منو خلاص کن از شر اين بنزين!

منو خلاص کن از شر اين بنزين!

نویسنده :


وقت آن است که بوي بنزين را فراموش کنيد! نسل تازه‌اي از خودروها در راه است که به جاي بنزين، باتري مي‌سوزاند!!
کلا ما هر کاري مي‌کنيم که نرويم سراغ اين علم رياضيات و اعداد، نمي‌شود. در اين مورد هم کل ماجرا را مي‌توان با چند عدد و رقم نشان داد. البته چون تعداد رقم‌هايمان يک کمي زياد است، بايد پايه رياضي‌تان قوي باشد!! گرچه نمي‌توان به‌طور دقيق گفت، اما يک آمار رسمي هست که مي‌گويد، در حال حاضر 600ميليون خودرو بزرگ و کوچک در خيابان‌هاي سراسر دنيا رفت و آمد مي‌کنند که تا سال 2020 هم اين رقم به 1/1 ميليارد دستگاه خواهد رسيد! فکرش را بکنيد، خيلي‌ است هااا!! همين آمار در ادامه به ما مي‌گويد که اين 600ميليون خودرو، هر سال چيزي حدود 260 ميليارد گالن بنزين را دود مي‌کنند و مي‌فرستند هوا! (يارانه‌اي و غيررايانه‌اي‌اش را اما اشاره‌اي نکرده!) با اين اوضاع، حتي اگر نخواهيم فکري به حال لايه ازن بکنيم، از سلامتي ريه‌هاي خودمان هم که بگذريم، پول اين همه بنزين را از کجا بياوريم آخر با اين اوضاع؟! فکر نکنيد که اين سوال بسيار اساسي فقط به فکر ما رسيده، بلکه اين قضيه بنزين خيلي فراگيرتر از اين حرف‌هاست. ايده ساخت خودروهاي هيبريدي يا همان موجوداتي که براي حرکت کردن نيازي به بنزين ندارند و به جايش از منابع ديگر انرژي استفاده مي‌کنند، براي حل همين مشکل به وجود آمد؛ يعني خلاصي از شر بنزين و کمک به سلامت آدميزاد.

شايد در ذهن خيلي از شماها، خودرويي که بنزين نسوزاند يک جور وسيله تزييني و به قولي، سوسول‌بازي باشد که اگر بخواهد آدم را از سر کوچه تا محل کارش برساند، يک روز زميني، زمان مي‌برد!! چرا دروغ بگويم، من هم مثل شما فکر مي‌کردم تا اين‌که چشمم به خودرو‌هايي افتاد که در نمايشگاه اخير خودرو پاريس شرکت کرده بودند. مطمئنا اگر اين‌ها را ببينيد، نظر شما هم عوض مي‌شود و داشتن يک خودرو هيبريدي مي‌شود آرزويتان.

هيبريدي در ايران
برخلاف اسم ساده‌اش، خيلي پيچيده است. LEAF، نام جديدترين محصول شرکت نيسان است. يک هيبريدي تمام عيار که طبق آخرين اخبار قرار است سرو کله‌اش در ايران هم پيدا شود تا بلکه تهران را از اين وضعيت نجات دهد. سازندگان اين خودرو، آن را دوست صميمي محيط‌زيست مي‌دانند که جادار و مطمئن هم هست در ضمن! اين محصول يک موتور بنزيني 110اسب بخاري و يک موتور الکتريکي 33 اسب بخاري دارد و انرژي الکتريکي‌اش با يک باتري بزرگ 90 کيلوواتي، از جنس ليتيوم يوني، تامين مي‌شود. همين باتري خفن، اين امکان را به LEAF مي‌دهد تا 160 کيلومتر را بدون حتي يک قطره بنزين، بپيمايد. قيمت اين خودرو براي بازارهاي آمريکا 25 هزار دلار است اما خدا مي‌داند با چه قيمتي به ايران برسد.

فرمانرواي هيبريدي‌ها
شايد باورتان نشود اما 200 سال از اولين باري که خودرويي با نام پژو وارد بازار شد، مي‌گذرد. با توجه به اين پيشينه، امروز ديدن خودرويي مثل EX1 از پژو، تعجبي ندارد. اين رودستر پژو که شباهت زيادي به خودرو «بت من» دارد، در همان ابتداي پيوستن به جمع چهارچرخ‌هاي جهان توانست 6 رکورد فدراسيون جهاني خودرو‌راني را بشکند. EX1 يک خودرو تمام الکتريکي است که براي حمل 2 سرنشين طراحي شده است. رودستر پژو را خيلي‌ها آبروي خودروهاي هيبريدي مي‌دانند چرا که دو موتور اين خودروي عجيب مي‌تواند با قدرت 340 اسب بخار، شتاب اوليه‌اي برابر با بوگاتي ويرون (گران‌ترين و سريع‌ترين خودروي دنيا) به آن بدهد. نکته مثبت ديگر اين خودرو فوق‌العاده، وزن 750 کيلوگرمي آن است و اين‌که اين خودرو مي‌تواند با حداکثر سرعت 260 کيلومتر در ساعت تا 450 کيلومتر را برايتان راحت و بي‌دغدغه بتازد!

يک آفتاب‌پرست تمام عيار!
اين خودرو جزو اولين خودروهاي لوکس و البته تمام الکتريکي دنيا است که قرار است تا چند سال آينده به توليد انبوه برسد و روانه بازارهاي دنيا شود. نامش «فيسکر کارما» است که در مقايسه با رقيبانش، يک ويژگي خيلي خاص دارد؛ سقف اين خودروي عجيب، سرتاسر پوشيده از سلول‌هاي خورشيدي است. به همين دليل، باتري‌هاي اين خودرو مي‌تواند انرژي مورد نياز براي شارژ خود را مستقيما از نور خورشيد بگيرد. با استفاده از همين سقف جالب مي‌توان 20 کيلومتر بيشتر از موتورهاي اين خودرو سواري گرفت. «فيسکر کارما» 100 کيلومتر را يک نفس با باتري مي‌پيمايد و بعد از آن هم مي‌تواند با کمک موتور بنزيني‌اش، 500 کيلومتر ديگر را بدون هيچ مشکلي طي کند. سرعت اين خودرو آمريکايي ساخت کمپاني اتوموتيو، 200 کيلومتر در ساعت است و در مدت زمان 6 ثانيه به سرعت 100 کيلومتر مي‌رسد. در ضمن قيمتش هم 86 هزار دلار است.

متولد چين!
کلا اين قضيه را که چين در يک زمينه تجاري کم بياورد فراموش کنيد! آن‌ها اينجا هم هستند. اين خودروي هيبريدي چيني، چندين سال است که به عنوان خودروي پليس، در کوچه پس کوچه‌هاي پکن، رفت‌ و‌آمد مي‌کند. در اين چند سال هم امتحانش را به خوبي پس داده و قرار است که با کمي اصلاحات، به بازارهاي جهاني فرستاده شود؛ انگار در آينده نه چندان دور، بازار خودروهاي هيبريدي هم در سلطه چين خواهد بود! چون BYD e6، نسبت به رقبايش بسيار ارزان‌تر است. مي‌گويند در عرض کمتر از 10 ثانيه، سرعتش به 100 کيلومتر مي‌رسد و تا 300 کيلومتر را هم با يک بار شارژ، مي‌پيمايد.

فرزند خلف تسلا!
حتما جناب تسلا معرف حضورتان هستند. همان نام‌آور علم برق و مغناطيس و اين حرف‌ها. بعد از فوت اين عزيز، يک عده از عاشقان سينه‌چاکش، کمپاني خودرو‌سازي را تاسيس کردند به همين نام. آخرين محصول اين کمپاني هم يک خودروي جمع و جور برقي است که هم ملت مي‌توانند سوار شوند و بي‌دغدغه بنزين، حالش را ببرند و هم ياد تسلا را زنده کنند. رودستر تسلا، قيمتش 100هزار دلار است و با ظاهر و کارايي مناسبش، از ديگر خودرو‌هاي هيبريدي توليد آمريکا سر است. جالب است بدانيد داستين هافمن، جورج کلوني و مت ديمن از اولين خريداران اين خودرو بوده‌اند. البته با اين همه تبليغات، هنوز اين خودرو به‌طور انبوه توليد نشده است. اين خودرو، انرژي مورد نياز براي حرکتش را از 7000 باتري قابل شارژ ليتيوم يوني مي‌گيرد؛ همان باتري‌هايي که در لپ‌تاپ‌هاي من و شما هم به کار رفته است. اين تازه وارد آمريکايي مي‌تواند با سرعت 200 کيلومتر در ساعت، 350 کيلومتر را طي کند. شتاب صفر تا صد اين خودرو هم 4 ثانيه است.

آئودي به صرف فيبر و کربنات!
آئودي E-Tron. موتور اين خودرو نمونه قوي‌تري از موتورهاي معمولي 10 سيلندر 2/5 ليتري آئودي است و قدرت آن به عدد باور نکردني 313 اسب بخار مي‌رسد. براي توليد بدنه آن، به جاي آلومينيوم از فيبر کربن استفاده شده است. شيشه‌هاي آن هم از يک جنس ويژه به نام «پلي‌کربنات» ساخته شده است که تمام اين موارد باعث شده وزن آن حدود 110 کيلوگرم کاهش پيدا کند. صفر تا صد اين هيولا! حدود 8/4 ثانيه است و مي‌تواند با يک بار شارژ شدن تا 250 کيلومتر راه را بدون هيچ مشکلي بپيمايد. باتري‌اش هم از همان مدل ليتيوم يون است. آئودي قول داده تا سال 2013 اين مدل را به توليد انبوه برساند. تا اينجا که به نظر خودرو خيلي خوبي مي‌آيد، البته فقط تا اينجا؛ چون قيمت اين پسر کاکل به سر نو رسيده، 200 هزار دلار است!! اما اگر برادران زحمت‌کشمان در آئودي به قول خودشان عمل کنند، احتمالا قيمتش به چيزي حدود 90هزار دلار خواهد رسيد و آن وقت شما هم مي‌توانيد آن را خريده و صبح‌ها با يک آئودي خوشگل به دانشگاه يا محل کارتان برويد!

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨
پایان‌نامه

خاموش کردن آتش در مشهد با تی!

٩٥/٠٩/١٨