اسکار در ‌غبار!
چرا باید «فروشنده» فرهادی را بفرستیم اسکار؟

اسکار در ‌غبار!

نویسنده : محمدناصر حق خواه

بر خلاف تصور غالبی که خیلی‌ها درباره اسکار دارند، بین اعضای آکادمی، انتخاب و داوری آثارغیر‌شفاف، پیچیده و مشکوک نیست! به نظر نگارنده بسیاری از قضاوت‌هایی که در این‌باره وجود دارد، به علت در غبار ماندن ساز و کار برگزاری این مراسم است؛ اما این ساز و کار چیست؟ و چرا بر این اساس، «فروشنده» اصغر فرهادی، انتخاب بهتری از فیلم خوب و تاثیرگذار «ایستاده در غبار» برای معرفی به آکادمی اسکار است؟

اولین نکته‌ای که از ذهن‌ها دور مانده و باید به آن توجه کرد، اهمیت وجود شرکت پخش‌کننده قوی با قدرت لابی‌ بالا برای ترغیب داوران به تماشای فیلم است؛ زیرا هر چه تعداد بیشتری از اعضا، فیلم را ببینند، شانس انتخاب بیشتر می‌شود؛ با محور قرار دادن این عامل و توجه به این نکته که «ایستاده در غبار» هیچ پخش‌کننده‌ای در خارج از کشور ندارد، اما شرکت‌های «ممنتو» و «آمازون» عهده‌دار پخش «فروشنده» در اروپا و آمریکا هستند، اولین مزیت فیلم فرهادی مشخص می‌شود. با توجه به همین اصل، استدلال موافقان «ایستاده در غبار» که محتوای ارزشی این فیلم و امکان جهانی شدن پیام آن را دلیل برتری در این زمینه می‌دانند (که البته استدلال درستی است) بی‌اثر می‌شود، زیرا در وهله اول، فیلم باید توسط تعداد زیادی از اعضا دیده شود، تا در مرحله بعد بین نامزدها حضور یابد و در سطح وسیعی دیده شود. علاوه بر اهمیت پخش‌کننده، نام و شهرت کارگردان و موفقیت‌های فیلم پیش از حضور در اسکار هم مهم است که در این زمینه هم با احترام به «ایستاده در غبار» و محمدحسین مهدویان، «فروشنده» و فرهادی با اختلاف جلوترند. 

علاوه بر اتفاقاتی درخصوص فیلم که به آن اشاره شد، درباره خود اثر هم نباید این نکته را فراموش کرد که ما در زمین داوران اسکار هستیم و باید با قوانین آن‌ها بازی کنیم؛ یا این‌که کلا از بازی کنار بکشیم. هم‌چنین برای رقابتی که سالی یک بار انجام می‌شود، از شیوه آزمون و خطا استفاده نکنیم. اما قوانین بازی چیست و چرا فرستادن «ایستاده در غبار» شبیه بازی آزمون و خطاست؟

با نگاهی به نامزدها و برندگان اسکار سال‌های پیش، در جریان سلیقه داوران قرار می‌گیریم که بیشتر به ملودرامتمایل دارد و خانواده در بین اهالی اسکار، هنوز هم بعد از سال‌ها کانون دراماتیک محسوب می‌شود و در اولویت انتخاب است؛ و طبیعتا «فروشنده» که یک ملودرام اجتماعی است از این نظر انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد. هم‌چنین در انتخاب‌های چند سال اخیر بین فیلم‌های خارجی زبان، فیلم‌هایی با دستاوردهای فنی متفاوت و برهم زننده قواعد کلاسیک، بین نامزدها نبوده و فرستادن فیلم «ایستاده در غبار» در حالی که یک مشخصه خاص مثل صداگذاری با صداهای واقعی و روایت مستند_داستانی دارد، تفسیر دقیق اصطلاح آزمون و خطاست.

در مجموع اگرچه این فیلم‌ها، در سینمای ما هر دو آثار تحسین‌برانگیز و قابل توجهی هستند و لیاقت حضور در سطح بین‌المللی را دارند، اما اگر برای اسکار، فیلم می‌فرستیم باید اسکار و سلایق داورانش را بشناسیم و بدانیم اسکار محل موفقیت و سپس دیده شدن است، فیلمی که موفق نباشد دیده هم نخواهد شد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ذهن زیبا

ذهن زیبا 487

٩٦/٠٣/٠٤
ناصرخان آکتور سینما

عيب او جمله بگفتى هنرش نيز....

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌ها در ترازوی مقایسه

٩٦/٠٣/٠٤
شاخ هفته

برادر جان

٩٦/٠٣/٠٤
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و اشتغال‌زایی

٩٦/٠٣/٠٤
دات کام

از نوشتن و خواندن کلمات قلمبه سلمبه نترسید!

٩٦/٠٣/٠٤
چهره هفته

این کنسرت ما چی شد؟!

٩٦/٠٣/٠٤

سه‌گانه سازى به جاى سرى‌بازى!

٩٦/٠٣/٠٤
آنتن

ماجرای سه قلوهای مدیر اجرایی!

٩٦/٠٣/٠٤
چهره‌هایی که به واسطه انتخابات حسابی معروف شدند و بعضا حسابی هم تاثیرگذاربودند

#چهره‌های_ انتخاباتی

٩٦/٠٣/٠٤
مینیمال

امتحانات vs انتخابات

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌و‌گوبا «امیر قادری» منتقد و کارشناس سینما درباره سری‌‌سازی در سینمای ایران و جهان

وسوسه برداشت از معدن ایده‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
فتوچاپ

فتوچاپ 487

٩٦/٠٣/٠٤

دنباله‌سازى خوب هست ولى...

٩٦/٠٣/٠٤
گفت‌وگوی جیم با «سعید سهیلی» کارگردان «گشت 2» که به ساخت «گشت 3» هم فکر می‌‌کند

با دوگانه و سه‌گانه‌سازی موافق نیستم!

٩٦/٠٣/٠٤
چرا جذابیت لیگ فوتبال خودمان به لیگ‌های اروپایی نمی‌رسد؟

لیگ ما و لیگ اونا!

٩٦/٠٣/٠٤
درباره صعود کوهنورد کشورمان به قله‌های بلند جهان

«قیچی ساز» یگانه مرد «هشت هزارتایی» ایران!

٩٦/٠٣/٠٤
به بهانه رکوردشکنی عجیب گشت2 و اکران پرشور نهنگ عنبر2 درباره سری‌سازی و چند‌گانه سازی در سینمای ایران نو

بساز بفروش‌ها

٩٦/٠٣/٠٤
برگزیده سایت

روزانه نویسی

٩٦/٠٣/٠٤
روایت‌هایی درباره زیستن روزه داران در کنار روزه نداران

آداب عشق‌ورزی با معبود در ماه مبارک رمضان

٩٦/٠٣/٠٤
تبلیغات
تبلیغات