تاکسي و هرآن‌چه که مي‌داني و نمي‌داني!

تاکسي و هرآن‌چه که مي‌داني و نمي‌داني!

نویسنده :

اولين تاکسي ايران يک پژوي 202 بود، ساخت 1938 ميلادي که تا 103 کيلومتر در ساعت سرعت داشت. پژو 202 که از آن به عنوان جد بزرگوار پژو 206 هم ياد مي‌شود، به دليل ظرفيت کم موتور و کوچک بودن حجم اتاق براي حمل و نقل درون شهري مورد استقبال قرار نگرفت تا جاي خود را به اتومبيل‌هايي نظير AUSTIN16 AUSTIN A01 A21 A با نام‌هاي مستعار آستين گاوي و گوسفندي و نيز واکس‌هال (VAUXHALL) و نيز بنز 170 که توسط خانم «فخرالدوله» مادر دکتر «اميني»، نخست وزير وقت به ايران وارد شد، بدهد. اما همان‌طور که مي‌دانيد تاکسي يکي از وسيله‌هاي حمل و نقل عمومي است که براي حمل يک يا تعداد اندکي مسافر به کار مي‌رود. اين وسيله معمولا يک خودروي داراي مجوز براي حمل و نقل افراد است که با رنگ متمايز يا يک نشان بر بالاي آن مشخص مي‌شود و از وسايل نقليه کرايه‌اي به حساب مي‌آيد که بيشتر براي مسافرت‌هاي کوتاه و درون شهري مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

تاکسي و انواع آن
هرچند بيشتر تاکسي‌ها از نوع خودروهاي شخصي (اتومبيل) هستند. اما در کشورهاي مختلف برحسب ويژگي‌هاي جغرافيايي ممکن است تاکسي دريايي و نيز تاکسي هوايي مورد استفاده قرار گيرند. تاکسي آبي، قايق‌هاي مسافربري کوچک هستند که در حمل و نقل نقش دارند و تاکسي‌هاي هوايي ممکن است هلي کوپتر يا هواپيماهاي کوچکي باشد که در خدمت مسافران قرار مي‌گيرند! البته اين براي کشورهاي ديگر است و در ايران هر چند که تاکسي‌ها به گروه‌هاي مختلفي تقسيم مي‌شوند، اما تنوع هوايي و دريايي را هنوز ندارند! البته همين که سهميه‌اي از بنزين دارند خودش براي مسئولان امر کلي تفاوت است و...

در بيشتر شهرهاي ايران، تاکسي‌ها با رنگ زرد يا نارنجي مشخص شده‌اند. اين تاکسي‌ها گاه داراي مسير خاصي هستند و تنها مجاز به فعاليت در آن خط مي‌باشند. همچنين ممکن است مجبور باشند در روزهاي خاصي از هفته فعاليت کنند. به اين گروه از تاکسي‌ها، تاکسي‌هاي عمومي مي‌گويند که در ايران گرچه قابل کرايه کردن توسط يک فرد هستند اما بيشتر اوقات بصورت مشترک توسط مسافران يک مسير خاص مورد استفاده قرار مي‌گيرند. ظرفيت آن‌ها قرار است 4 مسافر باشد يا بايد باشد! و از ارزان‌ترين نوع تاکسي‌هاي مورد استفاده در شهرهاي گوناگون ايران به حساب مي‌آيند.

نوع ديگر تاکسي در ايران، تاکسي‌هاي خصوصي است. اين تاکسي‌ها که بيشتر با نام آژانس يا تاکسي تلفني شناخته مي‌شوند در شهرهاي بزرگ بيشتر در سطح يک منطقه خاص فعاليت مي‌کنند و اداره‌ آن‌ها با شرکت‌هاي خصوصي (آژانس‌هاي تلفني) است. اين تاکسي‌ها بصورت کرايه‌اي و با درخواست تلفني فعاليت مي‌کنند و گاه براي مشتريان دائمي خود شماره عضويت تهيه مي‌کنند.

تاکسي بي‌سيم، مدلي ديگر از تاکسي است که ابتدا در تهران و بعد در اکثر کلان شهرها به خصوص مشهد، شيراز، اصفهان، تبريز، قزوين، قم، کرج و برخي شهرهاي ديگر به صورتي که مي‌بينيد، فعاليت مي‌کند. تاکسي بي‌سيم پس از تماس با شماره خاصي که در اکثر شهرها ۱۳۳ مي‌باشد و اعلام موقعيت خود بعد از چند دقيقه البته گاهي چندين‌ها دقيقه در محل اعلامي از سوي شما حاضر و به صورت کامل در اختيار شما قرار مي‌گيرد.

تاکسيراني خصوصي هم همين تاکسي‌هايي است که با شماره‌هاي 4 رقمي تماس گرفته مي‌شود و اعزام صورت مي‌گيرد. تاکسي بيسيم تهران که در حال حاضر در مشهد نيز شعبه دارد، اولين تاکسيراني خصوصي در ايران است که با شماره تلفن ۱۸۲۸ خدمات رساني مي‌کند. از انواع ديگر تاکسي‌ها که ممکن است با آن مواجه شده باشيد، مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

تاکسي ويژه ؛ تاکسي‌هايي هستند که بصورت خاص براي مسيرهاي خاصي تهيه شده‌اند و بيشتر اين تاکسي‌ها در مسير فرودگاه‌ها يا ترمينال‌هاي مسافربري کار مي‌کنند.

تاکسي زنان ؛ در تهران در سال‌هاي اخير نوعي تاکسي ويژه زنان راه‌اندازي شده که تاکسي بيسيم بانوان نام دارد. تاکسي بيسيم تهران ويژه بانوان با خودروهاي پرايد 141 و رانندگان زن فعاليت مي‌کنند. اين نوع تاکسي هم اکنون در کلان‌ شهرهايي که در قسمت تاکسي بيسيم توضيح داده شد فعالند و مشهد هم قرار است که در آينده‌اي نه چندان دور اين نوع تاکسي را داشته باشد.

تاکسي ون ؛ در اکثر مراکز استان‌ها خودروهاي ون که ظرفيتي بيش از تاکسي‌هاي سواري دارند (حدود11) نفر در خطوط تاکسيراني شهرها فعاليت دارند و از کرايه‌اي حدود 30 درصد پايين‌تر برخوردارند.

تاکسي گردشگري ؛ نخستين بار در شيراز ناوگان تاکسي‌هاي گردشگري با ۱۴۷ تاکسي راه‌اندازي شد. رانندگان اين تاکسي‌ها داراي آموزش‌هاي لازم در زمينه گردشگري هستند. با آموزش رانندگان تاکسي در سراسر کشور، قرار است طرح تاکسي گردشگري در شهرهاي ديگر ايران نيز پي‌گيري شود.

مسافربرهاي شخصي ؛ خودروهاي شخصي مسافرکش در ايران شامل طيف وسيعي از خودروهاي سواري به ويژه پيکان، پژو و پرايد مي‌شوند که بيشتر متعلق به افرادي است که بصورت آزادانه، تمام وقت يا پاره وقت به نقل و انتقال مسافران مي‌پردازند. اين تاکسي‌ها به صورت عمده در مسير يا زمان خاصي کار نمي‌کنند و کرايه بيشتري در مقايسه با تاکسي‌هاي عمومي دريافت مي‌کنند.

تاکسي‌ها و رنگ‌هاي آن
تاکسي‌هاي عمومي ايران داراي نشانه و چراغ تاکسي در بالاي خودرو هستند. رنگ تاکسي‌هاي عمومي در شهرهاي مختلف ايران متفاوت است. نارنجي رنگي است که بيشتر شهرهاي ايران داراي تاکسي‌هاي عمومي به اين رنگ هستند. تهران و اراک از جمله شهرهايي هستند که از اين رنگ بهره مي‌برند. رنگ زرد را هم در شهر خودمان مشهد، تهران، قزوين و اکثر کلان شهرها مي‌توان ديد. اصفهان و بروجرد هم از شهرهايي هستند که از رنگ آبي بهره مي‌برند و سبز هم رنگي است که نشانه‌هايي از آن در تهران ديده شده است.

تاکسي و دردي که دوا نمي‌شود
گذشته از توضيحاتي که داده شد؛ با وجود اين‌که نزديک به 8 دهه از ورود تاکسي به سيستم حمل و نقل عمومي کشورمان مي‌گذرد؛ اما استفاده مسافران از اين وسيله نقليه و محاسبه نرخ کرايه آن‌ها همچنان به روش سنتي صورت مي‌گيرد، بدون اين‌که اين روش متناسب با شرايط و نياز شهروندان در دوره‌هاي مختلف تغيير کرده باشد. در بسياري از کلان ‌شهرهاي دنيا، سيستم تاکسيراني بيان‌گر وضعيت مطلوب حمل و نقل عمومي آن جامعه محسوب مي‌شود؛ اما نحوه سرويس ‌دهي ناوگان تاکسيراني در شهرهاي ما و بخصوص کلان‌ شهرها، وضعيت خوشايندي را در اين زمينه به تصوير نمي‌کشد. از طرفي نوسازي تاکسي‌‌هاي فرسوده، حذف تاکسي‌هاي گردشي و از همه مهم‌تر نصب تاکسي‌متر سال‌هاست که از سوي مسوولان اين سازمان در دوره‌هاي مختلف مديريتي‌شان به شهروندان وعده داده شده؛ اما هنوز نتوانسته‌اند به اين وعده‌ها جامه عمل بپوشانند و به اين ترتيب، بخشي از مشکلات متعدد رانندگان تاکسي و مسافران را حل کنند. از اقداماتي که سازمان تاکسيراني در زمينه نوسازي تعدادي از تاکسي‌هاي فرسوده انجام داده، نمي‌توان چشم‌پوشي کرد؛ اما روند کند نوسازي تاکسي‌ها و ماه‌ها سرگرداني رانندگان تاکسي که تنها سرمايه خود را به اميد نوسازي اسقاط کرده و براي امرار معاش خانواده با مشکلات عديده‌ مواجه بودند، بيانگر اين واقعيت است که اقدامات سازمان تاکسيراني در اين زمينه، دردي از رانندگان تاکسي دوا نکرده است. در اين ميان، تردد تاکسي‌هاي فرسوده با عمر بيش از 25 سال که در سطح شهر به جابه‌جايي مسافر مي‌پردازند، چهره ناوگان حمل و نقل عمومي شهرمان را همچنان زشت و ناخوشايند کرده است. البته ناگفته نماند که هم‌اکنون سازمان تاکسيراني تنها متولي اصلي وضعيت ناوگان تاکسيراني و نحوه خدمات‌دهي آن به شهروندان نيست و در کنار آن، وزارت کشور و راهنمايي و رانندگي نيز در امور مربوط به تاکسيراني دخيل‌اند و همين تعدد متولي باعث دامن زدن به نابساماني موجود مي‌شود. در چنين شرايطي بايد ديد آيا وعده‌هايي همچون نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده، جمع‌آوري تاکسي‌هاي گردشي، الزام رانندگان تاکسي به رعايت نرخ‌هاي مصوب، رفع معضل تاکسي‌هاي دربستي و... لباس عمل به تن خواهد کرد و شهروندان چه در مشهد و چه در ديگر کلان شهرها مي‌توانند به بهبود وضعيت خدمات‌دهي تاکسيراني اميدوار شوند!

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨
پایان‌نامه

خاموش کردن آتش در مشهد با تی!

٩٥/٠٩/١٨

دشواری نداریم

٩٥/٠٩/١٨

چرخه‌ تبدیل پراید

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨