يک خبرنگار خوب بايد چيزهاي مشخصي را حتما داشته باشد

يک خبرنگار خوب بايد چيزهاي مشخصي را حتما داشته باشد

نویسنده :

 1بايد با فضاي کاريش که ممکن است راديو، تلويزيون، روزنامه، مجله و يا ضميمه هفتگي باشد آشنا شود و بفهمد که اين رسانه، چه قدرتي دارد، چه جايگاهي دارد، چه مقدار تأثيرگذاري دارد و اصلا چه‌قدر ظرفيت دارد.

2 خبرنگار بايد از هدف‌هاي رسانه‌اي که در آن کار مي‌کند اطلاع داشته باشد وگرنه احتمالا تبديل به يک مزدور قلم به دست مي‌شود که آب به آسياب دشمنش مي‌ريزد و چرخ ديگراني را مي‌چرخاند که دوست ندارد و بعد از گذشت چند وقت خودش هم يکي از آن‌ها مي‌شود.

3 يک خبرنگار خوب کسي است که حداقل با بزرگان خبري و رسانه‌اي داخل کشور آشنا باشد و حداکثر با رسانه‌هاي جهاني و غول‌هاي خبري دنيا و بداند هر کدام از اين‌ها چه موقعيتي دارند و در چه فضايي کار مي‌کنند.

4 خبرنگارها معمولا آدم‌هاي خوش مشربي هستند، آدم‌هايي که قابليت ارتباط برقرار کردن با يک بچه و يک پيرمرد يا پيرزن را به صورت موثر دارند و مي‌توانند با طيف‌هاي مختلف مردم هم همراهي کنند و خودشان را در شرايط آن‌ها قرار بدهند و از احساسات و اعتقادات و منافع آن‌ها دفاع کنند.

5 خبرنگار بايد بتواند مثلا با يک کارگردان تلويزيوني در مورد فيلمي که ساخته به بحث و گفت‌وگو بپردازد يا برود و با فلان وزير يا نماينده مردم، در مورد مسئوليتش و حقوق شهروندان سوال و جواب کند و يا در يک اتفاق سياسي را روايت کند، همه اين‌ها به اين معني است که خبرنگار بايد اطلاعات زيادي داشته باشد و در هر زمينه‌اي اگر صاحب نظر نيست، لااقل صاحب حرف و حديث باشد. هر چند در حالت خيلي حرفه‌اي هر خبرنگاري مي‌تواند در يک موضوع خاص تخصص داشته باشد و در همان موضوع فعاليت کند و کارشناس شود، مثلا خبرنگار اقتصادي، خبرنگار سياسي، خبرنگار اجتماعي، خبرنگار ورزشي و... اما به هر حال داشتن اطلاعات حداقلي براي يک خبرنگار يا روزنامه نگار مهم است.

6 خبرنگار مخصوصا اگر از نوع روزنامه نگارش باشد به سرعت و دقت زيادي احتياج دارد، بنابراين خبرنگار محترم بايد بتواند در زماني حدود سه سوت از خبري مطع شود، آن خبر را تحليل کند و به پياده سازي آن بپردازد طوري که هيچ سوتي در آن نباشد تا بعدا بتوانند در روزنامه مورد نظر را تخته کنند.

7 نه اين‌که احساس نداشته باشد، نه! ولي کنترل روي احساسات عاطفي و شخصي براي خبرنگار لازم است تا هم به نوشته-هايش نظر شخصي اضافه نشود و هم اين‌که در مواقع حساس و اتفاقات ناراحت کننده و دردناک دچار تغيير حالت روحي و رواني نشود. به هر حال ممکن است خبرنگار مخصوصا از نوع حادثه نويسش لازم باشد در يک صحنه تصادف حاضر شود و به روايت آن بپردازد.

8 مهارت نوشتن يکي از مهارت‌هاي مهم براي يک خبرنگار است، گاهي در آخرين لحظات خبري مي‌رسد که بايد در نشريه مورد نظر چاپ شود و روزنامه‌نگار بايد قابليت اين را داشته باشد که در مورد آن موضوع، مطلب بنويسد، در ضمن ممکن است در همان آخرين لحظات مطلب رد شود و لازم باشد يک مطلب جديد با يک سوژه و موضوع جديد بنويسد.

همه اين‌ها، مقدماتي است که بايد بدانيد تا اگر تصميم گرفته‌ايد که وارد عالم خبرنگاري شويد، يک‌دفعه دچار شوک نشويد و همه اميدها و آرزوهايتان به باد نرود.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
راه نیافتن لاجوردی‌پوشان به جام جهانی باعث شد این مسابقات دروازه‌بان افسانه‌ای ایتالیا را از دست بدهد

جانِ جانانی به نام بوفون!

٩٦/٠٩/٠٢
تلگجیم

تلگجیم 513

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

جلوتر از همه، حتی خودش!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره کارنامه هنری چند بازیگر دهه شصتی دیگر در سینما و تلویزیون

هم سن های نوید کجان؟

٩٦/٠٩/٠٢
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و آیفون 10

٩٦/٠٩/٠٢
بـررسـی اینـترنـت نامحـدود در ایـــران و دیگر کـشـورهـای جـهان

#اینترنت_نامحدود

٩٦/٠٩/٠٢
جام جهانی 2018 روسیه با فقدان کلی ستاره رنگارنگ همراه خواهد بود

ستاره‌های خاموش!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره «نهنگ عنبر 2» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است

سلکشن موقعیت‌های بامزه و بی ربط

٩٦/٠٩/٠٢
شگرد

چگونه از کروم به فایرفاکس کوانتوم مهاجرت کنیم؟

٩٦/٠٩/٠٢
چهره هفته

حواسمان به دل جوانان مملکت باشد

٩٦/٠٩/٠٢
کافه جهان نما

بلژیک، سرزمین سرخوشی‌های بی‌پایان

٩٦/٠٩/٠٢
مینی

مینی 513

٩٦/٠٩/٠٢
نگاهی مختصر به کارنامه فعالیت حرفه‌ای نوید محمدزاده در سینما، تلویزیون و تئاتر

پُر کار و پُر جایزه

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

سه اپیزود از یک احساس

٩٦/٠٩/٠٢
جارچی

جارچی 513

٩٦/٠٩/٠٢
روایت‏هایی در مورد باید و نبایدهای داشتن حیوان خانگی که گاهی فراموش‌شان می‏کنیم

پت ما یا مای پت؟!

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

پاییز تابستانی

٩٦/٠٩/٠٢
پایان نامه

صورتی‌ها وارد می‌شوند

٩٦/٠٩/٠٢
فتوچاپ

فتوچاپ 513

٩٦/٠٩/٠٢
آنتن

چشمک‌هایت از یاد ما نخواهد رفت!

٩٦/٠٩/٠٢
تبلیغات