دخترخوب،دختريه‌که...
روز دختران که مي‌شود خيلي‌ها به اين فکر مي‌افتند که

دخترخوب،دختريه‌که...

نویسنده :

اعظم عامل نيک

تا حالا با خودت فکر کرده‌اي که اگر بخواهي دختر خوبي باشي، بايد چه‌طور باشي؟! بايد چه کارهايي را انجام بدهي و چه کارهايي را انجام ندهي؟! اصلا معيارهاي يک دختر خوب بودن را از کجا بياوريم؟ يعني چه اتفاقي مي‌افتد که به يک دختر مي‌گويند دختر خوب؟...

کافي است برويد از مامان و باباي‌تان بپرسيد به نظر آن‌ها دختر خوب چه دختري است، بعدش هم از داداش‌تان بعدش از خواهرتان، بعدش از معلم و يا استادتان، بعدش از... بعدش خودتان فکر کنيد. اين‌ها جواب‌هاي چند تا از پدر و مادرها در مورد اين سئوال است که «دختر خوب چه دختري است؟»

پدر: دختري که با خدا و با ايمان باشد.

مادر: دختري که باحيا و باحجاب باشد.

پدر: دختري که نجيب باشد و در ارتباطات و حرف‌ زدن با ديگران دقت کند.

مادر: دختري که مؤمن و خانه‌دار و هنرمند باشد.

پدر: دختري که خوب درس بخواند و به فکر آينده‌اش باشد.

مادر: دختري که شخصيتش را حفظ کند و مراقب رفتارش باشد.

پدر: دختري که در هر جايگاهي که هست، بهترين باشد و مواظب حرمت‌ها باشد.

در هر دوره تاريخي دخترها سعي کرده بودند بهترين باشند، سعي کرده بودند خودشان را به معيارهاي خوب بودن نزديک کنند، حالا يا اين معيارها را از خانواده‌شان گرفته بودند يا از جامعه يا خودشان آن را کشف و اختراع کردند. از دخترهاي ابروکماني و شليته پوش قاجاري بگيريد و بياييد تا دخترهاي مانتو و مقنعه‌اي و کتاني پوش امروزي، هر کدام يک راه را انتخاب کرده‌اند تا دختر خوبي باشند.

امروز هم همه دخترها سعي‌شان خوب بودن است، هر کسي هم انتخابي دارد، يکي سعي مي‌کند دختر خوبي براي مامانش باشد، يکي سعي مي‌کند دختر خوبي براي پدرش باشد، يکي سعي مي‌کند دختر خوبي از نظر برادرش باشد، يکي هم دختر خوب استاد و معلمش مي‌شود و يکي دختر خوبي براي جامعه، انتخاب شما چيست؟

دختران بخوانند
يک دختر مي‌تواند هم‌زمان 2 يا چند تا از اين حالت‌ها را داشته باشد، اصلا هم معلوم نيست که دختر خوب کدام يک از اين دخترهاست! يک دختر مي‌تواند در طول دوران زندگي‌اش بين اين حالت‌ها در حرکت باشد.شايد ترکيبي از اين‌ها و شايد يک موقعيت ديگر نشان دهنده دختر خوب باشد. اين پرونده سعي کرده است که شماي کلي از بعضي از حالت‌هاي زندگي دخترانه را به تصوير بکشد، اين تصوير را شما با نوع زندگي و انتخاب‌هاي‌تان کامل مي‌کنيد.

دختران آرمان‌هاي فرهنگي
اين دخترها کار فرهنگي‌شان را از گروه سرود و تئاتر مدرسه شروع نمي‌کنند، آن‌ها خيلي زودتر از بقيه بچه‌هاي هم‌سن و سال‌شان شعر خواندن ياد مي‌گيرند و در حضور عمه و خاله شعر مي‌خوانند، بعد هم توي مدرسه مجري برنامه‌هاي سر صف مي‌شوند و بعد هم يک انجمن يا گروه مدرسه را توي دست مي‌گيرند و مي‌چرخانند و بعدترش نشريه دانشگاه و انجمن علمي را هدايت مي‌کنند. اين دخترها را يا در جلسات محتوايي مي‌بينيد يا در حال نوشتن يا برگزاري همايش. همه جور کار هم از دستشان بر مي‌آيد، از تي کشيدن سالن همايش بگيريد تا نوشتن متن سخنران و طراحي چشم‌انداز و برگزاري کارگروه و اردوي علمي‌فرهنگي و برپايي نمايشگاه در انواع مختلف. توي اتاق‌شان پر از کتاب‌ و مجله است، خوب حرف مي‌زنند و مي‌توانند ساعت‌ها سر ملت را گرم کنند و از خاطرات کار فرهنگي‌شان بگويند. اين دخترها را کمتر مي‌توانيد در محافل و مجالس خانوادگي ببينيد، درعوض تا دلتان بخواهد در هيئت‌ها و همايش‌ها و جلسه‌هاي فرهنگي شرکت مي‌کنند، آرمان اين دخترها نجات دنيا و بشريت و فرهنگي کردن همه مردم است. مامان‌ها از اين دخترها دل خوشي ندارند ولي چراغ دل پدرها هستند، از بس کار بلدند و پشتکار دارند و در هر موردي نظر دارند.

دختران تحصيل
بعضي از دختران انگار فقط براي درس خواندن به اين دنيا آمده‌اند، از پيش‌دبستاني شاگرد اول کلاس هستند و همين‌طور مراحل تحصيل را طي مي‌کنند و فوق‌ديپلم و ليسانس و فوقش ليسانس مي‌گيرند و کسي جلودار درس‌خواندن‌شان نيست، زندگي اين دخترها توي اتاق‌شان پشت ميز تحرير و زير نور چراغ مطالعه‌، توي کتابخانه و صندلي جلوي کلاس نزديک ميز استاد معني پيدا مي‌کند. تک‌تک سلول‌هاي اين دخترها از انتگرال و تانژانت و روابط مثلثاتي پر شده و تمام ادبيات دبيرستان و دين و زندگي را حفظ هستند، آن‌ها از پشت عينک‌شان يا شما را شکل جزوه مي‌بينند يا فوقش به شکل تخته سياه. اين دخترها هميشه اولين نفر به کلاس مي‌آيند تا 29 اسفند مدرسه يا دانشگاه را ترک نمي‌کنند و مخالف کنسل کردن کلاس‌ها هستند. مادر اين دخترها هميشه با يک سيني کيک و شير و يا پلو و خورشت پشت در اتاق‌شان در حال خدمت رساني هستند و پدرشان در حال واريز پول به حساب مدرسه و دانشگاه آن‌ها. اين دخترها در نهايت معلم مهد کودک، دبير يا استاد دانشگاه مي‌شوند و با همين درس‌ها زندگي مي‌کنند و زندگي بقيه دختران را هم مي چرخانند.

دختران کلاس برو
اين دخترها پس از تمام شدن دوران تحصيل 12 يا 16 ساله‌شان به فکر رفتن به کلاس مي‌افتند، کلاس خون اين دخترها پايين است و هميشه سعي مي‌کنند در بين اطرافيانشان، در مراسم خانوادگي، در بين دوستان و توي تاکسي و اتوبوس از بغل دستي‌شان بپرسند کلاس خوب سراغ داري؟! کلاس‌هاي زبان انگليسي و فرانسه و آنگولايي و کامپيوتر و NLP و فنگ‌شويي و احضار روح را چند دور تمام کرده‌اند و به دنبال رازهاي موفقيت هستند، مجله شادکامان مي‌خوانند و يوگا تمرين مي‌کنند، هر روز 50 تا دراز نشست مي‌روند و 60 بار مي‌گويند من دختر موفقي هستم. هر روز يک کلاس جديد کشف بشود، دختر مذکور تصميم مي‌گيرد در اين کلاس ثبت نام کند و در آن شرکت کند، بارها و بارها کلاس رانندگي را گذرانده و همان بار اول در امتحان آئين‌نامه قبول شده است ولي مدت‌ها طول مي‌کشد تا در امتحان عملي قبول شوند.

دختران کدبانو
بعضي از دختران سعي مي‌کنند همه هنرهاي ممکن براي يک دختر را ياد بگيرند، اين هنرها از آشپزي و شيريني‌پزي شروع مي‌شوند و تا لکه بري و شمع‌سازي ادامه پيدا مي‌کنند. اين دخترها آموزش‌هاي لازم و ظريف هنرمندانه خانه‌داري و کدبانوگري را در بين فاميل و آشنا ياد مي‌گيرند و بين در و همسايه دنبال دخترها و خانم‌هاي هنرمند تا ياد بگيرند چه‌طور مي‌شود قرمه سبزي‌شان خوب جا بيفتد، کيکشان پف کند، لباس‌هاي‌شان چروک نشوند و چيزهايي از اين دست. در مرحله پيشرفته‌تر مي‌توانيد اين دخترها را در کلاس آشپزي، گلدوزي، خياطي، روبان‌دوزي و آرايشگري (خودآرايي) ببينيد.

اين دسته از دخترها مورد محبت و احترام مادرشان هستند، مخصوصا اگر اين معيارها را از مادر عزيزشان گرفته باشند. دخترهاي کدبانو تمام تلاش‌شان را در يادگرفتن همه هنرها مي‌کنند. آن‌ها را در حال خريدن مجله آشپزي، جست‌وجوي طرز تهيه چاي آلبالو در اينترنت و پاي برنامه آشپزي تلويزيون زياد مي‌بينيد.

مادر اين دخترها مدام در حال تهيه جهيزيه دخترشان هستند آن‌هم به همراه 24 عدد زير ليواني و منتظر مي‌مانند تا شاه بيايد با لشکرش واسه پسر کوچکترش با اسب سفيد و جيب پر از پول و دخترشان را به قصر رويايي ببرد و دختر مورد نظر هي کارهاي هنرمندانه انجام بدهد و هي گل بدوزد و مادر کيف کند.

دختران کار
اين دخترها تمام تلاش‌شان را مي‌کنند تا درس‌شان تمام بشود و بروند دنبال کار، گاهي هم اصلا درس را تمام نمي‌کنند تا کار کنند. کار کردن براي اين دخترها يک هدف بزرگ است و حاضرند به خاطرش خيلي کارها بکنند ولي فقط کار بکنند! کار کردن از نوع دخترانه‌اش از آرايشگاه و فروشگاه شروع مي‌شود و تا مديريت ادامه پيدا مي‌کند. بعضي دخترها از ظاهرشان پيداست چه شغلي دارند، مانتوي بلند و مقنعه معمولا مال معلم‌‌ها و کارمندان بانک است، دختران هواپيمايي را هم با مانتوهاي سورمه‌اي و سردست‌هاي طلايي خوش‌رنگشان مي‌بينيد. دخترهاي کار خيلي تلاش مي‌کنند تا کارشان را به بهترين شکل انجام بدهند ولي اگر کارشان سخت باشد خودشان را براي خوب انجام دادن اين کار به زحمت‌هاي زيادي مي‌اندازند. دختري که کار مي‌کند اگر هنوز تحت حمايت خانواده‌اش باشد خيلي نياز مالي ندارد و برايش فرقي نمي‌کند که حقوق‌ها را کي واريز مي‌کنند، براي بعضي‌ها هم اتفاقا فقط استقلال مالي مهم است و دوست دارند هر چند خيلي کم ولي پول در بياورند.

دختر خوب، دختري که پاکي را مي‌شناسد
دکتر بانکي
ليلا جان‌قربان

براي فهميدن جواب «دختر خوب، چه دختريه؟» به سراغ مسئولان و کارشناسان هم رفتيم. جواب اين سوال را از زبان آن‌ها بخوانيد:

به نظر من دختر خوب بايد دو مؤلفه داشته باشد که اين دو مؤلفه‌ عبارتند از متانت و لطافت. البته حفظ اين دو نکته يا اين دو مؤلفه بايد هم در ظاهر باشد، هم در روح و هم در فکر و انديشه هر دختر. حضرت امير‌(ع) مي‌فرمايند: «زن مانند گل بهاري است، ريحانه است و ريحانه بايد لطافتش حفظ شود.» با توجه به اين فرمايش، دختر خوب، دختري است که در فعاليت‌هاي اجتماعي، سازگاري محيط را با شرايط خود درک کند و ريحانه بودن خود را در اين زمينه حفظ کند. دختر اگر بخواهد در هر محيطي وارد شود، لطافتش از بين مي‌رود. البته ناگفته نماند که دختران به نسبت پسران موعظه پذيرتر هستند و وعظ را بهتر مي‌پذيرند، از طرفي جذبه معنوي زنان از مردان بيشتر است و محبت نيز در آنان بروز و نمود بيشتري دارد. دختر خوب دختري است که اين طبيعت زنانه را که خداوند در وجودش قرار داده است، پروش دهد و در جهت حفظ گوهر پاکي و پاکيزگي خود با استفاده از دو فرمول حيا و تقوا پيش رود.

دختر خوب، دختري که امروز را مي‌داند
عفت شريعتي

اين سؤال شما، هم سؤالي سخت است و هم آسان! آسان از اين جهت که يک سري از ويژگي‌ها شخصي و عمومي است و سخت از اين جهت که دختر خوب بودن مستلزم داشتن يک سري ويژگي‌هاي خاص است. به نظر من براي دختر خوب بودن بايد از زندگي ائمه سرمشق و الگو گرفت. بياييد کمي به زندگي دخترانه حضرت زهرا‌(س) نگاه کنيد. سراسر عاطفه، مهرباني، احساس مسئوليت، ايمان، تقوا و پاک دامني است. حال اگر اين ارزش‌ها در زندگي هر دختري خودنمايي کند و در گوهر وجودي او جا بگيرد، مي‌شود آيينه تمام خوبي‌ها. اما در کنار اين ارزش‌هاي ثابت، يک‌سري ارزش‌هاي متغير هم وجود دارند که دست خوش زمان و مکان هستند. در اين شرايط ما بايد به دنبال روش‌هايي باشيم براي تقويت مسئوليت پذيري خود و بدانيم که چگونه بايد به راه خود ادامه بدهيم! قرآن کريم مي‌فرمايد: «کل يوم هو في الشان» هر روزي را جايگاهي است. دختر خوب امروز بايد جايگاه خود را بشناسد، جامعه شناس باشد و محيط اطرافش را به درستي درک کند. يک دختر خوب بايد بداند که در جامعه امروزي چه‌طور بايد اوج بگيرد تا به کمال انساني نزديک شود. در زندگي خانوادگي هم يک دختر خوب بايد پدر و مادر شناسي بداند و احترام و توجه به آن‌ها را در سرلوحه کار خود قرار دهد. در عرصه علم و دانش نيز، وقتي وارد مدرسه و دانشگاه مي‌شود، بايد برايش پاسخ اين سؤال روشن باشد که براي چه دارد درس مي‌خواند و به دنبال چه هدفي است.

دختر خوب، دختري که هميشه ريحانه است
هادي طالبيان

ما از دختر خوب در 3 سطر يا در 3 موضع انتظار داريم که اين سطر عبارتند از: بينش، منش و روش. دختر خوب دختري است که حقيقت طلب باشد و مباحثي چون هويت، عاطفه، ديگرخواهي، عزت نفس، اعتماد به نفس، خلاقيت، لطافت، استقلال، ظلم ستيزي، توانايي مديريت، پويايي، مهرباني، همدلي، زيبايي و... را در زندگي به بهترين شکل جويا باشد. البته اين نکاتي که مطرح شد، نکاتي نيست که پيوستگي موضوعي نداشته باشد بلکه به صورت زنجيره‌‌وار مي‌توان اين مباحث را در زندگي يک دختر و يا حتي يک پسر پياده و اجرا کرد. ناگفته هم نماند که کسب اين مهارت‌ها قطعا به تنهايي و فقط با تلاش نوجوان دختر به دست نمي‌آيد بلکه خانواده به عنوان رکن اساسي و حاکميت نيز بايد او را همراهي کنند. در مثلث 3 ضلعي فرد، خانواده و حاکميت نقش خود فرد هم مهم است و فرد هم بايد در جهت رسيدن به اين اهداف گام بردارد نه در خلاف جهت! من فکر مي‌کنم که اين گفتار حضرت علي‌(ع) جاي تأمل دارد که مي‌فرمايند: دخترها مانند ريحانه هستند. با توجه به اين گفتار، ريحانه‌ها با توجه به لطافتي که دارند سمت هر شغلي نبايد بروند و با توجه به جايگاهي که دارند دست به عمل بزنند. دختران ما علاوه بر ريحانه بودن، به نظرم در حوزه اعتماد به نفس و خلاقيت مي‌توانند يک فرزانه باشند، در پاکي و صداقت يک صديقه باشند، يک مريم باشند که در عين زيبايي و مهرباني عزت نفس دارند و عطيه باشند و سعيده و حميده.

دختر خوب، دختري که حافظ ريشه‌هاست
سويزي

دخترانه يعني روحيه انعطاف پذيري، مهر ورزي، هوشمندي، سخت‌ کوشي و اصالت. دختران به لطف رفتارهاي لطيفي که دارند، هميشه خانه را از حالت خشک و سنگين بيرون مي‌آورند و نسيم گذشت و مهرباني از قلب مهربان‌شان مي‌وزد. آن‌ها در خانه بي‌تکبر وبا تواضع‌اند و در بيرون از خانه آن‌جايي که غرور، نجابت است و شايستگي، سر شار از غرور، عفاف و خويشتن‌داري هستند. در تمام جوامع دختران حافظان و انتقال دهندگان فرهنگ و ارزش‌هاي انساني به ديگر نسل‌ها هستند. اما دختر امروز وقتي مي‌خواهد به عنوان درخشنده دختر خوب يا خوب‌ترين برسد بايد به رشدهايي رسيده باشد که اين رشدها را در 5 دسته مي‌توان بررسي کرد. رشد اول، رشد جسمي است يعني توجه و رسيدگي به جسم و فيزيک. رشد دوم، رشد عقلي وعلمي است يعني پرورش قواي عقلي و عاقلانه تصميم گرفتن است. رشد سوم، رشد معنوي است يعني پرورش روح معنويت طلبي با پيروي از شريعت و آموزه‌هاي ديني با دل‌بندي به الگوهاي الهي. رشد چهارم، رشد عاطفي است يعني رشد دگرخواهي، مهرورزي و بيرون شدن از لاک خود بيني، ‌خود پسندي و خودپرستي و در نهايت رشد پنجم که رشد اجتماعي است، يعني پرورش تعامل با ديگران، به ويژه علاقه‌مندي و توان‌مندي نسبت به رفع نيازهاي جامعه. به نظر من دختر خوب، امروز دختري است که از رشد متوازن در همه محورها برخوردار باشد و بتواند با حفظ ويژگي‌هاي دخترانه، شايسته‌ترين رفتارها را در جامعه و خانواده داشته باشد.

نظرات کاربران
کد امنیتی