اینجا امن نیست
گفت‌و‌گوی جیم با «احمد معظمی» کارگردان فیلم «حریم شخصی»

اینجا امن نیست

نویسنده : مازیار حکاک

این روزها فیلم «حریم شخصی» در حال اکران است و به نسبت با اقبال خوبی مواجه شده است. فیلمی که اولین ساخته سینمایی احمد معظمی محسوب می‌شود و به تاثیر فضای مجازی در زندگی انسان‌ها می‌پردازد. با این کارگردان جوان که در فیلم‌های سینمایی «بازنده» و «مجنون لیلی» در کنار قاسم جعفری به عنوان دستیار کارگردان فعالیت داشته و مجموعه‌های تلویزیونی «جاده چالوس»، مجموعه ۱۴۰ اپیزودی «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» و «سایبری» را کارگردانی کرده است درباره این فیلم هم کلام شده‌ایم که در ادامه می‌‎خوانید.

 شما را پیش‌تر با آثار تلویزیونی می‌شناختیم، چه شد که سراغ سینما رفتید؟
کارگردان‌های تلویزیون معمولا به این سمت کشیده می‌شوند. خود آقای فرهادی هم اول در تلویزیون کار کردند و اساسا خیلی هم فرق نمی‌کند شاید جنس مخاطب متفاوت باشد.
 به عنوان تجربه اول سوژه خیلی خاصی را هم انتخاب کردید.
 من قبل‌تر هم پیشنهاد سینمایی داشتم که البته غالبا فیلم‌های کمدی بودند اما ازجایی که قصه‌ها خوب نبودند و یا کمدی معمولی بود ترجیح دادم که با یک کار اجتماعی این مدلی شروع کنم چراکه فیلم اول مهم است. من سعی کردم فیلمی را کار کنم که از لحاظ محتوایی و ساختاری سطح خوبی را در مدیوم سینما داشته باشد و از جایی که خودم کمی وسواسی هستم ترجیح دادم سراغ هر فیلم‌نامه و ژانری نروم و این که به تکرار نیفتم. مسئله‌ای که برای من خیلی مهم است این که فیلمی که چه در تلویزیون و چه در سینما ساخته می‌شود پیامی داشته باشد و ما سعی کردیم این فیلم هم این پیام را برای مخاطب داشته باشد البته نه خیلی گل درشت و به شکلی که توی ذوق مخاطب بخورد.
 زمانی که شما فیلم را ساختید تلگرام هنوز در اوایل راه بود؟
 بله فیلم مال یک سال و نیم پیش است و البته 6-7 ماهی هم روی فیلم‌نامه آن کار شده است. ما واقعا سر فیلم‌نامه حساسیت زیادی به خرج دادیم. این فیلم کاملا مستقل ساخته شده و فیلمی است که اگر تبلیغات گسترده داشت متفاوت‌ترین فیلم سینما می‌شد ولی به هر حال معذوریت‌هایی هست. الان سانس خیلی کمی در اختیار فیلم ماست اما مهم این است که مردم و منتقدانی که فیلم را دیدند مورد پسندشان بوده و فیلم را دوست داشتند.
 شبکه‌های اجتماعی موضوع اصلی و دغدغه شما بود؟
 بله کل فیلم در اصل مربوط به یک پیام صوتی‌است که اشتباه ارسال می‌شود و فاجعه‌ای را رقم می‌زند. باید از جنس اثر پروانه‌ای و حتی یکم فراتر به آن نگاه کرد. استفاده بی‌رویه از فضای مجازی معضلی است که در جامعه ما وجود دارد که این موضوع آدم‌ها و روابط‌شان را دچار اشکالاتی می‌کند و ما حرف‌مان این است که هر چیزی باید به اندازه باشد و اجازه ندهیم که به حریم زندگی و خانواده ما ورود کند. البته این موضوع در لایه‌های زیرین فیلم‌نامه آمده است نه این که بیاییم خیلی بزرگش کنیم و آثار مخرب موبایل و تلگرام را نشان بدهیم. درکل فیلم، فیلم متفاوتی است و شاید مخاطب با چند بار دیدن و دقت به خیلی از جزئیاتی که فیلمنامه و دیالوگ‌ها دارند کدهای عجیب و غریب را  دریافت کند. 
 خیلی‌‌ها تعلیق فیلم «حریم شخصی» را با فیلم‌های آقای فرهادی مقایسه کرده بودند، خودتان تعمدی داشتید؟
 بخشی از تعلیقی که در این فیلم وجود دارد به این موضوع برمی‌گردد که من همیشه سعی دارم جوری روایت بکنم که همه چیز خطی نباشد. چراکه معتقدم اگر فیلم‌نامه تعلیق نداشته باشد چه جذابیتی می‌تواند برای تماشاچی داشته باشد؟! بخش دیگری از این تعلیق هم به هماهنگی من و خانم عبدالوهاب برمی‌گردد و به ساختار متفاوتی که روی میز تدوین به آن رسیدیم. البته پایه فیلم و ساختار فیلم از ابتدا همین شکل بوده است. به عنوان مثال ما در شروع فیلم چک اول را به تماشاچی می‌زنیم و می‌گوییم که با یک فیلم جدی طرف است و همین طور که جلو می‌رویم جواب سوال‌های مطرح شده را تماشاچی ‌می‌بیند و در نهایت گره اصلی را باز می‌کنیم و انتهای فیلم را به عهده خود تماشاچی می‌گذاریم. ما از مخاطب می‌پرسیم که کدام یک از این‌ها مقصر بودند در حالی‌که به نوعی تمام آدم‌های قصه در مرگ دریا مقصر بودند. حتی شخصیت مانی که در قصه ما غایب است هم در این ماجرا تاثیرگذار است. 
 اسم اولیه فیلم «فضای مجازی» بوده، چه شد که به «حریم شخصی» تغییر پیدا کرد؟
 بله ما با اسم «فضای مجازی» از ارشاد مجوز گرفتیم. البته اسم فیلم «اینجا امن نیست» بود که به همین موضوع فضای مجازی اشاره داشت و حالا شعار ماست. با این حال در نهایت با اسم «حریم شخصی» اکران شد که این اسم هم به داستان فیلم ما بی ارتباط نیست و جذاب است. 
 چه شد که در جشنواره سال گذشته برای حضور در بخش سودای سیمرغ انتخاب نشدید؟
 خب این سلیقه هیئت انتخابی است که سال گذشته حضور داشتند. البته ما هم این قدر قدرت نداشتیم که با 10 دقیقه راش فیلم به جشنواره راه پیدا کند. فیلم اگر به جشنواره می‌رفت مطمئنا کاندیدای سیمرغ برای چند بخش می‌شد. امیدوارم این اتفاق برای هیچ فیلم دیگری نیفتد چون این ماجرا در نهایت به ضرر سینمای ماست. همین‌طور امیدوارم فیلم‌ها تکنیکی بررسی شوند و دوستان هیئت انتخاب از جنبه‌های فنی یک فیلم را ببینند. 
 شما به عنوان کار اول سراغ بازیگران شناخته شده هم رفتید.
 من 15 هزار دقیقه برای تلویزیون سریال ساختم و بازیگران این کار از دوستان قدیمی من هستند. ما تیم خیلی خوبی داشتیم و بازیگران‌مان هم خوب بودند. امیر آقایی و میلاد کی‌مرام بازی‌های خیلی خوب داشتند که به نظرم حق‌شان را در جشنواره سال گذشته ندادند. من خیلی دوست داشتم برای بازیگران‌مان اتفاقی در جشنواره بیفتد که نشد ولی ما جواب‌مان را از مردم گرفتیم و همین که مخاطب تا چند روز درگیر فیلم است می‌تواند بهترین جایزه برای همه بچه‌ها باشد. 
 و این که کار بعدی شما تلویزیونی خواهد بود یا سینمایی؟
 من در حال ساخت سریالی به نام «شبکه» برای تلویزیون هستم که جزو متفاوت‌ترین سریال ها و کار بسیار پربازیگری است. برای دومین فیلم سینمایی هم روی یک فیلم‌نامه در حال گپ زدن هستیم و طرحش آماده شده و سعی می‌کنم برای جشنواره سال آینده آماده شود.
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
مینیمال

برای «حمل بر خودستایی» سالم کسی هست؟

٩٦/١٠/٢١
چطور امن ترین فیلترشکن های دنیا به همه اطلاعات ما دسترسی دارند؟

#How_VPN_Works?

٩٦/١٠/٢١
شگرد

چند راهکار برای افزایش سرعت اینترنت ‌همراه

٩٦/١٠/٢١
خاطرات گرشاسبی‌بزرگ

10 ساله بودیم وقتی 10 سالگی مد نبود!

٩٦/١٠/٢١
پایان نامه

حل‌کننده کی بودی؟!

٩٦/١٠/٢١
حکایت هفته

اندر حکایت استادنا و ماجرای مرغ و تخم مرغ

٩٦/١٠/٢١
چهره هفته

از کرامات شیخ ما این است...

٩٦/١٠/٢١
یادداشت

در دایره قسمت ما نقطه پرگاریم

٩٦/١٠/٢١
تلگجیم

تلگجیم 520

٩٦/١٠/٢١
«محسن اسلام‌زاده» مستندسازی که برای دانستن و فهمیدن، به قلب طالبان می‌زند

تنهای تنهای تنها

٩٦/١٠/٢١
ناصرخان اکتور سینما

همه دست‌ها رو دکمه!

٩٦/١٠/٢١
یادداشت

رویاهایم را بلعید!

٩٦/١٠/٢١
درباره «موج نو» سینمای رومانی که سال‌هاست سهم قابل توجهی از جوایز جشنواره‌ها را به خود اختصاص می‌دهد

تجربه زندگی در کالبد دیگران

٩٦/١٠/٢١
آنتن

ماجرای یک آفتابه‌ای‌ها و دو آفتابه‌ای‌ها در جیم!

٩٦/١٠/٢١
یادداشت

نخبه‌کشی سفید

٩٦/١٠/٢١
درباره مهم‌ترین عوامل موفقیت این روزهای استقلال با مربی آلمانی

شفر، شیره!

٩٦/١٠/٢١
دات کام

بهترین نقطه آنتن‌دهی wifi کجاست؟

٩٦/١٠/٢١
نکاتی خواندنی درباره «ویلفردو لئون» که گران‌‍‌‌ترین والیبالیست سال 2017 جهان شد

شاه شیرهای دنیا!

٩٦/١٠/٢١
جارچی

جارچی 520

٩٦/١٠/٢١
جانونی

خوردن به سبک ایرانی- فرانسوی

٩٦/١٠/٢١