

٩٧/٠٩/١٥
اینستادونی

اینستادونی 559

٩٧/٠٩/١٥
فتوچاپ

فتوچاپ 559

٩٧/٠٩/١٥
درباره «آستیگمات» دومین ساخته مجید رضا مصطفوی

تراکم خنده‌دار بدبختی

٩٧/٠٩/١٥
برای ابوالفضل زرویی نصرآباد که نوشته‌هایش را دوست می‌داشتم و جاده ناهموار طنز را برای نسل ما صاف کرد

اسطوره سبیلوی من

٩٧/٠٩/١٥
یادداشت

نگاهی کوتاه به زندگی و افتخارات اصغر فرهادی از ابتدا تا به امروز

٩٧/٠٩/١٥
یادداشت

بده بستون های سینمایی

٩٧/٠٩/١٥
چهره هفته

چهره هفته 559

٩٧/٠٩/١٥
پایان نامه

کتاب، چمبه، حمید هیراد!

٩٧/٠٩/١٥
شگرد

فالوورهایتان را بترکانید (قسمت دوم)

٩٧/٠٩/١٥
بیفور ویژه

زوج دیکتاتورِ جیمی

٩٧/٠٩/١٥
ناصرخان اکتور سینما

ببخشید شما؟

٩٧/٠٩/١٥
یک پرونده پر و پیمان درباره اصغر فرهادی و سبک فیلم‌سازی منحصر به ‌فردش که اسمش این هفته با انتشار همه می‌

سرِّ فرهادی

٩٧/٠٩/١٥
#توئیتری_ها

توئیتری ها 559

٩٧/٠٩/١٥
کدام کارگردان‌ها بیشترین شباهت را به فرهادی دارند؟

فرهادی‌بازها، فرهادی‌سازها، فرهادی شده‌ها!

٩٧/٠٩/١٥
هــمه چــیز درباره مهــم‌تــرین ارز ایــــن روزهــای دنــیــای تکــنولوژی

#ETHEREUM

٩٧/٠٩/١٥
دستپخت آخر آقای کارگردان، زیر ذره‌بین نقد

همه چیز درباره دانستن است

٩٧/٠٩/١٥
دات کام

پت و مت بسازید!

٩٧/٠٩/١٥
تمام شواهدی که نشان می‌دهد فرهادی درحال تغییر رویه در مسیر فیلمسازی‌اش است

فاز نو

٩٧/٠٩/١٥