آنتراکتي براي رنه کلر
30جيم‌نما

آنتراکتي براي رنه کلر

نویسنده :

چند وقت گذشته درباره سينماي نا‌متعارف در موضوع ويژه جيم کار کرده و کلي هم نمونه فيلم‌هاي ايراني و خارجي درباره اين‌گونه سينما نام برده بوديم. حالا در اين ستون مي‌خواهم يکي از اولين و بزرگ‌ترين فيلم‌سازان اين شاخه سينما را معرفي کنم. «رنه کلر» فيلم‌ساز فرانسوي است که کارگردان‌هاي فيلم‌هاي تجربي تحت تأثير او فيلم مي‌ساختند. او هم مانند ديگر هم نسلانش هم سينماي صامت را تجربه کرده و هم سينماي ناطق را و در هر دو جنس سينما شاهکارهايي را به فيلم بازها و فيلم بين‌ها نشان داده است. کلر مانند خيلي از فيلم‌سازان هم نسلش سينما را با نقد‌نويسي در روزنامه‌ها آغاز کرد. سينما را در سالن سينما و با فيلم ديدن آموخت و تجربه اول فيلم‌سازي‌اش پايه تمام سينماي تجربي شد؛ فيلمي به نام آنتراکت، فيلم کوتاهي که در سال 1924 براي ميان برنامه يک تئاتر در فرانسه ساخته بود. آنتراکت فيلم کوتاهي 22 دقيقه‌اي است؛ که ابتدا به عنوان فيلمي از سينماي دادائيسم مطرح شد. دادائيسم در سينما طرف داران آن‌چناني نداشت به‌جز چند فيلم‌ساز فرانسوي مانند «مارسل دوشامپ»، «من ري» و «هاينش ريخت» آلماني. نام ديگر فيلم‌سازان اين جريان در تاريخ سينما مدفون شده است. دادائيسم به دنبال بيان هيچ در سينماست و به دنبال اين‌که اگر يک سري از تصاوير بي‌موضوع و بي‌دليل را کنار هم بگذاريم باز هم مي‌شود از آن‌ها داستان بيرون کشيد. اين نوع فيلم، هنر انتزاعي را پي‌گيري مي‌کند. بعد‌ها فيلم آنتراکت خود وسيله‌اي شد براي بخشي از سينما به عنوان سينماي تجربي؛ کلر به نوعي جاده صاف‌کن، فيلم‌سازهاي بعدي شد که به دنبال بيان داستان نبودند بلکه تنها به دنبال تجربه کردن فضاهاي جديد، در سينما فيلم مي‌ساختند. بعد از اين اثر که نام کلر را در جهان پر آوازه کرد. او به نوعي روند فيلم‌سازي‌اش را تغيير داد و «بر روي سقف‌هاي پاريس» را ساخت که يک فيلم موزيکال است. فيلمي که جزو اولين آثار ناطق سينماي فرانسه به حساب مي‌آيد، فيلمي که متفاوت از سينماي داستان‌گو و پر مخاطب است. تجربه‌هاي بعدي فيلم‌سازي رنه کلر در آمريکا شکل گرفت و همکاري‌اش با کمپاني‌هاي بزرگ فيلم‌سازي هاليوود. تبديل شد به تعداد زيادي فيلم‌هاي پليسي و سرگرم کننده از نوع آمريکاي‌اش که معروف‌ترين آن‌ها در ايران «و ديگر هيچ» 1945 است. فيلمي که بر اساس رمان نويسنده زن پليسي انگلستان «آگاتا کريستي» ساخته شد. رمان «ده بچه زنگي» داستان گروهي است که به جزيره مي‌روند و تک‌تک آن‌ها به دلايل کاملا نا‌مشخصي توسط يک نفر به قتل مي‌رسند. اين دوازده نفر به دنبال قاتل تمام جزيره را جست‌و‌جو کرده درحالي زمان مي‌گذرد و تعداد بيشتري از آن‌ها کشته مي‌شوند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
فتوچاپ

فتوچاپ 536

٩٧/٠٣/٠٣
داستان انتخاب سفرها و ایرانگردی‌های جواد قارایی، مستندساز

بیایید همه ایرانگرد باشیم!

٩٧/٠٣/٠٣
تلگجیم

تلگجیم 536

٩٧/٠٣/٠٣
جانونی

ضرورت ایجاد رشته خرمالوژی و پختن زولبیای خانگی

٩٧/٠٣/٠٣
چهره هفته

کارلوس کی روش

٩٧/٠٣/٠٣
ساختنیجات

انگیزه مطالعه زیر یک نور نرم و یواش!

٩٧/٠٣/٠٣
درباره فصل سوم «شهرزاد» که با پیچش داستانی در اپیزود چهاردهم، انتظار برای دو قسمت پایانی هیجان انگیزش را

فرضیه هایی برای پایان شهرزاد

٩٧/٠٣/٠٣
یادداشت

علیه نون دونی‌ها

٩٧/٠٣/٠٣
درباره لیگ ملت‌‎های والیبال و بازی‌های تیم ملی کشورمان در این رویدادها

باز هم لیگ جهانی

٩٧/٠٣/٠٣
به بهانه رمضان کریم، درباره نان نوشتیم و فرهنگی که این خوردنی محترم با خودش به مردم کشورمان سنجاق کرده اس

خدا نان داد

٩٧/٠٣/٠٣
پایان نامه

پیامکی از دیار فانی!

٩٧/٠٣/٠٣
جارچی

جارچی 536

٩٧/٠٣/٠٣
تا جام جهانی

پر حاشیه مانند فهرست بازیکنان حاضر در روسیه

٩٧/٠٣/٠٣
به بهانه ساخت سری جدید و قدرتمند انیمیشن کاپیتان سوباسا، محبوب‌ترین شماره 10 دنیای فوتبال

بازگشت فوتبالیست ها

٩٧/٠٣/٠٣
یادداشت

عصبانی کننده!

٩٧/٠٣/٠٣
حکایت هفته

اندر احوالات مریدان و رفع فیلتر

٩٧/٠٣/٠٣
شگرد

قابلیت‌های جدید استوری اینستاگرام

٩٧/٠٣/٠٣
توییتری ها

اعزام تیم ملی به جام جهانی

٩٧/٠٣/٠٣
گفت‌و‌گوی جیم با فرهاد سال افزون، پاسور تیم ملی والیبال

می رویم و نهایت زورمان را می زنیم

٩٧/٠٣/٠٣
نگاهی کوتاه به پیوند نان با آداب و رسوم شهرهای مختلف کشورمان

نان و ادب

٩٧/٠٣/٠٣