دلم کبابه داداشي!

دلم کبابه داداشي!

نویسنده :

دس نذار روي دلم، دلم کبابه داداشي!

اين روزا دلا تو خط نون و آبه، داداشي!

حال‌مون رو پرسيدي، قربون او معرفتت

توي اين هول و ولا خيلي خرابه داداشي!

دل کجاس؟ ديگه باهاس دنبال بي‌دلا بريم

اين روزا، اين طرفا بيدلي بابه، داداشي!

يه نسيمي اومد و دميد و ما عين حباب

نقش ما نقش برآبه و سرابه، داداشي!

چي شد اون‌جوري نشد؟ کجا؟ کيا؟ کدوم طرف؟

اگه دوس داري تو هم يه روز به رويات برسي،

چش ببند و خوب بخواب؛ زندگي خوابه داداشي!

اولش بنا نبود عاشقا دس‌به‌سر بشن

اولش بنا نبود اين قده دربه‌در بشن

جاي پر زدن به شادي تو هواي زندگي

گم و گور بشن تو اين پيچو خماي زندگي...

نمي‌دانم اول‌بار «گلدون شکسته» -اين منظومه زيبا- را اگر با صداي دل‌نشين «سهيل محمودي» نشنيده بودم آيا تا اين حد از خواندن اين شعر لذت مي‌بردم يا نه؟! معمولا هرکسي از لحاظ ادبي به نوعي تربيت مي‌شود و سخت مي‌توان ذائقه شعري کسي را تغيير داد. کسي که آموختة شعر حافظ شده باشد کمتر مي‌تواند با شعر بيدل، با تمام ظرائف ادبي و هنري‌اش، ارتباط برقرار کند و احتمالا بالعکس. همچنين تمامي سبک‌هاي اخير که به مجموعة شعري ما افزوده شده هرکدام بند و زنجيري مي‌تواند باشد براي کساني که آمادگي گرفتار شدن در اين بندها را دارند! اما حقيقت آن است که عموم مردم بدون در نظر گرفتن اين قالب‌ها، بيشتر با شعر «بي‌دروغ و بي‌نقاب» مانوس مي‌شوند. شعري که نه براي خوش‌آمد منتقدان سروده شده باشد و نه از براي خوش‌آمد -زبانم لال- مسئولان!

نمي‌دانم چرا شعر «عبدالرضا رضائي‌نيا» اين همه دل‌چسب و گيراست؟ گلدون شکسته، نه شعري است که واج‌آرايي خيره کننده‌اي داشته باشد و نه منظومه‌اي است که از صنايع بديع ادبي سرشار باشد و نه حتي از آن اشعاري ا‌ست که در هر بيتش، کشف و حکمتي نهفته باشد! شايد رمز گيرايي اين منظومه فقط اين باشد که شعري بي‌دروغ و بي‌نقاب است. او فقط ‌با زبان محاوره و البته با کنايه به اکنون، حسرت آن روزهاي زلالي را روايت مي‌کند که مردم به کمتر از فرشته بودن راضي نمي‌شدند! انگار، شما با خواندن اين منظومه، به واقع پاي دل شاعر نشسته‌ايد و با غم و اندوه و حسرت او گريسته‌ايد. «داداشي، مخاطب قيل و قال‌هاي گلدون شکسته، انگار صميمانه‌تر و زلال‌تر همان واژه برادر است که ديگر در ذهن‌ها و زبان‌ها رنگ و طعم برادري ندارد!»

رضائي‌نيا شاعر و نويسنده و مترجمي پرکار و دقيق، و البته کم‌حاشيه و در مخاطب عام، کم‌آوازه است پس اجازه دهيد شرح کارنامة کاري او را به زماني ديگر موکول کنيم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
کافه جهان نما

سیستان و بلوچستان شبیه هند به اصالت ایران

٩٥/١٠/٢٣
برگزیده سایت

انتقال پیام در کمترین کلمات

٩٥/١٠/٢٣
جالباسی

از درازآویز تزئینی به نام کراوات تا پیراهن واتو

٩٥/١٠/٢٣
۵ ویژگی ممتاز از مرحوم آیت‌ا... اکبر هاشمی‌رفسنجانی‌که جوان‌ترها کمتر شنیده‌اند و بزرگترها احتمالا فرا

شیخِ کبیر

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

اصغر لالا

٩٥/١٠/٢٣
شاخ هفته

آرمان های بر باد رفته

٩٥/١٠/٢٣
فتوچاپ

فتوچاپ 470

٩٥/١٠/٢٣
شبکیه

فیلم‌های جدید در شبکه نمایش خانگی

٩٥/١٠/٢٣
پایان‌نامه

ارائه حق تیر برای وام ضروری

٩٥/١٠/٢٣
به بهانه خریدهای نجومی تیم‌های چینی و پیشنهادهای اغواکننده‌شان به ستاره‌های جهان فوتبال

چین چون پول

٩٥/١٠/٢٣
بک بسته پیشنهادی گرم برای شب‌های طولانی زمستان

زندگی با بهانه‌های کوچک خوشبختی

٩٥/١٠/٢٣
آنتن

اندر حکایت شیرینی های صفجه آرا

٩٥/١٠/٢٣
در گفت‌و‌گو با «حسام اسلامی» کارگردان مسابقه جالب تلویزیونی «خانه ما»

نمی‌خواهیم خانواده‌ها را نصیحت کنیم

٩٥/١٠/٢٣
خواندنی‌های زندگی اولین لژیونر والیبال بانوان ایران

مائده ُسمان خراش

٩٥/١٠/٢٣
ذهن زیبا

ذهن زیبا 470

٩٥/١٠/٢٣
جارچی

اندر باب مریدان و کارهای خانگی

٩٥/١٠/٢٣
سایت خوب

بهترین راهنمای آنلاین دکور و دیزاین خانه را بشناسید

٩٥/١٠/٢٣
«پیمان طالبی» گوینده مسابقه «خانه ما»

برنامه های رقابتی جذاب هستند

٩٥/١٠/٢٣
مینی‌ها

مینی 470

٩٥/١٠/٢٣
تلگجیم

تلگجیم 470

٩٥/١٠/٢٣
تبلیغات
تبلیغات