آنتراکتي براي رنه کلر
30جيم‌نما

آنتراکتي براي رنه کلر

نویسنده :

چند وقت گذشته درباره سينماي نا‌متعارف در موضوع ويژه جيم کار کرده و کلي هم نمونه فيلم‌هاي ايراني و خارجي درباره اين‌گونه سينما نام برده بوديم. حالا در اين ستون مي‌خواهم يکي از اولين و بزرگ‌ترين فيلم‌سازان اين شاخه سينما را معرفي کنم. «رنه کلر» فيلم‌ساز فرانسوي است که کارگردان‌هاي فيلم‌هاي تجربي تحت تأثير او فيلم مي‌ساختند. او هم مانند ديگر هم نسلانش هم سينماي صامت را تجربه کرده و هم سينماي ناطق را و در هر دو جنس سينما شاهکارهايي را به فيلم بازها و فيلم بين‌ها نشان داده است. کلر مانند خيلي از فيلم‌سازان هم نسلش سينما را با نقد‌نويسي در روزنامه‌ها آغاز کرد. سينما را در سالن سينما و با فيلم ديدن آموخت و تجربه اول فيلم‌سازي‌اش پايه تمام سينماي تجربي شد؛ فيلمي به نام آنتراکت، فيلم کوتاهي که در سال 1924 براي ميان برنامه يک تئاتر در فرانسه ساخته بود. آنتراکت فيلم کوتاهي 22 دقيقه‌اي است؛ که ابتدا به عنوان فيلمي از سينماي دادائيسم مطرح شد. دادائيسم در سينما طرف داران آن‌چناني نداشت به‌جز چند فيلم‌ساز فرانسوي مانند «مارسل دوشامپ»، «من ري» و «هاينش ريخت» آلماني. نام ديگر فيلم‌سازان اين جريان در تاريخ سينما مدفون شده است. دادائيسم به دنبال بيان هيچ در سينماست و به دنبال اين‌که اگر يک سري از تصاوير بي‌موضوع و بي‌دليل را کنار هم بگذاريم باز هم مي‌شود از آن‌ها داستان بيرون کشيد. اين نوع فيلم، هنر انتزاعي را پي‌گيري مي‌کند. بعد‌ها فيلم آنتراکت خود وسيله‌اي شد براي بخشي از سينما به عنوان سينماي تجربي؛ کلر به نوعي جاده صاف‌کن، فيلم‌سازهاي بعدي شد که به دنبال بيان داستان نبودند بلکه تنها به دنبال تجربه کردن فضاهاي جديد، در سينما فيلم مي‌ساختند. بعد از اين اثر که نام کلر را در جهان پر آوازه کرد. او به نوعي روند فيلم‌سازي‌اش را تغيير داد و «بر روي سقف‌هاي پاريس» را ساخت که يک فيلم موزيکال است. فيلمي که جزو اولين آثار ناطق سينماي فرانسه به حساب مي‌آيد، فيلمي که متفاوت از سينماي داستان‌گو و پر مخاطب است. تجربه‌هاي بعدي فيلم‌سازي رنه کلر در آمريکا شکل گرفت و همکاري‌اش با کمپاني‌هاي بزرگ فيلم‌سازي هاليوود. تبديل شد به تعداد زيادي فيلم‌هاي پليسي و سرگرم کننده از نوع آمريکاي‌اش که معروف‌ترين آن‌ها در ايران «و ديگر هيچ» 1945 است. فيلمي که بر اساس رمان نويسنده زن پليسي انگلستان «آگاتا کريستي» ساخته شد. رمان «ده بچه زنگي» داستان گروهي است که به جزيره مي‌روند و تک‌تک آن‌ها به دلايل کاملا نا‌مشخصي توسط يک نفر به قتل مي‌رسند. اين دوازده نفر به دنبال قاتل تمام جزيره را جست‌و‌جو کرده درحالي زمان مي‌گذرد و تعداد بيشتري از آن‌ها کشته مي‌شوند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای زنان علیه زنان

وقتی برای زنان هم، زن و مرد دارد!

٩٥/١٢/٠٥
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١٢/٠٥
شاخ هفته

راز و رمزهای رازداری

٩٥/١٢/٠٥
کافه جهان نما

لندن، شهر رمز و راز و باران در دل جزیره

٩٥/١٢/٠٥
مینیمال

روز مهندس مبارک!

٩٥/١٢/٠٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و مشاهده بشقاب پرنده در آسمان

٩٥/١٢/٠٥
فتوچاپ

فتوچاپ 476

٩٥/١٢/٠٥
تلگجیم

تلگجیم 476

٩٥/١٢/٠٥
شگرد خفن

ویژگی جدید تلگرام ویندوزی

٩٥/١٢/٠٥
چهره هفته

کمدی-تراژدی کاندیداتوری بقایی

٩٥/١٢/٠٥

شغل: «دوستت دارم» نویسی

٩٥/١٢/٠٥

فراز و فرودهای ادبیات عاشقانه از دیروز تا امروز

٩٥/١٢/٠٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 476

٩٥/١٢/٠٥
آنتن

همسایه‌های بی‌جک!

٩٥/١٢/٠٥
جارچی

جارچی 476

٩٥/١٢/٠٥
درباره عاشقانه نوشت‌ها و بلایی‌که ما آدم‌های عصر جدید بر سرشان آورده‌ایم

عاشق is typing...

٩٥/١٢/٠٥
نامه‌های دلبرانه‌ای که امروز در قالب‌کتاب به دست ما رسیده‌اند

از... به...

٩٥/١٢/٠٥
گپی با برگزیدگان مشهدی جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر در یک شب برفی

کاش مسئولان، اندازه مردم به تئاتر توجه داشتند

٩٥/١٢/٠٥
روی پرده

نه خوب، نه جلف؛ متوسط!

٩٥/١٢/٠٥
به بهانه تغییر وزن‌های متوالی یکی از پلنگ‌های جویبار که این‌بار در فینال جام‌جهانی ضربه فنی شد

یزدانی به جای یزدانی!

٩٥/١٢/٠٥
تبلیغات
تبلیغات