ماه و ماهی دریچه جدیدی را به روی مخاطب باز کرد
گفت‌و گوی اختصاصی جیم با حجت اشرف‌زاده که سال گذشته با آلبومش حسابی ترکاند

ماه و ماهی دریچه جدیدی را به روی مخاطب باز کرد

نویسنده : مازیار حکاک

آهنگ «ماه و ماهی» در سال گذشته حال خیلی‌ها را خوب کرد. ریتم آرام این اثر در کنار شعر بی‌نظیر علیرضا بدیع و صدای دلنشین حجت اشرف‌زاده یک شاهکار را به وجود آورد که ماه‌ها این اثر را در صدر فروش سایت‌های موسیقیایی قرار داد. اثری که محصول دورهمی ترانه سرا و خواننده در یک حجره فیروزه‌تراشی بود و حال خوب آن روز به همه منتقل شد. حالا همه حجت اشرف‌زاده را می‌شناسند و از او به عنوان یک خواننده توانمند یاد می‌کنند که به واقع هم همین طور است. او با تلفیق موسیقی سنتی با موسیقی ذائقه‌پسند امروزی کارهایی را می‌خواند که بسیار شنیدنی است. با خواننده محبوب این روزهای نسل جوان پیرامون آلبوم ماه و ماهی، رویه جدیدش در موسیقی سنتی و فعالیتش در تیتراژهای تلویزیونی هم کلام شدیم.

 چطور توانستید از نیشابور سلسله مراتب را طی کنید؟

 من از 13-14 سالگی آواز را در کنار پدرم تجربه کردم. البته آن زمان قرآن و اذان هم قرائت می‌کردم و چندین رتبه استانی و کشوری در این زمینه‌ دارم. آموزش هنر برای من در مرکز موسیقی خراسان شمالی جدی‌تر شد. آن زمان قطعه‌ای در سمفونی آیین خراسان ساخته شد که قرار بود این کار را یک خواننده مشهور بخواند ولی ریسک کردند و این کار را به من دادند که از پس آن برآمدم و همان سال در بخش سمفونی جشنواره صدا و سیما این اثر رتبه نخست را کسب کرد. چند سالی به همین شکل پیش رفت تا این‌که سال 84 به تهران رفتم و نزد استادانی مثل مشکاتیان، شجریان، محمدرضا لطفی و بسیاری دیگر شاگردی کردم.

 چطور به استاد شجریان رسیدید؟

 یک شب در تهران آوازخوان‌های جوان دعوت بودند که من یک آواز کوتاه خواندم. آقایی به نام عطار که اصالتا نیشابوری و از پیشکسوتان ادبی کشور هستند، از کار من خوش‌شان آمد. من به ایشان گفتم آرزو دارم استاد شجریان را ببینم. ایشان در کمترین زمان این دیدار را هماهنگ کردند. من برای استاد شجریان خواندم و ایشان بسیار مهربان و با انرژی برخورد کردند. یادم هست استاد دست من را در دست‌شان گرفتند و گفتند تو خواننده بزرگی می‌شوی. 

 شما قبل از «ماه و ماهی» آلبوم"شرح پریشانی" را به بازار دادید، چرا آن آلبوم شنیده نشد؟

 آلبوم "شرح پریشانی" در سالی تولید شد که استادم آقای مشکاتیان فوت کردند و من هم مقداری در شوک این ماجرا قرار داشتم. نکته دیگر درباره این آلبوم، نوع سنتی تنظیم و ساخت آن نبود که در همان زمان به عقیده من برندهای بهتری وجود داشتند. البته همان تجربه باعث شد احساس کنم به لحاظ نوع ادبیات، فرم تنظیم باید اتفاق بهتری بیفتد که همان هم به ساخت آلبوم «ماه و ماهی» منجر شد. من برای آلبوم «ماه و ماهی» و انتخاب شعرها قبل از این که مرحله ساخت و تنظیمش شروع شود نزدیک دو سال مطالعه کردم. این آلبوم با مشاوره علیرضا بدیع و کار تیمی برادران بیات انجام شد که نتیجه خودش را داد. در واقع این امکانات و نیازسنجی بود که ما به این نتیجه رسیدم که جامعه نیاز به فضاهای مدرن دارد و ما را بر آن داشت که فضای متفاوت‌تری را تجربه کنیم و این آلبوم و قطعه واقعا به طرز عجیبی همه‌گیر شد.

 در شرح پریشانی بیشتر شعر کلاسیک خواندید؟

 بله موسیقی اصیل ایرانی بود. یعنی تمام کارها تنظیم با ارکستر سنتی و آهنگسازی هم همین طور. علاقه خود من هم با توجه به این که سال‌ها موسیقی سنتی خواندم به همان سبک است ولی یک هنرمند برای دیده شدن باید کار جدید ارائه کند و به این دلیل با همکاری دوستان به شکل و فرم جدید رسیدیم و موفق هم شد.

 فضای موسیقی سنتی ما انگار کلا چرخشی به سمت موسیقی ذائقه‌پسند امروزی داشته و افرادی مثل شما، آقای زندوکیلی، گروه چارتار و...  سبک جدیدی را با الهام از موسیقی سنتی ارائه می‌کنند. علت  چیست؟

 به هر حال فناوری و مدرنسیم وقتی وارد مجموعه هنر می‌شود، طبیعی است تمام مسائل را تحت الشعاع قرار می‌دهد. مردم همیشه نو‌گرایی را دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند. وقتی شما بتوانید فناوری را با هنر اصالت‌مدار خودتان ترکیب کنید این باعث می‌شود که یک دریچه به روی شنونده شما بازشود که این دریچه بر روی شنونده «ماه و ماهی» باز شد.

 شما در جاهای مختلف بر نقش علیرضا بدیع در تولید آلبوم «ماه و ماهی» تاکید داشتید. ایشان چطور توانستند به شما در این اثر کمک کنند؟

 علیرضا بدیع غزل‌سرایی است که ترانه هم خوب می‌نویسد و موسیقی خوب را هم سال‌هاست که شنیده، بنابراین کسی است که می تواند بهترین‌ها را در قالب غزل تولید بکند. ما با هم فکری توانستیم به یک فرم و نقطه مشترک خوب برای «ماه و ماهی» برسیم. با این که اشعار غزل هست و غزل در مقایسه با ترانه یک مقدار سنگین‌تر هست ما این ریسک را کردیم و خوشحالم که وارد این بازی شدیم.

 قبل از «ماه و ماهی»، آهنگ «پیوند عاشقان» شما از صدا و سیما پخش می‌شد، ظاهرا آن کار هم ماجرای جالبی دارد، درست است؟

 موسیقی محلی ما، یک نوع موسیقی بسیار بکر و دوست داشتنی است و موسیقی خراسانی به نظر من سرآمد فولکلور کشور است. روزی که ما تصمیم گرفتیم آثار خراسانی را به صدا و سیما ببریم فضا خیلی بسته بود و تا آن موقع موضع‌گیری در این‌باره زیاد بود. دفاع ما از پروژه‌مان این بود که بعضی مرزها را کنار بزنیم و برای اتفاقی که قرار هست جوان‌ها به ازدواج تشویق بشوند، سراغ چنین موسیقی شادی برویم. این کار وقتی ساخته شد ترس‌ها شروع شد که در کمترین زمان دسته جمعی به دفتر آقای ضرغامی رفتیم، ایشان مردد بود و گفت بگذارید من فکر بکنم اما ما نگذاشتیم ایشان فکر کنند و مجوز پخش آن را گرفتیم! 

 کلا اجرای موسیقی خراسانی در برنامه‌تان هست؟

 من چند کار خراسانی دارم که در برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی و حتی در کنسرت‌ها همیشه اجرا می‌کنم و این تعلق خاطر من به موسیقی خراسان است و به شدت از آن دفاع می‌کنم. بسیاری از کارشناسان معتقدند که من بعد از تولید اثر ماه و ماهی همان فرم را ادامه بدهم منتها اعتقاد قلبی من این است که خاستگاه موسیقی من از خراسان است و من موسیقی خراسان را آغاز حرکت خودم می‌دانم و می‌خواهم در این مسیر هم ادامه بدهم.

 شما بعد از علیرضا قربانی دومین نفری هستید که کنسرت آنلاین را تجربه کردید، این کار با چه انگیزه‌ای انجام شد؟

 کنسرت در کشور ما گران است و ما هم با همین نگاه آمدیم و این کار را انجام دادیم. ما در واقع وقتی به کنسرت آنلاین می‌رویم، ضرر می‌کنیم. تیم برگزار کننده با هزینه بسیار زیاد کنسرت آنلاین را برپا کرد و حالا حالاها آن هزینه اولیه‌اش باز نخواهد گشت. هنرمندان هم با دریافت کمترین هزینه روی صحنه حاضر می‌شوند و ریسک می‌کنند. چراکه آن اجرا برای همیشه روی فضای مجازی باقی خواهد ماند و بسیاری به این کارها تن نمی‌دهند و کوچک‌ترین اتفاق یا اشتباهی روی استیج برای همیشه ثبت می‌شود. بنابراین کار ساده‌ای نیست. نگاه ما این بود که افرادی که موسیقی را دوست دارند اما این امکان را ندارند که به کنسرت بیایند و بلیت گران بخرند، بتوانند موسیقی زنده را ببینند و حس خوب زنده شنیدن موسیقی را تجربه کنند. در اجرای من700 نفر هم در سالن حضور داشتند که به خیریه اختصاص داشت و من برای معلولین و جانبازان عزیزی که آنجا بودند، با عشق خواندم. 

 می‌گویند شما در اجراهای زنده خیلی حساس هستید؟

 به هر حال  ساختار صوت و ساختار چیزی که مردم می‌خواهند بشنوند، برای من مهم است. مردم وقت گران بهای‌شان را برای شما قرار دادند و حاضر شدند بیایند و حال‌شان را با شما به اشتراک بگذارند. خیلی کم لطفی و بی ادبی به ساحت مخاطب است که شما به صوت یا اجرای‌تان یا ارکستر‌تان دقت نکنید. من بعد از هر اجرا باید یکی دو روز استراحت کامل کنم چون آن‌قدر انرژی می‌گذارم که صدایم به نوعی می‌گیرد و اعتقاد دارم که باید این اتفاق‌ها بیفتد تا مخاطب حجت اشرف‌‌زاده را بپذیرد و دوست داشته باشد. 

نظرات کاربران
کد امنیتی
غزالِ رضائی
غزالِ رضائی
٩٥/٠٥/١٥
٠
٠
فوووق العاده اس فوووق العادههه=)))) هم شعرش هم خوانندش=)))