هر دو فیلم شایسته حضور در اسکارند
اکبر عالمی، کارشناس و مدرس سینما:

هر دو فیلم شایسته حضور در اسکارند

نویسنده : محمدناصر حق خواه

برای رسیدن به پاسخ «فروشنده یا ایستاده در غبار؟» که در حد سوال: «بودن یا نبودن؟» که برای ما مسئله شده بود؛ با دکتر اکبر عالمی که دکترای سینما از انگلستان دارد و استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان است؛درباره این‌که بالاخره انتخاب درست کدام است؟! و دیگر کشورهای مطرح و مدعی در بخش فیلم‌های خارجی زبان اسکار چه رویکردی برای فرستادن فیلم به اسکار دارند با وی گفت‌وگو داشتیم.

 

  این روزها رقابت اصلی برای معرفی به آکادمی اسکار، بین دو فیلم ایستاده در غبار و فروشنده است، نظر شما به عنوان یک کارشناس به کدام یک از این فیلم‌ها نزدیک‌تر است؟

 به نظر من هرکدام از این دو فیلم به اسکار بروند، برای سینمای ایران و مردم ایران باعث افتخار است و هر دو فیلم شایسته حضور در این مراسم هستند.

 در این که هر دو فیلم شایسته هستند، با شما همنظرم، اما آیا فیلمی مثل ایستاده در غبار که به‌اصطلاح ارزشی نامیده می‌شود، انتخاب بهتری است یا فروشنده که احتمال دریافت جایزه آن بیشتر  است؟

 به نظرم این صحبت‌ها حالت پیش داوری و برچسب زدن دارد. به نظرم با کلمه ارزش، زیادی ور رفته‌ایم؛ هر فیلمی که از انسانیت حرف بزند و از انسان بگوید ارزشی است. این‌که بگوییم یک فیلم ارزشی است و دیگری نیست، اطلاق درستی نیست. فیلم ایستاده در غبار برای من که چهل سال است معلم سینما هستم فیلمی به شدت خوش ساخت است که اگر ندانیم فکر می‌کنیم واقعا در زمان جنگ فیلم برداری شده است. از سوی دیگر فیلم فروشنده آقای فرهادی و اصولا سینمای ایشان، سینمای مورد قبول جهانیان است و اتفاقا این فیلم هم ارزشی است، چون از انسانیت می‌گوید. 

 جدای از انتخاب این دو فیلم، اصولا رویکرد ما برای فرستادن نماینده به اسکار باید چگونه باشد؟

 به نظر من اسکار از کلیشه خسته شده است،  فیلم‌هایی را که مضمون اصلی آن‌ها سکس و خشونت باشند نمی‌خواهند، آن گونه فیلم‌ها را خودشان دارند. و ما اگر حرف جدید بزنیم آن‌ها خریدارش هستند. چیزی که سینمای دنیا هم به آن رسیده است.

 به نظر شما کدام یک از این دو فیلم حرف نو دارند؟

 فیلم ایستاده در غبار تحول فنی بزرگ دارد که سابقه نداشته و آن هم استفاده از صداهای واقعی هستند و از طرف دیگر فیلم فروشنده هم فیلم کاملا انسانی است که حرفش را در قالبی درست و جذاب می‌زند.

  با توجه به مطالعات شما، کشورهای دیگر که موفقیت‌های پی‌در‌پی در به دست آوردن اسکار بهترین فیلم خارجی زبان از اسکار را دارند؛ چه معیارهایی برای معرفی نماینده مد نظر می‌گیرند؟

 ببینید باید به این نکته توجه کنیم که کشورهای دنیا برای جایزه سینه چاک نمی‌کنند و فقط و فقط برای جشنواره‌ها و موفقیت جهانی فیلم نمی‌سازند، اما جوانب جهانی را  هم در نظر دارند از جمله این‌که فیلم سابقه موفقی در گیشه داشته باشد و هم چنین بتواند با مخاطبان و داوران خارجی هم ارتباط برقرار کند.

  نظر شما در مورد داوری‌های اسکار چیست و آیا جهت گیری خاصی در قضاوت آن‌ها وجود دارد؟

 به نظرم اساسا نمی‌تواند این طور باشد؛ چون آکادمی اسکار 5600 عضو دارد و مثل جشنواره‌ها نیست که یک گروه معدود با عقاید خاص فیلم را ببینند و درباره آن نظر بدهند و بشود حرف خاصی را به آن‌ها دیکته کرد.

 پس شما موفقیت یک فیلم را جدای از عوامل بیرونی و کاملا سینمایی می‌دانید؟

 بله و امیدوارم هرکدام از این دو فیلم یا هر فیلمی که به اسکار می‌رود و نماینده ایران می‌شود؛ موفق باشد، چون موفقیت هر کدام از این فیلم‌ها در واقع موفقیت ایران است و مثل ورزشکاری که پیروز می‌شود و ما خوشحال می‌شویم باید با موفقیت‌های سینمای کشورمان هم سرمان را بالا بگیریم و فراموش نکنیم با وجود هجمه‌های تبلیغاتی علیه کشور مان وقتی فیلمی از سینمای ایران در سطح جهانی مطرح می‌شود یعنی ما جامعه استواری داریم.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
روایت‌هایی درباره خرده رفتارهای زنان علیه زنان

وقتی برای زنان هم، زن و مرد دارد!

٩٥/١٢/٠٥
برگزیده سایت

نقطه سر خط به توان 3

٩٥/١٢/٠٥
شاخ هفته

راز و رمزهای رازداری

٩٥/١٢/٠٥
کافه جهان نما

لندن، شهر رمز و راز و باران در دل جزیره

٩٥/١٢/٠٥
مینیمال

روز مهندس مبارک!

٩٥/١٢/٠٥
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و مشاهده بشقاب پرنده در آسمان

٩٥/١٢/٠٥
فتوچاپ

فتوچاپ 476

٩٥/١٢/٠٥
تلگجیم

تلگجیم 476

٩٥/١٢/٠٥
شگرد خفن

ویژگی جدید تلگرام ویندوزی

٩٥/١٢/٠٥
چهره هفته

کمدی-تراژدی کاندیداتوری بقایی

٩٥/١٢/٠٥

شغل: «دوستت دارم» نویسی

٩٥/١٢/٠٥

فراز و فرودهای ادبیات عاشقانه از دیروز تا امروز

٩٥/١٢/٠٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 476

٩٥/١٢/٠٥
آنتن

همسایه‌های بی‌جک!

٩٥/١٢/٠٥
جارچی

جارچی 476

٩٥/١٢/٠٥
درباره عاشقانه نوشت‌ها و بلایی‌که ما آدم‌های عصر جدید بر سرشان آورده‌ایم

عاشق is typing...

٩٥/١٢/٠٥
نامه‌های دلبرانه‌ای که امروز در قالب‌کتاب به دست ما رسیده‌اند

از... به...

٩٥/١٢/٠٥
گپی با برگزیدگان مشهدی جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر در یک شب برفی

کاش مسئولان، اندازه مردم به تئاتر توجه داشتند

٩٥/١٢/٠٥
روی پرده

نه خوب، نه جلف؛ متوسط!

٩٥/١٢/٠٥
به بهانه تغییر وزن‌های متوالی یکی از پلنگ‌های جویبار که این‌بار در فینال جام‌جهانی ضربه فنی شد

یزدانی به جای یزدانی!

٩٥/١٢/٠٥
تبلیغات
تبلیغات