سانسور
30جيم‌نما

سانسور

نویسنده :

در مجموعه «کاکتوس3» ساخته محمدرضا هنرمند شخصيتي داشتيم به نام «عزيزخان بينش» نقش‌اش را محمد کاسبي ايفا مي‌کرد و از آن آدم‌هاي درست و مذهبي بود. در قسمتي از اين مجموعه قرار شد هر يک از اعضاي ساخت‌مان، قسمتي از اموالي را که در يکي از انباري‌هاي خانه پيدا شده بود پيش خود نگه دارند تا صاحب آن اموال پيدا شود. از شانس بد، قابي که عکس يک زن در آن بود به عزيز خان افتاد و او هم به‌ناچار آن را به پشت از ديوار آويزان کرد. زن عزيزخان که به خانه آمد از ديدن او که به پشت قاب خيره شده بود تعجب کرد. علت آن را پرسيد. عزيزخان در پاسخ همسرش گفت:

مي‌دوني....!؟ اگه اين تابلو به رو بود، آدم يک دقيقه، نه 2 دقيقه، نه 10 دقيقه نگاهش مي‌کرد اما حالا که به پشت آويزونش کردم، 2 ساعته که همين جوري نشستم و دارم فکر مي‌کنم پشت قاب چه شکليه.

اين همان حالي است که خيلي از قربانيان سانسورهاي ضايع با آن طرف هستند. خيلي‌ها هنوز در اين فکرند که حاکم جزيره در سريال سرنديپيتي که بود؟ يا مادر چوبين چه موجودي بود که ما کل سريال را براي رسيدن چوبين به او پيگيري کرديم ولي آخرش هم دست‌مان به جايي نرسيد. سانسور در همه زمان‌ها و همه کشورها وجود داشته است و چيز خوبي هم هست چرا که اقتضاي فرهنگي کشورهاي مختلف با هم متفاوت است و مسئولان فرهنگي حق دارند سن خاصي را که هنوز باورهاي فرهنگي خودي در نهادشان تعبيه نشده، از ديدن برخي صحنه‌ها و شمايل‌ها ممانعت به عمل آورند. يعني همان روش درجه بندي فيلم‌ها که مثلا اجازه نمي‌دهند افراد زير 18 سال به ديدن فيلم‌هايي که خشونت زياد يا استفاده زياد از کلمات ناهنجار و... دارد بروند.

اما 3 نکته را بايد در سانسور مد نظر قرار داد:

1- انتخاب فيلم: اولين و مهم‌ترين چيز، انتخاب فيلم مناسب است. وقتي موضوع فيلمي اساسا با افکار ما نمي‌خواند يا مخالف فرهنگ ماست، اصلا چه اصراري است که آن را از تلويزيون ايران نمايش دهيم؟ همين پارسال امير پوريا در اعتراض به سانسورهاي بي‌معني صدا و سيما گفته بود اصلا چه واجب که حتما فيلم آمريکايي پخش کنيد. من حاضرم همه ساله ليستي از صدها فيلم مناسب از سينماي دنيا در اختيار صدا و سيما قرار دهم که نه نيازي به سانسور دارد و نه برخوردي با اصول فرهنگي ما!

2- حقوق معنوي اثر: وقتي نکته‌اي را که ذکر شد رعايت نمي‌کنيم، نتيجه‌اش را در نابود کردن حقوق معنوي اثر نشان مي‌دهد. ديالوگ‌ها را عوض مي‌کنيم، صحنه‌ها را به دلخواه تغيير مي‌دهيم يا اصلا حذف مي‌کنيم و کل داستان و فيلم‌نامه را هم تغيير مي‌دهيم. خب اين‌که ديگر اصلا آن فيلمي نيست که کارگردان ساخته است.

3- پاک کردن رد پا: سانسور وقتي خوب است که تميز باشد، دقيق و حساب‌شده انجام شود و وجودش توي ذوق نزند. تا وقتي اثر سانسور مثل همان قاب پشت و رو، صاف جلوي چشم آدم باشد ذهن‌مان را درگير خواهد کرد و باور کنيد بچه و بزرگ متوجه آن مي‌شوند. مگر خود ما نفهميديم که......

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
یادداشت

اَی خِدا، باز هم پایتخت!؟

٩٧/٠١/٣٠
به بهانه اکران آخرین قسمت از مجموعه سه گانه «دونده هزارتو» پس از 3 سال

دونده هزارتو در خط پایان

٩٧/٠١/٣٠
یادداشت

همه چی آرومه، ما چقدر خوشحالیم!

٩٧/٠١/٣٠
درباره آهنگسازها و کارگردانانی که همکاری طولانی و خاطره‌انگیزی داشتند

دیالوگ ‏ها از زبان سازها

٩٧/٠١/٣٠
ناصرخان اکتور سینما

چیه این پنهون کاری؟

٩٧/٠١/٣٠
ساختنیجات

طرح سامان‌دهی لوازم تحریر

٩٧/٠١/٣٠
توصیه‌هایی درباره نکات مهم و ضروری بهداشت فردی در فصل گرم

حقوق متقابل جامعه و بوهای ما!

٩٧/٠١/٣٠
مینیمال

هوای بارانی و مزه پرانی!

٩٧/٠١/٣٠
شاخ هفته

هنوز امیدی هست

٩٧/٠١/٣٠
یادداشت

تقصیر آن‌ها نیست که ما می­میریم!

٩٧/٠١/٣٠
یادداشت

شوش مولوی راه‌آهن یا در سوگ تهرانی شدن

٩٧/٠١/٣٠
دات کام

خاطره‌نویسی نوین با «دایرا»

٩٧/٠١/٣٠
پایان نامه

پلاستیکت تو حلقم!

٩٧/٠١/٣٠
مینی

مینی 532

٩٧/٠١/٣٠
درباره پسران بازیکنان بزرگ دنیای فوتبال که این روزها پایشان به مستطیل سبز رسیده است

پسر پدرِ شجاع

٩٧/٠١/٣٠
تا جامِ جهانی

جشنواره گل‌های «ساشا ایلیچی» در روسیه

٩٧/٠١/٢٨
جانونی

ورود به جهان سفید لبنیات

٩٧/٠١/٣٠
جارچی

جارچی 532

٩٧/٠١/٣٠
شگرد

مموری را از دست اینستاگرام و تلگرام نجات دهیم

٩٧/٠١/٣٠
همه چیز درباره مهم ترین اتفاق شبکه های اجتماعی در سال 2018

#رسوایی_فیسبوک

٩٧/٠١/٣٠