TAXI

TAXI

نویسنده :

 بعد از چند باري بوق مشغولي بالاخره يکي را پيدا مي‌کنيم که بتوانيم جوابي براي سوالاتمان از او بگيريم. «محمديان» در پاسخ به نکاتي که مطرح مي‌کنيم مي‌گويد:

يکي از مشکلاتي که سازمان تاکسي‌راني با آن روبه‌رو است کمبود نيرو است. سازمان ما حدود 12 هزار و 600 تاکسي، 23 هزار راننده آژانس، هزار و 300 دفتر آژانس و 6 هزار سرويس مدرسه دارد ولي فقط تعداد محدودي نيرو دارد.

خب با ادعاي کلان شهر بودن فکر نمي‌کنيد که بايد فکري کرد؟

ما براي رفاه حال زائران در ايام تابستان اکيپي شبانه در اطراف حرم داريم.

فقط اطراف حرم؟

استفاده زائر در اين مناطق بيشتر است و تخلفات بيشتري رخ مي‌دهد.

فکر نمي‌کنيد که تخلفات در سطح شهر هم نياز به نظارت داشته باشد؟

البته پليس راهبر با ما تعامل خوبي داشته است و در بحث نظارت علاوه بر ناظران افتخاري 6 تا 7 گشت سازماني و 50 شرکت تابعه در کنار بازرسان ما فعاليت مي‌کنند.

اين نظارت را کافي مي‌دانيد؟

براي مشهد مناسب است.

پس براي همين است که راننده‌هاي تاکسي شماره رسيدگي به شکايات را در مواقع تخلف مي‌دهند؟

رابطه ما با رانندگان تاکسي‌ها بر اساس اصل تعامل است!

تعاملي که به ضرر مشتري است!

نه اين‌طوري نيست اگر شکايت به درستي انجام شود تا حد باطل شدن پروانه تاکسي‌ران هم مي‌تواند پيش رود!

يعني چه شکايت درست؟

خيلي‌ها اين‌جا مراجعه مي‌کنند و مي‌گويند که فقط رنگ ماشين را مي‌دانند يا 3 شماره آخر را به خاطر دارند يا فقط مسير را مي‌گويند. در اين شرايط ما کاري نمي‌توانيم بکنيم ولي اگر شماره راهنمايي يا همان پلاک ماشين و کد بهره‌برداري را که پشت شيشه خودرو است به ما بدهند طي 24 ساعت بررسي و نتيجه‌گيري مي‌کنيم.

يعني تا 24 ساعت شاکي را راضي مي‌کنيد؟

البته گاهي هم ممکن است بيشتر طول کشد ولي بيشتر از يک هفته نمي‌شود.

ولي ما موردي داشته‌ايم که يک ماه هم گذشته ولي نتيجه نگرفته!

ببينيد در هر سازماني به هرحال يک درصد تخلف يافت مي‌شود!

البته به نظر مي‌آيد که در اين سازمان بيش از يک درصد است!

محمديان لحظه‌اي سکوت مي‌کند و بعد مي‌گويد: خيلي وقت‌ها هم مردم بايد خودشان مدافع حقوقشان باشند! خود مردم بايد بدانند که دو نفري نبايد جلو بنشينند و در کنار اين موضوع، مسافر برهاي شخصي هيچ ربطي به ما ندارند و ما هيچ‌گونه نظارتي بر آن‌ها نمي‌توانيم داشته باشيم مگر در حد يک تذکر! تاکسي که ما در قبال آن مسئوليت داريم به دو رنگ زرد خورشيدي و سفيد در سطح شهر يافت مي‌شود، آرم تاکسي‌راني و تابلويي مشخص دارد و بر روي بدنه آن خطي شطرنجي کشيده شده است. البته ون‌هاي سبز رنگ هم تاکسي هستند. در کنار اين مباحث در نظر هم داشته باشيد که در اصل تاکسي وسيله‌اي است لوکس که خدماتي ويژه مي‌دهد در حد تاکسي‌هاي دربستي نه مسافر بري در کنار و گوشه خيابان!

ولي اين حرف وقتي و جايي صدق مي‌کند که ما ناوگان حمل ونقل عمومي درست وحسابي داشته باشيم و درگير با واگن‌هاي قطار شهري نباشيم!

تاکسي در حمل و نقل عمومي به حساب نمي‌آيد!

ولي وجودش لازم است! البته فکر نمي‌کنم که صاحبان اين شغل هم ناراضي باشند!

به هرحال استفاده از تاکسي و تاکسي‌راني نيازمند فرهنگي خاص است که بايد رواج داده شود. مردم مشهد سوار تاکسي پيکان مي‌شوند ولي سمند را انتخاب نمي‌کنند و اين در حالي است که در خيلي از شهرها با خودرويي بهتر از سمند مسافر حمل ونقل مي‌شود.

وقتي که امکانات سمند در حد پيکان است مگر پولمان زيادي کرده که سوار سمند بشويم و بيشتر بپردازيم؟

به هر حال ما به سمت احسن حرکت مي‌کنيم و از طرفي اين را هم در نظر داشته باشيد که قيمت سمند دو برابر پيکان است و استهلاک سرمايه، هزينه تعميرات، استهلاک ماشين، هزينه بيمه و خيلي ديگر از موارد، بيشتر است!

خب به مصرف کننده چه ربطي دارد! شما به عنوان سازمان متصدي بايد کاري بکنيد!

البته کارهايي را انجام مي‌دهيم و قرار است يک سري پک‌هايي را براي تاکسي‌هاي سمند آماده کنيم که شامل روزنامه، کتاب تاکسي و مواردي از اين قبيل خواهد بود! البته در کنار اين مورد جالب است بدانيد که ما تاکسي بانوان را در آينده‌اي نه چندان دور راه‌اندازي خواهيم کرد.

براي تاکسي متري هم که خيلي‌ها روشن نمي‌کنند فکري کرده‌ايد؟

متاسفانه خيلي‌ها تاکسي متر روشن نمي‌کنند. براي اين مشکل هم ما تاکسي متر کارت خوان را در نظر گرفته‌ايم که به زودي روي تاکسي‌ها نصب خواهد شد.

اين تاکسي‌متر جديد هزينه‌اي هم براي تاکسي‌رانان دارد؟

حدود 500 هزار تومان هزينه دارد که يک مقدار از آن را به عنوان تسهيلات، سازمان پرداخت خواهد کرد.

براي ثبت شکايات چند راه در اين سازمان وجود دارد؟

از طريق تماس با تلفن گويا، ارسال پيامک، تماس مستقيم و سايت.

فکر کنم که تلفن گويا يک خط بيشتر نيست!

يک خط مستقيم و يک داخلي.

يک خط و نصفي براي يک کلان شهر! سايت هم که ثبت شکايت نمي‌کند!

پورتال مشکل داشته که در حال رفع است.

روزانه چند شکايت را ثبت مي‌کنيد؟

در ايام پيک 180 تا 200 تماس و در روزهاي عادي 50 تا 60 تماس.

به همه هم رسيدگي مي‌کنيد؟

با توجه به مواردي که ذکر شد ظرف 48 يا کم‌تر از 5 روز.

اميدواريم! ولي بسيار ديده‌ايم که خيلي‌ها به خاطر صد تومان حاضر به اين نيستند که ده‌ها هزار تومان هزينه کنند.

ولي خيلي‌ها بودند که هزينه را داده‌اند تا به نتيجه برسند.

نظرات کاربران
کد امنیتی