ميان ماه من تا ماه گردون...

ميان ماه من تا ماه گردون...

نویسنده :

تفاوت‌هاي مختلفي از وجوه متعددي در مقايسه کشورهاي در حال توسعه با کشورهاي پيشرفته و توسعه‌ يافته وجود دارد. بي‌ترديد مي‌توان گفت يکي از عمده دلايل فاصله کشورهايي همچون ايران از کشورهاي پيشرفته همين تفاوت‌ها و نارسايي‌ها در نظام آموزشي ماست که در جامعه نيز منشاء اثر بوده و همان نقايص به نحوي ديگر خود را در کل کشور نشان مي‌دهد.

///////////////////////

دلايل متعددي را مي‌توان برشمرد که موجب شده است فارغ‌التحصيلان در کشورهاي پيشرفته و توسعه ‌يافته قوت و قدرت بيشتري در اين حوزه و تخصص پيدا کنند، اما مهم‌ترين وجه، تفاوت کاربردي بودن درس‌ها و اطلاعاتي است که دانشجويان آن کشورها هنگام تحصيل دريافت مي‌کنند. جالب است در مطالعاتي که انجام ‌شده مسجل شده است، حيطه دانش و گسترش درس‌ها و حجم اطلاعاتي که دانشجويان ايراني دريافت مي‌کنند به مراتب بيشتر از دانشجويان اروپايي و آمريکايي است. اما به طرز ناباورانه‌اي فارغ‌التحصيلان آن‌ها براي جامعه‌شان کارآمدتر هستند که مهم‌ترين دليل اين اتفاق همان هدفمندي نظام آموزشي آن‌ها است. دانشجويان ايراني در حوزه علوم انساني از مباحث مختلف و متعددي واحد مي‌گذرانند از فلسفه سياسي گرفته تا مباحثي از اقتصاد و اجتماع اما زمينه‌هايي فراهم نمي‌‌شود تا آن‌ها بتوانند اين حجم از اطلاعات را با توجه به مسائل اجتماعي و واقعيات داخلي جامعه منطبق سازند، به عبارتي اطلاعات و داده‌هايشان جنبه کاربردي در جامعه پيدا نمي‌کند.

///////////////////////

از ديگر تفاوت‌ها، احاطه کامل فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي کشورهاي پيشرفته به زبان‌هاي مختلف خصوصا زبان انگليسي است، در حالي که دانشجويان و فارغ‌التحصيلان ما کمتر از اين توانايي بهره دارند. به همين دليل آن‌ها نمي‌توانند از بسياري منابع دست اول استفاده کنند يا حتي به دليل ضعف مشهود در اين زمينه به نوعي دچار انزواي علمي در سطح بين‌المللي مي‌شوند و قادر به شرکت در کنفرانس‌ها و مجامع بين‌المللي و ارائه مقاله به اين نوع نشست‌ها نيستند.

///////////////////////

دانشجويان خارج از کشور هر آنچه ياد بگيرند با رويکرد حل مشکلات جامعه‌شان است. دانشجويان در اين کشورها دانش و تخصص مورد نظر را به گونه‌اي فرا مي‌گيرند که مشکلي از مشکلات کشورشان را برطرف يا راه ‌حلي براي آن ارائه کنند در حالي که اين رابطه در کشور ما تعريف نشده است. فارغ‌التحصيلان کشور ما همچون دايره‌المعارفي هستند که نکات فراواني را مي‌دانند بدون آنکه بدانند اين اطلاعات کجا و کي قرار است به کار آيد به همين دليل است که آن‌ها بلافاصله بعد از فراغت از تحصيل بخش عمده‌اي از اطلاعات فراگرفته را فراموش مي‌کنند و هيچ‌گاه آن را به کار نمي‌برند.

////////////////////

فقدان فشار بر دانشجويان و گسترش خلاقيت آن‌ها در کشورهاي پيشرفته از ديگر اختلافات بارز ما و آن‌هاست. عدم اجبار در محيط درسي و فاصله ‌گرفتن از شيوه‌هاي حفظ کردن صرف و جزوه‌برداري براي ياد گرفتن و آموزش، فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌هاي غربي را بيش از پيش توانا ساخته است. ورود حجم عظيمي از اطلاعات که طبيعي است در ذهن دانشجويان باقي ‌نمي‌ماند در کشورهاي پيشرفته منسوخ شده است. آن‌ها ذهن دانشجويان را آزاد و رها مي‌گذارند تا زمينه خلاقيت آنان مهيا شود و با علاقه خود واحدهايي را انتخاب کنند که توانايي‌هايشان شکوفا شود و در عين آنکه براي جامعه نيز مفيد باشند و گرهي از گره‌هاي جامعه بگشايند.

///////////////////////

مسئله علوم بين رشته‌اي از جمله مسائلي است که در ايران بسيار مورد غفلت قرار گرفته است در حالي که همين موضوع در دانشگاه‌هاي کشورهاي پيشرفته بسيار مورد توجه استادان و دانشجويان قرار مي‌گيرد. تحصيلات بين رشته‌اي از جمله مسائل رايج و مرسومي است که فارغ‌التحصيلان اين رشته‌ها مي‌توانند به واسطه احاطه کامل در يک يا چند رشته برخي علوم و ترکيب آن‌ها در حل بسياري از مشکلات جامعه که خود ترکيبي از مشکلات مختلف است مفيد و موثر واقع شوند. به‌طور مثال دانشجويي با اختيار خود، آزادانه و خلاقانه اقتصاد را با رياضيات و برنامه‌ريزي اجتماعي ترکيب مي‌کند و از نتيجه آن به دستاوردهاي علمي قابل توجهي مي‌رسد که بعضا مشکلات پيچيده‌اي را برطرف کرده و توانسته است برنامه‌اي مدون و اجرايي براي بنگاه‌هاي اقتصادي ارائه کند. دانشجويان در اين حوزه کاملا آزادند تا علوم مورد نظر را با استادان مختلف در هر تخصصي انتخاب کرده و در نهايت مدرکي که دريافت مي‌کنند نيز نشان دهنده تخصص آن‌ها در برخي شاخه‌هاي علوم مختلف است لذا توجه به علوم بين رشته‌اي در حوزه علوم انساني و گسترش آن مي‌تواند فارغ‌التحصيلان ما را قوي‌تر و غني‌تر سازد، اما متاسفانه ما در دانشکده‌هاي علوم انساني غالب دانشگاه‌هاي ايران، شاهد خط‌بندي‌ها و مرزهاي شديد بين علوم هستيم که هيچ‌گاه فرصت ارتباط بين تخصص‌هاي مختلف به وجود نمي‌آيد، اين در حالي است که در غرب حتي مرزهاي علوم انساني و علوم تجربي نيز کمرنگ شده است و هرکدام با رويکردي مشخص به کمک ديگري مي‌رود.

///////////////////////

بارزترين تفاوت درباره علوم انساني در دانشگاه‌هاي جوامع توسعه‌ يافته با جوامع در حال توسعه، ارتباط فارغ‌التحصيلان با نظام اجتماعي، اقتصادي و سياسي است. همان‌طور که اشاره شد در کشورهاي پيشرفته فارغ‌التحصيلان مي‌توانند به موجب تخصص و توانايي‌شان جذب مراکز و نهادهاي مرتبط شوند در حالي که در ايران فارغ‌التحصيلان خصوصا فارغ‌التحصيلان علوم انساني، کمتر اين شانس را دارند تا بتوانند وارد فعاليت‌هاي اجتماعي مربوط به تخصص و توانايي‌شان شوند. همين موضوع خود معضلات فراواني را به وجود مي‌آورد که يکي از آن‌ها مي‌تواند سياسي‌شدن دانشجويان باشد. سياسي‌شدن در اينجا به معناي سرخوردگي و نااميدي از فعاليت هدفمند مرتبط با تخصص است. دانشجويان علوم‌انساني يا حتي علوم فني و مهندسي به دليل روشن نبودن آينده‌ کاري متناسب با تخصص‌شان، رو به فعاليت‌هاي سياسي مي‌آورند تا بلکه از آن طريق بتوانند ره به جايي ببرند، از اين ‌روست که در بسياري از موارد دانشجويان درگير باندبازي‌هاي روزمره ساير قدرت‌ها مي‌شوند.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌و‌گو با «ساراسادات خادم‌الشریعه»

در آن لحظه به نتایجم فکر نکردم

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
چهره هفته

جینگولک بازی غربی‌ها

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨

دشواری نداریم

٩٥/٠٩/١٨

چرخه‌ تبدیل پراید

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
اینترنت و سر و شکل جدیدی که به بازار کالا و خدمات ایران داده است

#تقابل_مدرنیته_سنتی

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨