ملک‌سليمان
مروري بر آخرين ساخته «شهريار بحراني» بر اساس يکي ديگر از داستان‌هاي «قرآن کريم»

ملک‌سليمان

نویسنده :

سه سال از زماني که خبر ساخت فيلم سينمايي «ملک سليمان» به‌عنوان عظيم‌ترين پروژه تاريخ سينماي ايران در خبرگزاري‌ها منعکس شد گذشت و مهرماه سال جاري زماني بود که فيلم سينمايي «ملک سليمان» که در کنار عنوان پيشين، لقب پرخرج‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران را نيز به دوش مي‌کشيد، روانه سالن‌هاي سينما شد. به‌عنوان يک بيننده، نمي‌توانم عطشي را که براي ديدن اين فيلم داشتم پنهان کنم؛ از داستان جذاب و شنيدني «سليمان نبي» و حکايت نبرد وي با طايفه اجنه و شياطين گرفته تا خبر ارائه اثر ديگري از «شهريار بحراني» که سريال موفق «مريم مقدس» را در کارنامه داشت و همچنين اين نکته که قرار است جلوه‌هاي ويژه اين اثر تاريخي توسط تيم جلوه‌هاي ويژه فيلم برنده اسکار «ببر خيزان، اژدهاي غران» انجام شود مجموعه عواملي را تشکيل داد تا اين اثر سينمايي را به اثري ديدني و قابل تأمل تبديل کند.

حاشيه‌هاي مالي
قبل از پرداختن به هر موضوع ديگري پيرامون اين اثر سينمايي، بايد اين نکته را ذکر کنيم که در حال حاضر ميزان پايين فروش «ملک سليمان» در گيشه‌هاي سينما، بيش از هر نکته ديگري درباره اين اثر خودنمايي مي‌کند. فيلمي که بنا بر اخبار نه‌چندان موثق با بودجه‌اي در حدود 8 يا 9 ميليارد تومان ساخته شده است (البته آقاي «مجتبي فراورده» که تهيه‌کنندگي اين فيلم را بر عهده دارد رقم بودجه را بسيار پايين‌تر عنوان کرد ولي از بيان رقم دقيق خودداري کرد) وقتي در هفته اول اکران مجموعا به‌فروش 63 ميليون تومان دست پيدا مي‌کند، حرف و حديث‌هاي فراواني را سبب مي‌شود. چنين موقعيتي باعث مي‌شود تا سئوالاتي پيرامون اکران نشدن گسترده اين فيلم در سطح کشور، نبود تبليغات قانع ‌کننده محيطي و تلويزيوني و همچنين اکران نشدن هم‌زمان فيلم در سطح بين‌الملل پديد بيايد. چرا فيلمي که (حداقل آن‌طور که از ظاهر آن پيداست) با بودجه قابل‌توجهي پس از سه سال ساخته شده است نبايد از اکران گسترده (تنها 14 سينما به همراه 4 سينماي تک‌سانس در تهران و 27 سالن در شهرستان‌‌ها فيلم را پخش مي‌‌کنند) برخوردار باشد؟ چرا فيلم «ملک سليمان» نبايد از تبليغات شهري گسترده‌اي مانند سريال «قهوه تلخ» برخوردار باشد؟ و چرا بنا بر وعده‌هاي تهيه کننده اثر، موضوع اکران بين‌المللي «ملک سليمان» بايد به بعد از اکران داخلي موکول شود؟

تمام اين سئوالات که ذهن تماشاگران و صاحب‌نظران را درگير کرده ناشي از نوع عملکردي است که تهيه‌کننده و پخش‌کننده اثر پس از سال‌ها زحمت در قبال اين اثر سينمايي داشته‌اند.

چرا بايد ديد؟
جلوه‌هاي ويژه

اما گذشته از تمام اين انتقادها اگر قصد معرفي «ملک سليمان» را داشته باشيم، در يک کلام مي‌توان گفت «فيلمي است که در ژانر خودش از معيارهاي سينماي ايران چند پله بالاتر است و نکات مثبت آن بر نکات منفي‌اش مي‌چربد.»

مهم‌ترين شاهد بر اين مدعا، حجم جلوه‌هاي ويژه تصويري است که به کمک صحنه‌آرايي اين اثر سينمايي آمده است و با وجود بيش از 600 نماي داراي جلوه‌هاي ويژه (که خودش نوعي رکورد در سينماي ايران محسوب مي‌شود)، در «ملک سليمان» با سبکي از فناوري روبه‌رو هستيم که تا به‌حال در هيچ فيلم تاريخي ايراني استفاده نشده است و نام مسئول جلوه‌هاي ويژه اين اثر يعني آقاي «لئو لو» که اثر فاخري را چون «ببر خيزان، اژدهاي غران» در پرونده دارد بر امتيازات اين اثر افزوده است. انتخاب موسيقيازطرفي بايد به حسن انتخاب «شهريار بحراني» در انتخاب آهنگ‌ساز صاحب ‌نامي چون «چان ‌‌کانگ وينگ» تبريک گفت که توانسته فضاي داستان را اين‌چنين به وي منتقل کند؛ به‌طوري‌که يک آهنگ‌ساز خارجي موفق به ساخت چنين موسيقي تاثيرگذاري براي يک فيلم مذهبي‌تاريخي شده است. نواهاي «چان‌‌کانگ وينگ» که توسط ارکستر فيلارمونيک پکن نواخته شده‌اند به‌دور از تکلف و اغراق در خدمت سکانس‌هاي فيلم درآمده‌اند و به اثرگذاري آن کمک شاياني کرده‌اند؛ چنان‌که با اوج گرفتن موسيقي، بيننده‌اي که در عمق فيلم فرو رفته است روي صندلي خود ميخکوب مي‌شود و در صحنه‌هاي احساسي اثر بدون اين‌که توجهش معطوف به موسيقي بشود، اثري را که لازم است، برداشت مي‌کند. صحنه‌پردازي باورپذيردر صحنه‌پردازي‌ها و طراحي عوامل محيطي «ملک سليمان» اغراق و به‌رخ کشيدن صحنه‌هاي عظيم براي تحت تاثير قرار دادن تماشاگر ديده نمي‌شود و به‌جاي آن، کارگردان تصميم گرفته است با به‌کارگيري فناوري روز جهان و از طرفي مهارت استادکاران داخلي، دکورهايي را پديد بياورد که احساس بودن در هزار سال پيش از ميلاد مسيح را به بيننده القاء مي‌کند. شهر «اورشليم» و شهر ساحلي «زبولون» ممکن است دقيقا منطبق واقيعت‌هاي باستاني نباشد ولي براي تماشاگري که داستان را دنبال مي‌کند باورپذير از آب درآمده اند.

در کنار اين صحنه‌آرايي‌هاي متنوع، نکته ديگري که توجه هر علاقه‌مندي را به‌خود جلب مي‌کند، طراحي صحنه‌هاي نبرد «ملک سليمان» است که در نوع خود در سينما و تلويزيون ايران بي‌نظير محسوب مي‌شود. معمولا در مجموعه‌هاي تاريخي ايراني که قرار است در نبرد از سپر و شمشير استفاده بشود، بازيگران طوري به‌جان هم مي‌افتند که گويي قصد نوازش يکديگر را دارند و حرکات کند شمشير و نيزه نيز مزيد بر علت مي‌شود تا صحنه‌هاي نبردي که قرار است بار اکشن و هيجان اثر را به‌دوش بکشند به کسالت‌آورترين صحنه‌هاي فيلم يا سريال تبديل بشود. درحالي که در «ملک سليمان»، صحنه‌هاي نبرد باورپذير و نزديک به واقعيت از آب درآمده‌اند که حکايت از زحمات کارگردان و تمرينات بي‌وقفه بازيگران دارد. نبود ستاره‌ها، ضعف يا قوت؟در عين اين‌که کارگردان و تهيه‌کننده اثر و «مسئولان بنياد سينماي فارابي» به‌عنوان سرمايه‌گذاران اين مجموعه عدم استفاده از بازيگران طراز اول سينما و تلويزيون را نقطه قوت اين اثر قلمداد مي‌کنند و اعتقاد دارند که نبود ستاره‌ها به باورپذيرتر بودن يک اثر تاريخي‌مذهبي کمک شاياني مي‌کند ذکر اين نکته نيز خالي از لطف نيست که به احتمال زياد، طولاني شدن مراحل ساخت و فيلم‌برداري اثر (بيش از 3 سال) مانع بزرگي بر سر راه استفاده از بازيگران رده اول بوده است که با وجود شلوغ‌بودن سرشان نمي‌توانستند تمام وقتشان را در طول اين سه سال،‌ صرف يک اثر سينمايي پرزحمت و زمان‌بر بکنند.

به‌هرصورت و با درنظر گرفتن بازي قابل قبول «امين زندگاني» در نقش «حضرت سليمان(ع)» و «محمود پاک‌نيت» و «مهدي فقيه» در نقش‌هاي منفي داستان، ساير نقش‌آفريني‌هاي داستان تاثير چنداني بر تماشاگر نمي‌گذارد و اين را مي‌توان از ديدگاهي به‌عنوان يک نقطه‌ضعف در نظر گرفت.

با اين ‌حال، تماشاي «ملک سليمان» که مجموعه‌اي است از داستان جذاب، صحنه‌هاي هيجان‌انگيز و صدابردراي و موسيقي متن بي‌نظيري که چندين پله از استانداردهاي سينماي ايران بالاتر است، تجربه جالبي خواهد بود که لطف آن تنها بر پرده بزرگ سينما با صداي دالبي محقق مي‌شود.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨
پایان‌نامه

خاموش کردن آتش در مشهد با تی!

٩٥/٠٩/١٨

دشواری نداریم

٩٥/٠٩/١٨

چرخه‌ تبدیل پراید

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

خلاق‌های اینستاگرامی

٩٥/٠٩/١٨