حرکت اول کمدي‌هاي نازل
فيلم شونه تخم‌مرغي چه موجودي است ديگر؟

حرکت اول کمدي‌هاي نازل

نویسنده :

شبکه ويدئويي آن‌قدر قوي شده که فقط به پخش فيلم‌هايي که تازه در سينما اکران شده‌اند اکتفا نخواهد کرد. از طرفي بسياري از تهيه کنندگان و کارگردانان هم فرصت لازم و کافي براي توليد کار سينمايي ندارند. فيلم‌ها با هزينه زيادي توليد مي‌شوند و بازدهي ندارند. وقتي هم پاي بيزينس در ميان باشد هيچ‌کس ملاحظه‌اي نخواهد داشت. براي همين شونه تخم‌مرغي‌ها به عرصه مي‌آيند، فقط براي فروش و پول درآوردن! از اولين و بهترين نمونه‌هاي اين آثار فيلم «حرکت اول» است. اين فيلم هر چند محتوايي ندارد اما تاتي مي‌کند تا اکشن باشد و موفق هم است، به خصوص براي تجربه اول! اما اگر از حرکت اول بگذريم فقط با کمدي‌هاي نازلي طرفيم که همه از يک سري قواعد خاص تبعيت مي‌کنند. از بي‌منطق بودن داستان بگيريد تا حضور تکراري يک سري بازيگر، فرمول مسخره شروع و پايان فيلم‌ها و حتي اسامي آن‌ها! در اين بين کساني کارگردان و فيلم‌نامه نويس مي‌شوند که هيچ سررشته‌اي از اين امور ندارند. «يوسف تيموري» کادوي دربه در را مي‌سازد. «جواد رضويان» بسته به خوابي که شب قبل ديده صبح يک فيلم مي‌سازد. حتي کار به حضور «مجيد صالحي» و «رضا شفيعي جم» در پشت دوربين هم رسيده است و در اين بين اگر «پورمخبر» هم يک فيلم را کارگرداني کند ديگر نورعلي نور مي‌شود. هر چند استاد پورمخبر با دستمزد روزي 3 ميليون براي بازي در هر فيلم نيازي به کارگرداني نمي‌بيند. هزينه هر فيلم ويدئويي نهايتا 120 ميليون مي‌شود، دو هفته فيلم‌برداري فشرده، بازيگران هم خوشبختانه براي ايفاي نقش شخصيت‌هاي مشنگ، ملنگ و دونگ کار زير پوستي ارائه مي‌دهند و تجربه لازم را دارند. يک اسم جالب هم پيدا مي‌شود، دامادي به نام صفر، داماد خوش قدم، داماد اجباري، کلاه گيس، دستمو ول کن و... مطمئن باشيد هيچ‌کسي هم براي اين فجايع فرهنگي که تيشه به ريشه ذائقه ميليوني مخاطب خود مي‌زنند بيانيه صادر نمي‌کند. اين فيلم‌ها سرشار هستند از شوخي‌هاي مبتذل و سخيف، اشارات وقيحانه، سطحي نگري در ساحت محتوا و ساختار، و بد رنجي است و مفصل جامعه شناسي مي‌طلبد که چرا در کشور ما فيلم پول‌ساز و سرگرم کننده محدود شده به اين آثار دم دستي و سخيف! و ستاره بي‌چون و چراي آن هم امثال جواد رضويان و پورمخبر هستند. راستي اگر زماني به اجاره نشين‌ها و ليلي با من است طنز اطلاق مي‌شد عنوان اين پرده دري‌ها را چه بگذاريم تا بر ساحت طنز و کمدي خدشه‌اي وارد نشود؟ روزگاري همه نگران فيلم‌هاي به اصطلاح طنز سينما بوديم اما حالا موج آثار شبکه ويدئويي همه ذائقه مخاطب را مي‌برد و بعيد نيست فردا کسي پيدا شود و بعد از تماشاي «ليموترش» آثار وودي آلن و بيلي وايلدر سلاطين سينماي طنز را درام معرفي کند!

نظرات کاربران
کد امنیتی
تبلیغات
تبلیغات