جنجال سه بُعدی کاسبان تحریم
شبکیه

جنجال سه بُعدی کاسبان تحریم

نویسنده : سرویس ادب وهنر

طی چند روز اخیر دو محصول جدید در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است که هر کدام از جهاتی خاص هستند. یکی فیلم کودکانه «جنجال در عروسی» محصول مشترک ایران و فرانسه و دیگری فیلم «ماحی» که درباره رانت‌خواران و کاسبان تحریم‌ها است. «جنجال در عروسی» به کارگردانی رضا خطیبی، فیلمی است در ژانر کودک و نوجوان که با کمک فرانسوی‌ها ساخته شده و قرار بود بعد از «آقای الف» دومین فیلم سه بعدی سینمای ایران باشد. این فیلم با بازی میرطاهر مظلومی و علیرضا خمسه خیلی راحت شعار اولین فیلم سه بعدی سینمای ایران را برای تبلیغ بیشتر سرداد در حالی که این‌طور نبود. داستان فیلم مربوط به یک مراسم عروسی است که بچه‌ها از بزرگترها جدا شده‌اند و برای همین تصمیم می‌گیرند رفتار بد صاحب مجلس را جبران کنند اما در خلال ماجراجویی‌شان متوجه قاچاق مواد مخدر در پوشش ماشین عروس می‌شوند. داستان فیلم حتی در سطح سینمای کودک و نوجوان هم مشکلات جدی دارد، از جمله اینکه شورش ناگهانی بچه‌ها چندان قابل درک نیست. مختصات و جغرافیای باغ محل عروسی با این همه حواشی روی مخ است. اما در نهایت فیلم گزینه خیلی خوبی برای کودکان و نوجوانان است. هر چند نسخه شبکه نمایش خانگی هم دوبعدی است و اساساً خود داستان به جز چند صحنه قابلیت‌های لازم برای سه بعدی بودن را ندارد. در کنار این فیلم طی چند روز اخیر فیلم «ماحی» با حضور آنا نعمتی، مهران احمدی و همایون ارشادی هم توزیع شد. «ماحی» قصه متفاوتی به‌عنوان یک فیلم ایرانی دارد و روایتگر پشت پرده ساخت و پاخت‌های کسانی است که در روزهای پایانی دولت احمدی‌نژاد سعی داشتند با استفاده از فرصت تحریم‌ها و پولشویی به ثروت‌های میلیاردی برسند. «داوود خیام» کارگردان فیلمی است که ادعا می‌کند داستان فیلمش براساس واقعیت است. ماحی دختر بی سرپرستی است که برای یک دکتر کار می‌کند و در تلاش است با نزدیک شدن به یک ترخیص‌کار حرفه‌ای و با نفوذ، محموله‌ای از پروتزهای فاسد را وارد ایران کند. در همین حین ترخیص‌کار و گروهش در تلاش هستند محموله شمش‌های طلا را از کشور خارج کنند. ارجاعات فیلم به داستان‌های مربوط به امثال بابک زنجانی، رضا ضراب و مستند کردن برخی از حوادث و تواتر زمانی با اخباری که مدام از تلویزیون منزل شخصیت‌ها پخش می‌شود، باعث شده فیلم متفاوت باشد. هر چند ریتمش گاهی کُند می‌شود و به جای حوادث اصلی با نریشن‌های روانشناسانه شعاری و نچسب می‌شود.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
یادداشت

اَی خِدا، باز هم پایتخت!؟

٩٧/٠١/٣٠
به بهانه اکران آخرین قسمت از مجموعه سه گانه «دونده هزارتو» پس از 3 سال

دونده هزارتو در خط پایان

٩٧/٠١/٣٠
یادداشت

همه چی آرومه، ما چقدر خوشحالیم!

٩٧/٠١/٣٠
درباره آهنگسازها و کارگردانانی که همکاری طولانی و خاطره‌انگیزی داشتند

دیالوگ ‏ها از زبان سازها

٩٧/٠١/٣٠
ناصرخان اکتور سینما

چیه این پنهون کاری؟

٩٧/٠١/٣٠
ساختنیجات

طرح سامان‌دهی لوازم تحریر

٩٧/٠١/٣٠
توصیه‌هایی درباره نکات مهم و ضروری بهداشت فردی در فصل گرم

حقوق متقابل جامعه و بوهای ما!

٩٧/٠١/٣٠
مینیمال

هوای بارانی و مزه پرانی!

٩٧/٠١/٣٠
یادداشت

تقصیر آن‌ها نیست که ما می­میریم!

٩٧/٠١/٣٠
مینی

مینی 532

٩٧/٠١/٣٠
تا جامِ جهانی

جشنواره گل‌های «ساشا ایلیچی» در روسیه

٩٧/٠١/٢٨
جانونی

ورود به جهان سفید لبنیات

٩٧/٠١/٣٠
پایان نامه

پلاستیکت تو حلقم!

٩٧/٠١/٣٠
شاخ هفته

هنوز امیدی هست

٩٧/٠١/٣٠
یادداشت

شوش مولوی راه‌آهن یا در سوگ تهرانی شدن

٩٧/٠١/٣٠
درباره پسران بازیکنان بزرگ دنیای فوتبال که این روزها پایشان به مستطیل سبز رسیده است

پسر پدرِ شجاع

٩٧/٠١/٣٠
دات کام

خاطره‌نویسی نوین با «دایرا»

٩٧/٠١/٣٠
جارچی

جارچی 532

٩٧/٠١/٣٠
همه چیز درباره مهم ترین اتفاق شبکه های اجتماعی در سال 2018

#رسوایی_فیسبوک

٩٧/٠١/٣٠
آنتن

وقتی کسب و کار شدنی نیست!

٩٧/٠١/٣٠