آهنگي باش در اين خانه بپيچ
بررسي ترانه سرايي معاصر

آهنگي باش در اين خانه بپيچ

نویسنده :

توي تاکسي، در مرکز خريد، توي کافي شاپ، در ترافيک همين‌طور که منتظر سبز شدن چراغ هستيد، در مهماني خانوادگي وقتي از بچه صاحب خانه مي‌خواهند شيرين کاري کند، بارها و بارها ترانه‌اي را که به‌خاطر يک سريال تلويزيوني يا آمدن يک آلبوم جديد به بازار گل کرده است را مي‌شنويد. تا مدتي اوضاع همين‌طور است. تا مدتي هرجاي عمومي که برويد اين ترانه تازه معروف شده را خواهيد شنيد تا زماني که ترانه تازه‌اي از راه برسد يا سريال جديدي پخش شود. تا چند سال پيش اوضاع اين‌طوري نبود. نه هنوز از ترانه‌هاي پاپ خبري بود و نه کسي براي سريال‌ها و فيلم‌هايش ترانه مي‌ساخت، آن‌چه ما در بچگي‌هايمان مي‌شنيديم يا آواهاي سنتي بود و يا ترانه‌هاي آن ور آبي! اگر نسل انقلاب سرودهاي انقلابي را زمزمه مي‌کردند و بچه‌هاي جنگ اشعار حماسي مي‌خواندند به دليل نبود نگاهي مثبت به ترانه، مدت‌ها ترانه در شعر معاصر جايي نداشت و ما تقريبا بدون موسيقي و ترانه بزرگ شديم. کاملا خلاف وروجک‌هاي اين دوره و زمانه که در هياهويي از صوت دارند بزرگ مي‌شوند. بيشتر ترانه‌هايي که اين روزها مي‌شنويم حاصل ذوق جوان‌هايي است شبيه خودمان، شايد به همين دليل باشد که به اين راحتي بين همه جا باز مي‌کنند و ما زير لب زمزمه‌شان مي‌کنيم.

ترانه شعري است که تکيه‌اش به ملودي است. در ترانه جنس زبان امروزي‌تر است. بيشتر با کلمات ساده گفته مي‌شود و احساس در آن حرف اول را مي‌زند. به همين دليل در ترانه به نوستالژي توجه بسياري مي‌شود. بيشتر ما وقتي با يک ترانه همراه مي‌شويم که به قول خودمان به دلمان بنشيند و اين يعني ترانه بايد با احساس مخاطب ارتباط برقرار کند و به دل او راه يابد، در حافظه‌اش بنشيند تا جزيي از خاطراتش بشود. استفاده از اصطلاحات و تکيه کلام‌هاي روزمره و يا اشاره به ضرب‌المثل‌ها و متل‌هاي عاميانه در ترانه صميميت آن را بيشتر مي‌کند و مردم با آن راحت‌تر ارتباط برقرار مي‌کنند. اگر به گذشته موسيقي ايران نگاه کنيم ترانه‌هايي وجود دارند که با گذشت سال‌هاي زياد هنوز در خاطره مخاطب مانده‌اند و همان‌طور که روزي پدربزرگ‌هاي ما آن‌ها را گوش مي‌دادند ما هم امروز مي‌شنويم‌شان و دوستشان داريم. اگر در آن دوران تنها چند ترانه سرا بودند که ترانه‌هاي ماندگاري را خلق کردند، در ترانه سرايي معاصر ما به نام‌هاي بسياري برمي‌خوريم.

وقتي بازار ترانه مجدد راه افتاد، تب ترانه گويي هم دوباره داغ شد. همان‌طور که حالا هرکسي که با مادر محترمش حرفش مي‌شود راه مي‌افتد تا پاپ بخواند کساني هم بودند که بدون جدي گرفتن کار ترانه سرايي، ترانه مي‌گفتند اما با ادامه اين روند اسم‌هاي جدي و قابل احترامي در اين عرصه بوجود آمد که کارهاي خوبي انجام دادند و در اين عرصه کارشان شناخته شد.

شايد الان خيلي از او استقبال نکنيم و ديگر دوستش نداشته باشيم، اما مي‌گويند دوران رسمي ترانه معاصر با ورود اين شاعر جوان شروع شد که خودماني مي‌گفت و شعرهايش را خيلي قشنگ دکلمه مي‌کرد. هر چند بعد از مدتي ترانه‌هاي مريم حيدرزاده زيادي آبکي و احساساتي شدند اما کارهاي اولش حسابي به دل مخاطبان نشست.

توي پيشکسوت‌ها شايد او اولين کسي بود که در کنار غزل‌هاي زيبايش ترانه هم مي‌سرود. ترانه‌هاي محمد علي بهمني مانند غزل‌هايش داراي فضايي صميمي هستند. با اين‌که او ترانه‌هاي بسياري نگفته است اما به‌خاطر نوع نگاه و کلامش آثار متفاوتي خلق کرده است. حالا مدت‌هاست هرجا حرفي از ترانه مي‌شود، نام او را هم مي‌شنويم. ترانه‌هاي بهار بهار و دهاتي او بسيار معروف شدند.

به آثارش که نگاه مي‌کني، مي‌تواني ادعا کني در دوره جديد او يکي از ترانه سراهاي جدي بود. يغما گلرويي با چاپ سه کتاب در اين حوزه بسيار فعال و موفق است. از ويژگي‌هاي کار او مي‌توان به خلق تصاوير دلنشين، وسعت واژگاني و استفاده از اصطلاحات روزمره اشاره کرد. او توانسته واژه‌هاي اجتماعي و سياسي را در ترانه با موفقيت به کار بگيرد. اگر کارهاي رضايزداني را شنيده باشيد حتما با ترانه‌هاي او آشنا هستيد.

دکتر افشين يدالهي را با ترانه‌هاي بسيار زيبايش بيشتر ما مي‌شناسيم. ترانه‌هاي او را بيشتر ما بارها و بارها شنيده‌ايم و زمزمه کرده‌ايم. بيشتر کارهاي او بر روي سريال‌هاي تلويزيوني بسيار معروف شده‌اند. مانند ترانه زيباي سريال شب دهم، مسافري از هند، مدارصفر درجه و سريال خط قرمز. کارهاي او امضاي خودش را دارند. يدالهي معمولا فخيم و کتابي ترانه مي‌گويد. هر چند ترانه سريال خوش رکاب بسيار نزديک به فضاي کوچه و بازار بود.

عبدالجبارکاکايي تا چند سال پيش بيشتر يک شاعر بود تا ترانه سرا! او ابتدا با شعرهاي نزديک به زبان عاميانه و گفت‌وگويي راه جديدش را در دنيايي شعر آغاز و کم‌کم به طور جدي ترانه سرايي را دنبال کرد. حالا او يکي از نام‌هاي قابل اعتنا در اين عرصه است که به‌خاطر شاعر بودنش حرف‌هاي بسياري در اين حوزه دارد. ترانه معروف دلنوازان با صداي علي لهراسبي از کارهاي معروف او هستند.

از قديمي‌ها کساني مثل محمد صالح اعلا و در جوان‌ها ترانه سراياني مانند نيلوفر لاري‌پور، روزبه بماني، پگاه احمدي، مونا برزويي، فرزاد حسني، انديشه فولاد‌وند، افشين مقدم و... نام‌هايي هستند که در اين حوزه جدي کار مي‌کنند و آثاري زيبا و دلنشين ارائه کرده‌اند. حضور جدي اين افراد مي‌تواند نويد بخش روزهاي بهتري براي ترانه‌سرايي معاصر باشد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
برگزیدن یک موقعیت شغلی متفاوت

عشق و زندگی در نقطه‏ صفر مرزی

٩٦/٠٤/٠١
تلگجیم

تلگجیم 491

٩٦/٠٤/٠١
برگزیده سایت

سه راهکار تضمین شده برای کوتاه‌ نویسی!

٩٦/٠٤/٠١
شاخ هفته

کاش حوصله شان سر برود

٩٦/٠٤/٠١
چهره هفته

من هم یک خمار هستم!

٩٦/٠٤/٠١
معرفی تلگرام‌های غیررسمی و پاسخ به این سـوال که آیا آن‌ها قابل اعتمادند؟

تلگرام‌ های فارسی!

٩٦/٠٤/٠١
هر سال احسان علیخانی در ماه عسل یادمان می‌اندازد که بعضی‌ها عجیب دوست دارند مشکلات زندگی‌شان را در بوق

کی از همه بدبخت ‌تره؟!

٩٦/٠٤/٠١
پایان‌نامه

به دولت کمک کنید!

٩٦/٠٤/٠١
مینیمال

قحطی پوشک در ﺍﺳﺮﺍﺋﯿﻞ!

٩٦/٠٤/٠١

پاسخ به یک سوال مهم آیا تیم‌های ایرانی می‌توانند سیاست بایرن را در نقل و انتقالات دنبال کنند؟

٩٦/٠٤/٠١
جانونی

قصه شیخ بهایی و اختراع نان سنگک!

٩٦/٠٤/٠١
دات کام

کلاس ترک اعتیاد اسمارت فون‌ها

٩٦/٠٤/٠١

نگاهی به رایج‌ ترین موقعیت‌ هایی که یکهویی بیچاره‌ ترین می‌شویم!

٩٦/٠٤/٠١
ناصرخان آکتور سینما

حكمت همه و هيچى!

٩٦/٠٤/٠١
جارچی

جارچی 491

٩٦/٠٤/٠١
فتوچاپ

فتوچاپ 491

٩٦/٠٤/٠١
حکایت هفته

اندر حکایت دزدیده شدن شمشیر نادرشاه و مریدان

٩٦/٠٤/٠١
درباره فصلِ نقل و انتقالات لیگ برتر و اشکالاتی که به آن وارد است

ما بلد نیستیم!

٩٦/٠٤/٠١
درباره افول ستاره‌ها در تیم‌های بزرگ و عاقبت نافرجام نقل و انتقالات پر سر و صدا

بمب‌هایی که نترکیدند!

٩٦/٠٤/٠١
«خودافشاگری» چه ربطی به فرهنگ دینی و ملی ما دارد؟

جای خالی «الحمد لله» در زندگی ما

٩٦/٠٤/٠١
تبلیغات
تبلیغات