#تبلیغات_اینستاگرامی
گزارش جیم از قیمت تبلیغات در انواع و اقسام صفحات اینستاگرامی

#تبلیغات_اینستاگرامی

نویسنده : فرانک باباپور

این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که می‌گوید «پول پول می‌آورد»؟ این روزها باید تغییرش دهیم و بگوییم «فالوور پول می‌آورد». اینستاگرام به دلیل ماهیت مبتنی بر اشتراک عکس و ویدئو طرفداران زیادی در ایران دارد و به یک فضای تجاری تبدیل شده. نه فقط از این جهت که هر کس در هر شغلی است می‌تواند یک پیج هم برای شغلش راه بیندازد و تبلیغش کند، بلکه می‌تواند با ترفندهای امروزی، فالوور بالا جذب کرده و در کنار تبلیغ کسب و کار خودش، یا حتی در عین بیکاری، کسب و کار بقیه را هم تبلیغ کند و پول دربیاورد. بازارش هم یک طوری شده که آدم حتی نمی‌تواند به پست تعریفی رفیقش از فلان مارک دمنوش اعتماد کند! این شد که گفتیم یک بررسی مختصر داشته باشیم روی انواع این تبلیغات اینستاگرامی  و درآمد ملت از این اپلیکیشن محبوب!

 

از کریس رونالدو شروع شد!

چندی پیش بود که قیمت تبلیغ در پیج اینستاگرام کریستینو رونالدو پخش شد. اینکه با 108 میلیون فالوور برای هر پست تبلیغی 1/2 میلیارد تومان می‌گیرد و رقمش آنقدر نجومی بود که همه گفتیم مگر ایشان کم از فوتبال درمی‌آورد که حالا به تبلیغ روی آورده؟ و ایضا کوفتش بشود! بعد معلوم شد فقط رونالدو از این کارها نمی‌کند و قیمت‌های چند سلبریتی خارجی معروف دیگر هم لو رفت. در صدر این سلبریتی‌ها دو خواننده قرار دارند که به ترتیب با حدود 124 و 112 میلیون فالوور، برای هر پست تبلیغی 1/73 میلیارد تومان می‌گیرند. در مقام چهارم، بعد از رونالدو، هم ستاره بسکتبالیست NBA قرار دارد که با حدود 31 میلیون فالوور، هزینه هر پست تبلیغی‌اش 363 میلیون تومان می‌شود. البته باید این مسئله را در نظر گرفت که چنین سلبریتی‌هایی، مخاطب‌هایی از سراسر جهان دارند و همین باعث می‌شود قیمت‌هایشان اینقدر بالا باشد!

 

سلبریتی‌های ایرانی هم بله!

 

بعد از لو رفتن قیمت‌های سلبریتی‌های خارجی، شستمان خبردار شد که سلبریتی‌های خودمان هم در ازای تبلیغاتشان مبالغی دریافت می‌کنند. مگر می‌شود یک آدم معروف ایرانی، چند میلیون فالوور داشته باشد، طرفدارها در به در دنبال این باشند که بدانند چه می‌پوشد و چه می‌خورد و کجا می‌رود و چه کار می‌کند، بعد از این موهبت استفاده نکند و پول روی پول نگذارد؟ خب مسلما در ایران هم چنین بازاری وجود دارد و اتفاقا بسیار هم داغ است. البته نمی‌شود با آن‌ها به صورت مستقیم تماس گرفت و سفارش تبلیغ داد و قیمت گرفت، اما دلال‌ها و واسطه‌هایی هستند که این کار را برای‌تان انجام می‌دهند. به یکی از این واسطه‌ها زنگ می‌زنم و 4 قیمت متفاوت از 4 سلبریتی ایرانی را می‌گیرم. اولی 5/7 میلیون فالوور دارد و به واسطه برنامه تلویزیونی پرمخاطبش، هر تبلیغش 10 میلیون تومان می‌ارزد. دومی بازیگر زنی است که 5/8 میلیون فالوور دارد و قیمتی حدود 4 و نیم تا 5 میلیون تومان روی تبلیغاتش گذاشته. بعدی هم بازیگر زنی است که 2/6 میلیون فالوور دارد و حتی در بیو هم یک مارک محصولات آرایشی بهداشتی تبلیغ کرده و قیمت هر تبلیغش بین 6 تا 7 میلیون تومان است. آخرین نفری که این واسطه می‌تواند در پیجش تبلیغ بگیرد، یک زن بازیگر کمتر معروف و پرحاشیه است که 1/1 میلیون فالوور دارد و قیمت پست تبلیغی‌اش 3 میلیون تومان است. می‌گویم مورد آخر بیشتر به جیب من می‌خورد منتها باید پیجش را ببینم و گوشی را قطع می‌کنم!

 

یک پا سلبریتی هستند در اینستاگرام

 

بعضی پیج‌ها آنقدر فالوور بالایی دارند که راحت می‌شود آن‌ها را گروه سلبریتی‌های اینستاگرامی معرفی کرد. طوری که اگر کسی اینستاگرام داشته باشد حتما عکس یا ویدئویی از آنها دیده و اسمشان را هم شنیده است. فالوورهایشان به یک میلیون و بالاتر هم می‌رسد و کار اصلی‌شان کلیپ طنز ساختن است، از دابسمش گرفته تا سکانس فیلم و کلیپ معمولی. برای جذب فالوور هم خون دل‌ها خورده‌اند. مدتی است کلیپ‌های تبلیغاتی هم می‌سازند. حدود قیمت‌شان را از یک نفرشان که خودش را کمدین خطاب کرده جویا می‌شوم و ایمیلی می‌زنم به آدرسی که برای تبلیغات در بیوی پیجش قرار داده. در جواب می‌گوید ساخت ویدئوهای طنزش از 4 میلیون تومان شروع می‌شود و شات عکس برای یک ساعت 800 هزار تومان، یک روز 1 و نیم میلیون تومان و دو روز 2 میلیون تومان! تبلیغات استوری‌اش هم با بیش از 100 هزار بازدید، می‌شود 550 هزار تومان.

 

هنر طنز و انیمیشن در خدمت تبلیغات

 

انتشار ویدئو و کلیپ در اینستاگرام خیلی جواب می‌دهد و بازدیدش بیشتر از عکس‌هاست، مخصوصا اگر ویدئو خلاقیت داشته یا خنده‌دار باشد، همه جا پخش می‌شود، از پیج‌های اینستاگرامی گرفته تا سایت‌های خبرگزاری. یک گروه از تبلیغاتچی‌ها که نان حلال می‌خورند و لااقل برای تبلیغشان یک چیزی تولید می‌کنند، انیمیشن‌سازان یا طنازان کلیپ‌ساز هستند! کسانی مثل سوریلند، دیرین دیرین، INTHEWISH و ... . البته درست است که فالوورهای بعضی‌شان آنقدرها بالا نیست، ولی خب تبلیغ‌دهنده می‌تواند روی بازدیدی که تبلیغش در سایر کانال‌های تلگرامی به اشتراک گذاشته می‌شود حساب باز کند! قیمت یکی از این کلیپ‌سازان که حالا به چهره هم شناخته می‌شود و بیشتر طرفدار دارد، برای هر ویدئو 3 میلیون تومان است. البته در کنارش با یک پیج انیمیشن‌ساز هم فعالیت مشترک راه انداخته‌اند و قیمتشان برای ساخت کلیپ یک دقیقه‌ای و قرار دادن در هر دو پیج اینستا و تلگرامشان، 8 میلیون تومان آب می‌خورد!

 

لا به لای یک زندگی رنگارنگ

 

پیج‌های زیادی در اینستاگرام داریم که متعلق به آدم‌های معروفی نیستند اما صاحبانشان ذوق هنری دارند. یا نقاشند، یا عکاس، یا نوازنده، یا نویسنده و یا ... کافی‌است یک دوربین خوب داشته باشند و زندگی رنگارنگ و صورت زیبا و قلم خوب و در آخر هم چند سفر خارجی! بعد فالوورهایشان آن‌قدر می‌رود بالا که بتوانند یواشکی تبلیغ هم بکنند، میان همان عکس‌ها از زندگی رنگی و لاکچری‌شان! فالوورها خیال کنند خوشبختی یعنی به فلان کافی شاپ رفتن و از فلان مارک لباس و لوازم آرایشی خریدن و آوردن نام یک برند تولید پوشاک و یا تعریف از یک گوشی موبایل ، لا‌به‌لای یک متن عاشقانه و دلی و تگ کردنش روی عکس، هیچ ضرری ندارد و اتفاقا خیلی هم طبیعی و غیر مستقیم است. اما همین عزیزان دست به قلم و هنرمند هم نرخ تبلیغ خودشان را دارند. قیمت‌هایشان هم تقریبا شبیه به هم است و برای یک عکس با رپرتاژ 2 میلیون تومان، یک عکس تگ شده 1 و نیم میلیون و یک استوری یک میلیون تومان می‌گیرند. 

 

تا خودم هستم چرا بقیه؟

 

این دسته خودشان صاحب شغل هستند و با عکس‌هایشان تبلیغ می‌کنند. اما هر کسی نمی‌تواند با گذاشتن عکس‌هایی از شغلش فالوور هزارتایی جذب کند، پس باید عکس‌های خاصی بگذارد. مثلا عکس‌های سلفی در کنار هنرمندان، ورزشکاران و سلبریتی‌هایی که به محل کارشان می‌روند! نمونه‌اش هم خانم دندانپزشکی است که خواننده و بازیگر و ورزشکار به کلینیکش می‌روند و درست وقتی که هر دو لبخند می‌زنند و دندان‌هایشان پیداست، سلفی می‌گیرند. یا آقای رستوران داری که فوتبالیست‌ها را به رستورانش دعوت می‌کند و به قدری با آن‌ها شش و بش شده که حتی از قراردادهایشان هم خبر دارد! البته این تبلیغات برای کسب و کارشان آنقدر مشتری مایه‌دار می‌آورد که نخواهند با وجود تعداد فالوور بالا، خودشان را درگیر درآمدهای ناچیز از تبلیغات اینستاگرامی دیگران کنند.

 

مستر تبلیغ هستم!

 

یک سری پیج هم هستند که کارشان، اسمشان، شهرتشان و همه چیزشان گویای این است که تبلیغ می‌کنند. مخاطبانشان هم خیالشان راحت است اگر پستی در این پیج می‌بینند حتما تبلیغی است و صاحب پیج هم لازم نیست کلی دروغ و تعریف سر هم کند تا بگوید فلان جا رفته یا فلان چیز را خریده و کلی راضی بوده. این پیج‌ها هم قیمتشان خیلی پایین‌تر است و هم تبلیغ دهنده نباید خیلی مطمئن باشد که مشتری جذب می‌کند، چون همه چیز به خودش برمی‌گردد و باید واقعا با کیفیت باشد و این تبلیغ صرفا معرفی اوست. قیمت تبلیغ در یکی از این پیج‌ها که در اسمش واژه «تبلیغ» واضح دیده می‌شود ، هر سه پست 700 هزار تومان است. 

 

پولسازی با ژانگولر بازی

 

متاسفانه تعدادی پیج اینستاگرامی هستند که فالوور بالایی دارند و در پیج‌شان هیچ کاری نمی‌کنند. هیچ کار هیچ کار هم که نه، گاهی یک دابسمش از خودشان ضبط می‌کنند یا یک ویدئو از ژانگولر بازی‌هایشان! حتی زحمت بروز خلاقیت در ویدئوها یا زیبایی در متن کپشن یا هنر در عکاسی و ... را هم به خود نمی‌دهند. هر جا هم که تعداد فالوور بالا باشد، زمینه تبلیغات هم جور می‌شود و مهم نیست این پیج 532 هزارتایی چه محتوای چیپی کار می‌کند، مهم این است که پست‌هایش بازدید چند هزارتایی دارند. یکی از این شخصیت‌ها که معمولا با نامزد و یا دوستانش دابسمش تولید می‌کند و آنقدر خودش را دوست دارد که در بیو قد و محل زندگی و ماه تولدش را هم نوشته، برای هر پست تبلیغی که به مدت یک روز روی پیج باشد، 250 هزار تومان و برای هر استوری 200 هزار تومان می‌گیرد. البته برای آهنگ درخواستی دابسمش هم می‌سازد، تنها با 700 هزار تومان! اتفاقا نامزدش هم 337 هزار فالوور دارد و اگر تبلیغات در پیج‌های هر دو نفرشان قرار گیرد، قیمت دو برابر می‌شود! حالا اگر سری به پیجش بزنید می‌بینید چند دابسمش با آهنگ‌های یکی از خواننده‌های نام ناآشنا ساخته‌اند! 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
راه نیافتن لاجوردی‌پوشان به جام جهانی باعث شد این مسابقات دروازه‌بان افسانه‌ای ایتالیا را از دست بدهد

جانِ جانانی به نام بوفون!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره کارنامه هنری چند بازیگر دهه شصتی دیگر در سینما و تلویزیون

هم سن های نوید کجان؟

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

جلوتر از همه، حتی خودش!

٩٦/٠٩/٠٢
تلگجیم

تلگجیم 513

٩٦/٠٩/٠٢
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و آیفون 10

٩٦/٠٩/٠٢
جام جهانی 2018 روسیه با فقدان کلی ستاره رنگارنگ همراه خواهد بود

ستاره‌های خاموش!

٩٦/٠٩/٠٢
درباره «نهنگ عنبر 2» که به تازگی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است

سلکشن موقعیت‌های بامزه و بی ربط

٩٦/٠٩/٠٢
بـررسـی اینـترنـت نامحـدود در ایـــران و دیگر کـشـورهـای جـهان

#اینترنت_نامحدود

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

سه اپیزود از یک احساس

٩٦/٠٩/٠٢
یادداشت

پاییز تابستانی

٩٦/٠٩/٠٢
شگرد

چگونه از کروم به فایرفاکس کوانتوم مهاجرت کنیم؟

٩٦/٠٩/٠٢
کافه جهان نما

بلژیک، سرزمین سرخوشی‌های بی‌پایان

٩٦/٠٩/٠٢
مینی

مینی 513

٩٦/٠٩/٠٢
نگاهی مختصر به کارنامه فعالیت حرفه‌ای نوید محمدزاده در سینما، تلویزیون و تئاتر

پُر کار و پُر جایزه

٩٦/٠٩/٠٢
چهره هفته

حواسمان به دل جوانان مملکت باشد

٩٦/٠٩/٠٢
روایت‏هایی در مورد باید و نبایدهای داشتن حیوان خانگی که گاهی فراموش‌شان می‏کنیم

پت ما یا مای پت؟!

٩٦/٠٩/٠٢
آنتن

چشمک‌هایت از یاد ما نخواهد رفت!

٩٦/٠٩/٠٢
پایان نامه

صورتی‌ها وارد می‌شوند

٩٦/٠٩/٠٢
جارچی

جارچی 513

٩٦/٠٩/٠٢
مینیمال

سعدیا گفتی که مهرش می‌رود از دل ولی مهر رفت و ماه آبان نیز آرامم نکرد*

٩٦/٠٩/٠٢
تبلیغات