«افراطي‌ها»؛ افراطي‌تر از «اخراجي‌ها»!
طعنه‌ نقدي بر آخرين ساخته جهانگير جهانگيري؛ «افراطي‌ها»

«افراطي‌ها»؛ افراطي‌تر از «اخراجي‌ها»!

نویسنده :

اين‌که از کجاي فيلم «افراطي‌ها» بايد شروع کرد، خودش ماجرايي است! «افراطي‌ها» آخرين فيلم جهانگير جهانگيري است که اين روزها بر پرده سينماهاي کشور خوب مي‌فروشد و خوب هم نقد مي‌شود! از يک طرف مردم دسته‌دسته به سينما مي‌روند و اين فيلم را مي‌بينند (!) و از سوي ديگر منتقدان پيکان تيز انتقاد خود را متوجه همه آن‌چه اين فيلم دارد، کرده‌اند! شايد سخن گفتن در «قاب جادويي» درباره کمدي سخيف «افراطي‌ها» (از تمام کمدين‌ها و کمدي‌سازان سينماي ايران و جهان به خاطر نام نهادن کمدي بر اين اثر عذرخواهيم) بسيار ناميمون و نامبارک باشد. اين‌که درباره اثري صحبت کنيم و قلم‌ها و کلمات و فکرهايي را مشغول فيلمي ضعيف کنيم، بسيار ناراحت‌کننده است، اما به قول يکي از فيلم‌نامه‌نويسان بزرگ بايد براي رسيدن به نقطه مطلوب و دانستن کيفيت مناسب، گاهي کيفيت‌هاي ضعيف را هم ديد و مورد نقد و بررسي قرار داد! با عرض پوزش از خوانندگان فهيم، نگاهي خواهيم داشت بر «افراطي‌ها» اين طنز مبتني بر لمپنيسم دهه 80 سينماي ايران...

داستان رقص‌ها، سازها، آوازها
در ادبيات سينما بي‌شک «داستان» رکن اول شکل‌گيري يک فيلم‌نامه و البته اثري خوب است. مسئله‌اي که معمولا در سينماي کمدي به واسطه امکان استفاده از برخي عوامل جذب‌کننده تماشاچي، از مرکز توجه فيلم‌نامه‌نويس و کارگردان دور مي‌ماند. «افراطي‌ها» که نوشته «شبير جوانبخش شيرازي» است به خاص‌ترين شکل ممکن صحه‌گذار اين مدعاست. عدم روايت داستان در اين فيلم نه تنها يک حقيقت آشکار است که حتي به امري بديهي در نزد مخاطبان تبديل شده است که عامي‌ترين آن‌ها را به اين برداشت مي‌رساند که «فيلم اصلا داستان نداشت!» اين جمله‌اي است که به کرات تماشاچياني که از سالن‌هاي اکران «افراطي‌ها» بيرون مي‌آيند، به زبان مي‌آورند. کلامي که شايد در وهله اول چندان منطقي نباشد، چون آدمي با خود مي‌گويد اگر داستان ندارد، پس چرا اين‌قدر فروش داشته است؟! اما با کمي دقت متوجه مي‌شويد اين خود نشان از درک بالاي مردم ما در تشخيص کار شاخص از کار ضعيف دارد. مردمي که تنها دليل رفتن به سالن اکران اين دست فيلم‌ها را تفريح، وقت‌گذراني و بعضا نبود فيلم خوب براي تماشا مي‌دانند. «افراطي‌ها» داستان (به شدت با اغماض) چند جوان است که بعد از آزادي از زندان هر يک در جامعه درگير اتفاق‌ها و ماجراهايي مي‌شوند که روايت اين اتفاق‌ها و ماجراها هم بسيار بي‌حساب و کتاب و خالي از منطق روايي است. داستان افراطي‌ها بيش از آن‌که به يک داستان منسجم کمدي نزديک باشد، به داستان رقص‌ها، سازها و آوازها شبيه است! داستاني که در بستر موقعيت‌هايي که کاراکترها براي رقصيدن و خواندن به دست مي‌آورند، ايجاد مي‌شود. کاراکترها به عروسي مي‌روند تا بتوانند بزنند و برقصند! به خيابان مي‌آيند تا موقعيتي براي رقص و ساز و آواز دست دهد! در زندان هستند تا بتوانند لمپنيسم را به بدترين شيوه ممکن اجرا کنند! و کلا هر اتفاقي در بستر داستان اين فيلم مي‌افتد براي آن است که عده‌اي بزنند، بخوانند و برقصند و ملت را به قول سازندگان شاد کنند! اما به چه قيمتي، سوالي است که بايد از تهيه‌کننده و کارگردان اثر پرسيد!

افراطي براي تصاحب گيشه
برخلاف بسياري از منتقدان که بر نام «افراطي‌ها» خرده مي‌گيرند، مي‌توان به جرات گفت بهترين اسم بر اين اثر گذاشته شده است! چه اسمي مي‌توانست تا اين حد بيانگر افراط «افراطي‌ها» در تقليد از «اخراجي‌ها» باشد؟! فيلمي که کارگردان‌اش معتقد است هيچ ربطي به «اخراجي‌ها» ندارد! اما خيلي ساده مي‌توان فهميد اين هم از همان عوام‌فريبي‌هاي رايج در جامعه ماست که انگار «ندانستن و نفهميدن» مردم را بيش از هر زماني در ذهن‌ اين‌گونه افراد مي‌پروراند! چه کسي است که باور کند عنوان و شيوه نگارش «افراطي‌ها» بر روي پوسترهاي فيلم بي‌غرض شبيه «اخراجي‌ها»ست؟! چه کسي است که باور کند بازيگران اخراجي‌ها با همان گريم و لباس بدون نيت پاي به «افراطي‌ها» گذاشته‌اند؟! چه کسي است که بپندارد رقص و ساز و آوازهاي افراطي‌ها متأثر از اخراجي‌ها و تلاش موفق آن فيلم براي جذب گيشه نبوده و نيست؟! «افراطي‌ها» بهترين افراط صورت گرفته از «اخراجي‌ها» براي فتح گيشه‌هاست!

از اين «ماز» عبورم دهيد
بازگشت يا همان رجعت به فيلم‌ فارسي‌هاي دهه 60 براي سينماي متکامل قرن بيست و يکم مي‌تواند نگران‌کننده باشد. بايد نگران شويم از اين‌که فيلم فارسي‌هاي پرفروشي در سينماي دهه 80 کشورمان ساخته مي‌شود و فيلم‌هاي خوب، سال‌ها پشت پرده اکران مي‌مانند! فيلم‌هاي خوب ديگري سال‌ها در انتظار پروانه نمايش مي‌مانند و فيلم‌هاي خوب‌تر ديگري آرزو دارند بالاي 5 سالن براي اکران داشته باشند! «افراطي‌ها» رجعتي خوف‌انگيز و نگران‌کننده به فيلم فارسي‌هاي دهه 60 است که مي‌تواند همه را نگران کند. سينماگران منتقد را! سينماگران متعهد دين‌مدار را! سينماگران دو آتشه طرفدار فيلم فارسي را! سينماگران گيشه‌دوست را! سينماگران ضد فيلم‌هاي ديني را! سينماگران طرفدار فيلم‌هاي ديني را! همه و همه را مي‌تواند نگران کند. «افراطي‌ها» مي‌تواند حتي امثال اکبر عبدي را هم نگران کند که بعد از تجربه‌هاي ماندگاري چون «مادر» خود را بازيچه تجربه‌هاي سخيفي چون «اخراجي‌ها» و «افراطي‌ها» کرده است. «افراطي‌ها» مي‌تواند بازيگران سينماي ايران را نگران دو دستگي ننگ کار در اين آثار کند! نگران اين‌که بازي در کنار فلان هنرپيشه که در کارنامه‌اش آثار ضعيفي چون «افراطي‌ها» را داشته است، ممکن است به کارنامه کاري من لطمه بزند. و هزار و يک نگراني ديگر که افراطي‌ها و اکران‌اش اين روزها در دل دوست‌داران صنعت سينما به وجود آورده است. حال بايد منتظر نشست و ديد چه کسي است که مي‌تواند سينماي ايران را از «ماز» خطرناک دهه 80 عبور دهد و روزنه اميدي براي آينده اين نگراني‌هاي ويران‌کننده پيدا کند؟!

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
بالاخره سر و کله لیست بهترین بازیکنان فیفا 18 پیدا شد

ترین های فیفا

٩٦/٠٦/٣٠
بررسی سیر گوشی های اپل و تغییراتی که این سال ها آیفون به خود دیده است

#IPHONE

٩٦/٠٦/٣٠
نگاهی به سینمای نیجریه که دومین تولید کننده پرکار صنعت فیلم جهان است

نالیوود؛ غول ناشناخته

٩٦/٠٦/٣٠
به بهانه سالروز آغاز جنگ تحمیلی و حال و هوای این روزهای مدافعان حرم

این جا برای از تو نوشتن هم کم است

٩٦/٠٦/٣٠
مینیمال

پاییز از وقتی دیگه مدرسه نرفتیم قشنگ شد

٩٦/٠٦/٣٠
فتوچاپ

فتوچاپ 504

٩٦/٠٦/٣٠
شاخ هفته

عشق اول

٩٦/٠٦/٣٠
درباره اول مهر دوست نداشتنی که هنوز هم حس بدش دست از سر خیلی از ما بر نداشته است

باز آمد بوی ماه مدرسه ... مرسی اَه!

٩٦/٠٦/٣٠
نگاهی به زندگی ستاره‌هایی که سواد آکادمیک نداشتند

تحصیل نکرده های باهنر!

٩٦/٠٦/٣٠
تلگجیم

تلگجیم 504

٩٦/٠٦/٣٠
چهره هفته

اتفاقات ویژه استقلال

٩٦/٠٦/٣٠
آنتن

حس و حال جیمی‌ها در اول مهر!

٩٦/٠٦/٣٠

آرامش سیال خانه‌داری!

٩٦/٠٦/٣٠

راند 90

٩٦/٠٦/٣٠
شگرد خفن

معتاد به بازی هستید؟

٩٦/٠٦/٣٠
کافه جهان نما

آذربایجان شرقی، سرزمین سرسپردگان حسینی

٩٦/٠٦/٣٠

گذشتن و رفتن پیوسته

٩٦/٠٦/٣٠

اول‌های دوست نداشتنی!

٩٦/٠٦/٣٠
دات کام

آموزش فتوشاپ در تلگرام!

٩٦/٠٦/٣٠
نقدی بر رواج اکران‌های به اصطلاح مردمی در سینماهای کشور

اکران برای مردم یا مردم برای اکران؟

٩٦/٠٦/٣٠
تبلیغات