تاک‌شو‌درقاب‌کاغذ
به تاکشو کاغذي جيم خوش آمديد

تاک‌شو‌درقاب‌کاغذ

نویسنده :

تهيه يک «تاکشو کاغذي» بسيار سخت است؛ تصور کنيد به شما مي‌گويند يک برنامه زنده حداقل 2 ساعته تلويزيوني را در کمتر از 2 صفحه يک نشريه به روي کاغذ بياوريد، بدون آن‌که کمي و کاستي داشته باشد! در اين دو صفحه که از رويت منورتان مي‌گذرد سعي کرده‌ايم اين ناممکن را ممکن کنيم و يک تاکشو تمام کاغذي براي شما تهيه کنيم. البته در کنارش شما را با تاکشوهاي واقعي دنياي جعبه جادو نيز آشنا خواهيم کرد. طاقت بياوريد و تا پايان اين مطلب همراهمان باشيد...

پيش توليد
تاکشوها در دنياي تلويزيوني‌مان معمولا از پيش توليد گسترده‌اي برخوردار است. محمدرضا شهيدي‌فر درباره تاکشو متفاوتش «مردم ايران سلام» جايي مي‌گويد که براي ساخت جزييات اين تاکشو از دکور گرفته تا نماهنگ‌ها و حتي تهيه آکسسوار صحنه حدود 3 سال برنامه‌ريزي، طراحي و اجرا داشته است! اين اهميت پيش توليد تاکشو را نشان مي‌دهد. معمولا مهم‌ترين بخش تاکشو دکورهاست. دکورهايي که دلايل متفاوت بودن تاکشوهاي نوين را در قياس با تاکشوهاي معمولي و قديمي‌تر بر ما روشن مي‌کند. همچنين گاه ساخت و انتخاب موسيقي براي برنامه‌ها از پيش توليداتي است که در دستور کار طراحان تاکشو قرار مي‌گيرد.

تيتراژ ابتدايي
تيتراژها در برنامه‌هاي تاکشو آن‌قدر مهم است که خيلي‌ها اين برنامه‌ها را با تيتراژشان مي‌شناسند. کوله‌پشتي، نيمرخ، ماه عسل و... همه و همه نمونه‌‌هايي است که اگر آن‌ها را در ذهن داشته باشيد، بي‌گمان تيتراژهايشان برايتان طعم نوستالوژيک گرفته است. در اين تيتراژها معمولا از صداي خوانندگان جوان‌پسند استفاده مي‌شود. البته هنر تصويري تدوينگران نيز به ايجاد تيتراژهاي ماندني تاکشوهاي تلويزيوني کمک مي‌کند. تاکشوگران عموما مي‌دانند يک تيتراژ ابتدايي قوي مي‌تواند ضامن تماشاي برنامه توسط مخاطبان باشد. لذا گاها از طراحان تخصصي تيتراژ استفاده مي کنند.

مجري‌گويي
مجري‌هاي تاکشو خيلي خاص‌اند. يعني انتخاب يک مجري خوب مي‌تواند از هر چيز ديگري براي سازندگان تاکشو مهم‌تر باشد. مجري‌‌ها در تاکشو همه کاره هستند. حتي در شمار زيادي از اين برنامه‌ها، مجري همان تهيه‌کننده هم هست. مثل برنامه «مردم ايران سلام» يا برنامه کوله‌پشتي در زمان فرزاد حسني. علت اين مسئله هم آن است که مجري‌هاي تاکشو به واسطه گونه خلاقانه و مجري‌ محور تاکشوها مي‌توانند تعيين‌کننده بسياري از جزييات، محتوا و قالب برنامه‌ها باشند. جذابيت چهره، نوع لباس پوشيدن و حتي توناليته صداي مجري تاکشو بسيار حائز اهميت و حياتي است. شايد اجراي فرزاد حسني در تاکشو ماه عسل، بعد از او هرگز توسط احسان عليخاني تکرار نشد. يا اجراي اميرحسين مدرس در تاکشو نيمرخ خاطره‌انگيز باقي ماند. اين‌‌ها همه به واسطه اهميت نقش مجري در تاکشوست.

مهمان
مهمان‌هايي که پا به تاکشوهاي تلويزيوني مي‌گذارند به رسم معمول چهره‌هاي شناخته شده‌اي هستند که پيش از موضوع‌سنجي مخاطب را پاي صفحه جعبه جادويي ميخکوب مي‌کنند. لذا آن دسته از برنامه‌هايي که ميهمانان معمولي و البته ناآشنا دارند در جذب ابتدايي مخاطب کمي دچار مشکل هستند. شايد به همين دليل است که تاکشويي همچون ماه عسل در زمان فرزاد حسني به شدت مورد توجه عموم بود اما در زمان عليخاني به سبب ميهمانان ناآشنا و گمنامش کمتر مورد استقبال قرار گرفت. همچنين نوع سوالات از ميهمانان در تاکشوهاي خلاق متفاوت است مثلا تاکشويي همچون صندلي داغ (البته در زمان اجراي مرحوم نوذري) گونه متفاوتي از شخصيت ميهمان را در لفافه سوالات بر مخاطب آشکار مي‌ساخت، لذا بسيار مورد توجه بود.

نماهنگ
نماهنگ‌ها يا همان ووله‌هاي تصويري در تاکشوها به صورت جدي و پر طمطراق از برنامه «مردم ايران سلام» شروع شد. برنامه‌اي که با ابتکارهاي تصويري زيبا و استفاده از عکس‌‌هاي بي‌نظير هنري از در و ديوار مخاطبان را به دنياي زيباي تصوير و موسيقي مي‌فرستاد. بعد از آن بود که نماهنگ يا ووله تصويري بسيار در تاکشوها باب شد. ووله‌هاي تاکشوها بعضا مي‌تواند به سبب تلطيف فضاي برنامه کاملا خارج از موضوع مطرح شده در گفت‌وگو باشد.

مسابقه پيامکي
مسابقه پيامکي يکي از برنامه‌هاي ثابت تاکشوها طي سال‌‌‌هاي اخير بوده و هست که کمک شاياني به جذب مخاطب براي تهيه‌کنندگان تاکشو مي‌کند. اين مسابقات معمولا شمار تخميني مخاطبان را به دست سازندگان مي‌دهد. برنامه نود به عنوان يک تاکشو موفق ورزشي داراي بالاترين آمار ارسال پيامک در بخش مسابقه بوده است. اين برنامه توانسته است نشان دهد که مسابقه پيامکي تا چه حد براي يک تاکشو مهم است. درجه اهميت اين ماجرا زماني مشخص مي‌شود که بدانيم فردوسي‌پور با کمک همين آمار خيره‌کننده مقابل بسياري از مسئولان ورزش کشور ايستاده و توانسته تاثيرگذار باشد. شايد بتوان نود را يکي از تاثيرگذارترين تاکشوهاي تلويزيوني دانست.

مجري‌گويي پاياني
پايان تاکشوها معمولا با ذکر داستان کوتاه يا شعري از سوي مجري همراه است. تاکشوها سعي مي‌کنند تا با پايان‌بندي مناسبي از سوي مجري حسن ختامي خاطره‌انگيز براي مخاطب داشته باشند، مثلا پايان‌بندي برنامه نيم‌رخ مي‌گفت:«و اما حرف آخر، خدا را در ميان چهچهه چکاوک‌هاي آسمان جست‌جو کن» البته حسن ختامي که همراه خواهد بود با تيتراژ پاياني...

تيتراژ پاياني
تيتراژ پاياني اگر نگوييم بيش از تيتراژ ابتدايي در تاکشو مهم است، بايد بگوييم لااقل به همان اندازه براي سازندگان تاکشوهاي امروزي مهم است. باز هم يک موسيقي گرم، صداي خواننده‌اي مشهور و تصاويري دل‌انگيز مي‌تواند پايان‌‌بخش رويايي بر يک تاکشو باشد.

پيش توليد
براي اين‌که يک تاکشو کاغذي برايتان بنويسيم، ما هم کلي پيش توليد داشتيم. از روز پنج‌شنبه هفته گذشته که جيم به دستتان رسيد تا اين پنج‌شنبه همه‌اش در حال پيش‌توليد بوديم. اين مدير هنري بنده خدايمان مخش سوت کشيد تا به ما بفهماند همه آن‌چه را در تلويزيون مي‌بينيم نمي‌توان روي کاغذ آورد. اين شد که بالاخره به يک گرافيک براي اين صفحه که به عبارتي همان دکور تاکشو کاغذي ماست، رسيديم. اما درباره موسيقي زمينه بايد به حضورتان عرض کنيم تمهيدات گسترده‌اي را براي اين بخش در نظر گرفتيم.

تيتراژ ابتدايي
تصميم گرفتيم ما هم خواننده را براي خواندن تيتراژ ابتدايي برنامه تاکشو کاغذي جيم به اين صفحه دعوت کنيم و از حضورش البته استفاده! لذا به سراغ خواننده نسل جوان «فرشيد فريد» مي‌رويم با آهنگ «دارم ميام پيشت، جاده چه همواره، هوا چقدر بوي عطر تو رو داره...»

مجري‌گويي
مجري برنامه تاکشو کاغذي جيمي‌مان بهنام اخوت است. او در اين تاکشو سعي بر آن داشته تا بهترين و شيک‌ترين لباس‌هايش را بپوشد و در طول تمام برنامه با مردم ساده و روان و دوست‌داشتني حرف بزند. بهنام اخوت يکي از مجريان قديمي تاکشو کاغذي است که برنامه امروز را اين‌گونه آغاز مي‌کند: «صداي قلقل کتري چاي وقتي لذت‌بخش است که تصوير مادربزرگ کنار سماورش در ذهنت باشد...

بينندگان و البته خوانندگان گرامي برنامه تاکشو کاغذي جيم سلام. سلامي نه از سر چرب زبوني و پر چونگي! بلکه سلامي از سر عشق و محبت. سلامي به گرماي نگاه همه شما عزيزان که خيره مونده به اين دو صفحه کاغذي. سلامي به حلاوت لب‌هاي سرختون که مدام براي خوندن اين چند سطر سياه و سفيد کاغذ به هم مي‌خورد و شما رو آماده خواندن و شنيدن مطالب ما مي‌کند...»

مهمان
«... بينندگان و خوانندگان پر تحرک تاکشو کاغذي، امروز يک مهمان ويژه به استوديو 8 و 9 برنامه تاکشو کاغذي آمده تا در جزيره اين شماره پاسخ‌گوي سوالات شما باشد؛ عادل فردوسي‌پور...»...

مجري: «صحبت پاياني...»

فردوسي‌پور: «بايد بگم از تمامي تماشاچيان اين تاکشو کاغذي تشکر مي‌کنم که تا اين لحظه از برنامه منو تحمل کردند. چون انصافا کار سختي است.»

مجري: «خب خوانندگان و بينندگان گرام شما را در اين قسمت از برنامه به تماشاي يک ووله دعوت مي‌کنم...»

نماهنگ
زاغکي قالب پنيري ديد به دهن برگرفت و زود پريد...

مي دويدم چست و چابک، نرم و نازک...

حس و حالم خوش نيست...

مسابقه پيامکي
... «خب، اميدوارم از اين ووله زيباي تصويري که همکاران در واحد گرافيک تاکشو جيم براتون تهيه ديده بودند، خوشتون اومده باشه. اما براتون مسابقه پيامکي هم داريم. اين رسم معمول برنامه‌هاي ماست که از طريق امواج اس ام اس از طريق هر خطي که مي‌خواد باشه، با شما خواننده و بيننده عزيز ارتباط داشته باشيم. سوال مسابقه رو من براتون مي‌خونم، البته به صورت زيرنويس هم مي‌تونيد ببينيد. سوال اينه که: زماني که زاغک قالب پنير رو برداشته و رفته بود روي درخت، چه کسي پنير رو از چنگ زاغي بيچاره در آورد؟ گزينه يک: اسکروچ / گزينه دو: بابا لنگ دراز / گزينه سه: گربه نره و روباه مکار / گزينه چهار: هيچ‌کدام. شما مي‌تونيد عدد گزينه مورد نظر رو به شماره 12458125751258862500 براي ما پيامک کنيد. توجه کنيد که شماره پيامکي ما خيلي رنده: 12458125751258862500...»

مجري‌گويي پاياني
... «خوشحال و خرسند شديم از اين‌که چشم‌هاتون رو به اين صفحه دوختيد. حالا که به پايان تاکشو کاغذي‌‌مان رسيديم اجازه بديد به اين قسمت از برنامه تاکشو کاغذي جيم پايان بديم و اميدوار باشيم در تاکشوهاي آينده باز هم با شما باشيم. آي سهراب... کجايي که ببيني... عشق، ديگر صداي فاصله‌ها نيست‌... صداي زيباي دستگاه پول‌شمار است...»

تيتراژ پاياني
نور مي‌رود. يکي از تلاش‌هاي بچه‌هاي جيم براي تهيه تاکشو کاغذي به نمايش در مي‌آيد: «حس و حالم خوش نيست / همه چي داغونه / يکي بايد باشه / تو رو برگردونه...»

نظرات کاربران
کد امنیتی
sareh
sareh
٩٢/٠٦/٠٢
٠
٠
یه سوال؟! طبق تمامی آمار های رسمی و غیر رسمی ماه عسل با وجود مهمونای ناشناختش پربیننده ترین برنامه ماه رمضون بود! بعد اونوقت این با حرفای توی متن جور در نمیاد :/ الان تکلیف چیه عــــــایا؟
پربازدیدتریـــن ها
محرمانه مستقیم

9 سال و ۳۶۴ روز!

٩٥/٠٩/١٨
ذهن زیبا

ذهن زیبا

٩٥/٠٩/١٨
روایت‌هایی از هفت‌خان خواستگاری‌های امروزی به بهانه شروع فصل خواستگاری‌ها

از خواستگاری تا ازدواج راه درازی ا‌ست!

٩٥/٠٩/١٨
تولدنـوشت‌های اینستاگرامی سه نسل از جیمی‌ها به مناسـبت 19 آذر 10 سالگی جیم

دهه دومی شدیم:)

٩٥/٠٩/١٨
فتوچاپ

فتوچاپ

٩٥/٠٩/١٨
فيلمى كه تكليفش نه با خودش مشخص است نه با ما

فيلم‌ هِنسى!

٩٥/٠٩/١٨
مینی‌ها

مینی پیشنهاد

٩٥/٠٩/١٨
حکایت هفته

اندر حکایت خراب کردن دیوار و مریدان

٩٥/٠٩/١٨
برای اولین بار رونمایی از راهنمای اصطلاحات جلسه موضوع ویژه

از همش نزن تا خیارشورکنار جوجه!

٩٥/٠٩/١٨
تلگجیم

تلگجیم

٩٥/٠٩/١٨
#شگرد_خفن

زنده و مستقیم این‌جا اینستاگرام است!

٩٥/٠٩/١٨
وقتی که یک پای فرهنگ تعطیلی می‌لنگد

تعطیلیِ تعطیلات

٩٥/٠٩/١٨

یهویی شد دیگه

٩٥/٠٩/١٨
مینیمال

زن زندگی/مرد زندگی باس چی داشته باشه؟

٩٥/٠٩/١٨
درباره مردانگی دختر شطرنج باز کشورمان که حسابی در رسانه‌های جهان ترکاند!

دختری از جنس آقا تختی!

٩٥/٠٩/١٨
درباره تعطیلات و فرهنگ تعطیلی به بهانه احتمال اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر به تقویم کشور از سال آینده

فیتیله چندتا تعطیله؟!

٩٥/٠٩/١٨
نگاهی به تعطیلات رسمی ایران و دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا

این همه تعطیلی چندتا لایک داره؟!

٩٥/٠٩/١٨
پیشنهاد جیم برای تاسیس یک وزارت خانه جدید:

وزارت تعطیلات حواسش به همه شنبه‌ها هست

٩٥/٠٩/١٨
گفت‌وگو با دکتر علی چِشُمی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه فردوسی

تعطیلات آفت هست ولی نه برای اقتصاد فعلی ما!

٩٥/٠٩/١٨
گپی با قربان محمدپور کارگردان سلام بمبئی که فیلمش رکورد فروش در روز اول اکران را زد

سینمای من جشنواره‌ای نیست، برای مردم است

٩٥/٠٩/١٨