به مخاطب خوش می‌گذرد یا برنامه‌ساز؟
محرمانه مستقیم

به مخاطب خوش می‌گذرد یا برنامه‌ساز؟

نویسنده : سید مصطفی صابری

 ریلیتی‌شو (Reality Show) برنامه‌هایی هستند که حول یک ایده محوری اما بدون برنامه‌ریزی در جزئیات، طراحی و اجرا می‌شود. نمونه‌های ایرانی این نوع برنامه‌ها، بیشتر در شبکه نمایش خانگی بود، مثل «شام ایرانی»، «رالی ایرانی» و «شوخی با هنرمندان» که یکی مسابقه آشپزی چهره‌های معروف بود، یکی مثلاً قرار بود رالی آن‌ها باشد و آخری که از بقیه موفق‌تر بود، آدم‌های معروف را در موقعیت‌های خاصی قرار می‌داد و با دوربین مخفی واکنش واقعی آن‌ها را برای مخاطب به تصویر می‌کشید. در ریلیتی شو رفتار و عکس‌العمل‌های واقعی و بداهه آدم‌های معروف مورد هدف قرار می‌گیرد تا مخاطب جذب شود. البته ریلیتی‌شو فقط از زندگی آدم معروف‌ها ساخته نمی‌شود اما اگر قرار باشد زندگی مردم معمولی را به‌تصویر بکشد باید ایده‌هایش خیلی ویژه باشد. اخیراً یک نمونه تازه از این برنامه‌ها در شبکه نمایش خانگی عرضه شده با عنوان «با من خوش می‌گذره». در این برنامه مهران غفوریان، امیرحسین صدیق و یک خواننده به نام حسام لرنژاد(!) به بیروت می‌روند و هر روز یک کدام‌شان باید با 400 دلاری که در اختیار دارد، دو نفر دیگر را در شهر بچرخاند و غذا بخرد و... خب حالا مشکلش کجاست؟

* زندگی ما آدم‌ها متاثر از رسانه است، آن‌چه را می‌بینیم لازم نیست باور کنیم یا بهترین بدانیم تا در زندگی پیاده کنیم، بلکه کافی است بپذیریم شیوه زندگی همین است که می‌بینیم، اگر مدام ببینیم که دیگران با چنگال سوپ می‌خورند ممکن است کم کم بپذیریم که هرچند سوپ خوردن با قاشق بهتر است اما برخلاف رویه جاری است و چون برای ما فشار روانی دارد بهتر است با چنگال سوپ بخوریم! خب وقتی ریلیتی‌شو نمایش‌دهنده شام درست کردن ستاره‌ها باشد، منزل لوکس‌شان را می‌بینیم و چون نمی‌توانیم مثل آن را تهیه کنیم با تلاشی تقلبی درنهایت دکور منزل‌مان را به آن‌ها نزدیک می‌کنیم. اما وقتی ماجرا سفر رفتن باشد چه؟ 

* هر سری از «با من خوش می‌گذره» 3 قسمت خواهد داشت و گروه‌های بعدی برای ضبط برنامه به کره جنوبی، روسیه و مالزی خواهند رفت! خیلی از ما با 400 دلار (حدود یک میلیون و 400 هزار تومان) یک سفر کامل داخلی را برنامه‌ریزی می‌کنیم، اما در این مسابقه این رقم هزینه یک روز گشتن در شهر بدون پول هتل و هواپیماست! اما با برگزاری مسابقه در داخل کشور نه می‌توان آگهی شرکت هواپیمایی جذب و هی تبلیغ کرد (!) نه می‌توان یک برنامه بی‌کیفیت را، که به زور مناظر خارجی جلوه پیدا کرده، فروخت! 

* سیستم توزیع محصولات شبکه نمایش خانگی هم در کشور ما جالب است، بیشتر ما لوح فشرده را از سوپرمارکت می‌خریم، آن جا مجال تامل روی محصول نیست، فروشنده هم اساساً زمان و امکان مشاوره دادن را ندارد، به علاوه سوپرمارکت در تمام نقاط شهر و در دسترس هر طبقه اقتصادی با هر سرمایه فرهنگی هست! این جاست که ماجرا پیچیده‌تر می‌شود! یک مسابقه عجیب برای آن‌که همه بدون آن‌که ممکن باشد با خرید چنین محصولاتی شبیه هم شوند! و یک فاصله بزرگ بین واقعیت‌های زندگی و تصویری که رسانه از آن ارائه می‌کند!

* منصف باشیم، مشکل فقط از شبکه نمایش خانگی نیست، تلویزیون حتی ممکن است آنتن برنامه کودک را هم برای کسب درآمد بفروشد و در این برنامه‌های مشارکتی هر کسی بدون آن‌که صلاحیت تولید محتوا یا ارزش آن‌همه ضریب رسانه‌ای را داشته باشد صرفاً به‌خاطر داشتن پول می‌تواند محصولی را ترویج کند و نبض انتخاب‌های بیننده را در اختیار داشته باشد!    

* بالا بودن سواد رسانه‌ای در مخاطب روی تولید محتوا هم تاثیرگذار است، ماجرای حضور هنرمندان در برزیل موقع جام جهانی را به‌خاطر بیاورید... مخاطب که فعال باشد بازخوردهایش روی آثار بعدی اعمال می‌شود و آن وقت است که به همه خوش می‌گذرد :)

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
گفت‌وگوی خواندنی با یاسر عرب که با ساخت مستند یک پیشنهاد ساده نشان داد دغدغه‌های جدی در زمینه رشد جنسی د

آموزش جنسی برای پیشگیری از کودک‌آزاری کافی نیست

٩٦/٠٤/٢٨
دسته‌بنـدی واکنش معمول چهره‌های معروف ایرانی پس از اتفاقات شیرین و ناگوار

#واکنش سلبریتی‌ها

٩٦/٠٤/٢٨

چرخه‌ شکل‌گیری بیماری «پدوفیلی»

٩٦/٠٤/٢٨

سوژه کودک‌ آزاری بر پرده نقره‌ای

٩٦/٠٤/٢٨
قتل تلخ آتنا اصلانی، سکوت دردآور درباره آزار جنسی کودکان و آموزش‌های فراموش‌شده را شکست

هیس! آتنا فریاد می‌زند

٩٦/٠٤/٢٨
چهره هفته

مرز اوشکولی چاک برداشت!

٩٦/٠٤/٢٨
تلگجیم

تلگجیم 495

٩٦/٠٤/٢٨
کافه جهان نما

سریلانکا سرزمینی که فتوشاپی نیست

٩٦/٠٤/٢٨
جارچی

جارچی 495

٩٦/٠٤/٢٨
فتوچاپ

فتوچاپ 495

٩٦/٠٤/٢٨
روایت‌هایی درباره پدیده رانندگی خانم ها و مسائل و مصائب آن

دنیا علیه رانندگی خانم ها!

٩٦/٠٤/٢٨
مینیمال

خلاقیت در زیرنویس

٩٦/٠٤/٢٨
مینی

مینی 495

٩٦/٠٤/٢٨
آنتن

ماجرای جیم‌نویس دبه به دست!

٩٦/٠٤/٢٨
در باب اندرونی جلدهای جیم13

فتوشاپ به جای گریم

٩٦/٠٤/٢٨
پایان‌نامه

امان از نرده اضافی!

٩٦/٠٤/٢٨
پیرامون دو اینجنت معروف ایرانی فعال در اروپا

صادرات ایرانی!

٩٦/٠٤/٢٨
دات کام

ارادتمندان به بازی سونیک!

٩٦/٠٤/٢٨
بررسی روند خرید یک بازیکن فوتبال در باشگاه های بزرگ اروپایی

بازیکن سیخی چند؟!

٩٦/٠٤/٢٨
درباره مدیربرنامه‌های مطرح فوتبال اروپا که این روزها حسابی روی بورس هستند

کارگزار یا خون‌آشام؟!

٩٦/٠٤/٢٨
تبلیغات