بونوئل و سورئاليسم
30جيم‌نما

بونوئل و سورئاليسم

نویسنده :

بعضي از فيلم‌سازان هستند، که نامشان خيلي بزرگ‌تر از يک جايزه و يک مکتب يا يک کشور است. يکي از اين فيلم‌سازان لوئيس بونوئل اسپانيايي است. بونوئل در واقع يکي از بزرگ‌ترين فيلم‌سازان سورئاليست تاريخ سينماست. فيلم‌سازي که هم در اسپانيا هم در فرانسه و هم در هاليوود شاهکارهايي را به سينما تقديم کرده. و کارنامه فيلم‌سازيش پر است از فيلم‌هاي بي‌نظير سورئاليستي.

تعريفي که بونوئل از سورئاليسم در سينما مطرح کرد. تقريبا مي‌شود گفت که همان تعريف لوئي آراگون در شعر سورئاليستي و آندره برتون در ادبيات سورئاليستي است. ديدن تصاويري که شباهت به رويا دارد يک جور خواب ديدن و فيلم ساختن. سينماي سورئاليسم تفاوت‌هاي بزرگي با سينماي فانتزي دارد.

فيلم اول بونوئل که سگ آندلوسي نام دارد. شايد بهترين تعريف براي سينماي سورئاليسم باشد. و همه منتقدين بر اين باورند که اين فيلم اولين فيلم سورئاليستي تاريخ سينماست. داستان ساخت اين فيلم به اين صورت است که بونوئل خوابي مي‌بيند که از کف دستش مورچه بيرون مي‌آيد. اين خواب را با سالوادور دالي (نقاش سورئاليستي اسپانيايي) در ميان مي‌گذارد و اين بهانه‌اي مي‌شود تا درباره يک فيلم که تماما بر اساس روياها و خواب ها باشد فکر کنند. تلاش اين دو نفر فيلم کوتاه سگ اندلوسي است که در طول فيلم هيچ خط فکري مشخصي را دنبال نمي‌کند. مردي که با لباس زنانه سوار دوچرخه است سپس تصويري از ابر که ماه را مي‌پوشاند. فيلم سگ آندلوسي پر است از اين توهمات و روياها. با اين فيلم بونوئل به عنوان يک فيلم‌ساز به جهانيان شناسانده مي‌شود. سگ آندلوسي و فيلم بعديش عصر طلايي جزو معروف‌ترين و بهترين آثار بونوئل در دوران سينماي صامت هستند.

بونوئل در تمام دوران سينما شاهکارهايي ساخته است. در دوره سينماي صامت را که گفتيم، در دوران سينماي سياه و سفيد فيلم‌هايي مثل ملک الموت؛ نازارين، ويرديانا، فراموش شدگان و در دوران سينماي رنگي فيلم‌هايي مثل شمعون آزادي، بلدژور، تريستانا و يک ميل مبهم هوس را ساخته که اکثر اين فيلم‌ها کنايه‌هاي سياسي را هم در بر دارند.

يکي از معروف‌ترين فيلم‌هاي بونوئل فرشته مرگ يا ملک الموت است. اين فيلم داستان شبي است که گروهي از مرفهان جامعه در يک مهماني دور هم جمع شده‌اند و در پايان مهماني کسي جرأت نمي‌کند از در خارج شود. انگار آن سوي در، فرشته مرگ منتظر آن‌هاست. با اين‌که در کاملا باز است ولي وحشت و ترس جلوي تمام مهمان‌ها را مي‌گيرد تا از در خارج شوند و همه به صورت کاملا خود آگاه در خانه زنداني مي‌شوند. سينماي سورئاليسم با بونوئل تعريف مي‌شود و نه در قبل بونوئل و نه بعد از بونوئل هيچ کارگرداني نتوانسته فيلم‌هايي به بزرگي کار‌هاي او در اين ژانر بسازد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
کافه جهان نما

سیستان و بلوچستان شبیه هند به اصالت ایران

٩٥/١٠/٢٣
برگزیده سایت

انتقال پیام در کمترین کلمات

٩٥/١٠/٢٣
۵ ویژگی ممتاز از مرحوم آیت‌ا... اکبر هاشمی‌رفسنجانی‌که جوان‌ترها کمتر شنیده‌اند و بزرگترها احتمالا فرا

شیخِ کبیر

٩٥/١٠/٢٣
جالباسی

از درازآویز تزئینی به نام کراوات تا پیراهن واتو

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

اصغر لالا

٩٥/١٠/٢٣
شاخ هفته

آرمان های بر باد رفته

٩٥/١٠/٢٣
فتوچاپ

فتوچاپ 470

٩٥/١٠/٢٣
به بهانه خریدهای نجومی تیم‌های چینی و پیشنهادهای اغواکننده‌شان به ستاره‌های جهان فوتبال

چین چون پول

٩٥/١٠/٢٣
شبکیه

فیلم‌های جدید در شبکه نمایش خانگی

٩٥/١٠/٢٣
آنتن

اندر حکایت شیرینی های صفجه آرا

٩٥/١٠/٢٣
بک بسته پیشنهادی گرم برای شب‌های طولانی زمستان

زندگی با بهانه‌های کوچک خوشبختی

٩٥/١٠/٢٣
پایان‌نامه

ارائه حق تیر برای وام ضروری

٩٥/١٠/٢٣
در گفت‌و‌گو با «حسام اسلامی» کارگردان مسابقه جالب تلویزیونی «خانه ما»

نمی‌خواهیم خانواده‌ها را نصیحت کنیم

٩٥/١٠/٢٣
«پیمان طالبی» گوینده مسابقه «خانه ما»

برنامه های رقابتی جذاب هستند

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

اندر باب مریدان و کارهای خانگی

٩٥/١٠/٢٣
مینیمال

مگه خرسیم آخه؟

٩٥/١٠/٢٣
خواندنی‌های زندگی اولین لژیونر والیبال بانوان ایران

مائده ُسمان خراش

٩٥/١٠/٢٣
ذهن زیبا

ذهن زیبا 470

٩٥/١٠/٢٣
مینی‌ها

مینی 470

٩٥/١٠/٢٣
تلگجیم

تلگجیم 470

٩٥/١٠/٢٣
تبلیغات
تبلیغات