شما را فراموش نكرده‌ايم
نیم نگاهی به فیلم «اروند» اثر پوریا آذربایجانی

شما را فراموش نكرده‌ايم

نویسنده : سید مصطفی صابری

فيلم دفاع مقدس ساختن، سخت است. اصلا همين كه نام اين ژانر دفاع مقدس است و نه جنگى؛ يعنى براى اثر خوب ساختن در كنار روايت منصفانه و دور از شعارزدگى و در عين حال حفظ تقدس مقام شهداى وطن، قرعه كار بايد به نام مردان كهن بيفتد. اما «اروند» سومين ساخته بلند كارگردانى است به نام پوريا آذربايجانى كه هرچند هنوز خيلى جوان است، اما زمانى كنار دست بزرگى مثل رسول ملاقلى‌پور ايستاده و حالا با كمك اندوخته‌هاى قبلى و دستاوردهاى هنرى جديد و با كمك سرمايه‌گذار خصوصى (از معدود دفعات در سينماى دفاع مقدس) يك فيلم با قابليت ماندگار شدن در تاريخ سينماى ايران ساخته است. 

خلاصه فيلم: یونس كه يك جانباز اعصاب و روان است، 27 سال پس از پایان جنگ هنوز هم با خاطره آن زمان روزگار می‌گذراند. تا اين‌كه با يك گروه تفحص همراه مى‌شود و ما با ورود به جريان سيال ذهن او داستان را دنبال مي‌كنيم.

ستاره فيلم: سعيد آقاخانى بعد از «خداحافظى طولانى» (كه براى بازى در آن موفق به كسب سيمرغ بلورين هم شد)، دومين نقش جدى سينمايى‌اش را ايفا مى‌كند؛ او نشان داده از تجربه كار چندين سال گذشته‌اش، به بهترين شكل بهره مى‌برد، اين بار هم در نقش يك جانباز اعصاب و روان، بازی فوق‌العاده‌اى دارد و به قول خودش تا حدى به نقش نزديك شده كه سبک راه رفتنش تا مدت‌ها بعد از فيلم‌بردارى شبيه يونس بوده است!

نقاط ضعف: فيلم با وجود داستان جذاب گاهى دچار ريتم كند و صحنه‌هاى اضافى مى‌شود كه از چارچوب فيلم بيرون مى‌زند؛ از طرف ديگر تلخى غليظ و پايان‌بندى به‌شدت تراژيك، مي‌توانست كمى ملايم‌تر باشد تا كام تماشاگر خيلى تلخ نشود.

نقاط قوت: از لحاظ فنى، فيلم‌بردارى كيفيت فوق‌العاده دارد و بعضى پلان‌هاى فيلم از لحاظ بصرى عميقاً تاثير گذارند؛ رنگ‌هاى نابى را در فيلم مي‌بينيم كه نشان مى‌دهد كارگردان پاى ميز تدوين و اصلاح رنگ براى كارش زمان گذاشته و با وجود سرمايه‌گذارى، فيلم عجله‌اى سرهم بندى نشده است.

علاوه بر اين، داستان فيلم كه براى اولين بار به موضوع ١٧٥ شهيد غواص مى‌پردازد؛ هم از لحاظ زمانى (يك سال بعد از تفحص اين پيكرهاى پاك) هم از نظر شكل پرداختن به موضوع و نحوه روايت داستان، كاملا جذاب است و به نظر مي‌رسد كه فيلم در مجموع به هدفى كه در شعارش وجود دارد رسيده است كه: «١٧٥ شهيد غواص، شما را فراموش نمي‌كنيم».

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
تلگجیم

تلگجیم 515

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

ممنون پیرمرد

٩٦/٠٩/١٦
جارچی

جارچی 515

٩٦/٠٩/١٦
چهره هفته

ورود آقايان ممنوع!

٩٦/٠٩/١٦
جواد طوسی، منتقد سینما از قاتل اهلی، مسعود کیمیایی و اتمسفر دنیای متفاوت او می‌گوید

کیمیایی به معنای واقعی کلمه یک فیلم‌ساز مولف است

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

دوباره سلام

٩٦/٠٩/١٦
آنتن

این شماره؛ جیم ننویسان!

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

نکند موکت‌پوش باشد؟!

٩٦/٠٩/١٦
بهترین بازی های سال 2017 امشب معرفی می شوند

The Game Awards

٩٦/٠٩/١٦
روایت هایی درباره وقف های کوچکی که فراموش می کنیم

بخشندگی به توان بی‌نهایت

٩٦/٠٩/١٦
ذهن زیبا

ذهن زیبا 515

٩٦/٠٩/١٦
به بهانه قرعه سخت تیم‌ ملی‌مان در جام‌جهانی روسیه، درباره تیم‌هایی نوشتیم که در ۵ دوره‌ گذشته این جام ش

زندگی در گروه مرگ

٩٦/٠٩/١٦
قرعه سخت ایران در جام جهانی 2018 بازی‌های تدارکاتی خوبی می‌خواهد که باید دید فدراسیون از پس آن بر می‌آید ی

تنگه جبل الطارق!

٩٦/٠٩/١٦
درباره ویژگی‌های سینمای مسعود کیمیایی با بررسی کوتاه 50 سال فعالیتش در سینما

دیروز و امروز رئیس

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

یازده سال، جیم، جوانی و سینما

٩٦/٠٩/١٦
اکران «قاتل اهلی» بار دیگر این سوال را مطرح می‌کند که واقعا چرا مسعود کیمیایی با دوران اوج خود فاصله دارد

بی کیمیایی

٩٦/٠٩/١٦
درباره «زیر نور کم» مجموعه کامل داستان‌های کوتاه مصطفی مستور

چند روایت معتبر تکراری

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت مخالف

قتل در حمام نمره!

٩٦/٠٩/١٦
مینی

مینی 515

٩٦/٠٩/١٦
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و رفیق ناباب

٩٦/٠٩/١٦
تبلیغات