فیلمی به نام «دختر»!
نگاهی به فیلم «دختر» اثر رضا میرکریمی

فیلمی به نام «دختر»!

نویسنده : محیا فرجی

«دختر» آخرین ساخته رضا میرکریمی روایت رابطه پدری متعصب به نام احمد عزیزی با دختر جوانش، ستاره است. ستاره تصمیم دارد برای شرکت در جشن خداحافظی یکی از دوستانش که رهسپار کاناداست، از آبادان به تهران برود اما با مخالفت شدید پدر مواجه می‌شود. 

در ابتدای فیلم با نمایی از یک کافی‌شاپ که ستاره و هم‌کلاسی‌هایش در آن مشغول گفت‌وگو هستند وارد فضای داستان می‌شویم و پس از فلاش‌بکی به گذشته دوباره به همین کافی‌شاپ و بحث داغ میان دخترها برمی‌گردیم. در این دو سکانس، میرکریمی الگوی یک «دختر خوب» از دیدگاه خودش را ارائه می‌کند. یکی از دوستانِ ستاره در شرف ازدواج با پسر محله قدیمی‌شان است البته با همان شیوه سنتیِ پسندیده شدن عروس در مجلسی زنانه توسط مادر داماد. دوستِ دیگر، دختری است با بازی دختر واقعی میرکریمی که خیلی زودتر از بقیه ازدواج کرده و به سیگاری که یکی از دختران از کیفش درمی‌آورد واکنش منفی نشان می‌دهد. نفر سوم گروه معتقد است که «نسل قدیمی‌ها همیشه یک جایی به دردِ آدم می‌خورند». نفر بعدی، پونه میزبان جشن خداحافظی است که بورسیه کانادا گرفته و به زودی از کشور خارج می‌شود اما با همراهی مادرش! و همین هنگام خداحافظی با ستاره در فرودگاه تهران در مقابل شیطنت یکی از دختران با لحن شماتت‌باری می‌گوید «بسه دیگه! تا کی می‌خوای ازین جلف بازیا دربیاری». «دختر» قرار است همان‌طور که از نامش پیداست روایتگر دغدغه‌ها و مسائل دختران باشد. اما فیلم نمی‌تواند از نگاه فیلمساز رها شود. نکته جالب دیگر حضور نداشتن فردی از جنس مخالف به عنوان همکلاسی یا آشنا در مراسم خداحافظی پونه است. مهمانی در کافی‌شاپ به شکل کاملا دخترانه برگزار می‌شود و با بزرگترین شیطنت دخترها یعنی ویراژ دادن در اتوبان و بلند کردن صدای موسیقی به پایان می‌رسد. دیدگاه کارگردان در نمایش رابطه احمد عزیزی با خواهرش، فرزانه، جلوه بیش‌تری می‌یابد. فرزانه که گویا قرار است نماد دختر طغیانگر خانواده در نسل قبل باشد زندگی غم‌انگیزی را تجربه می‌کند. او که به دلیل اختلاف با برادرش 10 سال قبل از آبادان به تهران نقل مکان کرده اکنون با مشکلات فراوانی دست‌ به گریبان است. وضعیت مالی درستی ندارد و چکش برگشت خورده، زندگی مشترکش در آستانه جدایی است، سقف خانه‌اش در حال ریزش است و دودکش منزلش هم خراب است. عمه یک بار در گذشته روی حرفِ برادر حرف زده و سال‌هاست در حال پس دادن تاوان است وگرنه به جز آن، او هم کاملا در قالب «خواهرِ خوب» مورد تائید میرکریمی می‌گنجد. در واقع عمه الگوی ستاره نیست بلکه آینه عبرتی است که دختر می‌تواند آخر و عاقبت طغیان را در او ببیند. اصولا رضا میرکریمی و احمد عزیزی یک نفرند، یک تفکرند، یک نگاه‌اند. زنان فیلم حتی سمت تابوشکنی هم نمی‌روند، رفتار خارج از قاعده یا صدای اعتراض ندارند. ستاره صدا و دستش در مقابل پدر می‌لرزد و فرزانه هم پس از چند فریاد در مقابل بی‌مهری‌های برادر به شدت از رفتارش پشیمان شده و خود را سرزنش می‌کند که چرا با برادر بد حرف زده است. میرکریمی که در آثارش داعیه حمایت از نهاد خانواده را دارد عموما خانواده‌ای را به نمایش می‌گذارد که عشق و حمایت در آن مشروط به باقی ماندن در چارچوبی خاص است. اما ای کاش یک بار هم در پایان فیلم‌هایش خانواده‌ای با عشق بدون قید و شرط را پیشنهاد می‌کرد.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
تلگجیم

تلگجیم 515

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

ممنون پیرمرد

٩٦/٠٩/١٦
چهره هفته

ورود آقايان ممنوع!

٩٦/٠٩/١٦
جارچی

جارچی 515

٩٦/٠٩/١٦
جواد طوسی، منتقد سینما از قاتل اهلی، مسعود کیمیایی و اتمسفر دنیای متفاوت او می‌گوید

کیمیایی به معنای واقعی کلمه یک فیلم‌ساز مولف است

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

دوباره سلام

٩٦/٠٩/١٦
آنتن

این شماره؛ جیم ننویسان!

٩٦/٠٩/١٦
نگاهی به چند کتاب محبوب که همیشه جزو پرفروش‌های بازار کتاب هستند

فرمانروایان واقعی کتاب‌فروشی‌ها

٩٦/٠٩/٢٣
یادداشت

نکند موکت‌پوش باشد؟!

٩٦/٠٩/١٦
بهترین بازی های سال 2017 امشب معرفی می شوند

The Game Awards

٩٦/٠٩/١٦
به بهانه قرعه سخت تیم‌ ملی‌مان در جام‌جهانی روسیه، درباره تیم‌هایی نوشتیم که در ۵ دوره‌ گذشته این جام ش

زندگی در گروه مرگ

٩٦/٠٩/١٦
روایت هایی درباره وقف های کوچکی که فراموش می کنیم

بخشندگی به توان بی‌نهایت

٩٦/٠٩/١٦
ذهن زیبا

ذهن زیبا 515

٩٦/٠٩/١٦
قرعه سخت ایران در جام جهانی 2018 بازی‌های تدارکاتی خوبی می‌خواهد که باید دید فدراسیون از پس آن بر می‌آید ی

تنگه جبل الطارق!

٩٦/٠٩/١٦
درباره ویژگی‌های سینمای مسعود کیمیایی با بررسی کوتاه 50 سال فعالیتش در سینما

دیروز و امروز رئیس

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت مخالف

قتل در حمام نمره!

٩٦/٠٩/١٦
درباره «زیر نور کم» مجموعه کامل داستان‌های کوتاه مصطفی مستور

چند روایت معتبر تکراری

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

یازده سال، جیم، جوانی و سینما

٩٦/٠٩/١٦
اکران «قاتل اهلی» بار دیگر این سوال را مطرح می‌کند که واقعا چرا مسعود کیمیایی با دوران اوج خود فاصله دارد

بی کیمیایی

٩٦/٠٩/١٦
حکایت هفته

اندر حکایت مریدان و رفیق ناباب

٩٦/٠٩/١٦
تبلیغات