کتاب‌عامه‌پسند
چاه نفت زير‌خرواري از

کتاب‌عامه‌پسند

نویسنده :

اعظم عامل‌نيک

از 19سالگي نوشتن را شروع کرده و تا حالا بيش از 70 رمان نوشته است. شايد او هم مانند بسياري از نويسندگان زن که استعداد خود را صرف پرداختن به داستان‌هاي رمانتيک و پرسوزوگداز مي‌کنند، عمل کرده است اما با همين داستان‌هاي ساده توانسته لقب پرفروش‌ترين نويسنده ادبيات عامه‌پسند را در دنيا بدست بياورد. کتاب‌هاي او بيش از ۵۸۰ ميليون نسخه فروش داشته‌ و توانسته‌اند رکوردي در کتاب رکوردهاي گينس ثبت کنند. در دهه ۹۰ هم جزو فعال‌ترين نويسندگان در دنيا بود. بيشتر خوانندگان او در سراسر دنيا خانم‌ها هستند، خانم‌هاي که‌ ماجراهاي قهرمانان کتاب‌هاي او را جدي دنبال و با آن‌ها ارتباط خوبي برقرار مي‌کنند. 12 اوت سالگرد تولد «دانيل استيل» است، نويسنده‌اي که زندگي خودش هم مثل کتاب‌هايش پر از ماجراجويي‌هاي رمانتيک، ازدواج‌هاي عجيب و غريب و کوتاه مدت است. به اين بهانه سري به دنياي ادبيات عامه‌پسند زده‌ايم.

ايراني‌ها فقط عاشقانه مي‌خوانند
دانيل استيل در ايران هم سال‌ها، جزو پرفروش‌ها بوده است. همين حالا بيشتر دختران دبيرستاني، کتاب‌خواني را با کتاب‌‌هاي او شروع مي‌کنند. خوب است بدانيم ادبيات عامه‌پسند داراي تنوع موضوعي بسيار است. از داستان‌هاي پليسي و جنايي تا داستان‌هاي تخيلي و فانتزي! داستان‌هاي کميک‌استريپ هم جزو ادبيات عامه‌پسند به حساب مي‌آيند. آن ور دنيا بيشتر اين کتاب‌ها به صورت کتاب‌هاي جيبي چاپ مي‌شوند و هر ژانرش طرفداران خودش را دارد. در ايران اين اتفاق کمتر افتاده است. طرفداران کتاب‌هاي عامه‌پسند در ايران بيشتر داستان‌هاي عاشقانه را مي‌پسندند. داستان‌هايي با فضاي ساده که معمولا به اسم قهرمان داستانشان، مانند ماندانا، شيرين، يلدا و... خوانده مي‌شوند و در فضايي بسيار هندي اتفاق مي‌افتند. البته بيشتر اين داستان‌هاي هندي پايان خوشي دارند.

من براي مردم مي‌نويسم
ادبيات عامه‌پسند در ايران در دهه 40 با پاورقي‌نويسي در نشريات شروع شد. «حسينقلي مستعان» که با نام مستعار در مجلات مي‌نوشت يکي از مشهورترين پاورقي‌نويسان آن زمان بود. افراد ديگري هم مانند «مشفق کاظمي»، «حسين مسرور» و «ذبيح‌ا... منصوري» نويسندگاني بودند که در آن زمان براي نشريات پاورقي مي‌نوشتند. منصوري ابتدا با داستان‌هاي کوچک علمي کارش را آغاز کرد و بعد پاورقي‌هاي مشهوري چون «سينوهه»، «خواجه تاجدار» و «خاطرات تيمورلنگ» را مي‌نوشت که طرفداران زيادي پيدا کرد. البته سبک او با ساير نويسندگان متفاوت بود، منصوري بيشتر از رمان‌هاي خارجي و وقايع تاريخي براي نوشتن داستان‌هايش کمک مي‌گرفت. او تا دهه 60 کارش را در مطبوعات ادامه داد. در آن دوران «ر.اعتمادي» داستان‌هاي اشکي عشقي مي‌نوشت و «پرويز قاضي سعيد» ماجراهاي پليسي و جنايي‌اش معروف بودند. در سال‌هاي ابتداي دهه 70 دوباره نويسندگان در دو فضاي متفاوت وارد دنياي ادبيات عامه‌پسند شدند. گروه اول افرادي مثل «احمد محققي» و «حميد گودرزي» بودند که داستان‌هاي جنايي و پليسي بر اساس حوادث روز مي‌نوشتند و دسته دوم زنان داستان‌نويسي بودند که رمان‌هايي با فضاهاي ملودرام خلق کردند. نام «فهيمه رحيمي» در آن سال‌ها زياد شنيده مي‌شود و شما در جاميزي بيشتر دختران دبيرستاني مي‌توانستيد کتاب‌هاي او را ببينيد. «نسرين ثامني» هم در آن سال‌ها مي‌نوشت اما کسي که بازار نشر را حسابي متحول کرد «فتانه سيد جوادي» و کتاب مشهورش «بامداد خمار» بود. وقتي نان کتاب‌هاي عامه‌پسند زير دندان ناشران مزه کرد، خرواري از کتاب‌هاي رنگ و وارنگ با جلدهاي کليشه‌اي گل و بلبل وارد بازار کتاب شدند. حالا نويسندگان ديگري هم وارد کار شده بودند. افراي مانند «م.مودب‌پور» و جوان‌ترهايي مثل «مريم جعفري» و «تکين حمزه‌لو». اين اسم‌ها همه از نويسندگاني مي‌گويند که براي عموم مردم به شکلي بسيار ساده کتاب مي‌نويسند. کتاب‌هايي که قرار است مردم را سرگرم کنند و در انتها باعث شوند؛ افراد پا به دنياي کتاب‌خواني بگذارند و با کتاب‌هاي جدي‌تر هم آشنا بشوند.

مرا جدي بگير
بيشتر رسانه‌ها در همه جاي دنيا صبح تا شب بالا و پايين مي‌پرند تا مردم کمي آن‌ها را تحويل بگيرند و نگاهي به آن‌ها بيندازند. همه زحمت‌هايي که اين رسانه‌ها با عنوان مخاطب‌شناسي، نيازسنجي و غيره به خودشان مي‌دهند به اين خاطر است که مخاطب بيشتري را دور خودشان جمع کنند و اسم خود و رسانه‌شان همه جا بر سر زبان‌ها باشد. همه ما مي‌دانيم که دوام هر رسانه با مخاطبينش است. مرگ يک برنامه تلويزيوني يا يک نوشته در روزنامه هنگامي است که مخاطب آن را با محصول ديگري عوض کند. رسانه‌ها براي اين که به حياتشان ادامه بدهند برنامه‌هاي بسياري مي‌ريزند. اين يک طرف داستان است. طرف ديگر داستان آن چيزي است که رسانه‌ها پس از جذب مخاطب مي‌توانند برايش فکر کنند. در بيشتر نقاط دنيا افراد بسياري (مانند روان‌شناسان و اقتصاددانان) هستند که براي گرم نگه داشتن بازار ادبيات عامه‌پسند تلاش مي‌کنند. به جز جذب سرمايه فراوان، ايجاد اشتغال به‌وسيله گردونه وسيع خلق، چاپ و نشر، نقد و تبليغات کتاب، داستان‌هاي عامه‌پسند به آساني مي‌توانند روي ذهن خوانندگانشان تاثير بگذارند و آن‌ها را به هر طرف که مي‌خواهند سوق دهند. با توجه به اين‌که بيشتر خوانندگان ايراني جزو طرفداران ادبيات عامه‌پسند هستند، خوب است اين سرمايه را جدي بگيريم و به جاي کوچک شمردنش باعث تحول در آن بشويم. يک تحول بنيادي!

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨
پایان‌نامه

خاموش کردن آتش در مشهد با تی!

٩٥/٠٩/١٨

دشواری نداریم

٩٥/٠٩/١٨

چرخه‌ تبدیل پراید

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨