ساکن طبقه برزخی وسط
معرفی اولین فیلم «شهاب حسینی» در مقام کارگردان

ساکن طبقه برزخی وسط

نویسنده :

«ساکن طبقه وسط» اولین فیلم شهاب حسینی در مقام یک کارگردان و با فیلمنامه‌نویسی هادی کریمی که «برف روی شیروانی داغ» و «غیر منتظره» را در مقام کارگردان و «آدمکش» و «شمعی در باد» را در مقام فیلمنامه نویس در کارنامه دارد، مدت‌ها بعد از اکران در سینما بالاخره چند وقتی است وارد شبکه نمایش خانگی شده! حتماً درباره این فیلم شنیده‌اید که شهاب حسینی رکورد بیشترین ایفای نقش در یک فیلم را با این فیلم در دنیا شکسته که این ادعا از اساس غلط است چون فقط گریم‌های شهاب حسینی تغییر می‌کند و به تقلید چند ثانیه‌ای از صدا یا رفتار یک آدم معروف نمی‌توان عنوان نقش را داد. این فیلم داستان یک نویسنده است که تعمداً تا آخر فیلم معلوم نمی‌شود نویسنده سینماست یا در حوزه نشر فعال است، این نویسنده به خاطر آن‌که فرزندی ندارد و بنا به درونیات خودش دوست دارد یک داستان استثنایی بنویسد تا نامش در این دنیا ماندگار شود و در جریان ایده‌پردازی برای این داستان تجربه‌های متفاوتی را از ذهن می‌گذراند و سفری ذهنی و فلسفی را تجربه می‌کند. از بزرگان سیاست و هنر، تا ستاره‌های دنیای مد و ورزش را در ذهنش مرور می‌کند. تهیه‌کننده سینما یا ناشری که قصد حمایت از او را دارد به او گوشزد می‌کند که اثرش با تاکید روی غرائز بشر پرفروش می‌شود اما نویسنده ترجیح می‌دهد با حضور در آگهی‌های تبلیغاتی درپیت چهره‌اش را بفروشد اما برای تامین معاش ذهنش را نفروشد. در این فیلم که رگه‌های طنز و فلسفی دارد کاربرد نمادگرایی واژه‌ها و موضوعات زیاد است. به طور مثال خانه شلوغ نویسنده نمادی از ذهنش است، خانه‌ای که در طبقه وسط آپارتمانی است که طبقه پائینش انگار نمادی از جهنم است. طبقه وسط می‌تواند هم نمادی از جایگاه برزخی آدم قبل از هبوط یا عروج باشد هم می‌تواند نمادی از طبقه اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی باشد. فیلم صحنه‌های نچسبی هم دارد، آدم‌هایی که سریع وارد داستان می‌شوند و خارج می‌شوند یا در سکانسی متوجه می‌شویم نویسنده عاشق مآب ما طی 5 سال گذشته هیچ اطلاعی از همسرش نداشته است. حرف‌های عمیق فلسفی، بازی‌های خوب و طنز خاص فیلم قربانی فیلمنامه غیرمسنجم و شلوغی شده‌اند که حوصله مخاطب را سر می‌برد. خلاصه «ساکن طبقه وسط» بین آثار این روزها شبکه نمایش خانگی اثر خوبی برای فکر کردن و بازی‌های ذهنی است البته اگر حوصله‌اش را داشته باشید.

نظرات کاربران
کد امنیتی
پربازدیدتریـــن ها
تلگجیم

تلگجیم 515

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

ممنون پیرمرد

٩٦/٠٩/١٦
جارچی

جارچی 515

٩٦/٠٩/١٦
جواد طوسی، منتقد سینما از قاتل اهلی، مسعود کیمیایی و اتمسفر دنیای متفاوت او می‌گوید

کیمیایی به معنای واقعی کلمه یک فیلم‌ساز مولف است

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

دوباره سلام

٩٦/٠٩/١٦
آنتن

این شماره؛ جیم ننویسان!

٩٦/٠٩/١٦
چهره هفته

ورود آقايان ممنوع!

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

نکند موکت‌پوش باشد؟!

٩٦/٠٩/١٦
بهترین بازی های سال 2017 امشب معرفی می شوند

The Game Awards

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت موافق

چرا هنوز از سینمای کیمیایی لذت می‌برم؟

٩٦/٠٩/١٦
روایت هایی درباره وقف های کوچکی که فراموش می کنیم

بخشندگی به توان بی‌نهایت

٩٦/٠٩/١٦
ذهن زیبا

ذهن زیبا 515

٩٦/٠٩/١٦
به بهانه قرعه سخت تیم‌ ملی‌مان در جام‌جهانی روسیه، درباره تیم‌هایی نوشتیم که در ۵ دوره‌ گذشته این جام ش

زندگی در گروه مرگ

٩٦/٠٩/١٦
قرعه سخت ایران در جام جهانی 2018 بازی‌های تدارکاتی خوبی می‌خواهد که باید دید فدراسیون از پس آن بر می‌آید ی

تنگه جبل الطارق!

٩٦/٠٩/١٦
درباره ویژگی‌های سینمای مسعود کیمیایی با بررسی کوتاه 50 سال فعالیتش در سینما

دیروز و امروز رئیس

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت

یازده سال، جیم، جوانی و سینما

٩٦/٠٩/١٦
اکران «قاتل اهلی» بار دیگر این سوال را مطرح می‌کند که واقعا چرا مسعود کیمیایی با دوران اوج خود فاصله دارد

بی کیمیایی

٩٦/٠٩/١٦
درباره «زیر نور کم» مجموعه کامل داستان‌های کوتاه مصطفی مستور

چند روایت معتبر تکراری

٩٦/٠٩/١٦
یادداشت مخالف

قتل در حمام نمره!

٩٦/٠٩/١٦
مینی

مینی 515

٩٦/٠٩/١٦
تبلیغات