سخت بنويس تا جاودانه شوي!
اندر باب سخت‌نويسي

سخت بنويس تا جاودانه شوي!

نویسنده :

اين بار قرار است درباره نوعي از نگارش بنويسم که براي ما اصلا خاطره خوشي ندارد، درباره سخت نويسي. در نگاه اول وقتي درباره دشوارنويسي صحبت مي‌کنيم يادمان مي‌آيد از امتحانات ادبيات فارسي دوران دبيرستان، نثر بيهقي و کشف‌الاسرار و نوشته‌هاي جامي، اما واقعيت اين است که اين نثرها واقعا نثرهاي سختي نيست. مي‌خواهيم درباره پيچيده‌نويسي صحبت کنيم. پيچيده‌نويسي دقيقا اتفاقي است که قبل از تولد ادبيات داستاني مي‌افتد مي‌خواهم بگويم اين چيست. فکر مي‌کرديم که مثلا سعدي خيلي سخت مي‌نويسد و اين کاملا اشتباه است، اتفاقا امثال سعدي نويسنده‌هايي بودند، که به زبان عام مي‌نوشتند و شايد به همين دليل ماندگار شدند.

آوانگارديسک
آوانگارد بودن از نگاه يک فرد عادي يک عمل بسيار ساده است در صورتي که اصلا اين‌طور نيست. يک هنرمند آوانگارد که مي‌تواند داستان نويس، نقاش يا.... باشد در اوج عجيب و غريب بودن کارش بسيار پيچيده و سخت است. چون هميشه تنها چيزي که مهم هست همين است يعني اين‌که دنبال نو آوري باشند و راه‌هاي جديد را امتحان کنند شايد اصلا قرار نباشد سبک اين نويسنده‌ها يا شاعرها را ديگران دنبال کنند، ولي جاده صاف کني مي‌شوند براي بقيه.

مثل «تريستان تزارا» که بنيان‌گذار مکتب دادائيسم بود. گرچه درحال حاضر هيچ اثر ادبي از او باقي نمانده ولي هم‌چنان يکي از تاثيرگذارترين جريان‌هاي ادبي مدرن است. يا مثلا «جيمز جويس» معروف نويسنده بزرگ ايرلندي گرچه بعد از او هيچ نويسنده‌اي نتوانست به سبک او داستان بنويسد ولي يکي از بزرگ‌ترين داستان نويس‌هاي قرن است و بارها سبک نگارش او را به شيوه‌هاي گوناگون تکرار کردند. گرچه اين نويسنده‌ها به ندرت هستند، نويسنده‌هايي هم بودند که سال‌ها به عنوان آوانگارد شناخته مي‌شدند و داستان‌هاي‌شان بارها خوانده مي‌شد اما بعد از مدتي بعد از مرگشان ديگر خبري از آن‌ها نبود.

دنياي قشنگ نوع
تمام اين سبک‌هايي که گفتم به يک طرف، رمان نو يک طرف. رمان نو جرياني ادبي است که در فرانسه شکل گرفت اتفاقا اين جريان نه به آن صورت آوانگارد بود و نه بيانيه‌هاي عجيب و غريب مثل سورئاليست‌ها مي‌دادند. اين‌ها دقيقا دنبال همين موضوع اين هفته ما بودند يعني سخت بنويسند. نويسنده‌هاي هسته اوليه اين گروه عبارت بود از «ناتالي ساروت»، «کلود سيمون»، «مارگريت دوراس»، «آلن روب گريه» و «ميشل بوتور». مثلا همين کلود سيمون در يکي از مصاحبه‌هايش از سختي بيش از حد داستان‌هايش ياد مي‌کند و مي‌گويد که بعضي از رمان‌هايي را که نوشته حتي همسرش هم نصف‌کاره رها کرده است. کلود سيمون برنده جايزه نوبل است، رمان «جاده فلاندر» او هم به فارسي ترجمه شده است. اين داستان خواندنش واقعا دشوار است. چون فکر کنيد يک صفحه و نيم از داستان را مي‌خوانيد و هنوز جمله تمام نشده و نقطه دقيقا در صفحه بعدي گذاشته شده است.

نقطه صفر دنيا
وقتي به تاريخ هنر نگاه مي‌کنيد مي‌بينيد چقدر اين شاخه‌هاي هنري به هم نزديک هستند. يعني غير ممکن است اگر بخواهيد ادبيات را درک کنيد نقاشي نبينيد يا اين‌که سينما بدون تئاتر يا عکاسي اصلا معنا ندارد. اين دقيقا اتفاقي است که مي‌خواهيم درباره‌اش صحبت کنيم درباره سه دوستي که يک جورهايي دنياي هنر را در يک برهه زماني حسابي تحت تاثير خود قرار دادند. «لويس بونوئل» فيلم‌ساز و «سالوادور دالي» نقاش و «لورکا» شاعر. اين سه نفر معروف بودند به اين‌که زياد به کارها که مي‌کردند فکر نکنند. بونوئل سازنده اولين فيلم صامت تاريخ سينما بود. فيلمي که اصلا معني مشخصي نداشت. دقيقا به همين دليل به آن سورئاليسم گفتند يعني وراي واقعيت. اين جريان اول از همه در ادبيات بوده است به همين خاطر مي‌خواهيم درباره سخت‌نويسي صحبت کنيم. اين سورئاليست‌ها يعني آندره برتون و لويس آراگون، پل الوار و گيوم آپوليز براي نوشتن اصلا کار عجيب و غريبي انجام نمي‌دادند. در بيانيه‌هاي اول‌شان تنها چيزي که مهم نيست همين نگارش و ادبيات است. يک شيوه نوشتن دارد که خوراک انشاءنويسي در دوران مدرسه است. اين که خودکار را به‌دست گيريد و بدون اين‌که فکر کنيد بگذاريد دست‌تان هرچه مي‌خواهد در هر فونتي در هر‌اندازه‌اي با هر شکلي، با هر گونه جمله‌بندي بنويسد. کلي از شعرهاي معروف اين شاعر از همين شکل شروع شد. اين جريان بعد از مدتي از بين رفت ولي واژه‌اي را به هنر اضافه کرد که مي‌شود گفت يکي از مهم‌ترين اتفاقات هنري اين دو قرن بود آن هم هنر آوانگارد است.

سفرهاي گاليله

يک بخشي از اين دشوار‌نويسي به تاريخ برمي‌گردد. مثلا در قرون وسطي در اروپا، نوشتن کتاب‌هاي درسي و علمي به نوعي ممنوع بوده است. به همين خاطر خيلي از دانشمندان حرف آثار علمي خود را به صورت نمايش‌نامه مي‌نوشتند. همين گاليله معروف که آخر هم گفت زمين دور خورشيد نمي‌چرخد کتابي دارد که يکي از مهم‌ترين بحث‌هاي رياضي آن دوران و يکي از مهم‌ترين بحث‌هاي پايه رياضي حال را مطرح مي‌کند تمام اين کتاب به صورت ديالوگ بين دو نفر است و وقتي شروع به خواندن اين اثر مي‌کنيد شکلش به همه چيز مي‌خورد به غير از رمان! زماني هم دشوارنويسي خودش بخشي از سواد به شمار مي‌آمده، چون يک جورهايي زبان شما با زبان مردم عادي فرق مي‌کرده و هرکسي نوشته‌هاي‌تان را متوجه نمي‌شده است. خيلي از آثار از بين رفته قرن 17 به اين شکل نوشته شده است.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
نگاهی به خزترین تبلیغات تلویزیونی که سوژه شوخی‌های بسیاری شده‌اند

تمشک طلایی تقدیم می‌شود به...

٩٦/٠٧/٢٠
یادداشت

هوا هوای تازه، وقت راز و نیازه!

٩٦/٠٧/٢٠
این همه چیپ شدگی و زرد بازی از کجا می‌آید؟

ما را زرد نکنید!

٩٦/٠٧/٢٠
درباره انواع کلاهبرداری های اینترنتی و راه مقابله با آن ها

#کلاهبرداری_اینترنتی

٩٦/٠٧/٢٠
جارچی

جارچی 507

٩٦/٠٧/٢٠
آنتن

امان از جیم‌نویسان پاییزی!

٩٦/٠٧/٢٠
به بهانه اکران 4 فیلم توقیفی که بالاخره به پرده سینما رسیدند

بیگانه ها!

٩٦/٠٧/٢٠

نظر شما محترم نیست!

٩٦/٠٧/٢٠
درباره «IT»، که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای وحشت شد

گرمای ترسناک تابستان سینمای جهان

٩٦/٠٧/٢٠
تلگجبم

تلگجیم 507

٩٦/٠٧/٢٠
پایان‌نامه

وقتی شورش در می‌آید، وقتی در نمی‌آید!

٩٦/٠٧/٢٠
یادداشت

نگاه های معنادار

٩٦/٠٧/٢٠
یادداشت

زندگی دیگران

٩٦/٠٧/٢٠
مینیمال

نتایج ارشد اومد سربازی قبول شدم

٩٦/٠٧/٢٠
دات کام

2 سایت خوب برای هنری های مشهد

٩٦/٠٧/٢٠
حکایت هفته

اندر حکایت ابوجارچی و گاو

٩٦/٠٧/٢٠
پاسخ به یک سوال مهم؛ آیا استقلالی‌ها بعد از اخراج مربی، توانستند روند نتیجه‌گیری خود را تغییر دهند؟!

پسا اخراج!

٩٦/٠٧/٢٠
نگاهی به موفقیت مربیان سن و سال داری که نشان دادند، سن همه چیز نیست!

دسته +60 سال

٩٦/٠٧/٢٠
روایت‌هایی درباره ما و راه‌های درمان رنجوری‌های روان‌مان

قلمروی تاریک ذهن تان را کشف کنید

٩٦/٠٧/٢٠
چهره هفته

اين سوسول بازيا چيه؟!

٩٦/٠٧/٢٠
تبلیغات