سينما توگراف در ايران
30جيم‌نما

سينما توگراف در ايران

نویسنده :

به مناسبت روز سينما مي‌خواهيم از تولد سينما در ايران بگوييم. اين‌که از کجا شروع کرديم و به کجا رسيديم. در سال 1900 ميلادي مظفرالدين شاه به فرانسه سفر مي‌کند و با ديدن دستگاه سينماتوگراف به شدت مجذوب و شيفته آن مي‌شود. تعريفي که مظفرالدين شاه از سينما دارد بسيار جالب است. او مي‌گفته: «دستگاهي است که بر روي ديوار نور مي‌اندازد و مردم در آن حرکت مي‌کنند.»

به دستور شاه دستگاه خريده شد. به همين خاطر عمر سينما و شروع آن در ايران با شروعي که در اروپا داشته تفاوت چنداني ندارد. اولين فيلم‌بردار سينما در ايران، «ميرزا ابراهيم خان عکاس‌باشي» (عکاس شاه) بود که مسئول شده بود از مراسم و وجنات شاه تصوير بگيرد.

اما ابراهيم‌خان عکاس‌باشي نه سينما مي‌دانست و نه فيلم‌برداري، به همين خاطر تصاويري که از آن زمان مانده تنها وجه تاريخي دارند و از نظر زيبايي‌شناسي ارزشي ندارند. اما نخستين فيلم‌بردار حرفه‌اي ايراني که تحصيل کرده فرنگ هم بود «خان‌بابا معتضدي» نام داشت، که براي اولين بار در تاريخ سينمايي ايران فيلم خبري ساخت، به دستور وزير جنگ از مجلس مؤسسان فيلم گرفت و از مراسم تاج‌گذاري رضاشاه نيز فيلم‌برداري کرد. معتضدي اولين لابراتوار فيلم را در زيرزمين خانه‌اش داير کرد.

جالب است بدانيد اولين فيلم‌هاي تاريخ سينماي ايران، فيلم‌هاي مستند بودند. اين جريان فيلم‌سازي يعني ابتدا مستند‌سازي و سپس به سينماي داستاني روي آوردن، روندي است که در خيلي از کشورهاي اروپايي طي شده است. اولين فيلمي که ابراهيم‌خان عکاس‌باشي گرفت، جشن گل‌ها در شهر پاريس بود. گرچه همان‌طور که گفتيم ابراهيم‌خان عکاس‌باشي سينما را خوب نمي‌شناخت و با دستگاه سينماتوگراف هم به صورت حرفه‌اي کار نکرده بود. اما بعد از او در مدت زماني کوتاهي افرادي که در فرنگ سينما خوانده بودند، با دوربين‌هاي خود شروع به تصويربرداري در شهرها و خيابان‌هاي ايران کردند. «آوانس آوگانيانس» اولين کارگردان فيلم‌هاي بلند سينمايي در ايران بود. او در رشته سينما در مسکو تحصيل کرد و بعد به ايران بازگشت و سرانجام اولين «مدرسه آرتيستي سينما» را در سال 1309 در ايران افتتاح کرد. دل مشغولي اول آوگانيانس فيلم‌هاي کمدي و خنده‌دار بود. فيلم «آبي‌ورابي» اولين فيلم بلند تاريخ سينماي ايران است که توسط او ساخته شده فيلم‌بردار اين فيلم بلند، «خان‌بابا معتضدي» بود. متأسفانه فيلم از بين رفته و تنها از آن يک خاطره باقي مانده است. اما دومين فيلم تاريخ سينماي ايران يعني «حاجي‌آقا آکتور سينما» در گنجينه آرشيوي سينماي ايران وجود دارد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ناصرخان آکتور سینما

عيب او جمله بگفتى هنرش نيز....

٩٦/٠٣/٠٤
ذهن زیبا

ذهن زیبا 487

٩٦/٠٣/٠٤
شاخ هفته

برادر جان

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌ها در ترازوی مقایسه

٩٦/٠٣/٠٤

سه‌گانه سازى به جاى سرى‌بازى!

٩٦/٠٣/٠٤
دات کام

از نوشتن و خواندن کلمات قلمبه سلمبه نترسید!

٩٦/٠٣/٠٤
آنتن

ماجرای سه قلوهای مدیر اجرایی!

٩٦/٠٣/٠٤
چهره هفته

این کنسرت ما چی شد؟!

٩٦/٠٣/٠٤
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و اشتغال‌زایی

٩٦/٠٣/٠٤
چهره‌هایی که به واسطه انتخابات حسابی معروف شدند و بعضا حسابی هم تاثیرگذاربودند

#چهره‌های_ انتخاباتی

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌و‌گوبا «امیر قادری» منتقد و کارشناس سینما درباره سری‌‌سازی در سینمای ایران و جهان

وسوسه برداشت از معدن ایده‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
فتوچاپ

فتوچاپ 487

٩٦/٠٣/٠٤
مینیمال

امتحانات vs انتخابات

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌سازى خوب هست ولى...

٩٦/٠٣/٠٤
آنتن

جوگیری ورزشی در جیم!

٩٦/٠٢/٢٩
چرا جذابیت لیگ فوتبال خودمان به لیگ‌های اروپایی نمی‌رسد؟

لیگ ما و لیگ اونا!

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌وگوی جیم با «سعید سهیلی» کارگردان «گشت 2» که به ساخت «گشت 3» هم فکر می‌‌کند

با دوگانه و سه‌گانه‌سازی موافق نیستم!

٩٦/٠٣/٠٤
درباره صعود کوهنورد کشورمان به قله‌های بلند جهان

«قیچی ساز» یگانه مرد «هشت هزارتایی» ایران!

٩٦/٠٣/٠٤
به بهانه رکوردشکنی عجیب گشت2 و اکران پرشور نهنگ عنبر2 درباره سری‌سازی و چند‌گانه سازی در سینمای ایران نو

بساز بفروش‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
برگزیده سایت

روزانه نویسی

٩٦/٠٣/٠٤
تبلیغات
تبلیغات