#فیک_طور
درباره صفحه‌های دروغینی که به اسم سلبریتی‌ها در اینســــــتاگرام فعالیت می‌کنند و خرید و فروش می‌شوند!

#فیک_طور

نویسنده : محمد حسین وکیلی

شبکه‌های اجتماعی برای سلبریتی‌ها دو سر دارند. آن‌هایی که دنبال حاشیه و بیشتر دیده شدن هستند برایشان بسیار عالی است، اما برای کسانی که زیاد اهل ارتباط با مخاطب نیستند و روابط عمومی بالایی هم ندارند می‌تواند دردساز باشد. حضور سلبریتی‌ها در بقیه نقاط دنیا دو حالت دارد یا در شبکه اجتماعی هستی یا نیستی. اما در ایران یا هستی یا کسی به جایت هست! یعنی یک روز بلند می‌شوی صفحه مثلا اینستاگرامت را باز می‌کنی و می‌بینی یک سال است با مردم هم‌دردی کردی، با صبر و حوصله جوابشان را دادی و خلاصه کم نگذاشتی و کلی هم محبوبی! سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید و نحوه شناخت صفحه اصلی و فرعی را خواهید آموخت.

 

سلبریتی‌هایی که در  فضای مجازی حضور دارند
این دسته از سلبریتی‌ها  خطر کمتری تهدیدشان می‌کند. البته معمولا احساساتی‌اند و حاشیه‌هایی را همراه خود دارند وگرنه احتمال این‌که صفحه‌ای با فالوئر زیاد و فیک برای آن‌ها ساخته شود بسیار کم است. مثلا مهناز افشار با 5/4 میلیون فالوئر در اینستاگرام فعالیت دارد اما به جز یکی دو صفحه فیک که انسان‌های سرخوش ساخته‌اند و روی هم 2 هزار فالوئر هم ندارند 
سایر صفحه‌ها به صورت کاملا مشخص صفحه فن یا هواداران مهناز افشار است که باز هم پر طرفدارترین صفحه نهایتا 10 هزار فالوئر دارد. اما این تعداد صفحه فیک برای سلبریتی‌هایی که تاییدیه (verify) دارند باز هم کمتر می‌شود.
verify چیست؟
اگر دقت کرده باشید گاهی اوقات کنار اسم بسیار از افراد مشهور این آیکون  قرار می‌گیرد که یعنی واقعا اثبات شده که این صفحه واقعی است. در کشور ما سلبریتی‌ها دنبال این قضیه نیستند یا تنبلی‌شان می‌شود که پیگیر آن باشند. نحوه گرفتن تایید، مکاتبات تقریبا طولانی با آن شبکه اجتماعی است که چون بعضی از این شبکه‌ها از ‌جمله توییتر، ایران را در زیر مجموعه کشور‌های رسمی خود به حساب نمی‌آورند ‌کار سخت‌تر هم می‌شود. محسن یگانه با بیش از 900 هزار فالوئر، محمد رضا گلزار با 5/3 میلیون فالوئر و رضا دقتی عکاس شناخته شده و جهانی کشورمان با بیش از 100 هزار فالوئر در اینستاگرام تیک تایید را دارند. در توییتر هم سیامک انصاری از جمله کسانی‌است که توانسته تایید اکانتش را بگیرد. (عکس بالا واکنش ترانه‌علیدوستی به سیامک انصاری برای گرفتن وریفای است.)
اگر همه بازیگران کشورمان همانند سلبریتی‌های دنیا همت کنند و اکانت معمولی‌شان را به اکانت تایید شده تبدیل کنند، کم‌کم مردم یاد می‌گیرند که فقط صفحات تایید شده را فالو کنند و فریب قلابی‌ها را نخورند.
سلبریتی‌هایی که در فضای مجازی حضور ندارند
این گروه با مشکل جدی مواجه‌اند. اصلا ایرانی که مشهور باشد مگر دست خودش است که اهل توییتر و اینستاگرام نباشد! وظیفه‌اش است. البته هرچند کسانی هستند که با فداکاری(!) این وظیفه را به دوش می‌کشند و به اسم بازیگران صفحه می‌سازند. در حال حاضر صفحه‌ای به نام مهران مدیری فعالیت می‌کند که بسیاری از مردم نمی‌دانند که این صفحه شخصی او نیست و فن‌صفحه‌اش است و این صفحه به همین واسطه 6/1میلیون فالوئر دارد! یا فردی با نام لیلا حاتمی صفحه‌ای را در اینستاگرام راه‌انداخته است و از زبان او با لیلی رشیدی خاطرات زنده می‌کند، روز سینما را به برخی چهره‌ها تبریک می‌گوید و خلاصه فقط کم مانده برود جای لیلا بازی هم بکند! مریلا زارعی هم از دیگر قربانیان این عرصه است و چندین بار گفته که در فضای مجازی حضور ندارد اما صفحه او با بیش از 100 هزار فالوئر فعالیت می‌کند و روز دختر را تبریک می‌گوید و...
سلبریتی‌های یک‌روزه
برای این دسته از سلبریتی‌ها اتفاق‌های بامزه می‌افتد. یعنی در عرض یک روز‌ مشهور می‌شوند اما دو ماه باید ثابت کنند که صفحه واقعی‌شان کدام است. نمونه‌اش همین سیامند رحمان که بعد از بالا بردن وزنه 300 کیلوگرمی و شکستن رکورد المپیک حسابی مورد توجه مردم قرار گرفت و مردم دنبال صفحه اینستاگرامش بودند اما آن‌قدر صفحه اینستاگرام به نام او زیاد بود که پیدا کردنش کار حضرت فیل بود و آخر سر هم او یک نماهنگ ویدئویی منتشر و آدرس صفحه‌اش را در آن اعلام کرد. جالب این‌جاست قدیم‌ها شناخت صفحات ساده‌تر بود. مثلا یک صفحه اصلی قدیمی‌بود و آرشیو عکس زیادی داشت و سایر صفحات نهایت تاریخچه‌شان به چند روز قبل برمی‌گشت اما به تازگی صفحه‌سازها پیشرفت کرد‌ه‌اند و مثلا یک ماه قبل از المپیک پیش‌بینی می‌کنند که سیامند رحمان طلا می‌گیرد و از همان موقع برایش صفحه می‌سازند. 
نمونه‌ دیگری هم داشتیم که واقعا تلخ بود. وقتی خبر تلخ فوت بهمن گلبار‌نژاد، دوچرخه‌سوارمان در پاراالمپیک را شنیدیم همه‌ بهت‌مان برد. هیچکس او را نمی‌شناخت و طبیعی بود که اسمش را در اینستاگرام جست‌وجو کنیم. وقتی جست‌وجو کردیم نتیجه، عکس بالا بود. کسانی که از مرگ قهرمانان‌شان هم دنبال پول و درآمد هستند.
هدف‌شان  چیست؟
99 درصدشان دنبال کسب درآمدند. البته هستند کسانی که دوست دارند دیده شوند و لذت یک سلبریتی بودن را حتی در قالب دروغین بچشند. برای این‌که قیمت صفحه‌ها دست‌مان بیاید توانستیم سازنده صفحه دروغین لیلا حاتمی را پیدا کنیم و قیمت این صفحه را بپرسیم. همان‌طور که در بالا می‌بینید این صفحه را 4 میلیون تومان به فروش می‌رساند که البته انصافا در میان هم‌صنفانش ارزان فروش هم هست.
یک روز بلند که در حال چک کردن صفحات اینستاگرام هستید به صفحه‌ای برمی‌خورید که فالوئر زیادی دارد اما یادتان نمی‌آید همچین صفحه‌ای را فالو کرده باشید. اگر کمی دقت کنید قطعا این صفحه یکی از سلبریتی‌ها بوده که خریداری و نشانی، عنوان و تمام عکس‌های آن عوض شده است. و این‌گونه به راحتی فریب‌ خورده‌اید.
نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
یادداشت

طاقت فرسودگی‌ام هیچ نیست

٩٧/٠١/٢٥

سوتی‌های عجیب

٩٧/٠١/٢٥
یادداشت

اَی خِدا، باز هم پایتخت!؟

٩٧/٠١/٣٠

شلنگ آب در پایتخت

٩٧/٠١/٢٥
چرا همیشه از تماشای ماجراهای خانواده معمولی‌ لذت می‌بریم؟

پایتخت قلب‌ها

٩٧/٠١/٢٥
پایتخت 5 با چند قسمت طلایی به ایستگاه آخر رسید تا بیشتر از قبل حسرت قسمت‌های کشدار و خسته‌کننده آن را بخور

آب بندی سیروس و محسن

٩٧/٠١/٢٥
درباره سریال‌هایی که با فصل دوم‌شان خاطرات خوب‌مان را خراب کردند

کشششششدار و مریض

٩٧/٠١/٢٥
به بهانه اکران سریال «گلشیفته» در شبکه نمایش خانگی

سندروم سریال‌سازی فست‌فودی

٩٧/٠١/٢٥
یادداشت

همه چی آرومه، ما چقدر خوشحالیم!

٩٧/٠١/٣٠
به بهانه اکران آخرین قسمت از مجموعه سه گانه «دونده هزارتو» پس از 3 سال

دونده هزارتو در خط پایان

٩٧/٠١/٣٠
فتوچاپ

فتوچاپ 531

٩٧/٠١/٢٥
ساختنیجات

پیشنهادهایی برای کتاب‌بازهای کتاب به دست

٩٧/٠١/٢٥
شاخ هفته

عاشق نشدی، طعنه مزن عشاق را!

٩٧/٠١/٢٥
جارچی

جارچی 531

٩٧/٠١/٢٥
تلگجیم

تلگجیم 531

٩٧/٠١/٢٥
حکایت هفته

اندر احوالات مریدان و حرص دنیا

٩٧/٠١/٢٥
یادداشت

بخند و بترس

٩٧/٠١/٢٥
آنتن

جیم و ناپایداری هوا

٩٧/٠١/٢٥
یادداشت

در تشریح مختصر رابطه پیچیده خشم با تصمیم‌های مهم ما

٩٧/٠١/٢٥
نگاهی به چهار برنامه نوروزی سیما که با سبک زندگی ما ارتباط دارند

سبک زندگی تلویزیونی

٩٧/٠١/٢٥