عاملِ عادل، عادلِ عامل
چه شباهت‌هایی بین هادی عامل و عادل فردوسی‌پور هست؟ چرا هر دویشان را دوست داریم؟

عاملِ عادل، عادلِ عامل

نویسنده : محمدناصر حق خواه

حس شیرینی است؛ دیده شدن را می‌گویم. همین که وقتی در خیابان راه می‌روی مقصد خط فرضی رسم‌شده با سرانگشت رهگذرانی باشی که به همراهان‌شان نشانت می‌دهند که: « عه... این!». اگر راه و رسم دیده شدن را از من بپرسید- که البته بعید میدانم چنین خبطی بکنید- می‌گویم بازیگر شدن، گیریم درجه 2 و 3، گزینه مناسبی است؛ یا مثلا می‌شود در همین اینستاگرام خودمان، البته اینستاگرام خودتان، نماهنگ‌های بی سر و ته و کمی تا قسمتی خنده‌دار از هنرنمایی‌‌تان هنگامی که روسری به سر دارید-برای آقایان البته- منتشر کنید. به هرحال شاید به تعداد آدم‌های روی زمین راه برای معروف شدن نباشد اما به‌یقین این راه‌ها کم هم نیست؛ حالا این‌ها را گفتم که بعدش چه بگویم؟ این‌ها را گفتم تا بعدش این را بگویم که در همه این مسیرهایی که تا سلبریتی شدن هست، بی‌گمان یکی از سخت‌ترین راه‌ها گزارشگری است، آن هم گزارش ورزشی که تنها سلاح برای عرض اندام در آن صداست. به هرحال بازیگر، حتی همان دسته چندمش، یا فعال نماهنگ‌ساز مجازی یا مجری تلویزیون، از بهترین تا بدترینش، سر و کار اصلی‌شان با دوربین است و لحظه به لحظه چشم در چشم لنز هستند و حتی اگر حرف چندانی برای گفتن نداشته باشند؛ نفسِ در صحنه بودن‌شان برای رسیدن به شهرت کافی است. اما چه می‌شود که عادل در فوتبال، عادل می‌شود و عامل در کشتی عامل؟ چه می‌شود با این که این دو، ابزاری به غیر از صدا ندارند اما با همین صدا این‌قدر در چشم هستند؟ چرا تبدیل به متر و معیار و نماد رشته‌ای که گزارش می‌کنند شده‌اند؟ چرا کشتی با صدای عامل یک چیز دیگر است و جذابیت فوتبال با صدای فردوسی‌پور دو چندان؟ بیایید این دو را با همه تفاوت‌های‌شان، این‌بار در کنار هم ببینیم و با رسیدن به فصل مشترک عادل و عامل، راز جذابیت‌شان را کشف کنیم؛ البته توجه داشته باشید که شباهت‌های عادل فردوسی‌پور و هادی عامل را فقط در زمینه گزارشگری و صدایی که از آن‌ها روی مسابقات فوتبال و کشتی می‌شنویم بررسی می‌کنیم؛ نه در زمینه اجرا و امر تصویر.

اولین ویژگی مشترک این دو نفر، در متن حادثه و درگیر بودن با اتفاقاتی است که در حال روایت آن برای ما هستند؛ در واقع عامل و عادل به کشتی و فوتبال، نگاه از بالا ندارند و خود را به جریان رویدادهای داخل گود و مستطیل سبز می‌سپارند و دقیقا از همین‌جاست که وجوه تمایزشان از دیگران نمود پیدا می‌کند؛ یعنی وقتی خود را به اصطلاح با ورزشکاران قاطی می‌کنند، دیگر با کلمات ثقیل یا ابراز احساسات مصنوعی سعی در جذاب کردن گزارش ندارند، شاید در لحظه و بدون اندیشه قبلی، حس همان لحظه خاص را منتقل می‌کنند و برخلاف برخی دیگر از همکاران‌شان برای ابراز احساسات برنامه‌ریزی قبلی ندارند! اما نکته دیگر که به تبع همین ویژگی اتفاق می‌افتد؛ اصطلاحات خاص و دایره واژگان منحصر به فرد این دو است که ناشی از همان وسط گود بودن‌شان است و به گفته خودشان، بی‌درنگ و ناگهانی بر زبان‌شان جاری می‌شود؛ یعنی وقتی عادل می‌گوید چه‌قدر خوبیم ما، یعنی واقعا دارد حس می‌کند که چه‌قدر خوبیم ما! یا وقتی عامل می‌گوید این کشتی‌گیر زبل و بدافت است، شما دقیقا و با تمام وجود می‌فهمید که به معنای حقیقی کلمه ما با یک زبل بدافت طرفیم. البته این ویژگی علاوه بر ارتباط عاطفی این دو با ورزش، ریشه در هوش بالا و حضور ذهن فوق‌العاده و دایره لغات گسترده آن‌ها نیز دارد و همین است که کلاس مقلدان این دو را از اصل جنس پایین‌تر می برد! اما نکته مهم دیگر، عدالت و رعایت جنبه انصاف و البته عدم تخریب شخصیت و ملیت حریف در مسابقات ملی است. این سال‌ها تقریبا برای ما تبدیل به عادت شده که وقتی در فوتبال با کشوری که از لحاظ امکانات یا سطح فوتبالی با ما اختلاف زیادی دارد رو به رو می‌شویم، بعضی گزارشگرها با حس نمک‌ فراوان در کلام، شروع به تخریب و تمسخر تیم حریف می‌کنند یا وقتی در کشتی به حق یا ناحق داوری علیه ماست، انواع بد و بیراه‌ را حواله زمین و زمان می‌کنند شاید دل مردم را به دست آورند! که این دو ویژگی دقیقا همه آن چیزی است که این دو ندارند.

به هر حال چه با انصاف چه بی‌انصاف، چه با دایره لغات بالا چه بدون آن، چه با احساسات قوی یا ضعیف، عامل یکی است و عادل یکی؛ نشان به آن نشان که خیلی‌ها می‌خواهند مثل‌شان باشند اما هیهات! 

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
ناصرخان آکتور سینما

عقب‌گردات قشنگه!

٩٦/٠٣/٢٥

آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است

٩٦/٠٣/٢٥
برگزیده سایت

لُبّ مطلب را زود رو نکنید

٩٦/٠٣/٢٥
ذهن زیبا

ذهن زیبا 490

٩٦/٠٣/٢٥
مینی

مینی 490

٩٦/٠٣/٢٥
آنتن

جان مدیر اجرایی در خطر است!

٩٦/٠٣/٢٥
شاخ هفته

این آینه دل نشکن

٩٦/٠٣/٢٥
حکایت هفته

اندر باب مریدان و احوال استادنا مایلی کهن

٩٦/٠٣/٢٥

لوگان، ابرقهرمانی بدون شنل و ناامید

٩٦/٠٣/٢٥
فتوچاپ

فتوچاپ 490

٩٦/٠٣/٢٥
جارچی

جارچی 490

٩٦/٠٣/٢٥
درباره 4 صعود دشوار و سخت تیم ملی ایران به جام جهانی

معجزه تخصص ماست!

٩٦/٠٣/٢٥
گفت وگوی «جیم» با مریم نوابی‌نژاد، ایده‌پرداز سابق «ماه عسل» که حالا برنامه «هزارداستان» را برای شبکه ن

جامعه ما عشق و امید کم دارد

٩٦/٠٣/٢٥
کافه جهان نما

یاسوج، دیاری که بوی گل یاس می‌دهد

٩٦/٠٣/٢٥
جانونی

به احترام نان! مادر غذاها...

٩٦/٠٣/٢٥
پایان‌نامه

یک یادآوری سخت

٩٦/٠٣/٢٥
برگزیدن یک موقعیت شغلی متفاوت

عشق و زندگی در نقطه‏ صفر مرزی

٩٦/٠٤/٠١
تلگجیم

تلگجیم 490

٩٦/٠٣/٢٥
مینیمال

رو دریافت اول دقت کنید

٩٦/٠٣/٢٥
درباره صعود مقتدرانه تیم ملی کشورمان به جام جهانی 2018 روسیه

رفتیم جام جهانی!

٩٦/٠٣/٢٥
تبلیغات
تبلیغات