#تابلو‌های_تابلو
بیلبوردهایی که آمده بودند دیده شوند، هــــــم دیده شدند و هم کلی سر و صدا راه انداختند

#تابلو‌های_تابلو

نویسنده : محمد حسین وکیلی

بیلبوردها جزو اولین وسیله‌های بشر برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی عمومی محسوب می‌شوند، از همان زمانی که سردر شهرها قانون‌ها را روی آن‌ها می‌نوشتند. بعدها در سردرسینماها به صورت جدی دیده می‌شد و بهترین منبع اطلاع‌رسانی برای فیلم روی پرده بود. البته فقط منبع اطلاع‌رسانی نبود. قبل از انقلاب تصادفات در همان ناحیه بیشتر از مکان‌های دیگر گزارش می‌شد و دلیلش هم تصویر قرار گرفته از بازیگران در سردر سینما بود(!) این یعنی بیلبورد توجه مردم را به خود جلب می‌کرد و البته هم‌چنان این خاصیت را داراست. فقط کافی است حاشیه‌های همین یکی دوسال اخیر آن را مرور کنیم.

 این تصویر جزو محبوب‌ترین بیلبوردهای نصب شده در ایران است. همان اول که نصب شد در شبکه‌های اجتماعی و حتی نگاه مردم می‌شد تحسین‌ها از این طرح را دید. تصویری که کار کردن را ادامه راه دفاع از وطن می‌دانست و حس خوبی به مخاطب می‌داد. شاید در کشورمان نگاه‌های سیاسی‌مان با یکدیگر تفاوت کند اما هیچ‌کدام‌مان شک نداریم که آن‌ها با تمام وجود جنگیدند و ما باید با تمام وجود برای کشورمان تلاش کنیم.

 اوج مذاکرات برجام بود و شهرداری تهران با نصب این تصویر نشان داد که مشخصا به آینده برجام خوش‌بین نیست و به طرف مقابل هم اصلا اعتماد ندارد.

 در راستای بیلبوردهای قبلی، تصویر دست دادن اوباما با شمر  هم حسابی سر و صدا کرد. این بیلبورد باعث یک اتفاق خنده‌دار یا درحقیقت یک گاف بزرگ هم شد. خبرنگار الجزیره که به ایران آمده بود پس از دیدن این تصویر در گزارش خود عنوان کرده بود که ایرانی‌ها به برجام خوشبینند و برای تبلیغ یک برند کفش، عکس یکی از قهرمانان باستانی خود را کنار اوباما گذاشته‌اند و زیر آن نوشته‌اند: «در امان باش، با ما راه بیا». 
 این هم یکی از بیلبورد‌های غیر سیاسی شهرداری تهران است که حس خوبی را با خود همراه کرد. این تصویر بزرگ‌ترین بیلبورد کشور است که فروردین‌ماه امسال به مناسبت عید نوروز نصب شد.
  این سری تابلوها هم اخیرا با موضوع مشکلات آمریکا نصب شد و حسابی حرص مردم را درآورد. آمارهایی که اصلا به ما ربطی ندارند.
 اما از بیلبورد‌های سفارشی که فاصله بگیریم. تصاویر تبلیغاتی که در بیلبوردهای تهران نصب شده هم حاشیه‌های خود را داشتند. تبلیغ یکی از ساعت فروشی‌های شهر تهران با این عنوان که ساعت ساخته شده از «خاک کره ماه و قطعات فضاپیمای آپولو11» است کمی عجیب بود. ساعت‌هایی که قیمت‌شان از 50 میلیون تومان شروع می‌شود.
 ایده عجیب و شاید خلاقانه یکی از سایت‌های نیازمندی، در بسیاری از بیلبورد‌های شهرتهران بیشترین سروصدا را در تبلیغات درون شهری داشت. این سایت که به نوعی واسطه خرید و فروش کالاست تصویر برخی از اجناس دست دوم که خرید و فروش می‌شوند را به عنوان تبلیغ اصلی خود قرار داد. چهار عدد قورباغه 25 هزار، فرغون سالم 65 هزار، سرویس قابلمه35 هزار تومان از این دست تبلیغات بودند.
 اما تبلیغات عجیب فقط در تهران نماند. فرزند مدیر یکی از شرکت‌های تبلیغاتی در مشهد ازدواج کرد و این باعث شد پدرش در دو بیلبورد به صورت عمومی ازدواج او و همسرش، را تبریک بگوید که البته با اعتراض مرد همیشه در صحنه مشهد،کریمی قدوسی همراه شد.
 چندی پیش بیلبوردهایی به رنگ صورتی در مشهد نصب شده بود که روی آن جمله‌هایی ساده اما دوست داشتنی نوشته شده بود مثل «قربون مهربونی‌هایت»، «محبت تو را فراموش نمی‌کنم»، «عشق تعطیل نیست!» یا «سلام بر امام مهربان شهرم».جالب این‌جاست که مردم فکر می‌کردند این کمپین متعلق به شهرداری است اما بر خلاف تصور، یک شرکت تبلیغاتی این حرکت را شروع کرده و به جای نگاه مالی، نگاهی فرهنگی به این کمپین داشته است.
 البته شهرداری مشهد هم بیلبوردهایی با نگاه فرهنگ‌سازی نصب کرد که انصافا بعضی از آن‌ها خلاقانه و خوش‌ترکیب بودند، اما امان از بعضی دیگر مثل بیلبورد «کم باشه اما حلال باشه». با این‌که شعار درستی بود اما اجرای نادرست، آن‌هم در زمان غائله فیش‌های حقوقی نجومی، ترکیب بدی را ایجاد کرد.
نظرات کاربران
کد امنیتی