سينما توگراف در ايران
30جيم‌نما

سينما توگراف در ايران

نویسنده :

به مناسبت روز سينما مي‌خواهيم از تولد سينما در ايران بگوييم. اين‌که از کجا شروع کرديم و به کجا رسيديم. در سال 1900 ميلادي مظفرالدين شاه به فرانسه سفر مي‌کند و با ديدن دستگاه سينماتوگراف به شدت مجذوب و شيفته آن مي‌شود. تعريفي که مظفرالدين شاه از سينما دارد بسيار جالب است. او مي‌گفته: «دستگاهي است که بر روي ديوار نور مي‌اندازد و مردم در آن حرکت مي‌کنند.»

به دستور شاه دستگاه خريده شد. به همين خاطر عمر سينما و شروع آن در ايران با شروعي که در اروپا داشته تفاوت چنداني ندارد. اولين فيلم‌بردار سينما در ايران، «ميرزا ابراهيم خان عکاس‌باشي» (عکاس شاه) بود که مسئول شده بود از مراسم و وجنات شاه تصوير بگيرد.

اما ابراهيم‌خان عکاس‌باشي نه سينما مي‌دانست و نه فيلم‌برداري، به همين خاطر تصاويري که از آن زمان مانده تنها وجه تاريخي دارند و از نظر زيبايي‌شناسي ارزشي ندارند. اما نخستين فيلم‌بردار حرفه‌اي ايراني که تحصيل کرده فرنگ هم بود «خان‌بابا معتضدي» نام داشت، که براي اولين بار در تاريخ سينمايي ايران فيلم خبري ساخت، به دستور وزير جنگ از مجلس مؤسسان فيلم گرفت و از مراسم تاج‌گذاري رضاشاه نيز فيلم‌برداري کرد. معتضدي اولين لابراتوار فيلم را در زيرزمين خانه‌اش داير کرد.

جالب است بدانيد اولين فيلم‌هاي تاريخ سينماي ايران، فيلم‌هاي مستند بودند. اين جريان فيلم‌سازي يعني ابتدا مستند‌سازي و سپس به سينماي داستاني روي آوردن، روندي است که در خيلي از کشورهاي اروپايي طي شده است. اولين فيلمي که ابراهيم‌خان عکاس‌باشي گرفت، جشن گل‌ها در شهر پاريس بود. گرچه همان‌طور که گفتيم ابراهيم‌خان عکاس‌باشي سينما را خوب نمي‌شناخت و با دستگاه سينماتوگراف هم به صورت حرفه‌اي کار نکرده بود. اما بعد از او در مدت زماني کوتاهي افرادي که در فرنگ سينما خوانده بودند، با دوربين‌هاي خود شروع به تصويربرداري در شهرها و خيابان‌هاي ايران کردند. «آوانس آوگانيانس» اولين کارگردان فيلم‌هاي بلند سينمايي در ايران بود. او در رشته سينما در مسکو تحصيل کرد و بعد به ايران بازگشت و سرانجام اولين «مدرسه آرتيستي سينما» را در سال 1309 در ايران افتتاح کرد. دل مشغولي اول آوگانيانس فيلم‌هاي کمدي و خنده‌دار بود. فيلم «آبي‌ورابي» اولين فيلم بلند تاريخ سينماي ايران است که توسط او ساخته شده فيلم‌بردار اين فيلم بلند، «خان‌بابا معتضدي» بود. متأسفانه فيلم از بين رفته و تنها از آن يک خاطره باقي مانده است. اما دومين فيلم تاريخ سينماي ايران يعني «حاجي‌آقا آکتور سينما» در گنجينه آرشيوي سينماي ايران وجود دارد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
تلگجیم

تلگجیم 536

٩٧/٠٣/٠٣
فتوچاپ

فتوچاپ 536

٩٧/٠٣/٠٣
داستان انتخاب سفرها و ایرانگردی‌های جواد قارایی، مستندساز

بیایید همه ایرانگرد باشیم!

٩٧/٠٣/٠٣
چهره هفته

کارلوس کی روش

٩٧/٠٣/٠٣
جانونی

ضرورت ایجاد رشته خرمالوژی و پختن زولبیای خانگی

٩٧/٠٣/٠٣
درباره فصل سوم «شهرزاد» که با پیچش داستانی در اپیزود چهاردهم، انتظار برای دو قسمت پایانی هیجان انگیزش را

فرضیه هایی برای پایان شهرزاد

٩٧/٠٣/٠٣
ساختنیجات

انگیزه مطالعه زیر یک نور نرم و یواش!

٩٧/٠٣/٠٣
یادداشت

علیه نون دونی‌ها

٩٧/٠٣/٠٣
درباره لیگ ملت‌‎های والیبال و بازی‌های تیم ملی کشورمان در این رویدادها

باز هم لیگ جهانی

٩٧/٠٣/٠٣
به بهانه ساخت سری جدید و قدرتمند انیمیشن کاپیتان سوباسا، محبوب‌ترین شماره 10 دنیای فوتبال

بازگشت فوتبالیست ها

٩٧/٠٣/٠٣
به بهانه رمضان کریم، درباره نان نوشتیم و فرهنگی که این خوردنی محترم با خودش به مردم کشورمان سنجاق کرده اس

خدا نان داد

٩٧/٠٣/٠٣
پایان نامه

پیامکی از دیار فانی!

٩٧/٠٣/٠٣
جارچی

جارچی 536

٩٧/٠٣/٠٣
تا جام جهانی

پر حاشیه مانند فهرست بازیکنان حاضر در روسیه

٩٧/٠٣/٠٣
حکایت هفته

اندر احوالات مریدان و رفع فیلتر

٩٧/٠٣/٠٣
یادداشت

عصبانی کننده!

٩٧/٠٣/٠٣
توییتری ها

اعزام تیم ملی به جام جهانی

٩٧/٠٣/٠٣
شگرد

قابلیت‌های جدید استوری اینستاگرام

٩٧/٠٣/٠٣
گفت‌و‌گوی جیم با فرهاد سال افزون، پاسور تیم ملی والیبال

می رویم و نهایت زورمان را می زنیم

٩٧/٠٣/٠٣
نگاهی کوتاه به پیوند نان با آداب و رسوم شهرهای مختلف کشورمان

نان و ادب

٩٧/٠٣/٠٣