غیر استاندارد در حد بنز!
پایان نامه

غیر استاندارد در حد بنز!

نویسنده : سعید برند

دور از جان ما و شما، مدیرعامل یکی از خودرو(*)سازهای وطنی گفته است که بنز و هیوندا نمی‌توانند استانداردهای خودرویی ایران را پاس کنند. متاسفانه عده‌ای ناآگاه از دانش روز خودروسازی این جمله را به شوخی گرفتند و در شبکه‌های مجازی برایش جوک ساختند. در حالی که این جمله اساس علمی دارد و همان‌طور که گوسفند هر منطقه و کشور باید خودش را با شرایط آب و هوایی آن‌جا وفق دهد، خودروها نیز باید استانداردهای بومی را داشته باشند، به عبارت بهتر استاندارد جهانی کیلویی چند؟!

قبل از تشریح استانداردهای بومی، یک عذرخواهی به مسئولان عزیز بومی بدهکارم. بنده تا پیش از این فکر می‌کردم دلیل این که بسیاری از این جیگرگوشه‌ها، خودروهایی همچون بنز و هیوندا سوار می‌شوند چیز دیگری است! اما اکنون متوجه شدم دلیل استفاده هانی‌های خودم از این خودورهای غیر استاندارد بومی، تحقق این شعار است که اگر قرار هست حادثه تلخی اتفاق بیفتد، «اول من!»

اما یکی از استانداردهای بومی خودروهای ما توجه داشتن به بهبود کسب و کارهای خودرویی است که متاسفانه بنز و هیوندا نمی‌توانند این واحد را پاس کنند. خدا را شکر الان خودروهای ما وقتی از یک دست‌انداز رد می‌شوند، قرت جلوبندی‌شان در می‌رود یا یک نم باران که می‌بارد سیستم ترمز هوشمندانه از کار می‌افتد تا صافکاری‌ها هم به یک نان و نوایی برسند! کجا بنز و هیوندا دلش برای تعمیرکار ایرانی می‌سوزد؟! البته در موضوع حمایت از قشر جلوبندی‌ساز نباید از نقش بسزای شهرداری‌ها نیز غافل بود!

همچنین از دیگر استانداردهای بومی که خودروهای ما دارا می‌باشند همانا سیستم کنترل جمعیت است که بیشتر از این بازش نمی‌کنیم. ولی از دیگر استانداردهای خودروهای ایرانی که قابل طرح می‌باشد همانا قابلیت و توانایی منحصربفرد مسافرکشی است. به خصوص با آمدن تاکسی‌های اینترنتی، یک خودروی خانواده ایرانی باید بتواند بعدازظهرها کمک حال سرپرست خانواده باشد، در صورتی که اگر شما بنز یا هیوندای تیتش مامانی را بیندازید داخل خط، سر یک هفته نشده زهوارش در می‌رود!

*: در ایران به هر وسیله آهنی که بتواند توسط چهار عدد لاستیک حرکت کند، خودرو گفته می‌شود. طبیعی است که با این تعریف، «فرغون» جزو خودروهای ایرانی محسوب نمی‌شود.

نظرات کاربران
کد امنیتی